mandag den 19. november 2018

En Helleborus, naturbilleder og lidt roser

Det begynder at knibe med at have noget at tage billeder af, så jeg må tage naturen til hjælp. Jeg har næsten altid kameraet med mig, og jeg kan ikke lade være med at tage billeder, når jeg ser et flot motiv. I morges havde jeg det desværre ikke med, da jeg var ude og handle. Der var disse mørke kolde skyer og solen, der skinnede igennem. Nej hvor jeg ærgrede mig, jeg ville godt have vist billeder fra vores smukke ø. Det må blive en anden gang.
Det blev kun til et morgenbillede
 og lidt naturbilleder fra i går, da solen kom igennem
 da jeg kom hjem fra gåturen i går
 det lille egetræ her er i fokus
det står lige bag ved kompostdyngen
 lidt fra haven, mens solen skinnede, hortensiaen er flot endnu
 og græsserne
 hassel og sumpcypres
 der er også hornvioler flere steder i haven
 cameliaen i nordbedet blomstrer vældigt
 her er nordbedet, det er ved at være slut med parykbusken
Papegøjebusken fik også et solstrejf
knopperne på den første helleborus, denne er meget tidlig
 R. Split up har ikke opdaget, at det er vinter
Roserne:
 Aprikola
Charles Austin
 Eden Rose
 står så fint nu
 Austin rosen Olivia
 Penny Lane
 Redouté
 Teasing Georgia
 Zephirine Drouhin
 Ingen solnedgang i dag, så meget har vi heller ikke set til solen, hver gang jeg gik ud, forsvandt solen bag en sky, den var ikke fremme ret længe ad gangen. Regn har vi ikke fået, det kan jeg se på radaren, at I får andre steder i landet.
God mandag aften.

16 kommentarer:

  1. Kameliaen er min favorit i dag. Den blomstrer vel på samme tid, som den plejer og er bare tidlig blomstrende. Ærgerligt at du for en gangs skyld ikke havde kameraet med, når der var smukke motiver, der bød sig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej den plejer at blomstre i januar, så den er meget tidligt ude i år.
      Ja jeg var meget ærgerlig over, at jeg ikke havde kameraet med.

      Slet
  2. Det gør ikke spor du putter nogle naturbilleder ind imellem, de er jo vanvittig smukke. Den himmel du lægger ud med er helt fantastisk, men haven har virkelig også noget at byde på her i november. Eden Rose i knop tager prisen sammen med nordbedet, som altid er smukt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det gør jeg nok også, for jeg kan godt lide at tage billeder. Der er stadig noget at byde på, når bare solen skinner.
      Jeg er også ret vild med Eden Rose på dette tidspunkt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det er da vel hellere ikke nogen naturlov at der skal komme 30 nye havebilleder fra dig de fleste af alle dage. Du har da tidligere vist flotte forløb og også lavet temaer!
    Morsomt med din tidlige Helleborus, efter dette år tror jeg mange planter har kuk i tidsfornemmelsen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej det har du ret i, jeg er vist bare kørt lidt træt i bloggeriet, det er jeg altid, når vi når november og julemåneden.
      Denne Helleborus er altid tidlig, men den er meget tidlig i år.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Motiver fra naturen, ja dem nyder vi da også meget gerne hvis du kommer lidt i nød på motiver fra haven. Jeg syntes nu ikke at at det er et problem. Du har da stadig en pæn række billeder at vise, og det er så smukt med havens planter i solstrejf. Det har vi godt nok ikke set meget til idag og hold da helt op hvor er det blevet koldt. Regn har vi heller ikke haft her.
    Flot med så tidlig en påskeklokke og hornviolerne er også bare fine. Jeg har en lille fin bordeaux/gul stående mellem fliserne lige ved bryggers døren. Den står også med fine blomster lige nu. Tænk at en plante kan være så fin på så nøjsomt et grosted.
    Eden Rose knopperne er stadig smukke meget smukke.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men også naturen er kedelig, hvis ikke solen skinner, nå men jeg forsøger at blive ved med at få billeder i kassen, men det kan godt være, at jeg tager lidt flere fridage, 7 års blogning bliver lidt trivielt, og der er ikke mange, der kigger med mere.
      Jeg har haft kedeldragt på i dag for at holde varmen :) så ja det er blevet koldt.
      Ja den første påskeklokke er altid fin, jeg tror, jeg får mange hornvioler næste år, jeg finder frøsåede rigtig mange steder. Ja de er meget nøjsomme.
      Det er første gang, jeg virkelig har været begejstret over Eden Rose, den har ikke været, som jeg forventede hele sommeren.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    For dælan da nogle smukke himmelbilleder :o) jeg tror godt nok ikke der er ret mange af os der efterhånde kan vise smukke billeder fra haven og finde på noget at skrive om.
    Jeg syntes du er super god til begge dele og beundre dig for det.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
  6. Kære Linda
    Tak skal du have for ros og opmuntrende ord, det kniber lidt for tiden at finde motivationen, de fleste er gået i vinterdvale, det er svært at blive ved at finde på noget.
    Knus til dig

    SvarSlet
  7. Kære Lisbeth
    Flot himmel. Øv at du ikke havde kamera med :-(
    Sød lille hornviol. Mon ikke den blomstrer hele vinteren, med mindre der kommer frost?
    Du må godt tage en enkelt slapper her i november, hvis det sku' vær' ;-))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, ja det ærgrer jeg mig også over, for i dag er det ikke helt så flot, skyerne blæser lynhurtigt foran solen igen og igen.
      Jo jeg tænker også at hornviolen bliver ved, hvis ikke der kommer frost, men selvom det er koldt nu, må der altså gerne komme lidt frostvejr og sne, når nu vi ikke fik noget sidste vinter.
      Tak skal du have, det tror jeg, at jeg vil gøre, også lidt i december, men så må der fuld skrue på i januar, den lange måned :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Kan det virkelig passe, at det kniber for dig at have noget at tage billeder af? Det tror jeg ikke rigtig på😉. Men vi er helt sikkert mange, der også nyder at se billeder fra jeres skønne ø.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Du har da mange billeder på. Naturbillederne er super, og selvfølge osse roserne. Men ja hvis solen gemmer sig kan det være lidt gråligt derude.
    Det er vel osse lidt begrænset hvor meget tid du har til at blogge i december? Du siger I alle skal være samlet til jul, så der er vel en masse forebredelser.
    Hilsner Gunvor


    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth

    Fantastiske roser du har! Det er så fint å se Camellia ute i blomst. Jeg skulle gjerne hatt ditt klima her :)
    Klem

    SvarSlet
  11. Hos mig är det en av de sena som valt att börja blomma redan i november. Den som brukar vara först av julrosorna har 'bara' knoppar :) Men jag blir glad av den gula som blommade nu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet