mandag den 4. april 2016

Noget af det bedste jeg ved

er en morgentur i stille vejr på en dejlig forårsdag, hvor fuglene synger så dejligt fra morgenstunden
 og harer og rådyr er tæt på
 når mirabellerne blomstrer
 og solen står op i morgendisen

 og spejler sig i vandet

 og et kroget træ

at træerne står klar med knopper, mens man stadig kan se de mørke stammer
der hvor vi vendte om, var der stadig stimer af krokus, jeg har nu fundet ud af, at der var en gård og dermed også en have på det sted.
ingen tvivl om at de har krydset sig
Det bedste jeg ved er også at gå rundt i haven og se, hvad der er sket siden sidst
 Lathyrus Vernus/Vår fladbælg er tæt på blomstring
 Martagonliljen som jeg plantede sidste år har allerede fået unger
 Perlehyacinter
 Primulaen her breder sig godt
 R. Daurilut viser jeg måske for tit, men det er den eneste som blomstrer endnu
men det varer ikke længe, så kommer også R. Pulap
 og R. globigerum

her er et billede af de små trælupiner, måske mest til Anne, håber du kan se dem.

Vi så ikke solen igen før til aften, da blev det fint vejr, så længe det varede.
Dagens påskeklokker:








De sidste her er helt anderledes, det var dem, jeg fik af Anne sidste år.
Jeg har forsøgsvis gødet dem i går, så må vi se, om de bliver mere fyldige af det til næste år.
I dag har jeg prøvet at komme græstotter og ukrudt til livs i bedene. Til aften gravede jeg frøplanter af påskeklokkerne op og plantede dem andre steder i haven. Der er mange endnu, så jeg fortsætter i morgen.
Fortsat god aften

37 kommentarer:

  1. ja det er dejligt at have sine små rutiner som giver glæde og en fornemmelse af der sker en del indenfor kort tid, Min morgentur er sent eftermiddag eller om aften primært som sommeren, dejligt at gå rundt og nyde , nuse og betragte.
    Fine billeder af dagens tur i omegn og have.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det er det nemlig, jeg tager turen to gange om dagen for tiden, det tager laaang tid, for jeg skal jo se det hele og nyde, ja og nusse :)
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det er sant, det er så deilig å være ute og høre fuglene nå for tiden. Det er tydelig at mange trekkfugler har kommet tilbake.
    Jeg gir mine påskeklokker noe som kalles for skjellsand og er egentlig en form kalk tror jeg. Jeg gir også det samme til mine trepeoner, for de liker også det. Jeg har også mange frøplanter, men ingen av de har blomstret ennå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det nyder jeg meget, fuglene synger så skønt nu.
      Det lyder interessant med skjellsand, det kan godt være, at det er kalk, det må jeg lige undersøge. Mine frøplanter har været længe om at blomstre.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Skønne billeder fra din morgentur, her startede dagen med tåge som gik over i regn, heldigvis klarede det op senere på dagen.
    Ja det er skønt at gå på opdagelse i haven, for der sker godt nok meget derude. Ingen tvivl om at foråret er skudt i gang, fuglene er også helt i hopla.
    Er det bare almindelig havegødning du har givet påskeklokkerne ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja her var også dis men ingen regn.
      Der sker så meget i haven nu, vi kan knap følge med. Ja det er forår nu, og fuglene kvidrer, det skønt.
      Ja det var almindelig havegødning, jeg gav dem, måske skulle det være kalk, se hvad Marit skriver.

      Slet
  4. Dejligt billede af harerne. Dem har vi også mange af, og deres fart er fantastisk. Når der er sne, kan vi se de steder, de har kradset sneen væk for at finde føde,og der hvor de har tisset orange. Det er den overskydende klorofyl fra græsset, der farver.
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen
      Ja harerne er rigtig vågnet op nu, om vinteren ser vi dem ikke - heller ikke deres tis :) Vi har jo ikke meget sne herovre, så det har jeg ikke observeret.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Du har sådanne skønne morgener og jeg forestiller mig altid at alting foregår i ro og orden og stille tempo - mon jeg har ret ?

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du vist helt ret i, jeg skal jo tage billeder, så det går ikke så hurtigt, jeg skal også nå at nyde :)
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det må jeg nok sige, den martagon virker bestemt frodig - jeg har kun et par stykker oppe og de viser ikke samme grokraft, endnu.
    Daurilut kan jeg da også huske fra de forrige år, den udmærker sig med at være totalt tidlig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      De fire martagoner, der nu er oppe har alle unger, men den der er jo ganske ung, så det er ret fint
      Ja Daurilut er den første nu, siden Olive gav op sidste år.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Tak for en helt vidunderlig morgentur på Samsø - sikke en dejlig stemning, du præsenterer os for. Bedre start på dagen, kan jeg næsten ikke forestille mig :) Det giver jo mening, at der har ligget en gård på det sted med de mange forårsblomster - sjovt, at tænke på, at en del af haven bare lever videre. Daurilut kan du nu ikke vise for tit - hvor er den altså smuk. Jeg renser også bede for ukrudt og græs/mos samtidig med, at jeg beskærer roser og gøder dem, men hvor tager det altså lang tid! Hortensiaer og sommerfuglebuske har jeg også fået klippet - det må have været strengt for dig at få klippet blomsterstande af alle dine hortensiaer. Her vågnede vi op til regn, men den var heldigvis holdt op, da jeg fik fri, så jeg kunne komme i haven. Ved 19 tiden måtte jeg stoppe - et tordenvejr med kraftig regn kom forbi - fint til de gødede roser :) Smukke påskeklokker fra Anne.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak - ja jeg forsøgte at få stemningen med, det er en dejlig start på dagen - især når det er stille vejr. Ja det er rigtigt, så forstår man bedre alle de krokus. Ja det tager lang tid at klippe roser og ordne bede med det samme. Ja det tog lang tid at klippe hortensiaerne rene for blomsterstande. Tordenvejr skriver Anne også om, vi har hverken hørt eller set det.
      Ja påskeklokkerne fra Anne er så fine.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja sikken en smuk morgentur ikke noget at sige til at du nyder dem og tak for at du tager os med. Det krokus kryds er så fin jeg var slet ikke klar over at de krydsede sig. Skønt med martagonbabyer allerede første år det tegner da godt.
    Trælupinerne ser fine ud. Hvorfor at toppen på Mie er døde er ikke godt at vide men de skyder da heldigvis fint fra bunden. Den mørke dobbelte påskeklokke kan man da nemt forelske sig i nå men jeg forelsker mig vidst i dem alle sammen :-)
    Het har det været skyet det meste af dagen først sidst på eftermiddagen kom solen frem men det var var da nok bare for at varme op til aftenens tordenvejr.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en smuk morgentur, jeg nyder den i den grad og deler gerne. Ja det er et ret fint kryds, det var jeg nok heller ikke helt, før jeg hørte det på bloggen. Godt dine trælupiner skyder fra bunden, det gør mine også, de skyder alle steder fra :) Ja påskeklokkerne kan man kun blive forelsket i. Jeg er ikke klar over om den dobbelte er steril, jeg har ikke set frøplanter ved den.
      Har I også haft tordenvejr? Det har vi ikke hørt noget til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja her tordnede mellem kl 20 og 20.30. Ja den mørke påskeklokke er nok steril når der ikke er frølinger under den. Øv øv :-( Den fra mig er også en af de sterile.

      Slet
    3. Vi får se, om den er steril, jeg holder øje.
      Vi har fået regn i aften og i nat, sneglene er i gang :( Klipper du Kapfakkel ned?

