mandag den 12. november 2018

Gaven fra Harry

Det var en fin morgen, hvor solen gjorde et forsøg på at trænge igennem.


Det lykkedes nu ikke rigtigt, men det var en ok dag, indtil regnen begyndte at trænge sig på omkring ved 14 tiden.
læhegnet i morgenlys, blågranen er så lækker.
Nu til gaven fra Harry:
I går havde vi besøg af vores venner og deres bror/svoger Harry. Harry var her på en af de mange varme dage i sommer. Han var vældig betaget af haven, der var så mange spændende planter at kigge på. Tiden var knap, så Harry ville gerne komme igen næste gang han var på øen. Han tilbød at tage en plante med til os og haven. Harry hjælper folk i deres haver, han er 80 år, men det kan man bestemt ikke se på ham.
Her er den fine plante Troldel/Fothergilla Major, et stort flot eksemplar, som vi er meget glade for. Den blev plantet her i bedet med fyrrebusken og den røde birk.
Tak Harry, vi håber at se dig flere gange her i haven, når du er på øen.
 Jeg købte en for år tilbage, den var ikke nær så høj
fik flotte høstfarver, desværre gik den ud, det var jeg ked af, derfor købte jeg en ny for et par år siden, den lever, men der er ingen grokraft i den. Jeg har googlet lidt, jeg fandt ud af, at der findes både små og store troldel, så mon ikke min nye stammer fra en stor. Harry har simpelt hen kappet et stykke af sin, hvor er det pænt af ham.
Han syntes også, at det var så pænt med alle bladene, så de ligger lige lidt og pynter, inden de bliver revet sammen og kommer i bedene.

 Acer davidii og Englands Rose



Dette er, hvad vi så i går, da vi gik rundt. Papegøjebusken blev beundret mere end en gang.
 R. Isola Bella får flot løv om efteråret
mon I kan huske, hvor smukt den blomstrer om foråret
 R. Split Up har fået lidt blomster
 Fligetbladet tørst
 Rhamnus frangula Asplenifolia står med flot gult løv nu
og den fine vinterasters blomstrer løs
Jeg fik ikke mange billeder af roser, så I må nøjes med to i dag.
 Molineux
St. Cecilia
For nogle år siden købte jeg denne stueplante Kalanchoe beharensis her  kan du læse mere om den, Jeg købte den, fordi den minder mig om en rhododendron med indument. Det har den selvfølgelig ikke, men den er groet godt siden den gang og lever som I kan se i bedste velgående.
en gang tabte den et blad, jeg stak det i jorden, nu har den fået unger.
Det var alt for i dag, det begynder at knibe med billederne, nu må vi se, om jeg får taget nogle i morgen.
God aften til jer.

23 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Hvor var I heldige med et lille solstrejf i morges. Her har det været gråt i gråt, jeg ved snart ikke hvor længe, og jeg begynder at sukke efter lidt sollys. Sikke en fin gave fra Harry - det var godt tænkt af ham. Spm altid skønne billeder fra haven. Her er det ved at være slut med blade på træerne - desværre, men hvor har det været et smukt efterår! Spændende stueplante, du viser, og den ligner da virkelig en rhodo med indument 😊
    Fortsat god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi var nok heldige, selvom vi ikke så mere til solen, men ja vi længes efter lidt lysere dage nu. Ja det var en flot gave fra Harry, den er vi meget glade for.
      Selvom bladene er ved at være væk, må vi tænke tilbage på hvor skønt et efterår, vi har haft.
      Ja den stueplante ligner meget en rhodo, så jeg måtte jo have den, den var nu heller ikke ret dyr.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Nogen af de bedste planter man kan have, er dem man får af havevenner. Troldel ser ud til at have flot gul høst farve..
    Og din "poppegøj" er osse stadig med i farverne..herlig.
    Jeg syntes osse de nedfaldne blade pynter. Her er egeblade og gingoen der giver den største virkning lige nu. Selvfølge river jeg nogen af dem sammen til at vinterputte diverse planter i bedene, men ikke liige nu, de er så smukke.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har du helt ret i, jeg har fået mange fine planter af havevenner. Troldellen får rigtigt flot løv, ja og papegøjebusken stråler heldigvis stadig.
      Med ginkgoen kan jeg ikke være med, min er så lille endnu, det giver ikke mange blade i græsset.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletiders gave fra Harry! Du har efterhånden rigtig meget med flotte efterårsfarver:)
    Pyt med at der bliver lidt færre billeder - den gode historie er jo det der adskiller bloggen fra overflademedierne!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en skøn gave, siden jeg startede med haven, har jeg bestræbt mig på at købe træer og buske med skønne efterårsfarver.
      Tak, ja det har du nok ret i.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flott gave dere fikk! Her fikk vi se solen i dag og det var deilig. Morsomt med din Kalanchoe som du har fått røtter på. Det ser ut som indument ja :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg var heldig. Endelig fik I solskin, det var dejligt. Ja jeg blev overrasket over, at bladet fik rødder og nye skud.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det var trist at solen ikke vandt kampen idag. Også her kom regnen over middag.
    Dejlig gave fra Harry, endnu en plante der ser ud til at få smukke efterårsfarver. Det kan der jo ikke blive for meget af, bare trist når det slutter. Ja et lag nedfaldne blade er også smukt, sådan så næsten hele vores have ud inden vi fik dem samlet lidt sammen igår.
    Selv om det ikke blev til andet et par roser idag, ja så går det jo nok, for der er jo så meget andet du kan vise os. Det er jo heller ikke hver dag at du viser os indendørs planter, og den der er jo ret spændende, og så har du fået babyer :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja mere solskin vil være dejligt, måske kommer det efter i morgen, hvis vi kan regne med, hvad de skriver.
      Ja det var en skøn gave fra Harry, den har jeg savnet siden den anden gik ud. Blade på plænen ser godt ud, indtil regnen har ødelagt dem, så de bliver brune og kedelige.
      Der er flere roser derude, som er i blomst, så mon ikke jeg får taget billeder i morgen, det kommer an på hvor gråt og vådt, det er.
      Ja det er en spændende plante og så med babyer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Så er jeg her igen, jeg har været en tur i Aalborg og har holdt blogfri :o)
    Men har lige læst op på dine sidste indlæg. Skal da lige have tjekket om der har været meget trafik på min blog ?
    Du har da stadig en masse flotte farver i haven selvom bladende nu ligger en del på græsplænen og pynter. Kigget ind mod huset er da også blevet noget mere tydeligt.
    Hvor var det pænt af Harry at han ville dele så du nu har en stor flot busk. Spændende at se hvordan den ser ud når den blomstre.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nå du har været ude og føjte, mon du har haft roser med til nogle og været hos Anton :)
      Der er såmænd ikke meget trafik på min blog, men dem der er kommer fra en forkert side.
      Ja der er stadig noget flot at se på, og ja det er nemmere at se huset nu.
      Harry er en guttermand, tænk at komme med sådan en flot plante til os. Han har vist planer om flere, så må vi se, om vi kan finde plads til dem.
      Knus til dig fra os

      Slet
    2. Tyren til Aalborg gik helt uden svink ærinder på fyn. :o) jeg tror de roser jeg selv skal bruge dem bestiller først til foråret :o)
      Der havde ikke været noget trafik på min blog, efter hvad jeg kunne se.
      Ja Harry er bestemt en guttermand, åhh mon ikke du finder plads i har da stadig meget græsplæne :o)))))
      Knus

      Slet
    3. Hold da op, det var utroligt, jeg tror, det er klogere at købe roserne nu og plante så tidligt. Jeg har lige købt lidt igen ;)
      Ok godt for det.
      Der skal være græsstier, det er det folk beundrer og som får bedene til at hænge sammen :)
      Knus

      Slet
  7. Sådan en skøn fortælling. Gid det er mig som kan hjælpe folk som Harry når jeg bliver 80 år. Faktisk en smuk plante du modtog. Sådan en har jeg ikke set før.
    Men det er jo ikke meget jeg har i jeres haver :))))))))
    Åhhhhh tænk at have blågran og kunne tage ind til jul. Ved godt det ikke er muligt ho dig heller. Men mener det ikke er noget der er i handlen rigtig. Men det er godt nok gude smukt.
    Når jeg ser blade så ser jeg altid guld og høre Anette :))))) det er jo det Anettes Flora siger. Bladguld. Jeg er ikke så glade for dem.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det tænker vi også, kan man bare være så frisk som 80 årig er det ingen sag.
      Nej blågran har vi ikke inde til jul, men den er nu også så flot der, hvor den står :)
      Det er et stort arbejde, når bladene falder af træerne, men de pynter i haven først.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Så glad man blir över generösa trädgårdsvänner. Fothergilla major är en utmärkt present! Växter man fått som gåva kommer för alltid att vara ett fint minne av den vänliga givaren.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det gør man bestemt. Det er en meget smuk gave ja, nu vil vi altid tænke på Harry, når vi ser Fothergilla Major :)
      Kram

      Slet
  9. Flot gave du fik af Harry. Forhåbentligt er den mere livskraftig end forgængeren - det ser den umiddelbart ud til at være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var en flot gave, som vi blev meget glade for. Jeg håber, den klarer sig, den ser i hvert fald godt ud.

      Slet
  10. Dejlig fortælling om en glad havemand og hans dejlige gave til dig :-) Det var vist en rigtig god dag, trods vejret.
    Billedet af læhegnet er superdramatisk - godt fanget :-)
    God gråvejrsdag - det er det i hvert fald her.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en positiv historie, ja det var bestemt en god dag.
      Tak skal du have, ja jeg synes også, det var et flot billede :)
      Ja det er det også her, solen prøvede 13.40 og så begyndte det at regne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet