søndag den 18. januar 2015

Arkivbilleder af mine hostaer

I dag har det ikke været havevejr her hos os, så jeg nøjedes med en lille tur rundt for lige at kigge. Den tur skal jeg helst have, det er altid spændende at se, om noget nyt er sket, men det er tidligt nok endnu. Forårsløgene kommer fint op, så må vi se, om de bliver dækket af sne i ugen løb.
Aktuelle billeder fra i dag har jeg ikke, men et fra i går, som ikke er vist før, går vel også an.

Dette her er fra en solskinsdag i ugen, der gik.
Hostaer har jeg rigtig mange af, jeg har udvalgt nogle billeder, de fleste uden navne.





Nu længes vi endnu mere efter forår, men lad os nu bare få noget vinter, hellere nu end til marts.
 Strip Tease
Guacamole


Blomster i Guacamole
Vidste I, at blomsterne kan spises? De smager som søde ærter.



 Dream Queen, den hosta som holder længst om efteråret
 El Nino
Fire and Ice
 June


 June Fever
 Sagae
Spilt Milk
Stiletto
 hostablomster

og hostaknop
Selvom hostablomster ikke er velsete hos samlere, så er de nu meget kønne, jeg kan godt lide dem.
Nogen hostaer er også smukke i forfald.
Måske er det lidt kedeligt med alle de hostaer, men der var da sol på de fleste af billederne :)
Jeg må hellere slutte af med en smuk rose, nogen der kan gætte navnet?
Fortsat god søndag.

26 kommentarer:

  1. Nej, vejret i dag inspirerede slet ikke til havesysler. Hvis der skal vis hostaer i januar, så må det nødvendigvis blive arkivbilleder, for i haven er de jo bare et smattet lag. Men så kan vi selvfølgekig glæde os til de smukke blade om et halvt år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det var ikke godt vejr til haven. Du er ikke så hosta begejstret, ved jeg godt, men de er da smukke, når de kommer, der er meget andet som heller ikke er pænt om vinteren. Jeg glæder mig meget til de smukke blade igen kommer op.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Hosta er da en dejlig plante og mande af de hvide blomster er næsten lige så flotte som liljer. Jeg er vild med den i det 3.sidste billede. Flotte blade.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja vi er enige, hosta er en dejlig plante. Nogen af blomsterne er smukke og så dufter nogen af dem lige så godt som liljer. Ja den er flot, der er virkelig mange flotte hostaer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbet
    Dine hostaer er fantastisk smukke!
    Den du har fotograferet i forfald- den er bare skøøøn....

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Jette, jeg er meget glad for hostaer. Den i forfald er nemlig rigtig fin i sit forfald.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Super med flotte Hosta blomster - Guacamole er jo noget af en favorit - jeg ser der er kommet en flot "sport" - "Holy Mole". Sport siger de, men det er jo en tetraploid sag altså en der er kromosomfordoblet og det er jo noget helt andet.
    Nå, Rosen ja flot er den de mange enkelte kronblade giver en lethed der er tiltalende! Jeg ville jo gætte på "Lady of Shalott" men den synes jeg da ikke at have set hos dig før?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja hostablomsterne er jo fine. Jeg ved at Guacamole er en af dine favoritter, men jeg vidste ikke det om Holy Mole, jeg kan godt se, at jeg har en, der ligner den. Spændende.
      Spørgsmålet om rosen var ganske rigtigt til dig :) men du har ret, jeg har ikke Lady of Shalott, desværre Jas kunne ikke skaffe den.
      Nej det er Grace, den har jeg en gang hjulpet dig med navnet på, det var en af Elises roser. (Er det ikke det, hun hedder?)
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Tænkte da også på Grace (lidt) men syntes jo den lækre du flasher er mere ren i farven, mindre bleget i spidserne prøv at se Austins eget billede - måske det er årstiden?

      Slet
    3. Jeg ved ikke, om det er årstiden, billedet er fra 7.9. Jeg kan huske, at jeg skrev til dig, da du havde Grace med, at den var nem at kende på grund af de spidse kronblade. Men du har ret, billedet hos Austin er noget mere grumset end de klare farver på mit foto. Jeg har googlet den flere steder, min har de klareste farver. Har du sammenlignet med dit eget billede?

      Slet
    4. Ja, min er fra nedslaget 11. juli 2014 og fotograferet hos Mariann - Den er ligesom på Austins billede, men der i juli havde vi også afsindige 30 grader.....
      Godt med lidt vinter også!

      Slet
    5. Det er rigtig, i sommer var det alt for varmt, roserne faldt næsten, inden de var sprunget ud. Ja vinter er også godt, så kan man sove om natten :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Godt vi lige kan få lidt sol hos dig for det har nu været ret gråt idag. På min runde idag opdagede jeg bulbiller el stængelløg på en af liljerne. Jeg ved ikke så meget om forskellen men de sad i jordoverfladen. Hele 5 stk fandt jeg som jeg så har pottet og sat i drivhuset :-) Jeg hører til dem der er glad for både blade og blomster på Hosta. Sådan en Hostaknop er da fantastisk flot. Tænk sig at nogen kan nænne at klippe dem af :-(
    Rosen er smuk men jeg lader andre om at gætte hvilken det er.
    Mon vi får sne? Selv om de lovede snebyger her i dag så har vi ingen fået endnu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja her var heller ikke meget sol, men et billede fra i går kan vel også skabe lidt solskin. Spændende med dine bulbiller, jeg har ikke meget erfaring med dem, jeg har også haft nogen, men ikke plantet dem, så vidt jeg husker. Det ved Karsten en masse om.
      Hostaer er bare skønne både med og uden blomster, jo ældre de bliver, jo større er chancen for blomster, har jeg fundet ud af. Jeg forstår heller ikke, at de klipper blomsterne af.
      Der kom slud her ved 18.30 tiden, da vi gik med hunde, ja det er spændende, om der kommer sne de næste dage, men jeg tvivler.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hold da op hvor har du mange .... og flotte... hostaer - det er en skøn planteart, og det, hele sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja jeg har en del hostaer, jeg samler på mange forskellige planter, hosta er da ikke det værste :)

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ja, Hostaer er jo også flotte, June Fever springer lige i øjnene.
    Sikkert dejligt med en tur i haven hos dig, der er sikkert meget der pibler op nu. Jeg har erantis nogle steder og jeg kan se de også er lige ved at komme nede i skoven. Men nu får vi nok sne, så må vi se.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja hostaer er rigtig flotte, June Fevers farve er iøjnefaldende ja.
      Der er meget, der pibler op nu i min have, men erantis har jeg kun lige ved husmuren. Ja lad os se, om vi får sne, vi tror ikke helt på det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Ja, Hosta er rigtig flotte. Vi beholder også de fire vi har i krukkerne. Blue Mouse Ears er min favorit.Jeg kan godt lide blomsterne lige når de er sprunget ud, men de bliver ret hurtigt klippet af. Dream Queen er nok den smukkeste, du viser i dag. Rosen er også meget smuk.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja jeg kan godt lide hostaer, men de gør sig nok mere i bedene, der er de uundværlige. I en krukke er de også fine, og så undgår I nok sneglebid. Dream Queen er helt sikkert en af de smukkeste, og så holder den længe.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Dejligt indlæg om en af mine favoritter i haven.
    Hosta kan man ikke få for mange af..................og så får de jo også smukke blomster.
    Har jo også rigtig mange både i bedene og i krukker.
    Glæderm gs igtig meget til de dukker frem igen God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg ved, at du også er glad for hostaer, de er også skønne.
      Det bliver dejligt, når vi ser dem igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hold da op hvor har du mange flotte hostaer. "Dream Queen" og "Fire and Ice" er bare et par af dem, jeg godt kunne finde på at skrive på den der lange seddel. Her bliver blomsterne bestemt ikke klippet af, at de er spiselige, viste jeg ikke. Smuk rose du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja jeg har rigtig mange hostaer, og du har valgt nogen af de flotteste til din lange liste :) Blomsterne er fine og at nogen er med duft, gør det ikke ringere.

      Slet
  11. Kære Lisbeth smukke hosta du viser, så er der inspiration til mit skyggebed. Jeg havde tænkt at rosen var den smukke Grace men kunne se længere op , at det var blevet røbet ;-) kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja her er masser af inspiration til dit skyggebed. Nå du kunne kende Grace, det var jo fint :)
      Kh Lisbeth

      Slet