torsdag den 1. november 2018

Vil du med på min tur i haven (1. del)

1. november startede godt, sikken en fin solopgang. Dagen blev god, jeg har været rigtig meget i haven i dag, jorden var lige tjenlig, og det var stille vejr. Sådan en af de dage vi længtes efter, da der var 32 grader her i sommer.
Turen i haven starter nu, kom med, hvis du har lyst.
 Jer der har været her kender turen. Vi har flere låger i haven, men det er her vi går ind, ellers går det ikke rigtigt til :)
for her sidder Bellis og venter på dig, så du kan smide grankoglen for hende
her lige inden for er skuret med roserne, ikke så spændende lige nu, men om sommeren er det flot.
her er også nordbedet, som lige nu har løvfældende rhodoer med flotte farver
og den flotte parykbusk/Cotinus coggygria Royal Purple
 Pergolaen
og bænken hvor man har udsigt til både nordbed og pergola, billedet er fra i sommer.
i samme side står R. orbiculare Blauköpfchen, billedet er fra i dag, i baggrunden ses Spirea betulifolia
her kommer vi til stenbedet, hvor der står mange fine rhododendron
dråbebedet er også i denne del af haven
Vi går under portalen med kaprifolien
til venstre er tjørnebedet, hvor Bent forleden fjernede hækken. I går flyttede vi en syren (Beauty of Moscow), der stod midt i dråbebedet, den var omringet af roser, hverken roserne elle syrenen var tilpas med det, så den kom hen i tjørnebedet. I morgen kommer der flere beboere i bedet.
Nu fortsætter vi ind i den nyere del af haven
 ind i skoven
 hvor vi går
 lidt rundt, grenværket til venstre er en clematis
jeg stopper også og tager et billede ud over haven, det gør jeg ofte, derfor får I senere på året en hel serie af billeder fra netop dette sted. Det er også der billedet, der er på headeren er taget.
 nå men vi følger stien langs med skoven
 ved det snoede bed, her står nogle flotte rhododendron, bl.a  R. Hansel med det fine brune indument.
 nu kan vi vælge at gå lige ud, det venter vi lidt med
 eller vi kan følge det snoede bed, mens vi går langs med yingbedet med roser i kølige farver og omkring hjertebedet
 her er vi tilbage, hvor vi drejede fra
 forbi det jeg kalder lyngbedet eller i efteråret sølvlysbedet, her står den runde fyrrebusk (til venstre fyldt med blade) og et stort fyrretræ
og her til højre har vi Liquidambar
Her stopper turen for i dag, fortsættelse følger i morgen.
Vi skal jo have lidt roser:
 Charles Austin
 Hansestadt Rostock er tæt på blomstring nu
 Jacqueline du Pré er næsten færdig
 Lady Emma Hamilton
Solnedgangen den sidste oktoberdag
Håber du nød turen, vi fortsætter i morgen.
Fortsat god aften

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Tak for gensynet :o) det er så hyggeligt at kan følge med og genkende de forskellige træer og planter.
    Jeg ser frem til forsættelsen i morgen :o)
    Der skulle det jo også blive godt vejr og i de kommende dage, det er herligt.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
  2. Hej Linda
    Selv tak - ja jer der har været her før, kan nyde turen på en anden måde, du kan den sikkert udenad ;) Hvis det bliver lige så godt vejr i morgen, skal jeg måske tage nye billeder, så de bliver lidt lysere. Ja dejligt med så godt vejr, det kan vi lide.
    Knus fra os

    SvarSlet
  3. Tak for turen! Det var spændende at følge dig rundt i jeres skønne (efterårs)have. Skal jeg fremhæve bare en ting, må det blive græsstierne, der slynger sig og binder bedene så smukt sammen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Selv tak fordi du gik med. Ja græsstierne gør noget særligt for haven, det har du ret i.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. En skøn tur. tak. jeg glæder mig til forsættelsen. Må jeg være nysgerrig og spørge hvor stor din have er? bare sådan ca. Jeg syntes min er stor, men din virker meget større. men det er måske den smarte måde stierne slynger sig på.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak fordi du gik med, godt du glæder dig til fortsættelsen. Min have er 2500 m2, hele grunden er 3000 m2, hvor stor er din? Ja det kan godt være, at det er græsstierne, der får den til at virke større.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. hm, jeg er ikke sikker men nok nogenlunde det samme. Vi har hapset et hjørne her og en stribe der af marken gennem årene. Og faconen er vind og skæv.. Vi har nu osse græsstier, men nok ikke så lange. Den er mere opdelt i rum.
      hilsner Gunvor

