mandag den 26. januar 2015

Lidt snebilleder fra i går og mere med E

I dag er det en trist dag med regn, og sneen er snart væk. Heldigvis gemte jeg et par snebilleder, så vi stadig kan mindes den dejlige solskinsdag, vi havde i går.
 markerne bag huset er normalt grå/grønne og kedelige
 men det var de ikke i går
Der var dejlig sol på fuglebrættet
Skaden var på besøg, men den stod ikke helt rigtig til fotografering.
 Pavillionen set fra skoven
Sne på rhodoerne, nu er det væk, jeg slap for at gå ud og befri dem for det.
Her kommer flere planter med D
 En duftpelargonie plantet ud i et af bedene, den blev stor og flot, men blomster så jeg ikke noget til.
 Viburnum / duftsnebolle, som dufter så englene synger. En af mine yndlinge
 Duskkonval/Smilecina Racemosa
 Dusksalvie har jeg vist rigtig mange gange, den blomstrede flittigt i meget lang tid. Desværre fik jeg ikke taget frø.
Dværgelm/Ulmus minor
 Min fine dværgsyren sender den lifligste duft ud over skoven, den er skøn.
 Jeg købte en del Echinacea i efteråret, her er det Vanilla Cupcake
 E. Feeling
og E. Sunrise
Jeg håber i den grad, at de klarer vinteren, for hvor var de fine.
Mine gamle Echinacea er arkiveret under solhatte, kan jeg se, så de kommer senere.
Edelweiss er min anden eller tredie, de holder ikke længe i haven.
 Egebladet hortensia har jeg vist mange gang, det var så dejligt, at den endelig blomstrede. Her er den enkeltblomstrende
 og her den dobbelte Snowflake

 Det blev også til en ny, købt i Kolding Grundlovsdag, da det regnede så voldsomt, glemte jeg helt at se efter, hvad det var jeg købte, jeg vidste jo godt, jeg havde en i forvejen, nå pyt de er jo smukke.
Efterårsfarverne på de egebladede er forrygende

Dette her er en tredelt Egebregne /Gymnocarpium dryopteris, den er god bunddække og breder sig flittigt i haven uden at genere.
Jeg synes, vi trænger til lidt roser i dag:



Så her kommer den engelske rose Abraham Darby, desværre fik den et knæk det år, jeg havde stængelsyge, så den er ikke så sund, men smukke blomster og en dejlig duft har den.
Til slut lidt fra vindueskarmen

min clivia blomstrer nu, det er imponerende, for den blev ikke behandlet specielt godt i sommer, den kunne ikke lide varmen på terrassen, så løvet blev svedet.
God regnvejrsdag til jer. 

27 kommentarer:

  1. Enten har du et meget godt kamera eller også er din skovskade virkelig sulten. Vores er væk bare jeg tænker på at kigge ud af vinduet, så jeg synes det er et virkelig godt billede.
    Hilsen Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg har et godt kamera, jeg står inde i stuen og tager billedet, der er et godt zoom på mit kamera :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Den egebladede hortensia er fin, både når den blomstre og siden med sit efterårsløv. Egebregnen ser spændende ud og solhat "Vanilla Cupcake " og Sunrise" kan jeg også rigtigt godt lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja den egebladede er rigtig fin egentlig også med det nye løv, det er kun om vinteren, den ikke er pæn. Ja de to Echinacea er så fine, jeg håber, de klarer det.

      Slet
  3. Hejsa fru Høneballe:-)
    Fantastiske snebilleder, og det af skaden, den er altså så fin, her kommer også et par, de æder og driller hunden.
    Tror lige du har solgt en plante, for jeg vil gerne opleve og eje en duftsnebolle, elsker når "tingene" dufter.
    Abraham er smuk!
    Tror det er den behandling du har givet din clivia, der gør at den blomstre, om end det ikke lyder så godt med svedne blade, så ser den fin ud på billedet.
    Ha en god aften
    Hilsner fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men hej fru Nielsen
      så er du tilbage på pinden, rart at vide :)
      Tak skal du have. Hvis du ikke har duftsnebollen er det tiden at få den, den dufter helt fantastisk og langt væk fra, hvor den står.
      Jeg troede godt nok, at cliviaen var død af den behandling, troede i hvert fald ikke, der kom blomster, men jo jo de er næsten finere i år.
      Tak i lige måde
      Hilsen fra fru Høneballe :)

