torsdag den 15. november 2018

Sol, sumpcypres og cyklamen

Morgenen bød på en fantastisk solopgang, endelig fik vi solskin. Der var ikke så meget sol i går, de fleste af de næste billeder er taget i går, resten må vente til i morgen.

Her lyser sumpcypressen lidt op, det var meget bedre i dag.
 i baggrunden Tørst/Rhamnus

 Papegøjebusken
lyser stadig flot op
 Aster tataricus Jindai
 cameliaen blomstrer endnu
 Her er en, der er fyldt med knopper, den blomstrer først til foråret
Kalmiaen er også fyldt med knopper
Fuchsiaen kan endnu, yndige balletdansere
 for nogle år siden købte jeg et par knolde af cyklamen, i min iver efter at flytte rundt med dem, fik jeg fat i en af dem. Er der andre, der har købt knolde med cyklamen?  Jeg købte mine til et plantemarked i Århus, jeg har ikke set nogen siden.
men disse her kan selv, så det skal nok blive til mange med tiden.
 tidligt i går morges
 nordbedet
 med parykbusken
 er så flot nu
 jeg har taget billeder fra flere vinkler
i nordbedet står også R. kiusianum, den er vældig fin nu.
 R. makiyak
og R. Queenbe x R. rex i tjørnebedet, hvor solen kan nå indumentet på bagsiden.
Der er mange voksurt, men kun en har fået blomster
Roser:
 Arc Angel
 Belle de Clermont
 Darcey Bussell
 Eden Rose
 Der står Marie Curie på skilte på denne rose, men jeg tror nu, at det er Aprikola., de minder meget om hinanden
Vi slutter som vi begyndte, denne gang går solen ned.
Slut for i dag, jeg håber, I har nydt fridagen ;) det har jeg :)

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg har kjøpt potter med cyclamen mange ganger, og det er alltid knoller oppe i potta. De har jeg plantet i bakken, og de overlever her hvis jeg dekker de mot frost. Det slipper jo du :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er knolde i potten, men mon de er så store som denne her? De lover hård vinter i Dk i år, vi får se :)
      Klem

      Slet
    2. Ja, de har vært så store. Jeg kjøpte noen fra Eurobulb for flere år siden, og de var minst like store. Dine blir nok fine til neste år. De lover det her også.
      Klem

      Slet
    3. Ok tak for svar, jeg må kigge hos Eurobulb.
      Vi må se, om det bliver en grum vinter.
      Klem

      Slet
  2. Et flot billede af solopgangen og træernes silhuetter. Man må sige, at både himlen og havens buske gløder i denne tid. Darcey B. er smuk både i form og farve - og så holder den godt ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja det var flot både morgen og aften. Det er en utrolig glød, der er i år. Ja Darcey B. holder længe.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Parykbusken er da umanerlig flot. Min er mere grumset i farven..
    Ja det er fabelagtig som voksurt har kommet her i efteråret. Aldrig har de været så flotte og mange. Jeg har aldrig set dem overvintrer, men det er der nogen der siger de kan, det bliver spændende at se om de gør.
    Fin lille fuchia, mine fik smækket i den nattefrost vi have for et par uger siden, øv. Eller er din mere hårdfør end de mørke??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  4. Hej Gunvor
    Ja parykbusken har glødende farver, den her lidt mere end den anden, jeg har.
    Jeg har voksurt i flere bede, men kun en i blomst, jeg tænker ikke, resten når det. De lover hård vinter, vi får se.
    Jeg ved ikke, om min fuchsia er mere hårdfør end de mørke, men frost har vi ikke haft. Hvis det er rigtig koldt, fryser de ned om vinteren, men de kommer altid igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det hjælper på det hele med noget sol og det mærkes hurtigt på humøret at dagen er lysere. Desværre er det jo korte dage nu.
    Her er der ikke flere blomster i Fuchsiaen, den er jo også stadig lille, men den har nu gjort det godt i år.
    Det er da en pæn stor Cyclamen knold du fik gravet op, men der går jo nok lige nogle år inden de små spirer blir så voksne, men de er nu fine de små blade.
    Parykbusken er da nordbedets sol, så smukt.
    Jeg har faktisk flere voksurt i blomst og de står bare så flot. Selv om nogle af dem er 1/2 m høje så er de ikke væltet. Om sommeren plejer de at lægge sig ned.
    Så skønt at dagen blev med både en flot solop og nedgang. Dem vil vi meget gerne ha’ mange flere af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man bliver så glad, når solen skinner :) men du har ikke meget glæde af det, når du er på arbejde.
      Det er da altid noget, at fuchsiaen har gjort det godt, den skal nok blive til noget.
      Så stor var knolden, da jeg købte den, jeg blev så glad, da jeg så, at de havde bredt sig. Knolden kom ned igen.
      Ja parykbusken er så fin også uden sol, men endnu flottere i solskin.
      Jeg kan ikke være med med voksurten, jeg har ellers holdt øje med dem, der er kun denne i blomst. Mine står også strunke.
      Forhåbentlig kommer der flere sol op og nedgange. Ellers har jeg flere på lager fra i går ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godmorgen Lisbeth

    Vi må håbe voksurten når at blomstre færdig og lave frø - jeg tror mine er uddøde, men vender jeg jorden i et højbed kan det jo være der kommer liv i et par gamle frø.
    Jeg har ogsså set cyclamen knolde hos eurobulb/Verberghe - men har begrænset mig:)

    Ha en dejlig solskinsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Det tvivler jeg godt nok på, at de gør, nu lover de jo kulde. Men der kan vel stadig ligge nogle frø i jorden.
      Jeg har ikke handlet ved eurobulp nogle år, jeg må huske at kigge efter.
      Tak i lige måde, den er lidt kold :)

      Slet
  7. De forskellige knopper i surbundsbedet er dekorative på hver deres måde, og det er rart at se friske rhododendronblade, især efter at de måtte vandes i en uendelighed, da tørken hærgede.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Ja nu kommer tiden, hvor det er ved at være slut med roserne, så er det godt at kunne nyde rhododendronerne, det turde vi ikke tro på kunne lade sig gøre under tørken.

    SvarSlet
  9. Flot, flot parykbusk.
    For et par uger siden fik jeg to 10 cm store knolde (cyclamen) som en del af en gave fra en blomsterhandler. Ideen var, at de skulle lægges i vindueskarmen, hvor de vil blomstre (ligesom man driver hyacinter i glas). Bagefter skulle de kunne komme ud i haven. Der er kommet lidt vækst i den ene, men ellers tror jeg ikke, de kommer. Jeg har netop i dag gået og funderet lidt over, om jeg ikke skal forsøge at lægge dem i jord i stedet.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja lige nu er parykbusken meget flot, den forandrer sig lige til, den taber bladene.
      Det lyder som en spændende gave, gad vide hvor længe den skal stå, inden den viser tegn på liv. Ja det er da en idé at sætte den i jord, hvis den ikke kommer, det kan jo være, det så lykkes.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Fantastiska rosor för november :) Tänk jag har några små frösådda sumpcypresser och de visar redan upp höstfärger. Ska bli spännande att följa dem.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er flot med roserne her i november.
      Det lyder spændende med små sumpcypresser, tænk at de allerede har høstfarver. Ja det bliver spændende.
      Tak i lige måde

      Slet