torsdag den 22. november 2018

Vintervejr og portræt af en rose


Det er koldt og gråt, i går var der skumtoppe på havet. I dag var jeg ikke tæt nok på det til at tage billeder, men det er stadig hundekoldt og gråt derude, det motiverer ikke til at gå i haven.
Jeg fik dog taget lidt billeder, da jeg gik derude i går.
 som I kan se, er det ved at være slut med bladene på papegøjebusken, ganske som forventet efter den megen blæst.

 der var et kort øjebliks solskin i går
her er Leucothoe/Druelyng, den er flot sammen med rhododendronerne
ørkenbedet på en gråvejrsdag
Roser:
 Clair Austin
 Eglantyne
 Fighting Temeraire
 Giscard d´ estaing
 St. Cecilie
St. Swithun blomstrer for første gang, mon ikke den bliver pænere næste år.
 Souvenir de St. Anne
 er flittig til at blomstre
både nu og i sommer
 3.6.
 25.7.
 29.7.
 1.8.
10.10.
Kun i september holdt den en lille pause
Jeg har stadig glæde af mine vinterasters


Jeg har ingen navne på dem, men de er nu pæne alligevel.
Selvom alle I faste er flinke til at kommentere hos mig, fornemmer jeg en stor nedgang i interessen for min blog. Derfor har jeg besluttet indtil videre kun at lave indlæg hver anden dag.
God aften og god fredag

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Dine rosebilder er helt nydelige å se på nå. Ditt klima må være perfekt for roser :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Billederne er fine, men det begynder at knibe med roserne, de er noget forrevne.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders!
    Godt med et forløb - Rosen præsenterer sig flot, rigtig flot!
    nej, vejret er ikke super spændende i disse dage - men vi er jo også temmelig forvente fra denne vilde sommer!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, ja det er en fin rose.
      Ja vi er forvænte, men vi kunne godt bruge noget af varmen nu og have sluppet for den i sommer :) nå men den går jo ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Et smukt rosenforløb! Jeg oplever heller ikke den store trafik på bloggen for tiden, men det skifter meget. Jeg vil savne dine daglige input, men glæde mig desto mere hver anden dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, det er som om det hele er gået i stå, men så er jeg ikke ene om det.
      Tak for dine søde ord, jeg kommer foreløbig igen hver anden dag :) men motivationen mangler, må jeg sige.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det har været en kold uge indtil nu. Der har dog været lidt mindre vind idag, men der skulle nu alligevel godt med tøj på udendørs. Kulden kan ligefrem ses på dine første billeder.
    Ørkenbedet er nu ganske nydeligt trods gråvejret.
    Dejligt forløb på Souvenir de St. Anne, og sommer udgaven luner da lidt :-) vinterastersne springer i øjnene nu, men mon ikke vi skal til at overveje at få dem gravet op og få dem lidt i ly af kulden. Det ser ud til at der er mulighed for nattefrost nu. Så de truede med ned til - 5.
    Har godt set at kommentarerne er dalene, hvorfor ja det er ikke til at vide. Jeg kan ikke forestille mig at det er interessen lige netop for din blog der er årsagen, men jeg forstår godt at du vil drosle lidt ned for der går jo mange timer med det og måske folk blir lidt sultne hvis du sparer lidt på krudtet i en periode. Julen nærmer sig jo også og nogle får måske andre prioriteter.
    Jeg set ihvertilfald frem til næste indlæg.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja kold og grå uge, nok også med mindre vind, men det er stadig temmelig koldt. Heldigvis har jeg fået mig en termodragt, den er god at have, når jeg lufter hunde.
      Ja jeg synes også, at ørkenbedet så pænt ud trods gråvejret.
      Jo det kan god være, vinterastersne skal til at graves op, det er bare ærgerligt, når de blomstrer så fint.
      Det er egentlig ikke så meget kommentarerne, der er dalende, det er nogenlunde ens med de samme til at kommentere, nej der er simpelthen ikke så mange interesserede for tiden, derfor tog jeg lidt med om roser, for at se om det hjælper. Det tager lang tid at tage billeder, gennemse og lave indlæg, men det er fint, hvis nogle kigger med, vi får se. Jeg får også nok at se til i december, når jeg får huset fuld til jul, gisp. Ja jeg glæder mig selvfølgelig, men der skal planlægges en del og bages :)
      Det lyder godt, du er så trofast.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. God idé at du viser Souvenir de St. Anne over flere måneder! Og så kan jeg mærke duften af dine krysantemum. Jeg elsker krysantemum, og jeg må have nogle næste sommer!
    Jeg kender godt det dér med at man skal have motivation for at blogge, og jeg synes at et indlæg hveranden dag kræver megen energi og meget tid, så jeg kan sagtens forstå dig. Nu skal du bare helst ikke helt miste motivationen :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det er godt, du kan lide idéen, der kommer nok flere roser i de næste indlæg. Jeg bryder mig faktisk ikke om duften af krysantemum, jeg havde en svigerinde, der var allergisk over for den duft, men det er nu ikke derfor, at jeg ikke bryder mig om den.
      Jeg skal nok hænge på, men lige nu trænger jeg til lidt flere pauser.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Din Clair Austin ligner vores, og rosen har gentlig gjort det ganske godt. Er Souvenir de st Anne altid så dygtig til at blomstre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Clair har gjort det ret godt, naboen Wollerton old Hall har til gengæld gjort det meget dårlig i år, de står begge ved rosenlysthuset.
      Souvenir de st. Anne har været dygtig til at blomstre næsten fra dag et, det er et par år siden, den kom ind i samlingen.