      Slet
  4. Skønne snebilleder fra Samsø, jeg syntes også skaden er smuk. Det samme er dine rhodoer, med sne på. Det var godt du ikke blev nød til at skulle ud og fjerne det så havde du godt nok fået travlt med alle dem du har.
    Hvor er Abraham Darby altså smuk..den kunne det godt være jeg kan finde en plads til :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja det var flot i går med den fine blå himmel. Jeg er glad for, at jeg ikke skulle ud og fjerne sneen, det er en større opgave :)
      Ja Abraham er meget smuk og velduftende ikke at forglemme.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Nu er det mørkt men jeg ved at det hele
    er brunt og lidt kedeligt derude så er det jo dejligt nyde dine fine snebilleder endnu en dag :-) Skovskaden er en flot fugl her kommer den også på besøg indimellem. Vi kan altid høre når den er men bare den mindste bevægelse og straks er den væk. Flot du nåede at få et billede af den :-) Duftene buske har jeg ikke meget af. Har dog dværgsyren men den er nu ikke købt for duftens skyld for jeg er ikke så vild med den syntes den er lidt skarp. Mon ikke jeg får dejlig duft når der kommet gang i roserne :-) Måske du er heldig at dusksalvien har sået sig selv har læst at den er en ret villig selvsåer. Det gør da ikke spor at du kom til at købe en egebladet mere i Kolding for når det nu skulle være at du ikke kunne se igennem brillerne for regnvejr :-) så var det da ikke det værste at komme hjem med. De stiklinger jeg fik af min haveveninde er det ikke rigtig gang i. Måske det kommer når det blir forår. Smuk rose og flot Clivia. De gir lige humøret et hak op.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Lige inden mørket sænkede sig blev det faktisk ret smukt derude, der var ingen solnedgang, men alligevel et fint skær over haven, jeg har prøvet at tage billeder, men ved ikke om kameraet kunne se det, jeg kunne se :) Jeg står inde i stuen og tager billedet, ellers kunne det ikke lade sig gøre. Jeg holder meget af duftende buske, men jeg har jo også en større have, så kan duften bedre sprede sig, lyder det ikke sandsynligt, at de kan hjælpe på det. Jo roserne dufter jo også dejligt.
      Jeg håber, at dusksalvien har sået sig selv, tak for den oplysning. Jeg syntes bare, at den egebladede var flot og tænkte slet ikke på navnet, men det kunne lige så godt være, fordi jeg ikke kunne se igennem brillerne :) Så må du prøve igen, du kan nok også få stiklinger af mig.
      Ja det sidste billeder var med til at sætte humøret op og give forventningens glæde.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, snø er vakkert i passe mengder :)
    Her er det stadig snø, men den minker stadig.

    Eikebladet hortensia skal jeg prøve til sommeren, det er helt sikkert. Den er så vakker :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sne er vakkert, når det ikke bliver for meget. Men I får stadig noget, kan jeg forstå, så får du dækket dine planter lidt bedre.
      Jeg kan godt forstå, at du vil prøve den egebladede, du er så glad for den, det kan jo være, den klarer det, jeg krydser fingre.
      Klem

      Slet
  7. Dejlige snebilleder fra Samsø. Apropros sne, Snowflake er noget så smuk. Jeg opdagede en lille katastrofe i går, eller nej, måske katastrofe er et stort ord men min rhodo, du ved (har lige glemt navnet) står derude med blomster. Den er nok kommet for tidligt derind, på et tidspunkt finder vi nok det rigtige niveau.
    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Hvor hyggeligt at du kigger ind. Tak skal du have, ja det var smukt så længe det varede. Ja Snowflake er en darling, som jeg bliver mere og mere glad for. Er det Linearifolium du mener? Det er jo svært, når det har været så mildt. Min er desværre gået bort, uvist af hvilken grund, så ville den ikke være med længere. Den døde sidste vinter, som jo ellers ikke var særligt kold, og den stod i pavillionen. Det var jeg ked af, jeg ved ikke, om jeg vil have en ny, men jeg vil da gerne se billeder af din, så kan jeg jo altid nyde den :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det er nogle flotte snebilleder du viser.
    Dine Echinacea'er er ret flotte, så vi håber de kommer igen.
    Clivia er vist ret hårdfør, jeg har også en i knop, den er virkelig blevet mishandlet, den står på min mands kontor, så........
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja jeg er også glad for mine Echinacea´er.
      Ja de må være hårdføre de cliviaer, jeg vil gerne have en i lysegul, det fås også, men de er vist sjældne, ellers skal man selv så dem, det har jeg ikke mod på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Først tak for godt primularåd - det har jeg fulgt :) Jeg nåede lige at plante ud i tusmørket ved 17.30 tiden. Primulaerne var i hvid, lysegul og solskinsgul, så de kom ud foran i mit "måneskinsbed". Her har det også været gråt og regnfuldt det meste af dagen, men vi havde faktisk den samme oplevelse sidst på dagen, hvor det lysnede, og der kom farve på himlen. Godt, du mindede mig om Viburnum, for den var faktisk på listen over must haves sidste sommer, men af eller anden grund blev den ikke anskaffet. Som jeg husker det, bliver den ikke så stor - har jeg ret i det? Jeg kan godt forstå, du nyder dine egebladede hortensiaer - de er da bare flotte og to af den samme, gør ikke noget :) Jeg er meget betaget af den tredelte egebregne - så fin og let i løvet. Jeg håber også, at din fine, nye solhatte kommer igen - er især vild med Sunrise. Jeg har købt Dusksalviefrø i lilla og pink, for jeg husker jo tydeligt, hvor megen glæde du havde af den blomst - og vi andre med :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det var da så lidt, godt du nåede at få dem plantet ud, jeg har en hyacint, jeg skal have plantet, men vejret var ikke til det i dag. Det bliver flot med dit måneskinsbed. Der var et underligt skær over haven, men det hele så så smukt ud, det var rigtige jordfarver, der kom frem. Hos os var der ikke farve på himlen. Viburnum må du have, men den er ret stor, må jeg sige, den er højere end mig og ret bred, man kan vel holde den nede, jeg klipper lange skud af min hver sommer. Ja de egebladede er jeg bestemt glad for, egebregnen er delbar:) så kan det være, du har held med dusksalvierne, hvis mine ikke har sået sig selv. Ja de nye solhatte er så fine.
      Ja det var vist på tide at begynde at vise roser :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. PS Også tak for de skønne rosenbilleder - du har ret - vi trængte :)

    SvarSlet
  11. Kære Lisbeth.
    Det er en rigtig fin skovskade du der har foreviget. Der hvor jeg boede før, havde vi et stort egetræ ude i gården og vi kunne ofte se både 3 og 4 skovskader gå og samle agern. Så fløj de væk med et par stykker i næbet, for kort efter at vende tilbage efter flere.
    Det er en smuk Clivia, du har. Så venter man gerne et helt år på de dejlige blomster. Min Clivia har hele to blomsterstande i år.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Der er tit skovskader her hos os, de har flotte farver.
      Cliviaen er rigtig fin ja, det var godt med billeder i modlys, så blev den ekstra flot.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth Dejlige solskinsbilleder! Jeg er imponeret over at du har Edelweiss men den er måske ikke så let? Rosen er da bare vidunderlig! Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Tak skal du have. Nej Edelweiss er ikke så let, jeg har købt den i år og er spændt på om den klarer det. Den var så stor, at jeg kunne dele den, så nu har den to steder. Måske skulle jeg tage den ind i pavillionen, jeg tror, det er den megen fugt, de ikke kan klare. Ja det er en skøn rose.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Ja, skovskaden har nogen fantastiske farver!
    Og sneen forsvandt.Men nu insisterer de jo på at den rigtige kulde kommer om en uges tid - det ville da være helt ok!
    Fine Echinacea - vi ser resten under S :)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har den, det er godt med et kamera med godt zoom, ellers havde jeg ikke fået den i kassen :)
      Ja fra weekenden skal det vel blive koldt igen, helt ok ja. Men de lover sol i morgen, det er også helt ok :)
      Ja der skal være lidt til senere :) så dem tager vi under S.
      Tak i lige måde.

      Slet
  14. Hej Lisbeth.Ja !!! det gælder om at nyde sneen mens den er her........for her er alt sneen regnet bort i går.
    Så nu er haven lidt trist at se på.Godt at jeg har noget stedsegrønt.
    Smukke solhatte du viser.Og jeg ville da ikke sætte min duftpelargonie ned i jorden.
    Men den smukke Snowflake er jeg da varm på.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Også her er sneen væk, men det har frosset i nat, så der er lidt hvidt på plænen. Min have er ikke trist, for solen skinner :)
      Jeg har da haft mange duftpelargonier i bedene, det bliver de kun større og smukkere af.
      Snowflake er dejlig, mon ikke du kan købe den Grundlovsdag i Kolding. Anne Marie fra Lønbæk tager den sikkert gerne med til dig, hvis du bestiller hos hende.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet