fredag den 15. april 2016

Skønhed og forfald

Det har ikke været det bedste havevejr i dag, i formiddags regnede det, vi har fået omkring 6 mm. I eftermiddag var det dog til at være ude, så jeg har luget videre i skoven. Men det er noget blæsende i dag, så det kan godt være svært at holde varmen.
Her kommer skønheden - trådbladet kastanie er så smuk i udspring
Cameliaen har fået nye blomster, det er også skønheder
 R. Daurilut er i forfald nu
det samme er R. globigerum, men der er en enkelt smuk blomst endnu

Kobjælderne er små skønheder med regndråber
 de gule anemoner breder sig godt, der er anemoner mange steder i skoven nu, men de er ikke sprunget ud, jeg er spændt på at se, hvilken farve de har.
 Bispehuen står strunk og flot op ad en rhodo.
 Blodblommens blomster er bestemt også skønheder
Clematis Jan Lindmark er tæt på blomstring
 Den smukke Paeonia Emodi er godt på vej
 Det kan ikke vare længe før hundetanden blomstrer

også hyacinterne er i blomst nu, bagved en ridderspore af dem jeg fik af Anne sidste år.
I går fik jeg serveret en god idé fra Ulla J. (tak for den)
Hasselbror og påskeklokker sammen, jeg håber det kommer til at se mere harmonisk ud næste år. Min lave hasselbror har længe haft behov for en ny plads. Nu er den blevet flyttet ind i skoven, den stod ved stien i stenbedet, nogen gang kom jeg til at træde på den, fordi der ikke var plads til den der.
 Bænken er blevet ophøjet, inden længe skal Gunneraen flyttes om bag ved den, derfor er der lagt jord på, så vi ikke helt mister udsigten bagud.
Ved bænken står disse fine narcisser, som jeg har købt i år.
 Prunus incisa Kojou-no-may
påskebedet er stadig fint, men det varer ikke længe nu, for sneglene er i gang med de små narcisser.
 Vi tager lige en håndfuld dobbelte påskeklokker
og en mere
Til slut et billede af solen, der gik ned i en sæk, men de lover jo også regn i morgen.
God weekend til jer

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her fik vi en ordentlig skylle i en byge i nat. Jeg vågnede ved det og da det blev lyst var der 10mm at se i måleren. Til gængæld har vejret så været fint hele dagen med nogen sol og ingen regn.
    Skal da lige live for at du har fundet en masse skønheder til og idag. Kameliaen er da så smuk og i kategorien blade så må det være trådkastanien der tager alle point :-) Det er da også flot at du har knop i clematis.
    Det blir spændende at se kombinationen bænk og Gunnera.
    Det ser ikke ud til at det blir en weekend som står i havens tegn men man ved jo aldrig vi var jo også lovet regn idag men det sneg sig jo lige udenom Nordfyn og videre op til jer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var regn, da jeg stod op i morges, og så kom der mere senere, men ikke så meget som I har fået. For en gang skyld har vi ikke haft samme vejr så.
      Ja det var skønhederne, der fangede mit blik i dag. Der er flere clematis med knopper, det er dem fra gruppe 1, de blomstrer tidligt.
      Ja jeg er også spændt på den kombination
      Ja det kan da være, at I er heldige at slippe for regnen i morgen, I har åbenbart særstatus :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Det var et godt indlæg. Jeg kunne især godt lide påskebedet, hvor er det altså flot med alle de påskeliljer. Jeg kan forstå, at du skal holde åben have efter aftale i nærmeste fremtid, det bliver spændende, du har jo også allerede meget at vise frem. Sikke Bent er kommet på arbejde:). jeg skal i haven i morgen uanset vejret, for der er en del arbejde, der skal gøres og jeg glæder mig til at være derude længe i morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja påskebedet er fint, så jeg nyder det, så længe det varer. Ja fra 1. maj har jeg åbent, hvis nogen har lyst til at se haven. Der må nu godt ske lidt mere i haven inden 1.5. lige nu er der næsten kun påskeklokker og et par rhodoer. Ja der at nok at gøre for Bent.
      Jeg håber, du får godt vejr til havearbejdet i morgen.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Har var det så lige omvendt: OK formiddag, og regnig eftermiddag.
    Der er da rigtig fart på din Emodi - min er stadig mere på knopstadiet, men sådan er det jo så forskelligt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå så har vi byttet vejr.
      Min Emodi har sat turbo på de sidste dage, jeg synes lige, den er kommet op.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Påskeklokke og hasselbror er et meget fint par!

    SvarSlet
  5. Ja det bedste vejr har det absolut ikke været og det har regnet en del, men eftermiddagen bød på sol og det var dejligt
    dejlige blomster af de der viser der pragt lige nu, og jeg tror at jeg skal have noteret kobjælde hed den vist for den ser godt nok sød. Skal lige have checket om den kan leve i mit tunge jord.
    Håber at weekenden viser tørvejr og sol men i hvert fald tørvejr. .-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Kirsten
      Nej det har været noget træls. Her til morgen ligger der tyk tåge, og der kom en ordentlig regnbyge, vi savner solen. Heldigvis så vi også lidt til solen om eftermiddagen.
      Ja kobjælde er da lige noget for dig, min står godt nok i ørkenbedet, men mon ikke den kan klare det.
      Ja tørvejr og sol vil være godt, i morgen skal det desværre blæse en del.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Alt er bare lidt tidligere på den hos dig men det er jo ikke noget nyt. Mine Kobjælder står kun med store knopper og der er også nogle frøplanter jeg ikke har set i blomst, så det bliver spændende. God weekend til dig og dine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja alt er lidt tidligere her, men du skal nok indhente mig. Spændende med dine frøplanter.
      God rolig weekend til dig Rita.

      Slet
  7. Hei Lisbeth.
    Det er mye som blomstrer hos deg, så du har mange gleder til tross for det sure været! Her er det strålende sol i dag, men minus 2 da jeg sto opp. Har for mye annet å ordne i dag, men litt haging på ettermiddagen blir det nok! Ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja der er en del i blomst nu, i dag er det stille vejr og tåget, men dejligt med fuglesang, solen prøver, men det lykkes ikke helt. Jeg vil helst slippe for nattefrost på grund af de blomstrende rhodoer.
      Håber du kan komme lidt i haven i eftermiddag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Den forhøjede bænkeplads er virkelig dejlig og jeg tror at det bliver godt med Gunneraen i ryggen.
    Hvor har du meget i blomst, og tænk at der allerede er rhododendron på vej til afblomstring.... Jeg må ud idag og se hvordan det går her, men jeg tvivler på at blodurten her er i blomst endnu - det er mine blodblommer derimod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det bliver spændende at se, når Gunneraen bliver flyttet.
      Ja der er en del i blomst, det bliver snart til flere, hvis ellers vi kan få noget sol og varme. Du har jo også meget skygge hos dig, så blodurten er nok lidt bagefter, men blodblommerne er da værd at glæde sig over, de er så smukke.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det ser godt ud med bænken lidt forhøjet.
    Så er rhodoer på retur, det går stærkt -- min står altså flot endnu.
    Så får du snart clematis i blomst, den må være særlig tidlig.
    Og søde Påskeklokker, dem har man da meget glæde af.
    Godweekend til jer begge
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg tror også, det bliver godt med bænken lidt forhøjet.
      Ja den første rhodo er på retur, godt din calophytum kan endnu, stadig ingen blomster i min, måske næste år, håber jeg. Der er også tidlige clematis, dem har jeg flere af.
      Påskeklokkerne er ikke til at undvære.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Oj så mycket fint som blommar hos dig! Härligt!
    Den sista bilden är såååå fin också...
    Ha en skön helg och kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja der er allerede meget, der blomstrer nu.
      Tak - også skøn helg til dig.
      Kram

      Slet
  11. Dejligt ser det ud.... men ak.. er sneglene også efter Narcisserne :-(

    SvarSlet
  12. Også her fortsetter det å regne, og det er sendt ut flomvarsel for kysten her vi bor...
    Begynner å bli litt lei av regn.
    Utrolig at noen av rodoene dine allerede er ferdig med den beste blomstringen :-)
    Vi prøvde oss med en gunnera i fjor, men den greide ikke en norsk vinter.
    Ha en fortsatt fin helg.:-)

    SvarSlet
  13. Hej med jer
    Hvor jeg føler med jer, jeg kan godt forstå, at I er ved at være lei af regnen og flomvarsel, jamen vi skal have sol og forår. Her har der også været byger det meste af dagen, men ind i mellem skinner solen, det hjælper lidt.
    Ja det er tidlige rhodoer nogle af dem jeg har, så det er ved at være slut for dem i år.
    Det er nok for koldt for gunneraen for jer, ærgerligt. I må nyde min, når I kommer her.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  14. Hvor er dine kobjælder smukke.
    Tak også god weekend til jer.

    SvarSlet
  15. Der var mange skønheder, selvom forårsvejret svinger meget. Gad vide, hvordan gunneraens rod ser ud. Sådan en kæmpeplante må da også have en megastor rod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er da en trøst, for vejret er godt nok ikke noget at prale af. Vi er også spændt på at grave gunneraen op, det bliver nok hårdt arbejde. Vi havde besøg i dag af en, som gerne ville have et stykke af den, Nugga og Carsten vil også gerne have, det er godt, for den er rigelig stor til os.

      Slet