søndag den 11. januar 2015

De vender vrangen ud i dag - billeder af liljer

Det blæser stadig kraftigt, så jeg har hygget mig med at tage billeder af rhodoerne, som vender bagsiden af løvet op.

 Det gør nu ikke noget med disse to, for de er flottest på bagsiden

Det er hårdt at være stedsegrøn rhodo, nogen af bladene knækker ved stilken, det er ærgerligt, men det er risikoen ved at stå ude året rundt og være stedsegrøn, og risikoen ved at have rhodoer som yndlingsplante. Mon ikke I kan genkende nordbedet.
 som I kan se på trælupinen her, blæser det stadig voldsomt
Egons værk ses her
 Der er fine skygger i vandet, også af stolpetoppen med guldsmeden, som spejler sig i bassinet

nu vi er ved vand, så har vi fået så meget vand nu, at regnvandsbedet endelig har en grund til at hedde som det gør. Vandet er så småt ved at danne sig her på stien.
også grøften som vandet løber ud i fra regnbedet har rimeligt meget vand.
Nu regner det kraftigt igen, men vi nåede en tur til havet i tørvejr, det var ret koldt, så det var rart at komme hjem i varmen igen. Vi har været afskåret et par dage, både Jyllands- og Sjællandsfærgen har aflyst et par dage. En del af ølivets "glæder". Godt jeg ikke skulle til begravelse i går.

Nu til liljebilleder, nogen med navne andre må I nøjes med at nyde synet af uden navnet.






Dette var alle dem uden navne
 Anastasia med duft
har jeg delt, så den er flere steder i haven
 Big Brother og den er stor med duft
 Bonbini med duft
Brandlilje med rigtig mange blomster
 Dimension
 Eurydike
Eyeliner
 Forever Susan
 Funny Girl
Gold Class, ny i haven. Mange af de andre jeg har investeret i forrige år, kom desværre ikke op igen.
 Jennifer
 Lollypop
Manisa med duft
 Sweet Surrender
 The Edge med duft
Triumphator med duft
Jeg håber, I tilgiver de mange billeder i dag, og at I bare har nydt dem.
Fortsat god søndag og start på en ny blæsende uge.




33 kommentarer:

  1. Ja, ham Egon er længe om at slippe taget! Vi har samlet en enkelt havebænk og et par lanterner op. Ellers ingen ødelæggelser, heldigvis! Og nu må det gerne snart blive liljetid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja han må godt tage videre nu, det er nok med besøg i to døgn. Det samme her en havebænk men den ligger der endnu :) Vi vil glæde os til liljerne.

      Slet
  2. Vi er også sluppet nådigt ud af kløerne på Egon, et par plader på maskinhuset rev sig løs, men de blev sat på plads, inden det udviklede sig. Største gene har været kulde, hagl og blæst i dag, så man har holdt sig indendørs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej aase
      Godt I også er sluppet nådigt ud af kløerne på Egon, ham er vi ikke begejstret for. Det var med at sørge for, at komme ud mellem bygerne, hvis man ville ud. Det klarede vi heldigvis, så vi alligevel fik lidt motion.

      Slet
  3. Hej Lisbeth!
    Her er der også samlet en bænk op, ellers bare lidt småtterier, men ikke vær at lave udluftning med gennemtræk i dag(huset), for da skal der bare samles op inden døre;-)
    De første to billeder er meget skønne og spændende, og hvor har du altså mange blomster, sidder her med liljer på bordet, og de dufter skønt, og minder en lille smule om dine Anastasia.
    Ha en skøn aften i ly og varme:-)
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja så længe, det bare er en bænk, der ikke er gået i stykker, så er vi vist heldige.
      Liljer er skønne, jeg tager nu ikke dem med duft ind, de er for skrappe.
      Ja tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det har du da ret i idag så vi ofte bagsiden når alting flagrede rundt. og mange Rhodo blade har jo så ofte den her flotte filtede bagside.
    Også her står vandet højt, jorden kan ikke suge mere. Og de har lovet mere vand de næste mange dage.

    Alletiders med liljer - Er det martagoner der ikke er kommet igen? De kan jo have sprunget et år over!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var nemlig mest bagsiden vi så i dag, og det fortsætter åbenbart. Det er rigtig flot med rhodoernes filtede bagsider.
      Vi plejer at lide samme skæbne med for meget vand i jorden, det ser ud til at vi skal have regn hele ugen, så kan vi få fyldt lagrene inden næste tørkeperiode, vi ved jo, at den kommer.
      Nej det er ikke martagonerne, de kommer flittigt, det er nogen af dem, jeg har købt hos Hyde, mon jeg ser til sommer, jeg tvivler.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Dine billeder får mig til at længes efter lilje-tid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det lader til at du ikke er den eneste, som længes efter den tid.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er helt i orden med mange billeder, de er jo flotte.
    Ja, bagsiden af rhodoerne kan man jo også nyde.
    Sikke en masse liljer du har, de er så smukke. Tænk haven kommer til at se sådan ud "snart" det er ikke til at tro i dette vejr. jeg har set 2 væltede træer på mine "hundegåtur".
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt du kan lide mine mange billeder.
      Ja mange af rhodoerne har flotte bagsider.
      Inden længeser haven sådan ud igen, det vil vi glæde os til. To væltede træer, øv da, det har jeg ikke set hos os.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ok med mange billeder. Rhodobladene har jo smukke blade også på bagsiden.
    Flotte liljer, du har da ret mange, men dem kan man jo ikke få for mange af de er så smukke.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Grunden til "alle" mine indlæg er, at jeg ikke kan læse det sludder jeg skal skrive for at kunne sende, kan man ikke bare sætte kryds i, man ikke er en robot.
      Det kom hele tiden frem og sagde, det var forkert det jeg skrev,
      hilsen jessie

