søndag den 25. januar 2015

Sne og solbilleder og D

En dejlig solopgang blev det til i dag:




Der blev igen tændt lys i pavillionen



Sne på taget og frosne vinduer

Ja det ser da godt ud, det er med at nyde det, så længe det er her
Så er der planter med D
Da vi startede haven op i 2003, plantede vi en del Deutzia/Stjernetop imellem de små barrodede træer.
 Nogen store
 Mont Rose
 nogen mindre
 en meget stor
 og en meget lille - Deutzia Gracilis
Jeg har desværre ikke mere navnene på ret mange af dem, men det her er Mont Rose
Deutzia er meget hårdfør, en god begynderplante i en have uden læ.
Digitalis Café Creme var mange forelsket i, desværre blev der ingen frø.
Dig. Pams Choice
 Den hvide har jeg ikke navn på, men jeg kan huske, hvor jeg har frøene fra, Bente.
De er så smukke op mod den fine himmel
 Drejeblomst/Physostegia Virginiana
 og Dahlia - bemærk ansigterne på drejeblomsten
 Dronningebusk/Kolkwitzia Amibilis
 Druemunke/Actaea
Duehoved/Chelone er ikke min yndlingsstaude, den breder sig alt for meget.
Til slut
 Solnedgange fra i aftes
og dette her lidt sjove billede af en flyver i solopgangen i morges.
Fortsat god søndag og god start på den sidste uge i januar. 

37 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Deilig soloppgang og sommerbilder! Jeg blir nesten syk når jeg ser de, for her er det litt for mye vinter for tiden... ;) Lengter veldig etter sommer nå.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja for lidt og for meget, her forsvinder det hele nok igen i morgen, de lover regn, men lyset var nu dejligt. Og forår bliver det alligevel ikke endnu.
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Det var en smuk solopgang også billedet med pavillonen med sne er fint.
    Digitalis er altid søde, flot billede af dem imod himmelen
    og et fint billede du fik taget med flyveren


    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en smuk solopgang, så jeg måtte nyde den, når nu de lover regn i morgen.
      Ja digitalis er søde om end de sår sig rigeligt.
      Ja flyveren var ret fin :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Sneen skal jo regne væk imorgen. så det var dejligt med en sådan fin dag forinden!
    Digitalis er lækre - selvom deres frøspredning kan være svær at styre!

    Ha en dejlig aften


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er lidt trist, at sneen skal væk i morgen, men vi må glæde os over den gode dag i dag, og jeg vil glæde mig over, at vejene igen holder op med at være glatte.
      Ja de almindelige digitalis er ikke nemme at styre, jeg har dem over det hele (næsten)
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. De-dér stjernetop ser da smukke ud! Sådan en tror jeg at jeg skal prøve :-) Her har vi også haft sol på sne i dag. Pænt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja stjernetop er rigtig dejlige buske, det må du prøve, der findes mange slags - også flere end dem jeg viser. Ja det er pænt med sol på sneen.

      Slet
  6. Flotte billeder fra i dag. Deutzia fås i grunden i mange variationer, allesammen rigtig kønne - alligevel har vi kun en enkelt busk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det. I har nok kun en fordi jeres have ikke er nyanlagt, og fordi du har interesseret dig for meget andet mere sjældent.

      Slet
  7. Ja, det har vel nok været flot vejr i dag - sol og sne det er ikke så dårligt vintervejr, når nu vi må vente lidt endnu på at det bliver forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja i stedet for regn i morgen, vil vi hellere have flere dage som i dag, men vi kan jo ikke selv bestemme. Foråret må vi nok vente lidt på.

