onsdag den 7. januar 2015

Solskinsbilleder og billeder fra Munkebo Bakke

Det var ikke meningen, at jeg ville lave indlæg i dag, men solen har skinnet ned i haven det meste af dagen. Findes der noget bedre middel mod trist humør end at gå ud i sin have, tage billeder og luge lidt. Det gør der i hvert fald ikke for os havenørder. Så sækkene med indholdt fra tre skuffer,  som skulle gennemses i dag,  må vente til i morgen og de næste dage, hvor der loves dårligt vejr.
Her kommer skønne solskinsbilleder:
 Det var den skønneste morgen med måneskin og stjernehimmel
 selv vandpytterne blev pæne i solskinnet
her står jeg i et af rhododendronbedene i den gamle have og tager billederne
 bladene på alpeviolerne er så flotte nu
 her er nye blade på den egebladede hortensia
også hortensia Snowflake var smuk i solen
 mine helleborus har stadig fine blomster, flere er sprunget ud
H. Abchacicus fik solstrålerne lige ind
kameliaens blomst holdt ikke længe, dette billede er fra i søndags, den er faldet allerede. Heldigvis er der flere knopper i de to andre kameliaer.
 kejserbusken blomstrer flot, med solen i baggrunden ser det ekstra godt ud
Sol i barken

 og i græsserne formiddag
og eftermiddag. Der kom skyer her ved tretiden, så ingen solnedgang
 sol i læhegnet formiddag
 og eftermiddag
 dejligt solskin
på birketræerne
Til slut vil jeg vise jer et par billeder fra det sted, hvor jeg er født. De er vist før, men de kan godt tåle et gensyn.
 Munkebo Bakke, på gården der bagved er jeg født. Min mor boede der til 2011. Tårnet er et udsigtstårn  indviet 22.8.1993. Der var et andet tårn der før.
Det ses her i baggrunden. Der var også en restaurant, som havde en pragtfuld udsigt ud over Kerteminde fjorden. Restauranten brændte desværre ved en påsat brand i 1987. Du kan læse mere om Munkebo Bakke her og her

udsigten mod Odense
 og mod Kerteminde en smuk efterårsdag

Der var måske ikke noget at sige til, at min mor var ked af at flytte derfra.
Fortsat god onsdag til jer


30 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Nej, der findes nok ikke noget mere lindrende end sol, ukrudtkamp og frisk luft i ansigtet...og dine billeder er skønne og stemningsfulde. Og hvor er solen smuk og glødende, men jeg tror nu også du vil gå udenfor i aften og se på stjerne...sikker på du vil finde en ny.....
    Tanker og kærlige hilsner fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka
      Nej for dig og mig findes der ikke noget mere lindrende end sol og have - tak skal du have. Jeg tror ikke, jeg finder en ny stjerne i aften, her er det allerede overskyet, men jeg fandt den i det dejlige vejr i aftes.
      Tak for tanker og kærlige hilsener, det luner.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Tak for solskinsbilleder, også fine billeder af dine græsser og så har du påskeklokker, hvor er de søde.
    Kejserbusken virker til at være een der blomstrer tidligt, det er godt med sådan noget, ligesom alpeviolerne, det smager af forår.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak, ja det er dejligt med solskinsbilleder og billeder af påskeklokker, jeg har også nydt det i dag, nu varer det nok et par dage, inden det bliver godt igen.
      Kejserbusken har blomstret siden november, den dufter dejligt og blomstrer tidligt ja. Kun frost og sne ødelægger blomsterne, men der kommer nye, når det er væk. Sådan en må du have, hvis du ikke har den.
      Ja det smager bestemt af forår, desværre skal vi have masser af blæst og storm nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Så hyggelig at du laget et innlegg med masse solskinn i dag også! Her har vi ikke sett solen på flere dager, bare masse tåke i dag. Deilige bilder du byr på!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt at kunne nyde solskin og solskinsbilleder. Jeg nyder også påskeklokkerne, snart kommer der flere. Godt du kan nyde mine billeder, når I kun har en masse tåge, det er så træls.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Dejligt med billederne fra Munkebo. Det er en meget fin udsigt oppe fra bakken. Jeg kan godt forstå din mor elskede stedet.
    Jeg er jo selv "pigen fra Fyn."
    Dejlige billeder fra haven din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja ikke, men du huskede dem jo fra sidst. Du har været på bakken så? Ja det var et dejligt sted at vokse op.
      Jeg havde glemt, at du var pigen fra Fyn, har jeg fået det at vide før mon.
      Tak skal du have Anne.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Blot for at lade dig vide at jeg tænker på dig.....
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  6. Kære Eliane
    Tak skal du have, det er sødt af dig
    Kærlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja havearbejde er god medicin mod tristhed ingen tvivl om det :)
    Dejligt at du bestemte dig for at gå ude og nyde den i det gode vejr og så samtidig glæde os med en masse smukke billeder. Solens stråler ind imellem træer og buske er super flot. De næste dage blir vejret vist mest til indendørs sysler. Alpeviolerne har små kønne blomster men de er sørme også værd at have for bladenes skyld. Jeg er ret vild med dem :-)
    Dejligt med lidt billeder fra Munkebo Bakke tror jeg før har skrevet at jeg har besøgt stedet for mange år siden :) dengang var der restaurant og vi var inde og få kaffe og kage.
    Det var først i 80'erne og Mogens var medlem af noget der hed VW club Fyn og de kørte nogle gange sådan en slags orienteringsløb og et af dem sluttede på Munkebo Bakke.
    Sjovt lille tilbageblik :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er bare det bedste at komme i haven, jeg er bare taknemmelig for solen, så jeg kunne komme ud, så klarer jeg nok de næste dage med gråvejr og ikke mindst storm :(
      Jeg er også glad for alpeviolerne, især nu hvor der er kommet flere blade, de er så flotte.
      Du har ikke skrevet så detaljeret om, at du har været på bakken, det var et sjovt minde, du har derfra. Jeg har lige fået billeder fra bedemanden, han har været deroppe i dag åbenbart. Det er meget forandret nu, så længe synes jeg jo ikke, det er siden, at jeg har været der, men det ser helt anderledes ud. Der var aldrig tid til at komme derop, når vi besøgte min mor, men på tirsdag kommer jeg der igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Nej der findes ikke noget som sol og en dejlig have som kan hjælpe med at give sindet klarhed og ro - det er den bedste måde at bearbejde sin sorg og få tankerne på plads.
    Din have er da også utrolig smuk idag:-)
    Billederne fra dit barndomshjem har jeg set før og jeg kan godt forstå at din mor var ked af at skulle flytte derfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det er bare det bedste at komme i haven efter sådan en omgang, så jeg er meget taknemlig for solen i dag. Jeg nåede både haven og havet :) Det var skønne billeder jeg fik taget ja.
      Ja de billeder blev vist i 2012, min mor mistede noget af sig selv, da hun måtte derfra, det samme skete for min far, men han holdt kun ud i 3 mdr. på plejehjemmet, for mor blev det næsten 4 år, hvor hun ikke havde mange gode dage.

      Slet
  9. kondolerer med din mor . Sol og'haveterapi' er gode hjælpere i sådan en tid , ved jeg af egen erfaring . Hilsner her fra Mesinge - det er ikke så længe siden at jeg var oppe og nyde tårnets udsigt - vi talte om at gården nærmest lignede en fyrmesterbolig deroppe på 'bjerget' , så sjovt at opdage at du er vokset op dér!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Horta. Ja sol og haveterapi er bare godt, det finder vi havenørder hurtigt ud af.
      Næ er du fra Mesinge, det var da sjovt, så kan jeg godt forstå, at du har været der for nylig. Jeg har lige fået billeder fra bedemanden, det er blevet noget bart der, siden jeg har været der sidst. Sygeplejersken som var der i mandags, da jeg var hos min mor var også fra Hindsholm, hun var også haveinteresseret, så vi fik en lille snak.

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Hvor var det bare godt, at solen fik lokket dig ud i haven, for det er det bedste sted at være, når man er trist og ked af det - godt, du venter med skufferne, for vejret de næste dage bliver ikke noget råbe hurra for, så du får tid nok til at ordne indholdet. Det er bare så skønne solskinsbilleder, du har taget i dag - jeg nød dem meget efter en lang dags indespærring. Jeg er også så glad for de fine blade på den cyklamen, jeg fik af Anne - det er en sød, lille plante. Jeg har været inde og læse på dine links til Munkebo Bakke, og jeg bliver da helt fristet af stimændene til at gå en tur i det skønne landskab. Det er jo et fantastisk smukt sted, du er vokset op, og jeg kan godt forstå, at din mor var ulykkelig over at skulle flytte derfra.
    Også fortsat god aften til dig, selvom der ikke er så meget tilbage af den!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg var rigtig glad for at komme i haven i dag, man tænker og slapper så godt af der, jeg nåede også til havet, mens jeg snakkede med en af drengene, det var også godt. I morgen må jeg til skufferne ja, det er nødvendigt og udenfor lokker det nok ikke så meget.
      Godt du nød solskinsbillederne, det er der vist flere som har gjort. Du må en tur til Munkebo Bakke en solskinsdag, der er meget smukt, så kan du nå Jas roser også :)
      Tak i lige måde Linda
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Tror det var en flot dag i det meste af landet - Godt du har det lange kig til solopgangen!

    Og de forskellige Helleborus viser sig en efter en - er de længere fremme end sidste år?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tror også, det var flot i det meste af landet, det er godt, for nu skal vi jo have uvejr. Ja jeg er heldig med de lange kig.
      Ja Helleborus er meget længere i år end sidste år.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Tak for dine dejlige solskinsbilleder.
    Hjælper lidt på humøret nu hvor Erhardt ligger syg på sygehuset og hvor jeg i dag har mistet en af mine brødre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Jeg er glad for, hvis mine billeder kan hjælpe lidt på dit humør, du er da noget hårdt ramt for tiden. Kondolerer med din bror og god bedring til Erhardt.

      Slet
  13. Sikke nogle skønne billeder fra Bakken :-). Dejlig udsigt man har derfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Tak for din hilsen, ja der er en dejlig udsigt på Bakken.

      Slet
  14. Frisk luft og sol i haven, kan gøre rigtig meget ved humøret, i hvert tilfælde for en tid.
    Solskinsknus fra mig. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja og heldigvis var det godt vejr i går, så det nød jeg. I dag er det kedeligt, så jeg har sorteret i sækkene, hårdt arbejde.
      Tak for solskinsknus
      Knus tilbage :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth.Dejlige solskinsbilleder du viser.............var selv en lille tur i haven i går.
    Smukt billede af din kejserbusk...............det e min favorit i dag.
    Men spædende at se hvor du har boet.Der ser rigtig dejligt ud.............og sikke en udsigt.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have. I dag har det ikke været godt vejr, mon det har hos jer.
      Der er en dejlig udsigt fra bakken, men jeg tænkte ikke så meget over det, da jeg var barn.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Ja, skønt med solskinsbilleder. Vi ser den jo ikke så tit
    fortiden...

    Kærlig Hilsen
    Jettemajken

    SvarSlet