      Slet
    2. Kære Jessie
      Er det blevet så besværligt nu at skrive hos mig, det er jeg da ked/træt af. Det har ellers bare været tal. Det er træls, når man ikke kan læse det, jeg kigger på det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Jo, det ses tydeligt, at blæsten huserer på Samsø endnu. Er I ikke lykkelige for, at I fik gjort noget ved jeres risiko for oversvømmelse sidste år? Jeg synes næsten, det regner hele tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den huserer endnu og skal åbenbart blive ved. Jo du kan tro, vi er lykkelige for, at vi slipper for, at det hele bliver oversvømmet. Ja det regner meget, men vi var i underskud og så er der lidt til reserverne til næste gang, vi får tørke.

      Slet
  9. Sikke et blæsevejr ! her er alt vel, heldigvis og I ser også ud til at være sluppet for store skader og forhåbentlig klarer i vandet og al den regn...
    Liljerne er skønne, jeg nyder billederne rigtigt meget.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et værre blæsevejr, men du har ret - ikke nogen skader her hos os. Ja det er lidt fugtigt, men vi klarer det.
      Godt du nyder liljebillederne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ham Egon var en kradsbørstig herre at have besøg af. Her er der kun et par stor krukker der har lagt sig og der er ikke sket noget med dem og modsat mange andre så er mit drivhus intakt. Denne gang havde jeg sat noget for døren så den ikke kunne blæse ud. Det var jo det der gik galt da Bodil huserede. Kan se at du har fået ommøbleret lidt :-) Ja det må blæse helt godt når rhodobladene vender vrangen ud og vi kan rigtig se blæsten i trælupinen men den sker der nok ikke noget med. Den har jo bløde blade men det er trist med rhodobladene. Det møjvejr vi har haft idag fortsætter vel desværre nogle dage endnu men forhåbentligt bliver det ikke alt for slemt når i skal ud og sejle på tirsdag. Fra min side skal der ikke lyde noget ondt om at du viser mange billeder det er da så skønt med sommerbilleder i store mængder og liljer er jo bare super. Glæder mig til alle de nye jeg fik plantet sidste år :-) og jeg føler mig stadig fristet :-) men den syge er nok kronisk :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja Egon var ikke nogen hyggelig gæst. Godt der ikke er sket noget hos jer med krukker eller drivhus. Det er lidt træls med rhodobladene, men det går nok. Det ville være skønt, hvis vi ikke skulle have slet så meget blæst i næste uge, men jeg er glad for, at det lige knap er så meget på tirsdag. Det bliver spændende med dine liljer, jeg er glad for mine og kan også stadig fristes, det er ikke den værste kroniske syge, man kan lide af.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Ja !!! det har da godt nok været et par stormende dage.
    Og godt som du skriver at i ikke skulle til Fyn her i weekenden.
    Men dagens billeder er da alle de smukke liljer du viser.
    Dem skal jeg helt sikkert have nogle flere af.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har ikke været ønskevejr, men det er jo nu, vi kan vente storm. Jeg er lykkelig for, at begravelsen blev udsat til tirsdag. Det er dejligt med liljer, de er så smukke.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Jeg har især nydt liljebillederne, fik helt lyst til endnu flere liljer i min have.
    Ja det har godt blæst helt vildt, her er vi sluppet uden skader, hvilket vi er meget taknemmelig for.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du har nydt liljebillederne, du har også plads til mange liljer hos dig, der er bare lige det med de grimme biller, de er ret tidskrævende.
      Godt I har sluppet for skader, I er jo tæt på, hvor det er værst.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Man må da sige i er sluppet nådigt.☺ heldigvis. Der er mange der har oplevet at miste deres drivhuse og andet. Her er det heldigvis også gået stille af.
    Godt du fik lært mig at rhodoerne også mange gange har en smuk bagside. Det ser man tydeligt i dag på dine billeder.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg er sluppet nådigt, det har du ret i. Jeg har heldigvis ingen drivhus, pavillionen står godt fast, den kan ikke lige rokkes.
      Godt du har lært, at mange af rhodoerne har en smuk bagside :) ja i dag ses det tydeligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Det har godt nok blæst en del hos dig. Her har det været rimelig moderat.
    Det er godt at man så kan sidde inde og hygge sig med lidt havebilleder.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det har blæst meget her, vi må glæde os over at husene er hule, så vi kan komme i læ, det er ikke værd at være i haven for tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hei Lisbeth

    Så mange vakre liljer du har! De er flotte uten navn også :)
    Håper det har sluttet å blåse hos deg!

    Ha en god dag.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja navne betyder ikke så meget, hvis man ikke selv gerne lige vil have en bestemt.
      Det blæser stadig, det gør det næsten altid her, men det var værre i weekenden.
      Tak i lige måde.
      Klem

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Du kan tro jeg har nydt dem - hvor har du fantastisk mange og utrolig flotte liljer. Liljer er noget af det jeg stort set ikke har gjort noget ved, så jeg bliver da virkelig inspireret af dine smukke smukke eksemplarer.
    God dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Det glæder mig, at du har nydt mine liljer, de er så smukke, men desværre er de jagtet af liljebillerne, det er smukke biller, som ødelægger dem med deres larver og de er ret klamme.
      I lige måde

      Slet