lørdag den 24. januar 2015

Også sne på Samsø og planter med B og C

Da jeg gik tur i morges, var der ingen sne, men det var så småt begyndt med noget meget fin sne, det blev snart til større snefnug.
Efter tre timer var der en del sne, og det er der endnu.



 En grå/ brun vinterhave bliver straks meget kønnere
rhodoerne blev dækket af sne
og fuglene meget ivrige for at finde mad, heldigvis sørger Bent godt for dem.
 Buddleja Alternafolia
og andre Buddleja i alle mulige afskygninger, de har i den grad krydset sig



Her har vi stammoderen
Den gule her husker I nok, at jeg fik foræret sidste efterår.
Under B var der mange billeder af den solbeskinnede bænk, det måtte jeg lige have med, det vækker søde minder og håb om, at det hele heldigvis snart kommer igen.
 Bærmispel med bær
og her med smukke efterårsfarver
Så er vi nået til planter med C
 Calla i hvid

                                                   
 og lilla
 her er så min røde camelia, som nu står med store knopper, snart vil den blomstre igen, håber jeg.
Campanula har jeg også en del af, især de lyseblå breder sig rigeligt
 Den hvide er knap så slem
 Cardamine pentaphyllos fik jeg foræret sidste år af Anne, tror jeg?
Cardamine Raphanifolia/Springklap er købt her, hvor der i øvrigt er mange spændende skovbundsplanter
 Cosmos Chokoladeblomst var jeg så heldig at få til at overvintre, det håber jeg, at den gør igen i år.
 den stod med flotte blomster, men ind i mellem blev den glemt, det var ikke godt her i tørken.
Chrysanthemum er købt her, der er kommet ny side, kan jeg se, den må jeg vist lige kigge på.
 Besøg af det hvide C


Hen på eftermiddagen var solen ved at komme frem, så ser det hele igen anderledes ud.
 men flot er det
den lille H. Abscacicus druknede i sneen

 til slut en let solbeskinnet kirke i det fjerne
 Fortsat god lørdag, mon ikke I alle har fået sne i dag?







20 kommentarer:

  1. Så pent det er med snø på Samsø også! Her kom det hele 30 cmpå fire dager, så nå holder det for min del...
    Din camellia er da flott selv om den er mørk rosa/ rød. Jeg har en som er helt rød og den ser helt anneledes enn din i fargen. Den er ikke min favoritt, men jeg kjøpte den da det ikke var andre å få tak i her. I fjor kjøpte jeg så mange, at i år tror jeg ikke jeg skal kjøpe flere så sant jeg ikke finner en jeg ikke kan la være... ;) Du vet helt sikkert hvordan det er... :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu er vi tilfredse, men vores forsvinder nok hurtigt igen, tror jeg.
      Cameliaen er ikke helt postkasserød, så den er egentlig ok, det var bare det, at jeg troede, jeg købte en gul :) Så må vi se om du kan lade være med at købe flere, jeg tvivler, for jeg kender det :)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Det er længe siden vi har set en snedækket Høneballe Have. Kønt ser det ud. Her stoppede det med at sne kl 14.30 og solen kikkede lidt frem. Dejligt :-) længe siden vi har set den sidst. Min den gule Buddleja har jeg dækket lidt her den første vinter mener at have læst at den er lidt mere sart end de andre. Jeg har taget stiklinger af den som har slået fint rod :-) Calla er en fin plante. Jeg købte nogle til en 10er pr stk i sommers og der var fine store knolde under så jeg håber at få dem til at stå lige så flot som dine til sommer. Jo du fik en Cardamine pentaphyllos sidste år så mon ikke det er den på billedet. Chokoladeblomsten et en af mine yndlinge den skal jeg bare ha' min står i potte og klarer sig som regel stående i potten i drivhuset. Får vi hård el langvarig frost blir den pakket godt ind. Det plejer at gå.
    Idag har jeg leget med ild fy fy mig men jeg har forsøgt at så trævlalmue efter Maries (hortofilia) opskrift. Håber meget at det virker for sidste år såede jeg på normal vis uden held. Chilier er også blevet sået idag ellers trængte vaskemaskinen og støvsugeren til at blive motioneret :-) Mogens har været på arbejde så alt det kedelige var overladt til mig.
    Ja mon ikke de flest her i DK har fået sne så den hvide jul kom lige en måned for sent :-)
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er meget længe siden, vi har haft så meget sne. Det var ikke meget solen tittede frem her, men lidt har også ret. Min gule Buddleja er også af en stikling, så det må være ret nemt at få dem til at slå rod. Jeg har ikke dækket min, så skulle det gå galt, kan jeg nok få en stikling. Callaerne har det bedst i bedene, står de for klemt i krukker eller potter blomstrer de ikke. Min chokoladeblomst står i bedet og bliver taget ind i en potte, så det er spændende, om den klarer det. Jo det er bestemt en Cardamine fra dig, jeg havde ingen i forvejen.
      Spændende at du har leget med ild, vi må håbe, det dur.
      Ja det er kedeligt at måtte bruge weekenden på at gøre rent.
      Ja det var lige en måned for sent med sneen :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth ja sneen er også kommet til Amager. Heldigvis nåede jeg ud og løbetræne inden. Men det var godt nok kold og blæsende. Men man har det jo godt bagefter. Så smuk din have også er dækket med sne. Flot din gule sommerfugle busk, den har jeg ikke lige set før. Jeg har en lyserød, skønt den er mere lyslilla. Flotte calla og Camelia, elsker dem. Jeg købte en camelia på udsalg sidste sommer der har været knopper i lige siden men de er ikke sprunget ud endnu. Den står i orangeriet. Skøn lørdag til dig kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Det var da godt, du nåede at løbetræne først, det er ikke til at løbe i sne. I formiddags var det ret koldt ja. Her er pænt med sne ja. Den gule sommerfuglebusk er ikke så kendt. Mon ikke din camelia kommer i blomst i februar eller marts.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jamen, det er da dejligt! Her østpå sner det stadig lidt, gad vide hvor meget der klarer sol og tø imorgen?