      Slet
  8. En smuk dag i dag. Deutzia har jeg også . En Gracilimus og en Strawberry Field. Digitalis har sået sig selv helt vildt, så i år kommer der vist mange. Spændende at se farverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har bestemt været en smuk dag i dag. Deutzia er en god busk, jeg har også Strawberry Field, jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke havde den med nu. Ja digitalis sår sig vildt og meget, desværre er de fleste de helt almindelige.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Flotte flotte solbilleder. For engangs skyld har vejret vist sig fra sin flotteste side også her så en del af sneen er forsvundet i løbet af dagen og i drivhuset har det været forår :-)
    Intet at sige til forelskelsen i D. Cafe creme den er rigtig fin. Syntes tit at det der meget gerne må give mange frø svigter lidt. Det er igrunden mærkeligt med Digitalis for de har det jo med at komme overalt. Heldigvis er de nemme at fjerne hvis det er nødvendigt. Pams Choise er forsvundet her hos mig men jeg har fået nogle frø af en veninde :-) Jeg har små frøspirer af gul digitalis stående i drivhuset. Det skulle være en staude digitalis.
    Sjovt med de små ansigtet på drejerblomsten det tror jeg ikke at jeg selv havde opdaget. Den er forøvrigt rigtig flot sammen med dahliaen. Er det Eveline? Min duehoved breder sig ikke. Tror ikke rigtig at den trives. Lyder ikke til at det er klogt at flytte den :-)
    Flot billede af flyveren :-)
    Ja nu er januar snart ved vejs ende og februar er kort så det lysner forude :-))
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak - ja det har været en dejlig dag i dag, den har vi vist alle nydt. Vores sne er nu ikke tøet så meget, og nu fryser det igen, det er meget glat på vores veje. Så varmt tror jeg nu ikke det var i pavillionen. Hvordan går det med de såede rhodospirer? De lader til at være ret nemme.
      Café Creme er fin, men gad vide om jeg ser den igen, eller for den sags skyld Pams Choice, jeg har dårlige erfaringer med digitalis, de blomstrer kun det ene år. Det lyder spændende med din staudedigitalis.
      Det er især på det billede, at de små ansigter ses tydeligt. Ja den ser godt ud sammen med Eveline. Min duehoved er frygtelig til at brede sig, jeg graver op og sælger og forærer væk, men der er lige mange endnu.
      Tak - det var lidt sjovt, synes jeg.
      Ja heldigvis tager vi hul på den sidste uge af januar nu.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Der er ikke noget at se i Rhodo frøbakken så det er heldet nok ikke med mig. De får nu lov til at stå og passe sig selv lidt endnu og måske kommer der noget. Har da lov at håbe. Den gule staude digitalis ser ud til at give godt så der kan sagtens blive til dig. Jeg ved ikke hvad den heder har kun fået oplyst at den er lysegul :-)

      Slet
    3. Mine står i bryggerset den første lille plante fik for tørt, så vandede jeg og såede lidt flere, nu pibler de op. Måske vil de gerne have det lidt lunere.
      Det lyder godt, så er det nok ikke den samme som Linda har sået, hun skriver nemlig også om en gul digitalis. Så jeg tænkte, at I havde delt frø. Jeg vil meget gerne have en plante af den.

      Slet
  10. Ja, sikke en dejlig dag det blev i dag. Deutzia er ret fin i alle dine variationer, og så er det et plus at den er hårdfør:) Digitalis er et must i haven, synes jeg, men det var ærgerligt at der ikke var frø i Café Creme for den er vel nok yndig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været en skøn dag. Ja Deutzia er fin og jeg er selvfølgelig glad for, at den er hårdfør :) Café Creme er yndig, jeg håber, den kommer igen, men tvivler desværre.

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Det var nok godt, at I også fik sne - I har fået ligeså meget som vi har. det var et sjovt billede med flyveren og dine solbilleder er bare fantastiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var så smukt i dag, så jeg var glad for sneen, det er nok værre i morgen, når den skal væk igen. Tak skal du have.

      Slet
  12. Hvor har du mange deutzia. Den ene smukkere end den anden. Den lyserøde på foto nr 13 blev jeg lige fristet til at lede efter ved lejlighed. Dine digitalis er også super fine. Jeg er spændt på, om den jeg plantede sidste år har sået sig selv. Den stod så ensomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja jeg har mange deutzia, vi fik dem anbefalet den gang vi lavede haven. Den lyserøde er meget fin, den har jeg købt for mange år siden i Lundhede, men desværre er skiltet væk, så jeg ved ikke, hvad den hedder. Du kan kigge der eller ved Kridtvejs planter, de har et stort sortiment.
      Ja nogen af de digitalis sår sig selv ivrigt, men de mest spændende gør ikke, da skal man være glad, hvis de kommer igen.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Fine solopgangs- billeder. Vi har også haft dejligt vejr hele dagen. Vi kunne spise frokost og drikke kaffe i udestuen i dag. Dejligt.
    Hvis du har mange frø fra den hvide digitalis, vil jeg blive meget glad for, at få lov til at købe lidt. Jeg har et lille bed med pæoner i og der vil jeg så lidt hvide fyldte valmuer og lidt hvide digitalis. Skal de ikke bare drysses ud i bedet?
    Ønsker også dig en ny dejlig uge.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have, ja det har været skønt vejr i dag. Dejligt at I kunne spise i udestuen.
      Jeg har vist desværre ikke samlet frø af den hvide digitalis, men jeg vil meget gerne gøre det. Jeg såede mine i potter, de blomstrer først næste år. Jeg vil se, om jeg kan skaffe dig frø. Tak for det og i lige måde.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth. Du skal ikke have besvær med at skaffe frø, jeg kan se at "Frøtorvet" har helt hvide digitalis.
      Godnat herfra Eliane