      Slet
  7. Uh for nogle kolde havbilleder...
    Så flot dine visterasters klarer sig. Har du haft dem længe? Nogle af dem klarer ikke vintrene så godt.
    Det eneste, der har farve her er papegøjebusk-træet. Det mistede kun halvdelen af bladene i blæsten. Jeg troede, det ville blive ribbet helt. Jeg kan lige se toppen af det fra lænestolen, så det passer mig godt :-)
    Der er vinterstille i alle haver og på alle blogge. Det kommer igen. Og jeg kan godt forstå, at du skruer ned og laver andre ting. Det er snart forår, og så kommer der gang i det hele igen. Nåh ja - vi skal også lige holde jul inden da ;-))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er koldt også ved havet.
      Ja mine vinterasters står flot, jeg graver dem op og sætter dem i pavillionen, så klarer de fleste sig indtil jeg planter dem ud igen om foråret og heldigvis vågner op til dåd igen. Min papegøjebusk har heller ikke mistet alle bladene, men der er nok kun en fjerdel tilbage, jeg kan ikke se den fra lænestolen :)
      Ja det er vinterstille både her og der, det er ok, jeg forbereder julen og læser en god bog imens jeg venter på, at folk vågner op igen. Inden vi ser os til, er det forår igen. Nu vil jeg ud på hundetur, det giver lidt energi, håber jeg :))
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Så kan jeg bedre forstå det: At dine vinterasters overlever :-)
      Hunde er en meget god anledning til at få gået sig en tur, og du har jo så dejlige omgivelser...

      Slet
  8. hui, det ser koldt ud på dine første billeder. Utroligt dine roser klare sig så fint.
    Det må være et stort arbejde at holde en blog kørene så ofte som din. Så helt forståligt du vil drosle ned. Og diverse julerier skal hygges ikke stresses. Jeg vil glæde mig til dine indlæg hver anden dag.
    For resten,, jeg har googlet tørstettræ, det lader til der flere forskellige bladtyper. Den der ligner din mest hedder noget med "Fine Line" kan det passe?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det var også en kold tur, men jeg er godt klædt på. Mange af roserne er ved at være forrevne, men jeg kan stadig finde nogle pæne.
      Det tager lidt tid at blogge, jeg kan godt lide det, men der er ikke mange interesserede for tiden, derfor kniber det med motivationen.
      Ja tørstetræet er Rhamnus frangula, fineline har jeg først fundet ud af i dag med din hjælp :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Känns surrealistiskt med rosenblomning :) Jag har gått en lång sväng i skogen idag allt medan snön föll.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det må være lidt underligt at se mine roser i blomst, når du har sne hos dig.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Det ser barskt ud på de første billeder, godt at der findes varmt tøj :-) Souvenir de St. Anne er helt forrygende, jeg kan så godt lide roser som er enkle og lidt vilde at se på.

    SvarSlet