torsdag den 4. august 2011

Venter på posten

Da jeg var barn, kan jeg huske, at jeg hver tirsdag ventede på posten, han kom med Bamsebladet. Det var Familie Journalen. I dag ventede jeg også på posten, han havde nemlig pakke med fra Marlene Staudefeen. Det var som altid spændende at pakke de nye planter ud, de var sunde og gode med masser af fine rødder.
I eftermiddag har jeg været til reception på Samsø Højskole i anledning af et forstanderskifte. Det var rigtig hyggeligt, jeg er jo efterhånden kun vant til at tale med blomsterne, så for en gang skyld var der mange gamle kollegaer at tale med.
Bent tog lige nogle billeder for mig:

Her er sørme en ny blomst af klokkeranken lige på spring, denne gang af en anden plante.


Og nu blomstrer min tudselilje

Bag kejsertræet putter sig en floks, foran står den gule tretorn og en rød havemelde.

11 kommentarer:

  1. Hvor er det sjovt... jeg fik også pakke fra Marlene idag :-) Har du også købt Blossom lupinen hos hende? :-)
    Jeg havde kun købt den og et par floks og en lyserød Monarda, for jeg begynder at føle mig lidt 'mæt' af nye planter for et stykke tid :-)
    Men det var dejlige planter, og jeg glæder mig meget til at se dem næste år.
    Det er fine billeder Bent har taget :-)

    SvarSlet
  2. Hehe ja jeg har også købt Blossom lupinen og en lyserød Monarda :-) Fishes hed den vidst, er det den samme?
    Så købte jeg Engblomme Trollius Alabaster og to anemoner, som blomstrer i eftersommeren: Whirlwind og Monte Rose. Den sidste var en dobbelt Eupatorium cannabinum 'Plenum', den skal stå i vandbedet.
    Jeg kunne ikke dy mig, syntes jeg trængte til lidt nyt. Har stadig mange huller, jeg kan ikke købe i industrielle mængder. Jeg kan nu også bedre lide at prøve en masse forskellige.
    Jeg har i øvrigt i dag taget stiklinger af Lavateraen, har ikke prøvet det før, så det er jeg spændt på.
    Bent er også næsten prof :-) jeg har fået lov at låne det ene af hans dyre apparater. Jeg fotograferer for planternes skyld, han fotograferer for billederne :-)

    SvarSlet
  3. Dejligt med en pakke fra Marlene og det er spændende planter du har købt:)

    SvarSlet
  4. Ja jeg glæder mig til at se dem i blomst, måske bliver det først næste år.

    SvarSlet
  5. Dejligt med nye planter. Det er en fin tudselilje. Jeg går og venter på at mine springer ud.

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth.
    Dejligt med en pakke - men jeg kender slet ikke "de" blomster.
    Ha´en god fredag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  7. Yeps, jeg købte også 'Fishes' :-D Den så bare for skøn ud.
    Jeg har kun en monarda tilbage, og selv i år med alt det vand, har den fået en masse meldug. Så nu ryger den altså ud.
    Så det bliver spændende at se om 'Fishes' er resistent. Ihvertfald ser den ud til at have en skøn farve :-)

    SvarSlet
  8. Ja Hanne den så rigtig skøn ud den Fishes. Jeg har også en monarda købt i Bilka i foråret, den står i det våde område og ser rigtig træls ud. Den er groet gevaldigt og nu står den med lange bladløse stængler og lidt blomster i toppen, ikke noget kønt syn, tror jeg vil prøve at flytte den.
    Der stod Fishes skulle være resistent, jeg kan ikke lide, når der står skulle, så kan man ikke altid stole på det, men lad os nu se :-)

    SvarSlet
  9. Kære Lisbeth,

    Dejligt at læse, at dine planter kom godt frem :-)

    Jeg glæder mig også til at se 'Blossom' og håber, den lever op til billedet!

    'Fishes' har jeg selv plantet ud, og jeg tror, det er min yndlings monarda af de lyserøde sorter. Den har en lidt finere vækst end de andre, synes jeg.

    Mht. din monarda - ja, de KAN altså komme til at se triste ud, men jeg plejer at klippe dem ned omkring nu, så skyder de flot igen med nye friske blade og får en mere kompakt vækst. Det er selvfølgelig lidt svært, når de blomstrer ;-)

    Min 'Fishes' har ikke meldug, så ja, det er en sund sort.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Kære Marlene
    Undskyld jeg ikke fik skrevet, at planterne var nået godt frem, jeg havde så travlt med at skrive om dem på bloggen :-)
    Ja vi håber Blossom lever op til billedet, men nok ikke i år.
    Jeg vil straks i morgen klippe den anden Monarda ned, men tror du ikke, jeg skal flytte den, den har simpelt hen soppet i vand, det kan måske også blive for meget, den har ellers været så flot.
    Glæder mig til Fishes uden meldug, den står også fugtigt, men det er kun kort tid, der står vand der.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  11. Kære Lisbeth,

    det er helt i orden - jeg havde heller ikke forventet, at du skulle bruge tid på at skrive til mig ;-)

    Ja, det er nok en god idé at flytte den til et mindre vådt område. Monarda'er er jo prærieplanter, der normalt står ret tørt. De kan dog godt lide fugtig jord, men der skal være veldrænet.

    Kh. Marlene

    SvarSlet