tirsdag den 13. november 2018

Sumpcypressen, et forløb

 Hortensiaerne er så smukke i løvet nu
 godt vi ikke har haft frost, så havde det været sket med skønheden
her er flere i stenbedet i den gamle have
 disse her er stadig kønne, en japansk ahorn og papegøjebusken
den sidste pæne hosta, den står så flot
rødbladet pileurt, red dragon står
i ørkenbedet ved fuglebadet
 R. kiusianum bonsai agtig
R. rothschildii
Jeg har ventet og ventet på, at sumpcypressen skulle blive lige så flot som sidste år
 18.10.
 22.10.
 23.10. stadig frisk og grøn
 25. nu begynder det så småt
 27.
 28.
 1.11.
 1.11. fra den anden side
 3.11.
 5.11.
 8.11.
 11.11. desværre uden solen, den ser vi ikke meget til for tiden.
helt som sidste år blev den ikke, men vi har også manglet solen, det ville nok have pyntet på den.
Nu må vi vist have lidt roser, ellers bliver det for kedeligt.
 Akvarel
 Belle de Clermont
Hansestadt Rostock rådner i knopperne, det er ærgerligt, der er ellers mange
 Lady of Shalott
 Mia
 Morten Korch
Summersong
Til slut en afblomstret rose i al sin skønhed.
Fortsat god aften, i morgen er der fridag :) 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flot forløb med sumpcupressen - det var ikke spor kedeligt - og hvem ved - de lover jo sol senere på ugen!
    Det er nu et flot løv du kan vise på R. rothschildii - imponerende.

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du ikke syntes, det var kedeligt. Som du kan se, har jeg taget billeder igen og igen, vi kan da også godt se, når der er sol på den. Måske får vi det at se senere på ugen.
      Ja R. rothschildii er flot.
      Tak for det, dejlig onsdag til dig.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Mine få hostaer er klasket sammen forlængst. Morsomt, så forskelligt de opfører sig. Min papegøjebusk er meget flot i år, så der kan jeg være med dig.
    En skam, du ikke lige kunne få lidt sol på sumpcypressen - vi venter bare til næste år :-)))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Der er vist også kun denne tilbage, som ikke er klasket sammen, når først de er det, er de ikke kønne.
      Det lyder godt, får vi den ikke at se?
      Ja det var ærgerligt, men måske kommer det sidst på ugen, som Karsten skriver.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jeg håber også at solen kommer frem igen så den kan skinne på din sumpcypress i efterårsdragt :-) En pæn falmet hoste, det har jeg ikke tænkt over, men du har ret. Jeg har taget tre hoste i krukker med her til Birkerød, de to var rigtig pæne i sommer, men faldt hurtigt sammen i oktober, den tredje - en med blå blade, er ikke særlig pæn om sommeren, men utrolig smuk i efterårsfarverne, det har jeg også først tænkt over i år, hvor jeg ikke har så meget andet at fundere over ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja lad os håbe, jeg kan få lidt sol på sumpcypressen i efterårsdragt. De lover sol på torsdag. Der er meget forskel på hostaer og på hvordan de visner ned, de fleste er bare grimme og klaskede, men der er nogle få, som får skønne efterårsfarver. Jeg må have kigget til mine blå, måske er der en imellem, der også er flot. Men klart i år lægger du mere mærke til dine, når der ikke er så meget :)

      Slet
    2. Ja sådan kan det gå :) det var ligesom Linda, der havde været ude på en tyr (til Ålborg)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Dejligt at se forløbet med supcypressen også selv om det er uden sol, men den skulle jo komme forbi de næste dage, så blir den nok helt perfekt. Det får vi så forhåbentlig billeder af :-)
    Idag har så været en grå og trist dag igen - igen, det har dog holdt næsten tørt.
    R. kiusianum er rigtig fin ja lidt bonsai agtig har du ret i.
    Ja roserne er lidt hængeøret, men Morten Korch lader sig åbentbart ikke mærke med. Den står da flot.
    Fortsat god aften og gid fridag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Bent og jeg sidder og morer os over tyrkfejl :) der er mange. Du mangler et m i sumpcypres og skriver gid i stedet for god aften. Lisbeth ovenover skriver hoste i stedet for hosta, for ikke at tale om Linda som var på tyr til Ålborg, jo jeg morer mig godt her.
      Jeg skal nok tage billede af su(m)pcypressen, hvis der kommer sol på den, jeg kan nok ikke lade være. Ja trist og grå har dagen været igen igen, så er det godt, man kan more sig lidt over tyrkfejl fra mobilerne :) Det regnede (selvfølgelig) da jeg gik med hundene. R. kiusianum kan jeg se fra toiletvinduet, den er så flot nu.
      Jo Morten Korch er også lidt ramt, men ikke så meget som de andre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Hi hi det er ikke nemt når man har tykke pølse fingre :-) det må da også gerne være lidt sjov på bloggen. Tror ikke der er nogle “tyrkfejl” denne gang :-)

      Slet
    3. Ja så har vi noget at grine af :) Nej ingen tyrkfejl denne gang.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Det er jo morsomt å se et forløp på en plante, og det er jo mye som skjer i løpet av en sesong. Rosene dine holder virkelig lenge ut hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er helt sjovt at følge med i. Det er dejligt at roserne holder længe.
      Klem

      Slet
  6. Det er nu stadig fint at følge med i din have. Når man har så mange forskellige planter er der altid noget at se på. Det er da gået hurtigt med sumpcypressen da den endelig gik i gang med farveskiftet, men med det navn må den have haft et svært år. Ikke megen sump at hygge sig i.
    Jeg nyder bladene både på og under træerne. D. 11/11 faldt samtlige blade af kirsebærtræet bare p.g.a. en smule vind, så det gik stærkt.
    Nu håber vi bare på et godt haveår næste år.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er heldigvis meget at vise endnu, vi har en fantastisk udsigt til nordbedet fra toiletvinduet :)
      Sumpcypressen må have haft det hårdt i år ja, men flot er den alligevel.
      Kirsebærtræet synes jeg har det med at smide alle blade på en gang, stort set.
      Ja det kan næsten kun blive bedre næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Sjov ide med sumpcypressens forløb. Det minder i grunden mig lidt om naturprogrammer på tv, hvor et helt årsforløb bliver kogt ned til en ganske kort video. Jeg har ventet på Belle de Clermont, og i dag så var hun der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle (læs Karsten :) kan godt lide forløb, så jeg startede, mens den var grøn, jeg havde som sagt ventet, at den blev flottere. I dag fik jeg nogle billeder med sol, men den forsvandt hurtigt igen.
      Jeg har også ventet længe på Belle de Clermont, der var kun et par knopper i remonteringen, og jeg var slet ikke sikker på, at de nåede at komme.

      Slet
  8. det er altså sjovt at se et forløb over et par dage eller mere. Det må digetalkamera egne sig godt til.
    Det billede med den "trætte" rose er spændende. Og smuk i alt sit forfald. Det er ikke altid det perfekte der er smukkest.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Godt du synes, det er sjovt at se forløbet, jeg synes også, det var sjovt at se billederne her bagefter. Du må ønske dig et i julegave, sådan et er godt at have.
      Hvor er jeg glad for, at du nævner den trætte rose, jeg synes også, at den er smuk i sit forfald, men ingen af dem der har kommenteret har omtalt rosen, så godt du gjorde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet