lørdag den 9. april 2016

Tidligt op

I morges så jeg forkert på uret, så jeg kom meget tidligt op. Hundene syntes, at vi lige så godt kunne gå en tur, når vi nu var kommet så tidligt op. Selvfølgelig havde jeg kameraet med, vil I med på turen?
 som I kan se var det tidligt
 kartoffelmarker og solopgang
 men det ser lidt trist ud for kartoflerne :( dette er landboforeningens forsøgsmark.

 når jeg nu havde så god tid, kunne jeg lige så godt gå til havet, jeg var ikke ene
 en lystfisker var tidligt ude og en anden morgenvandrer
træet jeg viste forleden dag er nu sprunget ud, mirabelletræer er flot nu.
 hjemme igen måtte jeg have billeder af de skønne rhodoer, jeg bliver ikke træt af at kigge på R. Daurilut, den er så smuk i solen.
men heller ikke R. Isola Bella kan jeg blive træt af, den kan jeg se fra min plads ved spisebordet
R. globigerum
lige nedenfor Daurilut i nordbedet står Allium Ivory Qeen den har jeg mange steder i år, jeg kan ikke huske hvorfor.
mens jeg tog billederne her ved nordbedet, kom der en buk farende ud inde fra Bents skov, heldigvis stod jeg jo med kameraet, så jeg fik et fint billede.
Martagonliljen i nordbedet vokser godt
 I skoven gror der fine gule anemoner
 jeg viser denne igen, for Rita har skrevet til mig og fortalt, at det er en rosenprimula
ved siden af står disse tulipaner, jeg tror, de springer ud i morgen, dem er jeg spændt på.
Dagens påskeklokker kommer her:

 dette billede er fra i går
sådan ser den ud, smuk frøplante


 de lyse fra Anne






 denne her købte jeg sidste år hos Rita, fordi de havde en lidt sjov facon, det har den stadig, det gør ikke noget, jeg er ret vild med den.
Nå det blev til mange i dag, håber I nyder dem
Det har været fint vejr her i dag med solskin og en noget kølig vind, men jeg har været i haven hele dagen, så nu er jeg ved at være lidt træt.
Fortsat god lørdag aften.

34 kommentarer:

  1. Ja, Mirabellerne er flotte nu. Overvejer selv om ikke jeg kan finde et "vildt" hjørne i haven, hvor jeg kan have en mirabel. Ikke mindst for at kunne tage et par grene ind i det tidlige forår.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er de, men det er nu bedst at holde dem uden for haven. De selvsår sig i den grad, så jeg kan ikke anbefale at have dem i din have. Mon ikke du kan finde hegn i nærheden, så du kan plukke ind af dem.
      Vh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Det var da ikke den værste dag at komme for tidligt op med sådan et vejr. Sidder også her træt og godt brugt efter en hel dag i haven så det er da lige sådan en tur jeg har brug for at komme med på. Her er alle stauder nu klippet ned og der er luget, alle roser er klippet og de har fået gødning. Mogens har slået græsset for første gang. Jeg tror at jeg købte sådan en rosen primula sidste år men jeg har ikke set noget til den endnu tilgengæld tror jeg at jeg har fundet den fregnede viol :-)
    Flot buk godt den lige ville posere for dig.
    Jeg gik også og nød mine Påskeklokker idag. Et par frøplanter blomstrer i år de er lyse og lidt blege i det men man kan jo ikke være heldig altid.
    Imorgen skal vi holde fødselsdag for Mogens det turde vi ikke binde an med i starten af februar da der er både familie og venner fra både Jylland og Lolland. Ved jo aldrig med vejret i februar det kan jo godt være lidt hidsigt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det var såmænd ikke så tosset, selvom jeg blev lidt forbavset, da jeg så på uret inde i stuen. Du har godt nok haft travlt, uha Bent brød sig ikke om at høre, at Mogens har slået græsset for første gang, men han har været ved at snakke om, at det snart skal være. Godt du har fundet den lille fregnede viol.
      Nej det er ikke alle frøplanterne af påskeklokkerne, som er lige pæne, de første er lidt kedelige hos mig.
      Nåda fødselsdag for Mogens, ja men du er vel klar, eller er det mad udefra, siden du har kunnet være i haven hele dagen. Det er rigtigt, man kan aldrig vide med vejret i februar.
      Ønsker jer en god fest.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Vi er klar til imorgen. Frokost arrangement er bestilt i fru Nielsens køkken så det kan ikke være nemmere. Nej det kan nok ikke vare så længe inden Bent bliver nødt til at starte plæneklipperen. Det eneste Mogens har ønsket sig i gave er penge så han kan få en ny plæneklipper. Den gamle er ved at være metaltræt.

      Slet
    3. Ja så er det nemt at gå til, kun borddækning og lidt oprydning :) Nej Bent må snart i gang, hans plæneklipper er ny, så vidt jeg husker. Håber Mogens får penge nok til en ny plæneklipper.

      Slet
  3. Wow lisbeth, har du rhododendron i blomst på denne tid ? Det er jo helt vildt. Jeg var ikke klar over der var så tidlige sorter. Smuk tur på Samsø, var selv tidligt oppe, før solen. Jeg havde dog ikke kigget forkert på uret, kun mine drenge.....
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja jeg har sørget for at have både tidlige og sene rhododendron, så der er blomstring over lang tid.
      Ja jeg er over den tid, hvor mine drenge vækker mig tidligt om morgenen :) jeg skønnede nok ikke på det dengang, pludselig er de voksne og fløjet fra reden.
      Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Der kan bare se - der kan komme meget godt ud af at stå en time for tidligt op :) Sikke en skøn morgentur, du var på! Jeg kan da gå hen og blive lidt urolig for kartoffelhøsten - ikke godt, når de står under vand på den måde, og samsøkartofler er et must i mit liv :) Jeg nyder også naboens mirabelletræer, selvom han har ødelagt synet noget ved at beskære træerne virkelig grimt. Kan godt forstå, at du må dvæle ved dine tre skønne rhodoer i blomst - det er et flot og imponerrende syn i denne tid, hvor de fleste blomster har en lav højde. Vi vågnede op til Rim i græsset og en meget kold formiddag. Over middag var vejret lunt og overskyet, så jeg nød også at få noget fra hånden derude. Altså de påskeklokker - er så glad for, at du viser billeder dagligt i denne tid :)
    Meget fint billede af råbukken og godt ramt i farten :)
    Rigtig god dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var ikke så tosset, det var nu kun ½ time :) Skøn morgentur var det i hvert fald. Heldigvis er det ikke alle kartoffelmarkerne, der står under vand, men den der er slem, så mon ikke vi nok skal få vores tidlige kartofler. Du kan endda få de rigtig gode og helt nye, når du skal over og se rhodoer, det tror jeg bestemt.
      Ja rhodoerne er fine, jeg er spændt på, hvordan de har det, græsset var lidt hvidt til morgen :(
      Godt du er glad for påskeklokkerne, for der kommer mange.
      Råbukken stod og ventede på at blive filmet :) så der var ingen fart over den.
      Knus og god dag
      Lisbeth

      Slet
    2. Godmorgen :)
      Ja, så kan det jo ikke blive bedre - både blomstrende rhodoer, godt selskab og nye kartofler :))) Nu vil jeg afsted - har fået en ide, der involverer besøg på både planteskole og hos Lau - en god start på dagen!
      Knus Linda

      Slet
  5. Kære Lisbeth hvor flot med den tidlige morgentur umiddelbart ser det tidligt ud endda meget tidligt
    Utrolig hvor de påskeklokkeblomster kan blomstrer jeg tænker over det hver gang jeg ser mine for jeg synes det har stået længe
    Kan godt forstå at du har brug for at beundre den Rhodos for den er godt nok utrolig flot
    Tak fordi du tog os med på morgentur
    Kh
    Kirsten 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja det var nu ikke så slemt tidligt, jeg gik hjemme fra 6.45, men det er selvfølgelig også en time før.
      Påskeklokkerne startede hos mig i december, nye afløser hinanden og holder rigtig længe. En dejlig plante.
      Ja de er flotte de rhodoer, der blomstrer nu, de bliver meget beundret, fordi de er så tidlige.
      Selv tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Spændende tulipaner til morgendagen:)
    Martagonliljen er temmelig fremmelig - undgår vi nattefrost - har du nok vildt tidlige blomster der!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg er meget spændt på dem, og om de nu også når at blomstre i dag. Græsset var nemlig hvidt i morges, så nu må jeg ud og se til rhodoer og forhåbentlig har martagonerne klare det.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Ja det vil jeg også tro - martagoner har klaret -5 hos mig sidste år i maj oppe i Sverige.

      Slet
  7. Imponerende blomstring hos deg! Tenk at dine martagonliljer allerede er i vekst. Det er jo veldig tidlig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er imponerende og martagonerne er nået langt op allerede.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Så mycket vackert, dina Helleborus är magnifika.
    Tidiga tulpaner och Rhododendron i blom. Våren har kommit långt hos dig. Ser ut att bli en riktigt fin dag idag, solen är uppe, men det ser kallt ut.
    Ha en skön söndag / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak ja der er mange fine Helleborus.
      Vi er nået langt med våren i dag, solen har lidt svært ved at trænge igennem hos os, der var rim i græsset til morgen.
      Tak i lige måde/Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Tak for morgentur af den tidlige slags :-)Jeg tager også de tidlige morgenture engang imellem, når lyset og fuglesangen får os til at vågne tidligere og tidligere. Hvor må det ha været smukt at gå den tur. Jeg kommer sådan til at glæde mig til at se din have, når der er træf med de skønne billeder du viser. Tak for blomster vitaminer, og go søndag. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Selv tak - ja det er skønt med sådan en morgentur. I dag til morgen er det lidt koldt, så jeg gik ikke så langt, men smukt og dejligt var det i grå.
      Det glæder mig at høre, at du vil komme til træf her, det har du vist ikke skrevet før, det bliver hyggeligt at hilse på og vise dig min have.
      Selv tak og i lige måde
      Møjn

      Slet
  10. Flotte bilder fra en meget tidlig morgentur!
    Er nok sjelden oppe så tidlig.
    Tidlig rodo-blomstring hos deg, og det må være deilig å kunne nyte blomstringen fra spiseplassen:-)
    Vi hadde frost inatt, så det er stadig kaldt, men idag er det endelig meldt sol....
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Det er dejligt at komme tidligt op på sådan en morgen.
      Ja jeg nyder blomstringen af rhodoerne rigtig meget, især den tidlige.
      Der var også hvidt i græsset hos os. Vi har kun svag sol her.
      Tak i lige måd

      Slet
  11. Flotte morgenbilleder, du fik med hjem. Ellers hæftede jeg mig især ved den tidlige martagonlilje og de gule anemoner. De ser ud til snart at kunne danne et fint tæppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var en fin tur, i dag sprang jeg over, det var ikke så fint vejr til morgen. Martagonliljen er godt nok allerede ret stor, og anemonen ser ud til at brede sig godt, det er herligt.

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Tak for turen. Det var tidligt du var oppe, næsten på samme tid som solen! Dine påskeklokker er imponerende. Dem må jeg vist også have flere af! Det er godt med inspiration og ideer, der er altid noget at gå i gang med! Jeg håber du får en god dag i haven i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg var kommet noget tidligt op, lige ved at tage solen på sengen :) Det er dejligt med mange påskeklokker, du må have flere.
      Også god dag i haven til dig.

      Slet
  13. Hej Lisbeth, ja det var tidligt du var kommet op der men det havde hundene sikkert ikke noget imod. Har du dem i snor når du går tur eller kan du lade dem løbe løse ?
    Der er godt nok gang i Rhodoerne, hvor er de smukke jeg forstår godt at du nyder dem.
    Mine på påskeklokker har alle åbnet sig nu og ved næremere eftersyn er der 3 dobbelte :o) de er altså smukke.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej hundene var selvfølgelig glade for morgenturen, de går aldrig løse, så løber de efter harer og rådyr.
      Ja du kan tro jeg nyder mine rhodoer.
      Tre dobbelte, det var da dejligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Tak for turen.
    Dejlige morgenbilleder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  15. Dejlige forårstegn, blot lidt trist med de kartofler.
    -Og tilmed en god råbuk i sin bedste alder.
    Af krops- og hovedform ligner han en 3-4årig buk. Han bliver aldrig bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Farmer
      Ja det er trist med kartoflerne, heldigvis er der også marker, hvor der ikke står vand, så mon ikke det går.
      Jeg nøjedes med at skyde bukken med kameraet, men du har ret, han var ret flot :) Vi har rigtig mange herovre, vi tæller ofte 30-40 stykker på aftenturen.

      Slet