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Skønne billeder af morgengryet, træer, dyr og planter det må være energigivende at gå den tur hver dag og opdage de ændringer der følger. Skønne påskeklokker, hvor har du mange, det må være så skønt med dem i haven. Tak for vitaminer. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Ja det er en dejlig morgentur, jeg nyder den meget i et vejr som i dag. Jeg har mange påskeklokker ja, det er skønt.
      Selv tak og mojn :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Det var da en dejlig morgentur.
    Påskeklokker er nu søde og så længe de blomstrer, dem har man glæde af længe.
    Så er dine rhodoer så småt begyndt at blomstre, en god tid vi går i møde.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg nød morgenturen.
      Påskeklokker har vi næsten glæde af hele året, for deres løv er jo nærmest bunddække.
      Ja det er en herlig tid, snart kan jeg vise mange rhodobilleder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Sikke fine billeder du viser, man får indtrykket af at din have allerede er frodig og blomstrende over det hele. Jeg bliver da lidt misundelig, men på en god og positiv måde som kun havefolk kan ;-).

    Specielt hæfter jeg mig ved dit sidste billede. Sikke en smuk farveholdning den helleborus har, fra det mørke, over pastellyserødt til hvidt. Simpelthen yndigt!Forhåbentlig kvitterer den for den pæne behandling med flere blomster næste år.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, ja frodig er haven, men der mangler noget endnu, inden den er blomstrende over det hele. Det er godt, det må du gerne :)
      Ja den påskeklokke er lidt speciel i farven, en god foræring.
      Vh Lisbeth

      Slet
  12. Fantastisk morgenstemning du formidler, den er så fyldt med stilhed og ro. Jeg kan godt forstå du nyder det:-)
    Ha en god dag
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, i dag er der kun fed tåge, men fuglene kvidrer og synger alligevel og det er helt stille. Du kan tro jeg nød det, det gør jeg også i dag, selvom jeg har været ude med sneglegiften :(
      Tak i lige måde.
      Kram

      Slet
  13. Skønne morgen billeder fra din morgentur, tak for du tog os med.
    Det smukke tæppe af krokus fortæller jo en lille historie om et sted der var engang.
    Og Rhodoer der står i knop, nu kan det ikke varer så længe før jeg må et forårs smut til Samsø. Det bliver en dag hvor solen skinner :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, hvis der er god stemning tager jeg jer gerne med.
      Ja når man ser sådan et tæppe af krokus, kommer man til at tænke på, hvordan det mon har set ud.
      Nja du må gerne komme en tur, men det er alt for tidligt, om en god måneds tid, vil det passe fint, så er der noget at se på :) Vi mangler bestemt noget solskin, det er tåget i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Tak for et dejligt stemningsfyldt indlæg og billeder. Det var en hel lise for sjælen:) Jeg nyder især fuglenes kvidren om morgenen og har købt nye frøforsyninger til dem i dag. Vi har efterhånden flere forskellige småfugle og hvis vejret tillader det, kan jeg godt lide at sidde på en stol og følge fuglene frem og tilbage til foderhuset. Jeg synes, det er så hyggeligt! Jeg har heldigvis ferie i denne uge og det nyder jeg godt nok!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Birgitte
      Godt du nød det. Det er så dejligt, at fuglene nu synger fra morgenstunden og hele dagen, den bedste tid på året. Godt du har ferie, det tror jeg du trængte til så du kan få ro på igen.

      Slet
  15. Jeg har ikke selv plads til et mirabelle træ, men jeg ville ønske at nogen i nærheden havde et - de er så smukke i øjeblikket. Tak for dejlige morgenbilleder fra din have

    SvarSlet
  16. Dejlige billeder fra Samsø .. det er dejle om morgenen i denne tid med fuglesang og man kan næsten høre det hele gror.
    Dejle billeder af dine forårsblomster.
    Mvh Emmy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emmy
      Ja det er bestemt nogle dejlig morgener, jeg elsker fuglesangen.
      Tak skal du have
      Mojn :)

      Slet
  17. Der er masser af smukke motiver på sådan en morgentur. Vi giver også påskeklokkerne kalk; jeg mener vi gør det næsten hvert år, mens Søren siger hvert andet. De får også NPK som resten af haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er der bestemt, i dag var det nu ikke så spændende.
      Jeg var bange for, at jeg havde gjort noget galt, når jeg gav påskeklokkerne NPK, godt du skrev, at det gør I også. Så må jeg have fat i noget kalk også.

      Slet