fredag den 10. oktober 2014

Efterårsblæst og solskin



Sol fra morgenstunden, men en enkelt byge blev det også til.





Sisyrinchium californicum, Yellow Eyed Grass, Gylden Blåøje-græs eller californisk græslilje
har jeg haft en del år, jeg vidste bare ikke, hvad det var. I sommer forærede jeg den til en, som har fundet ud af det for mig. Det fremgår vist tydeligt af billedet, at den breder sig godt rundt om i haven. Jeg har flere gange købt andre farver til plantemarkeder i Kolding, men de har til gengæld ikke overlevet i haven.
 smuk knop med regndråber
 og her udsprunget
jeg ved godt, at jeg viser dem ofte, men de fanger øjet og kameraet.
Papegøjebusken 
Parrotia Persica har godt gang i de fine efterårsfarver
R. Pensylvania som jeg købte i foråret skulle få flotte farver nu, de er på vej
Himmelsk Bambus er ikke plantet endnu, der skal være plads først, flotte farver har den.

mange af de løvfældende rhodoer er ved at få efterårsfarver
Der er i øvrigt endnu en rhodo der remonterer med en enkelt knop/blomst
 Tulipantræet med roser foran er også så smukt lige nu
 her lidt længere væk
 R. Luteum lyser op i skoven
Sumpcypressens stamme er ret smuk sammen med det grønne
 Penstemon Raven har lagt sig lidt ned

på disse to billeder kan I bedre se det fine græs og lyngen
lige nu er denne rose meget fin, den er købt i Netto, jeg har fået den foræret.
 Audrey Wilcox
 Clarét
 no name
 Jacqueline du Pré
Penny Lane
 Summersong
 Wild Rover
og Odyssey
Undskyld - jeg glemte helt at ønske jer god weekend, det være hermed gjort :)

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja her startede dagen med bulder og brag og masser af regn, men heldigvis fik det hurtigt en ende, og nu skinner solen så fint skønt det blæser en del.
    Jeg er altså ret imponeret over at du stadig har iris i blomst ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nå I fik torden, vi har kun fået en enkelt byge, det er det hele. Godt I også fik solen at se, blæser gør det stort set altid, synes jeg.
      Ja jeg er også imponeret over mine blomstrende iris :)

      Slet
  2. Her har vi fået flere regnbyger i formiddag, men regnen stoppede sidst på formiddagen og solen kom frem.
    Som altid gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nå I har også fået regn, godt regnen stoppede, så I kunne får solen at se.
      Tak

      Slet
  3. Kære Lisbet
    Jeg elsker dine iris- de så vidundelige...
    den lyseblå, åh! hvilken farve...

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken
      Ja mine iris er smukke og så på denne tid af året. Den lyseblå er næsten sølvagtig.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Tulipantræet er meget smukt lige nu og det er også flotte efterårsfarver i r.Luteum og hen himmelske bambus, sikke et navn :)

    Vi har fået nogle meget heftige regnbyger i dag, men sidst på eftermiddagen blev det igen meget smukt vejr.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg er pjattet med mit tulipantræ nu, det er helt fantastisk. Luteum er også flot, ja og den himmelske bambus, ja gad vide hvorfor den har det navn.
      Vi har som vanligt ikke fået noget særligt regn, godt I også fik sol og smukt vejr til sidst.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Sol,blæst og en enkelt byge også her. Rigtig sød græslilje den har jeg ikke set før. Jeg har den lille blå og den lidt højere lysegule og de trives fint her. Den lysegule trives rigtig fint hvor det er tørt og nøjsomt. Har googlet den californiske og kan læse at den trives hvor det er lidt fugtigt. Så de skal åbenbart ikke have samme forhold. De er altså fantastiske dine Iris. Rigtig flotte eftetårsfarver der efterhånden er på det hele hos dig. Det eneste der rigtig er ramt af efteråret her er troldnøden den har stort set tabt alle bladene. Raven er også stadig rigtig fin :-) Den lille græs står rigtig fint i sit nye bed flot tager den sig ud. Jeg så lige idag at den ene af mine Jacquline du Pré står nu med en stor knop håber at vejret er med den. De to sidste roser hos dig idag er er et sikkert hit hos mig. Mogens har hentet mine nye roser hos JAS og de ser rigtig fine ud. Det er barrods så nu skal der graves hurtigt men det ser ud til at han har vandet dem godt op.
    Rigtig god danseaften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så I fik heller ikke meget regn. Græsliljen købte jeg for nogle år siden hos en anden havenørd i nærheden af Kalundborg. Som du kan se, er der rigtig mange, så hvis du er interesseret kan du sagtens få op til flere. Ja de iris er helt utrolige, jeg kan ikke forstå, at der bare kommer nye stængler igen og igen. Ja her er mange efterårsfarver, jeg køber helst træer og buske med efterårsfarver, næst efter foråret er det årets højdepunkt for mig. Ja det var vigtig for mig, at I kunne se, hvor fin den lille græs er, nu lykkedes det vist :)
      Herligt at der er knop i din Jacqueline du Pré, den skal nok komme, det tager bare længere tid. Herligt du har fået dine nyde roser, I kan bare sætte dem i vand natten over og plante i morgen.
      Ja nu kommer ugens højdepunkt - også god danseaften til dig.
      Knus

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Har travlt med så meget andet, så det bliver kun til: Tusind tak for alle de smukke billeder fra din have. Rigtig god weekend.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Det er bare i orden og selv tak.
      Også god weekend til dig.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Godt at se din Summer Song - min er også nærmest rød:)
    Hvorimod "Wild Rover" må siges at overhale de andre favoritter indenom!''

    Her har detr været en stille fin dag - og imorgen bliver endnu bedre...

    Den vil vi nyde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man må sige, at Summer Song får en kraftig farve efterhånden som efteråret stunder til :)
      Wild Rover er bare fantastisk, godt du får en noget lignende.
      Selv her er det en stille morgen, så ja det må nydes :)

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Flot stenbed med Lyng og græsser, og dine roser er da helt flotte endnu.
    Det er det hele jo hos dig. Hav en god weekend, Vi skal holde fødselsdag for vores datter, 40 år..... så har lidt travlt.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja roserne er også fine i hvert fald nogen af dem.
      Tillykke med din datter og god fest.
      Hilsen Lisbeth

      Slet