      Slet
    3. Kære Eliane
      Frøene er skaffet, det var ingen besvær. Kig i din mail.
      God dag til dig
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Sikken fantastisk solopgang - bål og brand i alt det hvide, så kan januar nok ikke gøre det bedre. Det er SÅ flotte billeder, du har taget! Jeg har noteret Deutzia Mont Rose i ønskebogen, for den er så fin i farven. Jeg har en hvid i forhaven, som jeg er meget glad for, og du har fuldstændig ret i, at det er en nem og fordringsløs plante, der er god for begyndere. Min står mod nord op ad huset, så den har ikke de bedste vilkår, men den gror og blomstrer alligevel på livet løs :) Ærgerligt, at D. cafe creme ikke gav frø, for den er vel nok smuk og anderledes. Det er alle de andre Digitalis, du viser, også, og det er en af yndlingene her, hvor de stort set får lov at så sig, som de lyster. Jeg har sået den gule Digitalis Lutea og er spændt på, om den kommer. Mine såbakker med stauder står jo ude, så det er spændende, om det bliver til noget - jeg må væbne mig med tålmodighed. Jeg siger det samme om Duehoved - den BREDER sig helt vildt, men smuk er den. Fine ansigter i Drejeblomsten :) Jeg tager en hvid med til dig til sommer.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en smuk solopgang, jeg tror heller ikke januar måned kan gøre det bedre, men den må gerne prøve :) Mont Rose er rigtig fin, det er en meget nem plante, nogen af mine står også skygget og tæt, men det betyder ikke noget for den. Ja bare Dig. Café Creme kommer igen, så er jeg glad. Anne har også sået den gule digitalis skriver hun, mon det er den samme I har sået? Hendes er vist kommet op, men hun har jo også drivhuset. Ja Duehoved er bestemt ikke min yndling, er den hvide lige så slem? Ja ansigterne er fine :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Jeg ved ikke om, den hvide Duehoved er lige så slem, men det er den sikkert - jeg satte et par stykker sidste sommer, så de er ikke noget at prale af endnu. Nej, det hvid Drejeblomst, jeg vil tage med, for jeg mener at huske, at den har du ikke, eller? Jeg har også lige et spørgsmål til den kloge havekone på Samsø: Jeg købte nogle Primulaer i nytåret, og nu kan der ikke drives mere fornøjelse ud af dem indendøre. Kan jeg mon risikere at plante dem ud, nu hvor det bliver tøvejr igen?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Så er jeg mere rolig, den hvide drejeblomst vil jeg gerne have :) De fleste af mine primulaer er nogen jeg har købt her i foråret til nydelse i stuen, de er alle blevet plantet ud bagefter og har det fint og bliver hurtigt til mange. Så ja du kan roligt plante dem ud, når det er blevet tøvejr igen.
      Knus

      Slet
  16. Hej Lisbeth.
    Dejlige snebilleder.
    Du skriver, du ikke er så vild med Duehoved. Jeg elsker mine, men jeg har dem også i en kæmpe krukke og har derfor ikke problemer med at de breder sig. Kan anbefales!
    Ha en dejlig dag.
    Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Tak skal du have. Det lyder som en god idé i stedet at have den i en stor krukke, det vil jeg tage til efterretning. Tak for rådet.
      I lige måde.

      Slet
  17. Hej Lisbeth.Dejlige snebilleder fra din have....................her er sneen næsten væk.
    Tror i har haft det mere koldt end hos os.
    Dine Deutzia er da bare smukke..................men dine Cafe`Creme er da bare helt fantastisk.
    Jeg er nu meget glad for mine duehoveder....................synes nu ikke de breder sig for meget.
    Rigtig god dag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja nu er sneen også snart væk her, for det regner, så går det stærkt.
      Vi har haft mellem 0 og 1 graders fros.
      Der er åbenbart forskel på duehoved, men jeg ved godt, du er glad for dine, som du har fra din mor.
      Tak i lige måde Jette
      Knus Lisbeth

      Slet