fredag den 2. november 2018

2. del af haverundturen

Da der ikke var nogen solopgang i morges, ja nærmest ingen sol, kun gråt og halvmørkt hele dagen, starter jeg med et billede
af Aster tataricus Jindai, det billede har stor succes på Facebook.
Ellers fortsætter vi rundturen fra i går:
vi stoppede her ved Liquidambar i går, der er en sti mellem træerne, som vi følger
 i denne tid er det første vi møder en glødende Sorbus dodong. Billedet er fra omkring solnedgang i dag
 her til venstre står træet og mine sølle georginer, i hjørnet et par roser og clematis Alpina
Stien fører os ud til bænken, til venstre står to roser og til højre blærespirea og flere rhododendron
 til venstre ginkgo biloba og til højre Phaldelphus Belle Etoile
 her kommer vi til ørkenbedet til højre og bagved lyser den orangegrenede lind op
 løvfældende rhodoer i ørkenbedet
 til venstre bag parykbusken gemmer min store rhododendron rex sig, den er godt beskyttet, hvilket er meget nødvendigt, den tåler ikke solen.
 følger vi græsstien lige ud ved bænken, kommer vi til flere rhodoer og de store Hydrangea Limelight
 overfor ørkenbedet kommer vi til pavillionbedet (jeg havde håbet på sol i dag, så jeg kunne få lidt anderledes glade solskinsbilleder, men sådan blev det ikke)
 her går stien hen til pavillionen og rundt om bedet
 til venstre er stenbedet med træpæonen fra Ole.
 belægningen foran pavillionen og bedet
 her kan vi gå til venstre ved pavillionen, så når vi til staudebedet
 her stenstien hen til det nye bed med buske som jeg lavede for nyligt
solskinsbillede fra i går,  rundt om staudebedet og østpå igen
 her kan vi så skimte nyssaen og til venstre sumpcypressen, den bliver præsenteret i et senere indlæg
 her har vi regnbedet
 som ender ved bænken og gunneraen
normalt er det sidste jeg viser frem rosenbedene, i hvert fald når roserne blomstrer.
det gør de nu, så vi er gået tilbage midt i haven igen, billedet er fra i dag.
 Comtessa
 Lady Emma Hamilton
 Mia
 Blackberry Nip
 Falstaff
 Mary Rose
Odyssey
Solen har vi knap nok set i dag, men alligevel lykkedes det at få billede af en solnedgang, den kom lige frem, da den var klar til at gå ned.
God weekend