      Slet
    3. Ok sjovt at vide, hvor stor din have er. Det kunne være sjovt at se billeder af den. Men du har nok at se til med arbejde og stor have. Jeg mener at kunne huske, at du også har grønsager.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Jamen alletiders - jo godt med sådan en tur indimellem:)
    Super med det gode vejr. 18 har været noget for sig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er vidst første gang, jeg har taget billeder på hele turen rundt, mon du nu også kunne se billederne deroppe?
      Ja 18 er et helt specielt år, må man sige.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Tak for en dejlig tur i din dejlige have :-) Glæder mig til fortsættelsen.
    Er bænken ikke ny?
    Så flotte skarpe græskanter - er det Bent?
    Den lille runde fyr var næsten ikke til at se :-(
    Du har altid sådan nogle flotte skyer og himle - du er flink til at gå ud på det tidspunkt :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak fordi du gik med. Nej bænken er ikke ny.
      Det er altid Bent, der laver fine kanter, det dur jeg ikke til. Men billedet er ikke helt nyt, må jeg tilstå :)
      Undskyld med den lille fyr, jeg må tage et bedre billede af den.
      Ja hvis der er flot himmel morgen og aften, skal man næsten binde mig til stolen, ellers må jeg ud med kameraet :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er jo begrænset hvor meget jeg kommer rundt i min egen have nu hvor mærket er sat ind når jeg har fri fra arbejde, så det er rigtig dejligt at komme med dig en tur rundt i din, og hyggeligt at Bellis også er klar :-) Det har også været vejr til en have tur idag og alt er nu kønnest når solen skinner, selv om timerne ikke er så mange mere. Når vi lige får fredagen overstået ser det ud til at vi får flot november vejr og det er vi jo ikke forvendt med. Gad vide hvor længe roserne kan blive ved i år, de ser jo stadig fantastiske ud. Flot oktober solnedgang, ja den sidste i år.
    God nat herfra og god fredag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu er det kun i weekenderne, du kan komme rundt i din have, så det var godt, du kunne komme med på min tur. Bellis sad og ventede på dig :)
      Ja om efteråret ser det hele bedst ud i solskin. Det bliver fantastisk, hvis vi skal have flot novembervejr, på lørdag er det desværre mig, der skal i byen, guldbryllup fra kl. 11.30. Lidt træls hvis det bliver flot vejr. Roserne, ja mon ikke de holder længe endnu, det håber jeg. Vi skal jo til at have gang i Hansestadt Rostock.
      God nat og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Takk for turen, og det er mye du kan vise frem fortsatt!
    Klem

    SvarSlet
  9. Fin tur rundt, jeg kan rigtig godt lide jeres skovsti, det er så hyggeligt, at gå i et lidt lukket rum, men med udkig til resten af haven.
    Roserne er stadig igang, det er helt fantastisk.
    Vejret har ikke været så fint her, men det er værst for Javsen, der er nødt til at klippe grønt når han kommer hjem. Jeg kommer slet ikke i haven i løbet af ugen nu, synes ikke jeg vil gå derude med pandelampe, men heldigvis har jeg en dejlig lang weekend.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  10. Så nåede vi halvvejs:-) Det er nu en hyggeligt årstid med de visne blade, og i år tror jeg ikke, de bliver et problem. De er kommet dryssende stille og roligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gjorde vi :) nej bladene er ingen problem i år, de falder ned lidt efter lidt.

      Slet
  11. Hej Lisbeth!

    Jag säger som alla andra, tack för turen i er vackra trädgård. Ännu har ni mycket fint att visa upp trots att vi kommit en bit på hösten.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Selv tak fordi du gik med :) Ja der er lidt at se på endnu.
      Kram

      Slet
  12. Nåh... der sidder Bellis og venter på grankogle-kasteren, det er jo som at være der selv 😊 Fin rundtur, og dejligt gensyn med mange smukke planter, parykbusken tager prisen i dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør hun nemlig. Godt du kom med på turen :)
      Knus

      Slet
  13. Fint att du visar rhododendron i höstfärg! Det är synd att så många förknippar dem med en kort blomning på våren eller sommaren när många har så mycket mer att bjuda på.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet