fredag den 23. januar 2015

Rim har vi ikke, men her er planter med B :)

På flere blogge har jeg set smukke rimbilleder fra haverne. Her hos os er der ingen rim, det var der kun i onsdag, heldigvis tog jeg billeder den dag, de kommer her.

Det var før solen kom frem, men det er flot alligevel.
Ja så var der det med solen, den var lovet os i dag, men vi hører åbenbart med til Østdanmark i dag, for vi har ikke set skyggen. Og dog i ½ minut så jeg skyggen af solen bag skyerne og et lille bitte stykke blå himmel, det var væk meget hurtigt igen.
Derfor må vi til arkivet, her kommer flere billeder med B:
 Blodblommen er en af mine yndlinge, både de smukke blomster
 men også det dejlige mørke løv. Her sammen med en vandgran, de klæder hinanden.
 Blodbøgen er flottest i efteråret, måske står den for mørkt i skoven, man lægger ikke så meget mærke til det mørke løv.
 Blodurt/Sanguinaria endda den dobbelt har jeg fået foræret af en af de søde damer, som kommenterer hos mig. Den er jeg meget glad for.
 Blåaks
 Blærenød/Staphylea Pinnata har smukke blomster og blærenødder, også barken er fin
Blød ene
 Blåbær er skønne både i blomst og med frugter for ikke at tale om de smukke efterårsfarver, i sommer tørrede de desværre væk for os.
 Blågran har jeg flere steder i haven, den smukkeste blev desværre angrebet af sitkalus, det er lidt ærgerligt, men den er her lige uden for mit vindue endnu, Bent ville have fældet den, men det var jeg ikke med på.

 Blåpude / Aubrietia
denne her er ikke så blå, men også meget flot i farven
 Brogetbladet blåskæg/Caryopteris
 er en fin sag, som først blomstrer i sensommeren
Bregne, er der noget som en bregne, som er ved at folde sig ud.
 jeg har en del forskellige bregner, men ingen navne


lige bortset fra denne det er en mosbregne.
 Med til B hører de brogetbladede, dette er en jasmin til afprøvning fra Lønbæk Planteskole
 Brogetblade judaspenge/Lunaria, frø fra Bente, der har bloggen Elmbjergs Eden. Jeg gætter på, at der kommer rigtig mange i år, jeg har sået med løs hånd.
Her en ung brogetbladet kastanie. Desværre har Schippo kastet sin kærlighed på den, så den bider i de nederste grene, når jeg ikke lige er i nærheden.
 Bronzeblad/ Rodgersia Chocolate Wings, det er nu ikke længe, at den har den smukke brune farve.
 Blomst fra en bronzeblad.
Bronzefennikel har jeg meget glæde af, den er så smuk, det siges, at det er den, som lokker hvepsene til, det er jeg knap så glad for.
Der er lidt flere planter med B, men jeg vil slutte af med at vise jer
denne hyacint som jeg synes har en fin blå farve
og noget af orkidéarven fra min mor. Der var mange flere, de står rundt omkring i huset, men disse er de flotteste, altså med flest blomster.
Så er det weekend igen, jeg håber, I må få en god weekend. Snart starter vi på sidste uge af januar, jubiiiii :)

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Smukke blomster ud og inde. De orkideer er flotte med store blomster.
    Broget blåskæg har jeg ikke set før. Jeg har den almindelige.
    God weekend til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja de storblomstrede orkidéer er meget flotte. Jeg har vist til gengæld kun den brogede blåskæg, tror jeg nok, nej jeg købte en i efteråret, kommer jeg lige i tanke om.
      Tak i lige måde.

      Slet
  2. Flotte landskabsbilleder du startede med i går, og rimen gør lige en forskel, også i gråvejr. Din mor må have været god til orkideer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak - ja der er flot ved vandet i solskin. Jeg gad godt at have lidt mere rim, men lad os nu se, om vi får sne i morgen.
      Mor passede ikke selv sine orkidéer, mens hun var på plejehjemmet, det kom hendes nu 87 årige veninde og gjorde. Mor havde en god stor vindueskarm mod vest, den må have været god til orkidéerne, nu må jeg se, om jeg kan holde liv i dem.

      Slet
  3. Så mange vakre planter/ blomster på B! Jeg må innrømme at jeg er veldig svak for brokebladete planter. Den sjasminen var nydelig. Håper den trives hos deg! Brokebladet kastanje var også flott.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg kan også godt lide de broget bladede planter. Jeg håber også, at den klarer det, men den ser ud til at have det fint. Ja kastanien er også flot og speciel.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jamen B er da også helt OK!
    Her var der kun lidt rim i morges men masser af biler der kom nordfra har sne liggende på taget. Det har vi til gode, eller hvad man nu siger...?

    Has en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg synes også, at B er ok.
      Mon I så havde sol, det kan jeg se, at der har været på de kanter. Nu må vi se, om vi får sne i morgen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja vejret kan være meget forskelligt i vores lille land. Ja rimen er da meget køn men jeg vil nu hellere have sol. Kan godt forstå at du er glad for blodurten. Blåbærplanter er rigtig fine jeg har et par stykker men vi skal være hurtige hvis vi skal have glæde af bærrene for solsorterne er ret glade for dem men så må jeg nøjes med at nyde det flotte efterårsløv :-) Hvor er bregnerne egentlig kønne når de folder sig ud. Det er ikke lige noget jeg har tænkt over. Jeg såede frøene fra den brogetbladet Lunaria da jeg fik dem og nu står de som små fine planter i drivhuset. Håber ikke at frosten skader dem. Døren er frosset fast så jeg kan ikke komme ind og se til dem men da de lovede frost dækkede jeg dem med noget bobleplast. Hvad mon kastanien smager af siden Shippo bider i den eller skal han bare drille mor den lille bandit. Ja den hyacint har da en fantastisk smuk blå farve. Din mors veninde må have grønne fingre. De ser jo rigtig flotte ud. Her er det mest køb og smid ud. Jeg er ikke så god til at få dem i blomst igen eller måske det er tålmodigheden det kniber med.
    Idag har jeg fået frø af rosa og hvide spydverbena så skal der såes igen :-) det vil åbenbart ingen ende ta' hi hi
    Fortsat god fredag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, ingen af os var vist heldige at få sol, så må vi se, om vi alle får sne i morgen. Blodurten er bare skøn, godt med gode blogvenner. Blåbær er det ikke nemt at få, hos os tørrede de ud, selv fuglene fik vist ikke mange. Nå du var en af de heldige, som fik af Lunariaen, så er vi på den sikre side håber vi, hvis Bentes og mine skulle glippe. Det lyder som om, du har sikret dem godt. Schippo er bare en lille bandit, som vil tiltrække sig opmærksomheden. Vedr. orkidéer er det nok tålmodigheden, det kniber med hos dig, selv jeg får dem i blomst igen, dog ikke så mange som hos min mor. Du skal bare sætte dem i et værelse du ikke bruger, så skal de nok komme igen, pause er en god ting :)
      Du er da helt vild med at så :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er fint med en orkidéarv også din hyacint er sød.
    Bregner er altid "et hit".
    Blodurt er flot, og så mener jeg at den hører med til de tidlige blomster, eller husker jeg forkert.
    Har du erantis i haven nu ?
    hav en god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var godt nok at få orkidéerne med hjem, så pynter de i vinduet. Ja bregner kan vi lide. Blodurten er på vej op, så jeg tror ikke, du husker forkert.
      Jeg har kun nogen få erantis helt inde ved muren og nogen, jeg er kommet til at drukne med tomatjord, men de er på vej.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Dejlige planter med B du viser...............bregner-blodurt-blød enebær-bronzeblad-blodblomme og blåbær har jeg da også.Dejligt lige at få det opdateret.
    Håber du kan holde liv i alle dine arve orkideer.
    Og rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er mange dejlige planter med B, og selvfølgelig har du også dem.
      Ja lad os håbe, jeg kan holde liv i mine orkidéer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Og du er i gang med alfabetet - herligt. Utroligt så mange forskellige planter du har med B og sådan er det jo nok med mange bogstaver.

    Jeg har helt glemt blodurten... men den er bare så smuk og fin, nu må jeg huske den til plantemarkederne.

    Vi har fået sne, herligt.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er i fuld gang med alfabetet, der skal være lidt underholdning :)
      Ja blodurten skal man holde øje med til plantemarkederne, men så har vi glemt det.
      Det har vi også.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hvor er blodurten smuk. Jeg kan også rigtig godt lide blodblomme. Vores genbo har en, som jeg nyder hvert år når den blomstrer..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja blodurten har været et must for mig i flere år, så jeg var heldig at få den foræret. Blodblommen er bare smuk, godt din nabo har en, hvis du ikke har plads :)

      Slet