fredag den 1. april 2016

Forår, april og de nye planter

I dag har det været skønt vejr over det meste af landet. Det var en kold morgen her hos os.
Solopgangen når jeg ikke mere, for den står op bag skoven, men her er billeder taget på min morgentur.

 en smuk men kold morgentur
nu er grøftekanten fyldt med Scilla og Snepryd
der var rim på taget af pavillionen og i græsset
Heldigvis klarede R. Daurilut frosten
De lover desværre ikke sol hos os i morgen, men i det mindste heller ikke nattefrost, det kan de godt pakke væk nu.
Vi har haft travlt i dag. Da jeg kom hjem i går havde Bent fældet grantræet, som stod midt i lyngbedet, gravet roden op, så der var plads til magnoliaen. Det var hårdt arbejde, men han var klar igen i dag.
 Magnoliaen blev gravet op, den stod for tæt på kejsertræet. Efter råd fra Anne Marie Lønbæk Planteskole rodskar han den for en måned siden, nu var den klar til at komme op.
Den blev straks plantet igen. Vi krydser fingre for at den klarer det.
Yellow River fra sidste år
Men der var også andet, der skulle plantes:
Cornus Florida Daybreak
En kornel med brogede blade, det kunne jeg ikke stå for, den er købt i Peters Planteskole. Billedet er lånt på nettet.
 Hos Peter købte jeg også denne sjove skæve sag, en taks af en slags
den blev plantet her i læhegnet ud mod vejen
Vinget benved købte jeg i Kvickly for 70 kr. det var lige til at klare. Jeg har haft to før, som ikke overlevede, nu håber jeg denne klarer det, den er plantet et helt andet sted nemlig i regnvandsbedet.
Stacyurus chinensis Celina blev plantet her ved den gamle terrasse, så jeg kan se den inde fra stuen, når jeg sidder og spiser, jeg sidder, så jeg kan se ud af havedøren.
Her ved terrassen har vi fået mere lys og luft, det er vi glade for.
Klatrehortensiaen med sol, bagved ligger træpæonbedet
her med sol på
her ser I den træpæon, jeg købte hos Lau i Silkeborg i tirsdags for 40 kr. Feng dan bai. Det viste sig, at det var den samme, som jeg fik sidste sommer af Linda Borg, så nu har jeg to.
Ja men hvad var der så i pakken, jeg fik i går, spørger I nok nu.

Jo der var en hilsen fra to søde mennesker, som havde gravet et rodskud af deres træpæon Ludlowii op og sendt til mig, ja det var fra Marie og hendes mand Søren. Det er jeg meget glad for, tak. Planten hedder fremover Marie og Søren :) Med i pakken var der også to stauder: pachyphragma macrophyllum og og lunaria rediviva/staudeagtig judaspenge, det var bare så flot.
Cameliaen Brushfield Yellow står i pavillionen og hygger sig
den er så smuk
Til slut en lille hilsen til frk. Anemone/Ulla som har været mine sidste indlæg igennem og kommenteret på dem alle. 

Tak for det Ulla
Jeg tror, jeg i år er en anelse foran med blomstringen, men jeg er ikke helt sikker endnu, men det er nu ikke meget, det drejer sig om. 
I morgen kommer der lidt om de nye roser fra Polen, de har været længe undervejs, men endelig kom de. 
God weekend 


33 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Her var det også rigtig koldt til morgen med masser af rim i græsset. Heldigvis kunne solen hurtigt gøre noget ved det, men lunt blev det nu ikke i dag. Dejlige billeder fra din morgentur - den grøftekant er da lige til at falde i staver over :) Det er nogle fine indkøb, du har gjort - den brogetbladede Kornel er jeg ret begejstret for - kan godt forstå, at den måtte med hjem. Nå, det var da lidt øv, at det var den samme slags træpæon, som den du fik af mig, men hvis de ikke står samme sted, går det nok. Det nye bed terrassen er blevet rigtig fint, og det er selve terrasseområdet også - kan godt lide, at der er blevet åbnet op ud til haven. Jeg er sikker på, at I bliver glade for forandringerne. Ham Bent er da bare effektiv - mon ikke magnoliaen klarer det, når I har taget jeres forholdsregler. Fin pakke fra Søren og Marie - det ser spændende ud. Godt, at dine polske roser endelig er ankommet, og ser det ud til, i god behold - glæder mig til at høre mere om dem :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det har nok været koldere hos jer, jeg synes, det var rigeligt her. Det blev lidt lunere her op på dagen, men der kom kolde vindpust en gang imellem. Jeg tror flere kunne tænke sig, sådan en brogetbladet kornel, jeg havde faktisk glemt det, indtil jeg googlede den :) Pyt da med det er den samme, de står ikke sammen, og billedet er kønt, så mon ikke det bliver en flot sag om et par år. Ja vi er også glade for, at der er blevet åbnet op til terrassen, vi drak kaffe der i dag. Ja der sker noget, Bent har været i gang det meste af dagen. Ja det var en dejlig pakke fra Søren og Marie. Puha ja godt pakken med roser endelig kom, de var helt fine, men jeg var bekymret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Dejligt med havepakker, det er jeg også vild med.
    Og nøj i får flyttet rundt på planterne.
    Det skal jo til i en have ellers bliver det vist for kedeligt.
    Jeg har sørme blomt i alle min nye Hepatica anemone, som jeg købte sidste år næj jeg glæder mig til de bliver til store klaser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja det kan vi lide havepakker og besøg hos Jas og andre plantecentre :)
      Ja vi flytter rundt med planterne, nogen gange er det nødvendigt.
      Nej hvor er du heldig, Hepatica vil ikke bo hos mig, det er ærgerligt.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Der er noget at se til hos jer, godt i kan lide det.
    Dejligt med nye planter, spændende med roser fra Polen.
    Cameliaen er bare så smuk. Og søde annemoner.
    God weekend, det bliver sikkert havevejr. Og strandvejr, men LIONS skal afholde Tøsemesse i Taastrup, så jeg har ikke tid.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der er meget at se til, men du har ret, vi kan lide det. Ja det er altid godt med nye planter, roserne er jeg spændt på.
      Cameliaen ja den har en dejlig farve.
      Ja det bliver havevejr op på dagen, ærgerligt at du ikke kan komme til stranden, men man kan jo kun være et sted.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her var der også noget rim i græsset i morges men det var hurtigt væk da solen stod op og så blev det bare bedre og bedre vejr som dagen gik. Temperaturen sagde 14 grader i bilen da jeg kørte fra arbejde.
    Jeg skal da lige love for at der blir plantet og flyttet rund hos dig og fine sager du har fået/købt. Den der skæve taks bliver spændende at følge. Der er en vis charme over de lidt skæve eksistenser :-)
    Jo du er lidt foran ihvertfald i forhold til det nordfynske. Nå men så er der jo noget jeg kan nyde af to omgange :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det blev heldigvis lunere i løbet af dagen. Den var 10 grader her til aften, jeg fik ikke kigget i eftermiddags.
      Ja de skæve eksistenser er spændende i hvert fald, når det er sådanne små træer.
      Nå er jeg lidt foran, Fyn plejer ellers at være foran os. Ja så kan du nyde det to gange :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det har været en super skøn 1 April, jeg har lige været dit sidste indlæg igennem..hvor har du soldet mange lækre ting :o) Klart st du måtte have den smukke sarte kyllingegule Camelia med hjem, den er da også bare så smuk. Dufter den ?
    Og endelig så er der blevet ro i vores sind efter vi har modtaget de smukke roser fra Polen. Jeg syntes de ser rigtig fine ud.
    Kh fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja den dag kan vi ikke klage over. Jeg har soldet lækre ting ja, især Cameliaen viser sig fra sin smukkeste side lige nu. Nej den dufter ikke.
      Ja endelig fik vi roserne, det bliver spændende at følge deres udvikling.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth, det var godt at du havde så godt vejr til at plante alle de nye flotte planter. det gør det absolut dejligt når vejret er med. Her var der morgenfost jeg måtte endda skrabe bilens vinduer rene for frost, men så har det tilgengæld været det skønneste vej i eftermiddags med sol, næsten ingen vind og 11 grader.
    Vejret skulle også blive sådan i weekenden så det glæder jeg mig til at have hele søndagen i haven, imorgen skal vi i byen hele dagen, så de bliver der ikke til noget i haven. Kun en lille tur rundt
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja det var dejligt med godt plantevejr. Her var der også is på bilerne til morgen, men solen har god magt, så det tør hurtigt. Det bliver nok fint vejr hos jer søndag, det lovede de i hvert fald, det bliver nok knap så godt her hos os.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Her var det også koldt til morgen.
    Hvor meget det har frosset, fik jeg ikke set, men græsset var hvidt.
    Det blev dog et fint solskinsvejr.
    Skønne, skønne billeder du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg tror kun lige, de var under frysepunktet hos os, men det har nok frosset mere hos dig.
      Ja det har været fint vejr i dag. Tak skal du have.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Nøj, en masse der sker!
    det bliver spændende at se hvilke roser du har valgt!
    Ludlowii er jo den store gule fra kina - mange forsøger at krydse den ind i andre pæonarter for at få dens livskraft med:) En spændende gave!

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja her er gang i den, jeg kan dårligt nå at fortælle om det :) men mon ikke det går lidt mere stille af et par dage nu :)
      Du vil nok ikke synes, at roserne er så spændende.
      Ja det var en meget spændende gave, som jeg er taknemmelig for.
      Tak i lige måde - det kniber lidt med solen.

      Slet
  9. Så flott grøftekant! Det er så fint når løkblomster sprer seg sånn, og det er jo så vakkert å se på sånne tepper.
    Vakker camellia også!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en fin grøftekant, sådan må det også gerne blive i min skov, men det tager nok noget tid.
      Ja det synes jeg også.
      Klem

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Her startede dagen også koldt, men blev hurtigt afløst at den smukkeste dag, bare ærgerligt at bruge den på arbejde.
    Sikke mange fine planter du fik købt, og pakker er jo altid skønt at få ;)
    Din nye Camelia er så fin i farven, det var et godt køb. Nå så har den kære Bent været på gravearbejde igen igen...godt han vi hjælpe med de grove ting ;)
    Klatrehortensiaen tager sig så godt ud efter stakittet er kommet væk, det er jo ligefør der kan gro en klematis eller andet sammen med den ;)
    Det bliver spændende at se hvilke roser du har valgt.
    God weekend forhåbentlig i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det samme her, synd du skulle arbejde, i dag er det desværre gråt hos os.
      Ja det er dejligt med pakker og nye planter.
      Det er en skøn camelia, jeg håber, at knopperne springer ud.
      Jeg er rigtig glad for Bents hjælp, ellers skete der ikke så meget her.
      Det havde jeg ikke tænkt på, jeg har netop en klematis stående, hvis man kan komme til at grave der.
      Det kommer senere med roserne.
      Ja du kan tro, vi skal i haven, men solen mangler. God weekend til dig med i haven.

      Slet
  11. Fina nyheter i trädgården! Du har många vackra buskpioner ser jag som redan börjat växa. Jag flyttade en buskpion för några veckor sedan, dålig planering men den hade blivit alldeles för stor, få se om den överlever misshandeln. Den hade enorma rötter som förstås gick av.

    Det är bra när man år två som hjälps åt i trädgården, många saker är så tunga så det är omöjligt att klara själv.

    Ha det gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er fine nyheder, buskpionerne er godt på vej ja. Det er nogle ordentlige rødder de har, jeg håber, din klarer flytningen.
      Jeg kommer ikke langt, hvis ikke manden hjælper mig i haven.
      Tak i lige måde Gunilla

      Slet
  12. Sikke en masse fine nye planter du har købt. En vinget benved vil jeg også gerne have. Bent er nu så flittig til at grave for dig :-) Jeg skal vist have gravet nye bede, for at få plads til alt det jeg ønsker mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der var nogle lækre planter. Jeg tror da, at Peter havde vinget benved, det var bare ikke så billigt som i Kvickly i Odder. Ja Bent er en flittig mand, jeg er glad for, han vil hjælpe, ellers kom jeg ikke langt. Mange er misundelige over, at jeg har så god hjælp :) Har du ikke en stor søn, der kan hjælpe med at grave, de har godt af at bruge deres kræfter :)

      Slet
  13. Er spændt på at læse mere om de der roser fra Polen...for godt nok er jeg stadig ikke helt overbevist rosenfan...men ham Ernst Jensen har nu gjort et godt forsøg...haha...men HVIS jeg nu bliver helt overbevist, så skal jeg da have kigget nærmere på den side.

    Her er solen ved at bryde gennem skydækket, så det ser ud til at blive en fin havedag i dag.

    Hav en dejlig lørdag.

    SvarSlet
  14. Vilket jobb att flytta en så stor Magnolia, hoppas att den klarar det. Vilken skönhet Yellow River är, hoppas så att min Magnolia som jag planterade förra året skall blomma fint i år. Den ser ut att ha klarat vintern. Det finns mycket på gång hos dig redan.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlet
  15. Kære Bent Stort klap til dig, du er dæleme en guttermand i haven. Sikke et arbejde med at flytte alle de store planter/ tårer du har flyttet iår. Jeg håber den smukke Magnolie vil kvittere med endnu flere blomster ;-)
    Kære Lisbeth det er lidt som et teater, nu er kulissen sat for den kommende sæson. Nye kulisser er kommet til, andre flyttet rundt. Jeg glæder mig til at se dine træpæoner i blomst igen. Men i det hele taget spændende med alle de nye ting du har fundet. God søndag knus Tina

    SvarSlet
  16. PS flot Brushfield, min er ikke sprunget ud endnu.

    SvarSlet
  17. Kære Tina
    Tak for hilsen til både Bent og mig, dejligt at du følger med. Det største arbejde for Bent var at grave granroden op, som stod der i forvejen, det var hårdt. Lad os håbe at magnoliaen klarer det.
    Ja det har du ret i, kulissen bliver ændret, jeg glæder mig også til at se træpæonerne i blomst. Min Brushfield er jo lige købt, derfor er den nok lidt tidligere på den.
    Tak i lige måde.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Er måske ikke på hver aften, men du kan tro, at jeg følger med. Knus Tina

      Slet
    2. Det er godt at høre Tina, det tror jeg nu mange gør, men der er ikke altid tid til en kommentar, det forstår jeg godt.
      Knus

      Slet
  18. Hej Lisbeth, tusind tak for din helt specielle hilsen til mig i går, jeg var til stor fødselsdagsfest i Holstebro i går, så så den ikke. Men endnu en gang er det en dejlig ting at læse tilbage i dine indlæg.det var en fin pakke fra Marie og Søren. Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla
      Jeg må jo sørge for, at du følger med :) ja man kan jo ikke nå det hele, men jeg synes lige, du skulle se det her :) Ja jeg var glad for pakken fra Marie og Søren.
      Knus

      Slet