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Alletiders med del 2 af rundturen.
    Oles træpæon står flot der i bedet!
    Blackberry Nip er super sund og frodig hos mig - det er den vel også hos dig?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
  2. Hej Karsten
    Ja så kom vi haven rundt. Det er vidst den bedst placerede af Oles træpæoner. Heldigvis var det den bedste, der blev sat der.
    Ja Blackberry Nip er helt fin her hos mig.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  3. Næh, der var ikke megen sol i dag, men dine høstfarver gør sig godt alligevel og gør planterne tydelige.
    Tak for sidste del af turen rundt i parken - man blir jo helt rundtosset på den gode måde :-)
    God weekend.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej der var vist ikke mange, der havde sol i dag, ja høstfarverne klarer rimeligt at lyse haven op, trods alt.
      Selv tak fordi du gik med - ja det kan man godt blive :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Så nåede vi rundt! Også tak for 2. del af turen.
    Hav det godt og god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det gjorde vi, tak fordi du kiggede med.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det er jo som at være der selv. Der tages det jo også i to dele men med en pause med kaffe og lagkage. Det klarer jeg så lige selv i denne omgang, nøjes dog med kaffen :-)
    Her har vi haft besøg af solen nogle timer idag, vi var vidst heldige.
    Ikke noget at sige til at den asters har succes, den er jo også ret så fin.
    Tak for en dejligt tur rundt i haven, det er jo på en årstid hvor jeg ikke har set haven live så det var bare så fint, og det blev nydt.
    Dagens rose: Odyssey
    Rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er godt, du føler det sådan, ja kaffe og lagkage må I selv klare, selvom I springer over lagkagen.
      Ja I har da været heldige, vi så den næsten kun, da den gik ned.
      Selv tak fordi du gik med, så kunne du se, hvordan den ser ud nu.
      Ja Odyssey stod lige så fint der.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det er fortsatt flotte høstfarger hos deg, og Sorbus Dodong er utrolig flott! Det er nesten utrolig at et tre kan frembringe sånne farger.
    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja når solen skinner er det hele smukt endnu. Jeg forundres også hver gang jeg ser på Sorbus dodong, den er fantastisk
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  7. Sikke en farve din Asters har :-)
    Sorbusen har virkelig også en flot farve, der er mange der viser og snakker om den, men det er bestemt også et træ, man måske skulle overveje.
    Det er spændende, at se hvor længe du kan blive ved med at vise friske rosen billeder, jeg synes god nok, de bliver ved længe i år.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja den asters er ret flot. Det er høstrønnen også, hvis du ikke har den, er det en god idé at anskaffe sig den, I har pladsen. I vil ikke fortryde det.
      Hvis vejret bliver ved at være så godt, kan jeg blive ved at vise roser meget længe endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Endnu en vidunderlig havetur, tak..
    Det har nok været os der fik solen mest. der var da nogle skyer men mest sol i dag.
    Jeg tager nu osse billeder i min have, men det er gammeldaws papirbilleder til albumet. Datteren tager sommetider med sin mobil, og laver en kalender til os hvert år med månedens havebillede, herlig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Selv tak - dejligt du gik med, og at du kommenterer på turen.
      Vi har også haft pænt solskin i dag, men vi har været til guldbryllup, det er dagen gået med.
      Ja det er svært at lade være med at tage billeder af sin have, selvfølgelig har du også nogle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det er meget smukke solnedgangsbilleder du viser i denne tid 👍 Sorbus Dodong, ih du milde hvor er den flot lige nu og asters blomsterne også.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der har været et par flotte solnedgange, Sorbus dodong er fantastisk nu, jeg var ved at opgive den, men så kom der brand i den.
      Knus

      Slet
  10. Tak for begge ture, jeg har nydt at være med rundt i din store have. Og solskin eller ej, det lyser jo stadig af høstfarver og blomster mellem alt det grønne, så det må man være tilfreds med.
    Tænker at din have på mange måder er som en dagbog at slå op i, for du husker jo mennesker, steder og situationer ved hjælp af planterne - her står Oles træpæon f.eks. Men så er det jo også en have i konstant forandring og forbedring i takt med du bliver klogere på vækstforhold og trivsel. Det er en dejlig rejse i egen have!

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak - jeg er glad for, at du gik med også uden solskin, men det er nu flottest i solskin på denne årstid. Vi fik den også lidt at se først på formiddagen, men nu er det gråt og blæsende.
      Det er rigtigt, der er ikke mange planter jeg ikke husker, hvor jeg har fået, det er dejligt med en god hukommelse, det kniber lidt med at huske, hvornår jeg har fået planterne, men jeg kan som regel huske, hvor jeg har dem fra.
      Du har ret, vi er for tiden ved at flytte lidt rundt med forskellige planter, det er altid sjovt at se det nye resultat.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth
      PS Jeg er glad for dine kommentarer, du er god til det :)

      Slet
  11. Tak for rundturen. Sjovt at være "rundt" i en have, der er så meget større end min egen :)
    Har du egentlig nogensinde vist en tegning over din have? Kunne være sjovt at se. (Synes jeg har set en, men er ikke sikker.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Selv tak - ja der er stor forskel på vores haver, jeg har ikke så mange krokus og tulipaner, som du har.
      En gang for længe siden, har jeg måske vist en tegning, jeg har ikke rigtig nogen, den er svær at tegne, når jeg ikke kan :) Der har en gang været en tegning, da min have var i en artikel i Haven, måske har du set den der.

      Slet
  12. Fin rundtur även om jag vandrar baklänges och snart kommer till del 1 :) Linden med det orangefärgade grenverket önskar jag - vi heter ju Lind :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak godt du kiggede med, ja du må have en lind med det efternavn :)
      Tak i lige måde

      Slet