    Jo jeg husker den gyldne sag Buddleia weyeriana, sjovt hvis den begynder at krydse sig ind - Så kan det blive ret specielt!

    Og ja selvfølgelig det hvide C :)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man kan følge vejrets gang her på bloggen, jeg vil tro, at det også er holdt op hos jer nu. Ja det er spændende, hvor længe det bliver liggende, jeg håber det smelter væk fra mine rhodoer, ellers på jeg ud og få det af.
      Ja det vil blive en noget speciel farve, hvis den gule buddleja krydser med de andre, det vil jeg ikke håbe, den bliver vist for grumset.
      Ja det hvide C måtte med :)
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Synes nu det ser spændende ud:
      http://www.buddlejagarden.co.uk/weyer3.html
      Klart det er ikke alle kryds der falder heldigt ud, sådan er det - men måske et enkelt gør - og det rækker da!

      Slet
    3. Ja det ser fint ud, jeg fik jo to planter, da jeg fik den gule. Den anden var en stikling af en flerfarvet, den ligner meget den på linket, så måske får jeg den farve også.

      Slet
  5. I dag har vi vist allesammen kunnet nyde sneen, som giver en herlig afveksling i haven. Vi har haft samme oplevelse med chokolade cosmos, som du beskriver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg tror også, at alle har kunnet nyde sneen, ja det bliver rigtig smukt. Det er første år den har overvintret hos mig.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Skøn blå farve på hyacinten fra i går - næsten som himlen på en sommerdag, hvor solen skinner :) Vi har fået sol i dag og 10 cm sne, så her har været helt lyst :) Jeg kan faktisk ikke rigtig huske at have set din have iklædt vinterdragt, men det klæder den bestemt - dejlige billeder, der snildt kunne bruges til julekort - måske især det sidste, hvor du nordbedet og Besser kirke med. Flot ser det ud, og det er med at nyde det, for mandag kommer regnen vist tilbage. Ja, du har virkelig mange af de skønne sommerfuglebuske og sikke en variation i farverne - dem husker jeg tydeligt fra i sommers. Jeg glæder mig til at se den gule, for den er da helt usædvanlig fin. Jeg havde ikke set den udgave, før du viste den i et indlæg. Jeg skal vist også ind og kigge på den side, du linker til under krysantemum :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda
    PS: Han er da en kær, lille skurk, ham Schippo - han tror nok, han hjælper :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg synes også, at det var en speciel farve på den hyacint. Ja dejligt med sne og sol i dag, vi fik nu ikke meget sol, for sneen kom først senere til os. Frisk hvid sne er smukt i alle haver, og for en gang skyld fik vi lov til at nyde det. Ja jeg fik lige øje på solen på Besser Kirke, det måtte jeg forevige, og det blev heldigvis godt. Nej jeg kendte heller ikke den gule sommerfuglebusk, den er meget speciel og åbenbart nem at stiklingeformere, forstår jeg på Anne. Jeg tror ikke, at Staudemarken er helt færdig med at opdatere sin side, så vi skal måske vente lidt.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth
      Og ja Schippo er kær og fræk.

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Ja !!! så kom sneen da også til Samsø................og smukt ser det ud.
    Nyder også det helt fantastiske lys der er her i haven.
    Flot at du kan få dine chokoladeblomst til at overvinter...................det kan jeg ikke få mine til.
    Men nu kan vi glæde os over at der ikke er så længe til vi kan nyde de smukke sommerfugleblomster..........................og sommerfuglene.
    Rigtig god søndag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja sneen kom, og den er her endnu, men hvor længe, nu lover de tø. Det er med at nyde det, for det giver et dejligt lys ja.
      Det var også første år, min overvintrede, så nu må vi se, om jeg kan gøre det igen.
      Ja vi nærmer os foråret, det bliver dejligt.
      Også god dag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Åhhhh, nogle smukke billeder med sne på Lisbeth. Du er altså god med det kamera. Her fik vi også sne, så jeg måtte aflyse at køre til Nordsjælland og blev hjemme i stedet. Jeg elsker sommerfuglebuske, de dufter skønt og er jo helt vidunderlige når sommerfuglene flokkes om dem. Jeg kunne næsten mærke duften af dem da jeg så dit billede :0)
    Rigtig god søndag til dig og Bent.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Linda.
      Ærgerligt du måtte aflyse turen til Nordsjælland. Jeg holder også meget af sommerfuglebuskene, duften er helt speciel og dejlig.
      Tak i lige måde Linda
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Flot og dygtigt at du kan overvintre Chokoladeblomst. Det siger man jo ellers, at man ikke kan.
    Jo sne sne, og det er mig der skal ud med skovlen, min mand er syg.
    Men dejlige billeder fra din have.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det har aldrig lykkedes mig før at overnatte chokoladeblomsten. Det har noget med at gøre, om den danner knolde som dahlia, det har mine ikke gjort før, men denne her har dannet knolde, så jeg håber, den klarer det igen.
      Øv det er ikke sjovt at skulle ud og skovle sne.
      God bedring med manden
      hilsen Lisbeth

      Slet