mandag den 5. november 2018

De sidste dages arbejde

Bent har været flittig i haven de sidste dage, mere om det senere
 først må jeg vise, at jeg stadig har dagliljer i blomst Stella d´or, mener jeg den hedder.
og at jeg nænnet at plukke roser ind, jeg kan nyde dem lidt længere herinde. Når de er kommet ind i varmen, dufter de.
Nå ja jeg har da også lavet lidt derude, jeg har plantet i påskebedet. Forskellige asters, hosta, Astrantia/Stjerneskærm og Aconitum/stormhat er plantet rundt om i bedet, jeg håber, det bliver flot næste år. Jeg har også sat dagliljer og lidt, der blomstrer om foråret.
Tjørnebedet er blevet færdigt:
 jeg har vidst nævnt, at vi har rykket rundt med 3 syrener, Beauty of Moscow er nu kommet i dette bed, de to andre købt for et par år siden er stort set ikke vokset, det håber vi, at de gør nu.
 R. schlippenbachii og R. Queenbe x R. rex blev der plads til
her er R. Queenbe x R. rex, den stod tæt på en anden, så man ikke kunne se det smukke indument, her er den kommet op, så vi kan se den og tage billeder
Bent har lavet en flisekant, fordi det skråner lidt der, på den måde skulle jorden gerne blive i bedet.
Her ser I kanten, for en gang skyld må der hænge planter ud over mine bede. Er der nogle, der har gode idéer til planter, der vil se godt ud her, hører jeg gerne fra jer.
 I stenbedet lige overfor tjørnebedet
stod 2 meget store thujaer, vi syntes, de var ved at fylde for meget ved rhodoerne
 derfor har Bent gjort kort proces
og savet en del væk. Jeg overvejer en clematis op af stammen.

Her kommer billeder fra den smule solskin, vi havde i går:




Det pynter meget med sol, kan vi vidst godt blive enige om. Vi har ikke set skyggen af solen i dag. Det har været trist og vandkoldt.
Dråbebedet har heldigvis mange blomster for tiden
 Koko Loco
 Giscard d´estaing har ikke meget mere at byde på
 Charles Austin
 Mary Rose
 Molineux
jeg håber, at knopperne på Kronprinsesse Mary springer ud
 for en gang skyld er det ikke roser, der blander sig men derimod en stedsegrøn rhododendron og en løvfældende.
Sol- op og nedgange er der ingen af i dag, så vi nøjes med troldnøden/Hamamelis som står så flot i solen.
Rigtig god aften





25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Imponerende med din daglilje - holdt den overhovedet pause med blomstringen?
    Alletiders med så meget i blomst - og jeg så vejrudsigterne - der er ikke rigtig nogen vinter i dem:)
    DEt mågodt vente til et par dage før jul!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej den daglilje holdt ikke meget pause, sådan er det hvert år med den.
      Ja der er meget i blomst og ingen vinter i sigte..
      Ja det er fint, men så gerne lidt sne, så vi kan få hvid jul, dog uden snekaos, familien kommer hjem :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg er så imponert over dine roser. Holder de aldri opp? :)
    Flott med daglilje i blomst så lenge.
    Sedum kan du plante som kan vokse over kanten. De tåler det meste :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej mine roser holder ikke lige op, der er rigtig mange på vej endnu, med det milde vejr, skulle der være en chance for blomstirng :)
      Tak for råd om Sedum, det vil jeg kigge på.
      Klem

      Slet
  3. det er altid spændende med et nyt bed. Glæder mig til at se billeder af det til foråret.
    En ide til hængende kantplanter? tja fks. de små hængende campanula, der er flere forskellige, der blomster på forskellige tider, og pudeneiliker og rosenskovmærke og blåpuder. Hov det blev pludselig til mange hihi.
    Den vinterasters du viste i sidste indlæg er rigtig smuk. Jeg går nu med livrem og seler med mine chysantemum. De er plantet direkte i drivhuset. De hvide er i fuld gang nu og den jeg kalder "adventsasters" er godt på vej. Jeg plejer at have en stor buket inde af den 1. søndag i advent.
    hilsne Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det bestemt, jeg er også spændt på det :)
      Sikken en masse idéer du kan komme med, det vil jeg lige tænke over, tak for dem.
      Jeg nøjes med at tage mine chrysanthemum ind i pavillionen om vinteren, det plejer de at klare fint, de ligge såmænd bare i en spand. Jeg kunne godt tænke mig at se dine adventsasters :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth, Bent han har godt nok været flittig. Det ser godt ud med flisekanten, jeg er nok ikke den bedste til at komme med forslag til noget der hænger, så her holder jeg mund.
    Eller, næsten mund. For jeg har set billeder af en clematid der fik lov til at gro på jorden. Altså vandret...nøjjjj hvor var den smuk og den blomstrede helt vildt.
    Her har det været mildt i dag med en let støvregn, men behageligt at lave noget i.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Bent er tit flittig, når han går i haven. Fint at du ikke holder mund :) det er rigtig, man kan også få clematis der gror på jorden, men mon ikke de er lidt kedelige om vinteren, det er det meste selvfølgelig.
      Det blæste lidt for meget i eftermiddag, så det var ikke så varmt her.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth, spændende billeder.
    Jeg er enig, at flisekanten vil trænge til nogle planter, men om de skal vokse ud oppe fra eller op nedefra må vist blive en smagssag.
    Hvis det var mig ville jeg nok vælge noget stedsegrønt, fx en lav cotoneaster, så kanten også er skjult om vinteren. Men du har så god plads, at det slet ikke er sikkert, at du kommer forbi flisekanten om vinteren.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nina
      Ja noget skal der til, og du har ret i, at noget stedsegrønt vil være fint, men cotoneaster er ikke lige min livret. I mit barndomshjem hvor min mor ikke længere kunne passe haven, groede de fuldstændig vildt på hele gårdspladsen, så dem tør jeg ikke binde an med. Men tak for forslaget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. I har haft travlt, Bent og dig - det ser godt og spændende ud. Jeg er vældig glad for pletter i luften - jeg tror, den ville være fin, som noget af det, der gror ud over kanten. De fine, små, runde blade vil være en god kontrast til det meste. Den er ikke så spændende om vinteren, men kommer fint igen her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja du siger da noget, jeg har mængder af pletter i luften, som gror op i rhodoerne, men her er ikke noget, de kan gro op i, i hvert fald ikke endnu. Det meste af det, der er blevet foreslået har jeg heldigvis i haven, så jeg må i gang i morgen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Jeg skal da lige love for at der blir gravet, plantet og omrokeret hos jer for tiden. Dejligt med nogle tørvejrs dage så I har kunnet få noget fra hånden og det er jo alle tiders med en flittig mand.
    Idag har vejret desværre ikke været så godt. Det har dog ikke blæst, men her har der været en del finregn i luften.
    Imponerende med Daglilje i blomst.
    Jeg tænker også noget der hænger ud over flise kanten, vil være pænt, og du har jo fået nogle gode bud og pletter i luften syntes jeg lyder godt.
    Der er godt nok stadig mange knopper i roserne og ja det er spændende hvor mange der når at springe ud.
    Jeg har været i strikcafe i aften så jeg er lidt senere på den men det gpr jo nok :-)
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg har kigget efter dig længe :)
      Vi har fået lavet lidt af hvert, nu er det indendørs det foregår i hvert fald for Bent. Jeg skal så have plantet nogle af de gode forslag, heldigvis har jeg dem i haven.
      Ja der er god gang i roserne endnu, trods det kedelig vejr, det må vi tage med, selvom jeg hellere ville have solskin :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Selvom I ikke fik meget sol i går, var vejret fint til at få noget fra hånden derude. Jeg hører ikke til dem, der stammer alting op, men det har helt klart pyntet på thujaerne, at de er blevet hævet op over bedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja i dag har vi heller ikke meget sol, men det er bedre vejr til haven, så jeg er i fuld gang. Det var godt at få thujaerne hævet op over bedet, den ene blev fjernet helt, nu har jeg plantet en staudeclematis op af stammen på den anden.

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Kul med en blommande `Stella de Oro´ jag är inte så överförtjust i dagliljor men just denna dam gillar jag. Den första dagliljan jag köpte och som hängt med under trädgårdens alla år. Och visst, hon torkade bort i somras men satte nya knoppar och blommar nu.

    Ni är verkligen flitiga med att arbeta och förbättra i trädgården även om hösten hunnit en bit på väg. Det är alltid roligt att få något nytt eller att förbättra saker som man inte är riktigt nöjd med eller något som bara behöver fräschas upp.

    Fin bild på en Rhododendron med ett vackert indument.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er kuld, at Stella de Oro blomstrer nu, jeg har mange dagliljer, nogle bedre end andre.
      Det er sjovt at arbejde videre på et nyopstået bed, jeg har flere planer, som jeg skal ud og gennemføre nu.
      Den rhododendron står så jeg hele tiden kan nyde indumentet, det er et godt sted, vi har fundet til den.
      Kram

      Slet
  10. Supergodt med de opstammede stedsegrønne. Det lysner og giver plads til en clematis :-)
    Du er simpelthen vaks til at komme ud i solglimtene, så dine efterårsfarver virkelig gløder.
    Er det surbundsjord, du har i bedet med det, der skal hænge ud over? Jeg har Canadisk hønsebær og tranebær i mine. De hænger flot :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var tiden at få lettet lidt på de thujaer, jeg har plantet en staudeclematis der i dag, men Bellis vil grave den op igen :)
      Ja og man skal virkelig være vaks for at få solglimtene med, det er kun sjællændere forundt åbenbart.
      Nej det er almindelig jord, så det går nok ikke med hønse- og tranebær. Jeg har plantet noget andet :) så må vi se, hvordan det går.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Tænk at du stadig kan finde plads til bedudvidelse 😊. Dejligt, man kan jo altid blive fristet af noget spændende eller et godt tilbud. Jeg har lige købt en rigtig fin, stor plante i Bilka, Beauty of Moscow. Til bare 38,-. Så er spændt på at se billeder af dines udvikling til sommer, det er jo nok tvivlsomt at der kommer nogen særlig blomstring i min.
    Hvad med en af de krybende campanula til kanten af bedet? Jeg tror det er c.portenschlagiana jeg har. Den blomstrer overvældende først på sommeren og har solid genblomstring sensommer/efterår. Det bedste er næsten at den stort set er stedsegrøn hos mig i kolde Nordjylland. Så mon ikke den vil være fin hele vinteren i dit milde ø-klima?
    For øvrigt fantastiske løvfarver du viser for tiden, ren nydelse.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Hvor blev jeg glad for en hilsen fra dig, det er sørme længe siden sidst, men mon du så ikke hænger på endnu. Jeg ved jo, du har travlt. Bedudvidelsen kommer jo bare af en fjernet hæk, gad vide om du har set det? Det lyder godt med din Beauty of Moscow, det var godt nok billigt. Min blomstrede kun lidt i år, jeg håber, den bliver glad for flytningen, så jeg får flere blomster næste år.
      Jeg kender ikke den campanula, den må jeg have googlet. Jeg har en campanula, som har bredt sig voldsom i mine andre stenbede, så den er jeg ikke så vild med. Det lyder godt, at den du nævner er stedsegrøn.
      Tak skal du have, det glæder mig at du følger med og nyder mine høstfarver, som jeg selv er helt vild med :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Ok jo, læser med langt det meste af tiden! Min krybende campanula hverken frøsår sig eller breder sig aggressivt. Til gengæld er den rankende, hvis det giver mening. Et udmærket bunddække. Fylder forholdsvis meget i bredden og er ret lav, Maks Ca. 20 cm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har for øvrigt planer om at plante Beauty of Moscow sammen med en pastellyserød lathyrus jeg har fået. Det burde strække sæson en noget, mon ikke de to kan sameksistere fint 😊.

      Slet
    2. Det glæder mig, at du stadig læser med, jeg synes nemlig, det går ned ad bakke med sidevisninger, det er skidt for motivationen. Jeg tager et billede af min campanula og sætter ind på indlægget i dag, så kan du se, hvor strid den er.
      Jo det bliver da super med de to sammen :)

      Slet