onsdag den 13. april 2016

Morgentur og maaange påskeklokker

Morgenen startede helt uden vind, solen kom ikke rigtigt frem, men heldigvis holdt det stille vejr, og det blev en dejlig mild dag. 
 Jeg nåede ikke helt til havet i dag
 solen prøvede men det blev ikke til meget
 en flok rådyr løber væk
og en står helt stille og bare kigger, den rørte sig ikke ud af stedet, skønt vi var tæt på.
så blomstrer mirabellerne i Bents skov, det kan vi nyde fra nordbedet.

 Hasselbrorblomsterne er så smukke
 der er mange hostaer på vej i skovbunden, jeg har håndluget der i dag
Brogetbladet judaspenge
P. Delavayi har hele 6 knopper i år
 R. globigerum har 10 smukke blomster, her er en af dem
 R. Jacksonii har en smuk farve, nu varer det ikke længe.
 R. P. J. Mezitt er også tæt på
R. Pulap passer i farven med lærkespore
Jeg havde egentlig besluttet ikke at tage ret mange billeder af påskeklokker et stykke tid, men da jeg så Ritas billeder, besluttede jeg at gøre, som hun har gjort i sit sidste indlæg, som kan ses her.
Her kommer de:

 Dobbelte har jeg kun to af, den anden er fra Rita, men billedet blev ikke godt



 den prikkede her købte jeg hos Rita sidste år, den har blomstret et par måneder nu. Til næste år sælger Rita nok påskeklokker igen, i år er der lukket på grund af sygdom.
 Denne her er også fra Rita
 Abscacicus har fået et ny blomst, den har blomstret siden december, købt her










Det blev til rigtig mange håndholdte påskeklokker, gad vide om der er noget at vise i morgen.
Fortsat god aften, mon det har været havevejr, der er meget stille på bloggene, måske er alle gået over på instagram.

36 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth Jeg nød igen dine vejr billeder, elsker dem! Tænk at kunne gå en tur og se det og rådyrene istedet for at sidde i kø på motorvejen. Ja tingene sættes lidt i relief.
    Jeg har Instagram men det kan ikke helt erstatte bloggen, det kan noget andet , det er mere hurtige billeder og ikke så meget socialt som på bloggen, skønt jeg har set at IG venner også mødes. Men bloggen er mere personlig, men tager også mere tid.
    Det kan være svært at nå med mere en fuldtidsarbejde,, transporttid, madlavning, vasketøj, snakken med børnene, gå tur med hunden og så vil du også gerne i haven plus du skal i motionscenteret eller ud og løbe. Så jeg forstår , at nogle folk vælger Instagram fremfor Bloggen. Insta er hurtigere, det skal du blot klikke synes godt om og evt skrive en kort besked. Men mange begynder nu mad længere beskeder , så heldigvis er det personlige kommet for st blive.
    Elsker alle dine påskeklokker, ville gerne forbi Rita men det bliver jo når hun åbner igen. knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Du har pludselig fået navneforandring, men ansigtet kan jeg da kende :) Ja jeg er priviligeret med at kunne gå morgentur bland rådyr og harer med to søde hunde i stedet for at sidde i motorvejskø, det er jeg helt klar over.
      Jeg kan også godt forstå, at folk gerne vil nå meget andet, og så er instagram hurtigere, derfor er det nu alligevel synd, hvis bloggene går helt i stå, men der kommer nok nogle igen, det tror jeg, i dag har der været meget stille.
      Ja der skal nok blive mulighed for at besøge Rita en gang, i mellemtiden må du nyde billederne af mine påskeklokker :)
      Tak fordi du gav dig tid til at skrive.
      Knus Lisbeth
      PS når man går i haven behøver man ikke bruge tid på at løbe eller gå i motionscenter :)

      Slet
    2. Kære Lisbeth Ja vi har taget et gammelt familie navn til os, jeg føler mig nu kommet hjem til den gren jeg har kendt og holdt af. Pedersen er Hans navn , hans far skulle ikke have heddet det da ham han fik det fra blot var stedfar. Så Hans og pigerne skifter også navn .
      Jeg skal nok gøre mit til bloggene ikke går i stå , men jeg mangler tid. Men såsnart jeg har en ledig stund er jeg på. Knus til dig og Bent

      Slet
    3. Kære Tina
      Det er da fint, når hele familien skifter navn og du føler, at du nu er kommet hjem til en kendt gren af familien.
      Jeg er ikke i tvivl om, at du gør hvad du kan for at bloggen ikke skal gå i stå, jeg forstår godt, at det kniber med tiden, du skal også have tid til at nyde din have.
      Knus til jer.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Rådyret ser ud til at tænke: hvis jeg nu står helt helt stille så ser de mig ikke.
    Her har det også været en stille mild dag. Solen så vi først hen under aften men det har været tørvejr.
    Min den brogede judaspenge er også bare flot og i år skal den jo gerne blomstre. Ja Rhodo Pulap og de små lærkesporer er rigtig fine sammen :-)
    Påskeklokke spam det er da dejligt de er så flotte alle sammen men noget af et arbejde at få billeder af noget der står og kigger ned i jorden. Hvorfor mon de har da ikke noget at skamme sig over:-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det tror jeg nu ikke, den tænkte, den kiggede bare nysgerrigt på os, og var ikke spor bange. Ja samme vejr som hos os.
      Ja den brogede judaspenge er rigtig fin, det varer ikke længe, inden mine blomstrer tror jeg.
      Ja påskeklokkerne er noget blufærdige, men så må man lægge hånd på dem :) kønne er de ja.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så flott samling påskeklokker du har! Den ene du viser ligner da litt på Pink Frost? Bilde nr. 6 nedenfra. Den ene som nesten ser sort ut er utrolig vakker. Jeg liker så godt de helt mørke :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak - ja jeg er ved at have mange. Ja den lyserøde har jeg fået af Anne, den minder lidt om din. Vi kan godt lide de mørke, samme smag igen :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Din delavayi pæon er længere fremme end mine, men den står også op af en mur?
    Ja, efter det første påske rykind er det lidt mere stille mellem udgivelserne på mange blogs især i hverdagene, og så er der lige det at mange haver jo ikke har sæsonens specialiteter - Helleborus, Trillium, hundetænder, træpæoner, rhodoer osv.

    Mon ikke der bliver fuld gang i den når feks roserne begynder?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja delavayi står op af en mur, så det kan godt være derfor.
      Der er noget stille nu, og du har ret, mange har nok ikke specialiterne. Du sprang også gårs dagens indlæg over :) men måske så du det og glemte at kommentere.
      Jo når først roserne starter, så bliver der fuld gang i den.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja, Påskeklokkerne er så søde, du har altså også mange.
    Det er flot at se mirabellerne i blomst, de lyser så dejligt op.
    Også fine Rhodoer, nu begynder de nok snart rigtig hos dig.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg har mange påskeklokker, men ikke en for mange :)
      Ja mirabellerne er fine nu, de pynter i det grå landskab.
      Ja nu begynder rhodoblomstringen snart for alvor, det er skønt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hasselbror er noget så flot. Jeg kan bare ikke få min til at springe ud så tidligt. Jeg synes den er så flot sammen med påskeklokker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er den, tak for idéen. Jeg har ikke påskeklokker sammen med mine, den lave skal alligevel flyttes, så kan den komme ind mellem påskeklokkerne :)

      Slet
  7. Så fint med alla julrosor, de är verkliga vackra så här på våren. Men attans så svåra att fotografera, jag kryper omkring på marken men lyckas inte få bilder i alla fall.

    Underbart när hostorna börja titta fram, de är utan tvekan en av mina favoritsläkten men ännu har de inte synts till.

    Allt gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er dejligt med de forskellige juleroser/påskeklokker. Ja de er svære at tage billeder af, så denne gang løftede jeg deres hoveder. Ja hostaerne er skønne, det bliver dejligt, når de kommer frem, desværre har vi mange snegle :)
      I lige måde Gunilla

      Slet
  8. det er dælme noget af et flot udvalg af påskeklokker i har :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja der er være et pænt udvalg :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth!
    Fick en stor klump hosta förra hösten, som jag delade. Ser inte ett liv i dem ännu, men allt är tidigare hos dig, så jag får vänta ett tag. Du har så många Helleborus, och den ena vackrare än den andra.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Dejligt med hosta, en god idé af dele dem, det er heller ikke alle mine, der er fremme endnu, og jeg er jo før på den end dig.
      Ja jeg har en del Helleborus, jeg er vild med dem :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Så mange skønne billeder du viser.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth.Jeg vil da gerne bidrage til at bloggen består.Men der er også meget at lave i haven lige nu.
    Synes også her er lidt stille.Men de kommer nok tibage når sommeren nærmer sig.Synes da godt nok der ser vådt ud over på Samsø.........her har det slet ikke regnet i flere dage.Men i nat er der kommet en lille smule.Og det er der brug for.For her er godt tørt.Glæder mig til at få alle mine dahlia ud af drivhuset så jeg kan sætte tomater.Skal jo til Gitte i Weekenden.......så der er en del at ordne.
    Men hold da helt op.........hvor har du mange smukke påskeklokker.Dem må jeg altså have nogle flere af.God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er jeg ikke i tvivl om at du vil, det er dejligt. Ja der er nok at se til i haven, og det er dejligt at gå derude, men det er lidt tamt med blogindlæg for tiden, alle har travlt, det er klart.
      Ja hos os er det bestemt ikke tørt, vi går stadig rundt i mudder på skovstierne, så nu må der lægges noget på.
      Ja du skal til Gitte, så kan du se hendes have.
      Du må se, om du kan finde flere påskeklokker på turen.
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Skjønner at du er vild med, eller (har dilla på) helleborus. Merker at det er lett å bli betatt, og ønske seg flere:-) Vakre bilder!
    Mirabelltrærne er flotte når de blomstrer.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja jeg har dilla på rigtig meget - også helleborus :)
      Ja mirabelletræerne er smukke nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Jeg holder mig til bloggen og er hverken på FB eller instagram. Jeg er nemlig en af de få danskere der stadig har en gammel analog telefon. Det er et helt bevist valg jeg har truffet og jeg trives helt fantastisk med ikke at være online døgnet rundt.
    Hasselbrorblomsterne er super fine og sikke en imponerende påskeklokke samling. Rigtig god ide at ta nogle direkte billeder af de skønne blomster, så kan vi godt se bort fra de små fingre ;)
    Flot med 6 knopper, dem vil jeg glæde mig til at se. Min træpæon springer over i år, da den blev flyttet i efteråret.
    Smukke rhodoer der blomstrer hos dig lige nu, der kommer vist snart masser af skønne gensyn ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det samme her, ikke alt det tidsrøveri, jeg har dog en smartphone, men bruger den ikke til andet end sms og telefon.
      Ja det var den nemmeste måde at vise påskeklokkerne på, så vi får detaljerne med.
      Ja det er en smuk træpæon, jeg glæder mig også til at se den igen. Ærgerligt at din springer over, men sådan er det tit.
      Ja nu varer det ikke længe, inden der kommer skønne gensyn :)

      Slet
  14. God aften Lisbeth.
    Endnu en gang så smukke billeder fra din have. Når rådyrene kommer så tæt på, så glæder man sig virkelig over at bo på landet.
    Ja instagram har nok overtaget en del for jer gamle blokkeres vedkommende, selvom jeg fornemmer at det mere er hurtige billeder og ikke så megen hyggelig snak. Er også selv på instagram. Må så erkende at alle de forskellige sociale medier; Facebook, intagram og blog verden kan tage alt for megen tid. Forstår slet ikke at folk også kan have tid til familie og især arbejdet ;o) For mig er blokken meget bedre. Her er der tid til hyggestunder og en hel anden ro. Man sætter selv tempoet .
    Tror nu problemet er at foråret er på vej. Tiden bliver brugt udenfor.
    Dejlig aften til dig
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Marianne
      Tak skal du have, jeg glæder mig over synet af rådyrene og over, at de ikke kan komme ind i haven.
      Der er mange gamle bloggere, som er endt på instagram, man har ikke tid til det hele, haven vil vi jo også gerne nyde, derfor er det nemmere med instagram, det er lidt synd, men sådan noget sker jo. Godt der er kommet en del nye til, så er der også bedre tid til at kommentere hos jer.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja kan sagtens følge dig i at det er trist. Må håbe de vender tilbage, for tiden er ihvertfald ikke til begge dele

      Slet
    3. Ja det er nu ok, hvis de ikke vil vende tilbage er det jo deres problem, jeg forstå godt, at tiden ikke er til begge dele, så de har jo valgt.

      Slet
  15. 1000 tak for alle de dejlige billeder af de skønne påskeklokkeblomster herligt i dag har det heldigvis været sol lidt regn men sol. Håber at det også har været sådan hos dig. For i går var det da godt nok så gråt
    :-)
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Kirsten
      Godt du har kunnet nyde det i dag, det har vi heldigvis også.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Det må nu være rigtig skønt at kunne få naturen så tæt på, og jeg ved jo, at du nyder det, så længe rådyrene ikke spiser dine blomster, og den tid er jo heldigvis forbi. Det er en helt fantastisk samling påskeklokker, du har og hvert eneste billede blev nydt - utroligt, at der kan være så megen variation. Der sker rigtig noget på rhodoområdet - så fin og perfekt Globigerumblomsten er. Hasselbror er indskrevet i ønskebogen :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg nyder bestemt naturen og mine gåture og rådyrene, når bare de holder sig væk fra haven, og de kan jo ikke andet. Godt du nyder mine påskeklokker, der er blevet mere og mere variation på dem, efterhånden som nye er sprunget ud. Globigerum har en smuk blomst. Ja Hasselbror er rigtig fin.
      Knus Lisbeth

      Slet