torsdag den 14. april 2016

Dejligt stille vejr og hårde tider

Morgenen startede helt stille
 solen forsøgte at trænge gennem skyerne, det lykkedes først omkring middagstid
vindmøllerne stod stille, så selvom solen ikke var fremme fra morgenstunden var det dejligt vejr.
Vi har endda spist ude i dag :)
udsigten var fin her er fyrretræet, hjertetræet og blodblommen, der er ved at komme blomster og blade på, men hvem lægger mærke til det, når man går med næsen mod jorden næsten hele tiden :)
 I dag opdagede jeg, at rødbirken var sprunget ud
se så fine blade den har i udspring
Det er hårde tider for Bent. Der er stadig så mudret mange steder, så vi er nødt til at lægge sten ud både i indkørslen og på stierne i skoven. Det varer jo ikke længe, inden jeg har åben have iflg. aftale, man kan ikke gå der nu uden gummistøvler.
 Der dukker dråbebede op på flere blogge, om de er inspireret af mig, skal jeg ikke kunne sige. Her er mit, ja og du ser rigtig, det er slet ikke fyldt op endnu. Jeg har ikke travlt med det, jeg tager det stille og roligt og fylder i, når jeg finder noget, der passer til, på den måde har jeg mere fornøjelse af bedet og af at finde ud af, hvad jeg vil plante i det.
sådan ser også rosenbedet ved hegnet ud, jeg venter til jeg kan se, hvor store roserne bliver. I mellem tiden må jeg bruge hakkejernet, det har jeg ikke spor imod.
I dag har jeg luget et ordentligt stykke i skoven, jeg ligger på knæpuden, det giver ømme ballemuskler, gad vide om jeg får baller af stål :) jeg tror det næppe.
som I kan se her, skal jeg nok få bedene fyldt op.
 Blodurten er endelig ved at vågne op til dåd
 Nogle af mine clematis fra Tyskland går det godt med, andre virker til at være døde, jeg håber, de kommer op.
 Vores sequoiadendron giganteum glaucum er blevet brun, det blev den også sidste år, men den kom sig, mon ikke den gør det i år også.
 kobjælderne/Pulsatilla
 Tulipa Turkestanica får sol, så kan vi se blomsterne
 Tulipa Pulchella Violacea hedder den smukke skovtulipan
Dejlig blå farve på denne snepryd
R. Jacksonii har åbnet den første blomst i dag
Sidste år delte jeg mine sibiriske iris og flyttede dem til solrige pladser, jeg er spændt på, om jeg får blomster i år.
Ja påskeklokkerne bøjer bly deres hoveder


måske er det fordi, vi skal se, hvor smukke de er på bagsiden.
Til slut
En doven solnedgang, jeg orkede ikke at gå ud igen, sorry.
Fortsat god aften.

 En glimt fra morgenturen.


28 kommentarer:

  1. Huff ja, for mye vann i bakken er et problem. Det har vi her også, for vannet trekker ikke ned.
    Skjønne påskeklokker. Jeg forstår bare ikke hvorfor de skal vende seg ned mot bakken ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er et stort problem, når det bliver så mudret, I har også fået sne, det gør det ikke bedre.
      Nej det er ikke til at forstå, men nogen gange retter de sig op senere.
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Dejligt billede af de to sorte - de ser meget morgenfriske ud :) Jeg kendte ikke rødbirken, men forstår jo nu, hvorfor den har fået sit navn. Mon den bibeholden den fine røde kant på bladet sæsonen igennem? Jeg tror bestemt, at det er dig, der har inspireret til dråbebede på flere blogge. Det er en rigtig fin form til et bed, og jeg går da også selv med et i tankerne her :) Mit store runde bed, som blev færdigt i efteråret, er heller ikke plantet helt til endnu. Jeg har det ligesom dig, at det må tage den tid, det tager, at finde det rigtige, og lidt lugning skader jo ikke - vi må jo så se, når sæsonen er slut, om de berømte baller af stål så er blevet til noget ;)
    Det er noget af en arbejdsopgave, der venter Bent, men jeg er sikker på, at I bliver glade for at få det gjort - det kommer også til at se rigtig fint ud med grussti gennem skoven. Glæder mig til at se Jacksonii helt udsprunget - der kommer nok et billede :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja de to sorte er morgenfriske og hiver af med mig. Der er ikke mange, der kender rødbirken, inden længe har den helt røde blade, det er en smuk plante, men den taber løvet tidligt i efteråret. Ja det kan godt være, det er mig eller Bent der har inspireret til dråbebede. Det haster ikke med at plante til, det er godt at trække fornøjelsen lidt. Jeg har opgivet at få baller af stål, men ømme er de nu.
      Ja det bliver dejligt at få sten ud, hvor der er pløret, så må vi se hvor langt det rækker. Der kommer masser af billeder af Jacksonii, men den skal lige springe lidt mere ud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletides at folk har ladet sig inspirere til også at lave dråbebed - mange ser ud til at være på vej væk fra den retliniede stil, det gør ikke noget...
    Din lille tulipan er nu en humilis idet pulchella nu er lagt ind under denne.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de firkantede bede er der ikke meget ved, så folk må gerne lade sig inspirere.
      Ja der kan man se med navnet, jeg har faktisk fået det fra en dame i USA, som følger mig på fb, hun fandt det til mig, men hun har så ikke fulgt med i, at pulchella er lagt ind under humilis, det er nu ikke nemt at finde ud af.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. ja det har været en god sol dag lidt koldt, men det tøj meget ved. jeg kan sagtens forstille mig at du har tavlt til åben have, og alle de udfordinger der er på de stier hvor der har været vådt, så der skal køres meget sten på. Dejlige blomster og blomstrende rhodoer. Jeg kigger på mine hverdag men nej intet tegn endnu var på lidt farve fra deres knopper
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja når bare man tager tøj på efter det, så er det dejligt, fuglene synger så smukt nu. Ja der er nok at se til, men jeg gør nu ikke ekstra ud af det, fordi jeg har åben have, det har jeg jo fra maj til sidste september, og folk bemærker slet ikke ukrudtet :) Men de skal kunne gå på stierne, ellers skal jeg ikke have åben have. De fleste rhodoer blomstrer først hen i maj, det er bare fordi jeg har nogle tidlige.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her har det også været en stille dag og vi fik sol fra morgenstunden. Jeg så et sattelitbillede på vejret i morges og der var lige et klart hul over Fyn som det eneste sted i landet :-)
    Rødbirkens blade er meget smukke i udspring. Dråbebedet blev jo døbt på din blog så andres inspiration til den bedfacon kan da snildt komme fra dig. Godt at se der stadig er bar plantejord for mon ikke der lige så stille vil dukke planter op der lige passer ind. Jeg har faktisk også fået et bed til rådighed for stort set allemine dahlia var mugne da de kom frem i lyset. Der har simpelthen været for fugtigt i skuret denne vinter. Så bedet nede ved heget ind til bagboen står så næsten tomt. Tænker lidt på at lave et bed med dagliljer. Det tænkes der lidt over pt.
    Py ha ja så ved Bent da hvad han skal lave og der skal jo nok køres nogle gange med trillebøren for at udbedre vandskaderne.
    Ja som Linda skriver så ser de sorte bare ud til at være klar til dagens gøren og laden :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så var I heldige hos jer, jeg synes nu også, det har været fint her. Ja rødbirken er meget smuk i udspring. Du har ret i det med dråbebedet, jeg kan ikke en gang huske, hvem det var, der døbte det. Mit dråbebed skal nok blive fyldt ud. Hvor ærgerligt med dine dahliaer, og at vi ikke bor tættere på hinanden, mine har det nemlig fint, indtil de stifter bekendtskab med sneglene, sådan nogle har du ikke, så du måtte godt arve mine :) Det er altid dejligt med dagliljer, ja det må du lige tænke over.
      Ja Bent får travlt med trillebøren, det er hårde tider.
      Ja de sorte er vakse ved havelågen :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Vandet er usædvanligt længe om at trække væk, synes jeg.De botaniske tulipaner minder om krokusblomster med den måde, de åbner sig helt på i solskin. Jeg har nu et enkelt firkantet bed, som jeg er rigtig glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vandet er længe om at trække væk, men vi har også fået meget, og grundvandet ligger højt her.
      Ups med det firkantede bed, godt du er glad for det, Karsten er ikke så glad for det retlinede, her er det Bent, der bestemmer bedenes form, det er han god til, derfor kan et firkantet jo også være pænt og til glæde.

      Slet
    2. Kære Lisbeth Dejligt at se rødbirken tæt på så smuk. Håber Bent overlever sikke et arbejde men kan godt se der må gøres noget med al det vand. Jeg elsker den dovne sol ;-) knus Tina

      Slet
    3. Kære Tina
      Ja rødbirken er meget smuk. Bent må tage det lidt ad gangen, det er noget af en omgang, vi har fået regn igen i nat. Godt du kan lide mit dovne solbillede :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dejligt at det er weekend lige om lidt, så man kan kan komme ordentligt ud! Hvor er de fine de ' blå' Iris spirer - (må man spørge om navn?) der er så mange spirer der er flotte i farverne - hosta fx.. ... Fredagshilsner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Desværre lover de ikke for godt vejr i morgen, men søndag kan du forhåbentlig være heldig. Irisen hedder Gerald Darby, blomsten er ikke noget særligt, men det er løvet til gengæld. Ja hostaer er også skønne, hvis bare sneglene ville holde sig fra dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak for navn, til fru hønestålballe ( hehe) den ser altså fin ud... Nu har jeg smidt stinkende hønsemøjpiller ud over det hele, så kan bygevejret i morgen vel vande det lidt ned? Hilsner

      Slet
    3. Selv tak - jeg har mange af dem, så hvis du er interesseret, kan du købe en af mig for 30 kr. plus porto. Den står til 40 hos pæoneksperten.
      Det lyder godt med gødning, det lugter ikke godt, men planterne kan lide det.
      Hilsener

      Slet
  8. Det er ikke så rart for Jer med den fugtige jord. Ikke noget jeg kender til her, da vi bor i et grusgravsområde.
    Tak for påmindelsen om at vi skal huske at kigge op. Tendensen er jo, at have næsen helt nede i bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      På denne årstid plejer vi at sukke efter regn, det gør vi bestemt ikke i år. Nej så har I ingen problemer med at det bliver for vådt.
      Selv tak - ja vi er tilbøjelige til at kigge ned, nørder som vi er :)

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det er et par fine himmelbilleder du viser til start.
    Det bliver spændende at se blomsten på de sibiriske Iris, de ser spændende ud.
    Fin knop i R. Jacksonni.
    Så får Bent travlt igen, et stort og tungt arbejde venter.
    Søde hunde parat til tur.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, blomsten i den sibiriske iris er vist ikke noget særligt, det er løvet, der er det specielle her.
      Ja glæd dig R. Jacksonii bliver så flot, den har en smuk farve.
      Ja det er ikke sjovt for Bent.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Ja , det har godt nok været vådt i år. Selv her hos os, har vi haft problemer med at køre i marken, det plejer ellers aldrig at være et problem. Haven har ikke været så slem, kun hostabedet har stået under vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nogen har det for tørt, men hverken hos jer eller hos os, er det et problem.

      Slet
  11. Igen - igen har du fremtryllet mange gode billede.
    Fint billede af hundene til sidst.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja jeg tænkte jeg kunne glæde nogen med billede af hundene.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Baller af stål, det ville ikke være dårligt hvis vi lige fik en opstramning af alt det lugearbejde, for det meste bliver det til muskelinfiltrationer i mit tilfælde:-)
    Det kan være svært ikke at lade sig inspirere af alt det man ser på nettet og i bøger. Mit staudebed som ligger i plænen er oprindelig cirkelrundt - det man kaldte et klassisk tæppebed. Formen ender ofte ude af facon når blomsterne breder sig ud over kanten:-)
    Jeg er misundelig på dig at du kan tage en skøn morgentur med hundene ud i jeres dejlige natur. Flotte hunde:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja også her bliver det bare til muskelinfiltrationer desværre.
      Ja det med at holde formen på bedene, kan godt været svært, det er det i høj grad hos mig, for græsset gror ind i bedene.
      Det kan jeg sørme godt forstå, at du er, det er også dejligt, mon ikke det bliver din tur en gang, men du er jo ung endnu i forhold til mig :) Tak

      Slet