søndag den 4. november 2018

Ahorn og roser

Heldigvis skinner solen af og til, dog ikke meget i dag. I går var der mere solskin, men jeg var til guldbryllup, jeg nåede dog at tage billeder, inden jeg tog af sted.



Ahornen er så vidt jeg ved en ganske almindelig ahorn, men lige omkring denne tid er den forrygende, det ses af mængden af billeder, at jeg er ret vild med den, når solen skinner på kronen.
Fyrrebusken til Lisbeth, du var ikke helt tilfreds med sidste billede af den :)
 Sorbus dodong og den gule buddleja
 ørkenbedet, i baggrunden Platantræet
 hortensiaernes løv er så flot nu
 der er stadig farver i haven
 og i hegnet
 her er det Hjortetakstræet med Sorbus dodong i baggrunden

 Bøgetræerne viser også smukke farver nu
og den lille lærk i skoven
 nordbedet med de løvfældende rhododendron, som nu har smukke gyldne farver
 R. Queenbe x R. rex
og nu til roserne
 Lady Emma Hamilton
 Falstaff
 Ghita Renæssance
 Mary Rose står så smukt nu
 Morten Korch er med igen
 Sissel Renæssance
 Sofia Renæssance
 Susan William Ellis
 Winchester Cathedral
Charles Austin har mange blomster
 til slut denne skønhed
som jeg fik to gode billeder af, vinterasters.
Fortsat god søndag, desværre blev den lidt kølig i dag. 

26 kommentarer:

  1. Ja, ganske almindelige træer som bøg og ahorn kan blive flotte både som træer og som farveelementer i efterårshaven. Dine roser ser stadigvæk friske ud. På denne tid af året synes jeg, strukturen på kronbladene ligesom bliver mere grovkornet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan de, jeg troede ikke, at den ahorn ville komme med i år, men heldigvis gjorde den. vi har en i skoven, som ikke er nær så flot.
      Ja med roserne har du ret, de er lidt anderledes og ofte mere farvemættede.

      Slet
  2. Der er fantastiske farver derude i år! I dag har vi især nydt de gyldne farver i bøg og lærk - forrygende! Den Susan William Ellis er godt nok fin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er der, og de forandrer sig hele tiden, før var det mere de røde, vi så, nu er det de gyldne.
      Ja det er en fin rose, den har desværre ikke været så flittig i anden blomstring.

      Slet
    2. Jeg glemte lige at skrive, at jeg har nydt din rundtur i haven langs stierne i de seneste indlæg!

      Slet
    3. God morgen
      Det er jeg glad for at høre :)

      Slet
  3. Sjovt så meget ekstra knald på farverne, der er nu lige før de sidste blade ryger af træerne. Her er flere træer i området allerede ved at være bare, bl.a. mit eget rønnebærtræ.
    Det ser kanongodt ud med solen i ahornen, ser nærmest ud som om der er ild i den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja der er godt nok ekstra knald på træerne lige nu her hos mig, men der er nu også nogle, der er bare.
      Ja ahornen er flot, jeg kan ikke lade være med at tage billeder af den, når solen skinner i den.

      Slet
  4. Så var i heldige at få sol, her har der været overskyet hele dagen. Heldigvis har det været mildt.
    Jeg har lige siddet og kigget dit sidste indlæg igennem, det var en fin tur gennem den andel af haven.
    Det er jo sjov for os der kommer i din have ind i mellem kender jo turen og jeg husker at Mr M i år blev nød til hoppe af turen for at se SumpHibiscusen. Den var altså også vanvittig smuk :o)
    Der er jo altid så meget at se i jeres have og på de årstider jeg har været der har det ikke så meget været træerne, jeg har lagt mærke til. Så det er godt du nu viser dem her hvor de har fået forskellige løvfaldsfarver.

    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja lidt sol fik vi, det var dejligt, da den gik væk var her hundekoldt, vinden var kold. Godt du gider tage turen, selvom du kan den udenad, men her ser anderledes ud nu, hvor alting har høstfarver. Jeg er vild med det, når solen skinner på det smukke løv.
      Der er skam tre knopper endnu i sumphibiscussen, men kønne er de ikke mere.
      Knus fra os

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flotte solbilleder, det ser nu godt ud, og du har stadig blade på mange af træerne!
    Flot vinterasters - er de hårdføre hos os andre? ;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det går helt godt med at holde på bladene i år, de er så fine, når solen skinner.
      Jeg ved heller ikke, om min vinterasters er hårdfør her, jeg har fået det råd at tage dem ind om vinteren, så de overnatter i pavillionen. Det er fugt og kulde de ikke kan klare.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Flotte, flotte farver du kan vise på træerne. Godt for os, at du nåede at komme ud i solen :-) Tænk, at en almindelig ahorn kan lyse så meget.
    Og tak for billedet af den lille fyr. Den er så tæt og flot.
    Vinterastersen ligner en dejlig julidag :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, ja det var godt, jeg nåede at komme ud i solen, den ahorn er fantastisk.
      Ja jeg måtte da lige tage et billede af den lille fyr :)
      Jeg tror ikke, vinterastersen vil blomstre en julidag, men fin er den :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja der er med at udnytte solskins timerne til at få taget billeder. Godt du lige nåede at få taget nogle i går. Idag stod solen fint op men den forsvandt ret hurtigt igen. De smukke gyldne farver lyser så godt op når solen nu ikke vil, det kan vi så glæde os over. Fyrre busken er godt nok ikke gylden, men jo flot alligevel :-)
    Morten Korch er dagens rose, men Vinterastersen er da dagens skønhed.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg styrter ud med kameraet, når solen skinner, desværre var det ikke længe i dag, og det blev også lidt koldt.
      Ja den fyrrebusk har jeg været heldig med, den er blikfang - også uden gyldne farver.
      Den vinterasters er bare flot.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Her er der ikke mange blade tilbage på de store Ahorn og jeg synes aldrig sådan rigtig at de har fået høstfarve eller også har jeg bare ikke lagt mærke til det. Smuk Vinterasters du har fået fanget til sidst.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Rita
      Jeg tror heller ikke, at alle ahorn er ens, vi har flere i skoven, som ikke bliver så flotte, denne her gør det næsten altid. Jeg tror, jeg vil spørge i gruppen med træer på fb, måske er der et klogt hoved, der ved noget.
      Ja den er fantastisk, jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har den fra.

      Slet
  9. Ville ønske jeg havde så mange fine blomster i haven endnu.
    Men nu er de ved at takke af. Efteråret er vist på sit højeste.
    En mega kedelig have jeg har lige nu..... set i lyset af dine smukke blomster.
    Er vild med fyrbusken. Fyr kan bare noget godt.

    Smuk ny uge
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Bedre sent end aldrig, undskyld jeg ikke fik svaret dig.
      Du må have noget i din have der blomstrer nu, jeg kan anbefale chrysanthemum og flere roser :) Ja efteråret er på sit højeste.
      Fyrrebusken er fantastisk, alle lægger mærke til den, når vi går turen i haven.
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Det er helt fantastisk med efterårsfarverne i år, som du så fint har fanget på de dejlige billeder af din ahorn - godt, du nåede ud og fange dejlige motiver i solskinnet, inden I skulle til guldbryllup 😊
    Også utroligt som roserne bliver ved med at blomstre - farverne er anderledes end ved sommerblomstringen, men smukt er det. Skøn asters 😊
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der er så flot derude nu, jeg er også glad for, at jeg nåede at tage billeder, inden jeg skulle af sted.
      Ja farverne på roserne er mere mættede nu, synes jeg. Den asters er bare fin.
      Tak i lige måde :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Så flotte efterårsfarver. Jeg synes at mange af bladene er væk her, men f.eks nøddetræerne står stadig grønne, både Troldnød og de almindelige. Eg står selvfølgelig med flotte farver.
    Roserne bliver bare ved. Mine er nu pænest på afstand, man kan godt se, at efteråret er ved at indhente dem og georgineren er helt faldet sammen.
    Sikke en flot Asters.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja underligt nok er der stadig flot derude. Vores nøddetræer er ved at være gyldne nu. Ja nu er det egetræernes tur til at være flotte.
      Ja så kom der frost hos jer, og det er sket med georginerne, nu er der så et stort arbejde med at grave op.
      Ja den asters er flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Flotte farger hos deg fortsatt. Her er alle bladene borte og alt er grått og brunt. Nydelige vinterasters og gode bilder av de!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja der er mange flotte farver endnu, du må nyde mine, når der nu er gråt og brunt hos dig. Ja den asters er så flot.
      Klem

      Slet