torsdag den 22. januar 2015

Havet og planter med A og B

I dag er det gråt og trist, men heldigvis også helt stille, det hjælper lidt på det.
I går tog vi til havet og gik en tur, vi var så heldig, at det blev lidt solskin, jeg havde kameraet med.
 Hundene elsker den tur

 Det var næsten blikstille

Det var en dejlig tur, jeg håber, I nød den lige så meget, som vi gjorde :)
Lidt flere planter med A:
 Anemonella syner ikke af meget, forhåbentlig bliver der mere af den i år.
 Anemone blenda
Indianermynte/ Anisiop
 også her, den er lidt anderledes, men flot - et nyt bekendtskab fra Staudestedet
 Surbær/Aronia får flot efterårsløv
 det gør den store ask på gårdspladsen også
 Aster Marina Wolkonsky havde jeg meget glæde af, den blomstrer ivrigt.
En af de asters, som breder sig voldsom har fået besøg.


Astilberne blev ikke til meget sidste år, det var alt for tørt, selvom de stod i regnbedet.
 Astrantia
har jeg i flere farver
Planter med B
 Benved / Euonimus Sachalinensis
 Birketræer har jeg mange af, de får en flot farve om efteråret.
 Birkebladet spirea har også flot efterårsløv
 Biskophat/Tellima
 Bispehue/Epimedium med flot efterårsløv
 Epimedium Lilac
her med nyt løv
 smukke blomster om foråret
E. Akabona
 Bjergkløver
Bjergmynte
Ingen solopgang i dag, men her er en anderledes aftenhimmel fra 17.3.14
Fortsat god torsdag.

33 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!
    Jeg nød i den grad turen ved vandet herfra, hvor er det behagelige og fredelige billeder!
    Og det er sjovt at følge med i "blomster" alfabetet, der må være lidt sport i den slags også;-)? Og det er rart at jeg kan kende blomster her i egen have, både fra i går og i dag:-)
    Ha en skøn aften og nogle gode dage:-)
    Med hilsner fra Anette

    PS biksen bliver passet nogle dage for tager på en lille ferie:-))) yesss

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Godt du nød turen ved vandet, det var rigtig fredeligt derned i går.
      Ja det er et spørgsmål om at gemme så mange billeder som muligt og have mange planter, så er det sjovt at se, om de rækker :)
      Selvfølgelig har du også selv nogen af dem, det er bare godt. Og godt at du skal have fri nogen dage.
      Rigtig god ferie til fru Nielsen fra fru Høneballe :)))

      Slet
  2. Kære Lisbeth.
    Tak for de dejlige billeder, hvor især havet bliver nydt, det ser vi jo sjældent.
    Jeg har en 22 år gammel nerie i en lys mandarinfarve. Den er hjemført som et lille skud fra Orange i Frankrig og nu har den sat to 10 cm lange frøkapsler. Anne her fra bloggen har fået den ene og hun siger, at de spirer villigt, men de er ikke frø-ægte. Er der andre der kunne tænke sig at prøve lykken??? Jeg har to portioner, som jeg gerne forærer væk.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak - godt du nød turen.
      Det lyder spændende med din nerie, jeg ved ikke hvor mange, der ser det her, men jeg finder på noget.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Jo det var en dejlig tur langs havet.


    Og flotte billeder du viser.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jessie
      Så fik du lige en lille tur til havet, det var godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth Dejlig tur til stranden. Jeg nød den. Den der Biskophat kan den tåle lidt skygge? Den ville være fin i mit skyggebed. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Godt du nød turen til stranden. Biskophat kan gro både i skygge, halvskygge og sol, den sår sig selv, men er nu ganske sød.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tak Lisbeth de må så med i mit skyggebed.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Nå nå der kom den Anemonellaen - Alletiders!
    Epimedium "Akebono" ser lækker ud! Og til Tina: " Partial Shade" der vistnok oversættes med: "Vandrende skygge" er ideelt til den;)

    Her fik vi heller ingen sne - Og vejrudsigten cykler rundt, nu er der ingen dag uden tø den næste uge....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå det var den, du savnede. Ja Akebono er helt fin, men ikke så stor endnu. Min biskophat er både i sol og i skygge.
      Ja vejrudsigten er lige så lidt pålidelig, som den plejer at være, det er ikke nemt for dem.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ikke nok med at det har været gråt har det igen idag været meget tåget. Så er det jo skønt lige at komme med på en tur til havet og se lidt blå himmel :-)
    Forhåbentlig varer det ikke længe inden vi igen kan glædes over anemonerne.
    Aster Marina Wolkonsky varer det noget længere med så det er jo dejligt lige at få den genopfrisket. Det er nok den kønneste Asters jeg har set :-)
    Bispehue er kan jeg rigtig godt lide. Tror desværre at Lilafee som jeg købte i Kolding ikke har klaret den tørre sommer. Må se om jeg ikke kan finde den igen og Akabona frister sørme også.
    Ja det er rigtig fine frø jeg fik af Eliane tror at spiringsprocenten er nær 100. Jeg havde også overskydende frø men har fået de fleste afsat via fb. Har en enkelt potion med 15 frø tilbage hvis der er flere der er interreseret :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er nogen kedelige dage, godt jeg havde gemt billeder fra turen til havet med blå himmel :)
      Nej anemonerne kommer nok snart, Marina må vi vente lidt længere på, men smuk er den.
      Lilafee visner helt væk, så måske er der håb endnu, jeg regner da med at se min igen.
      Jeg er ved at lave et opslag på facebook på Elianes frø, så må vi se, hvem der kommer først, hvis der overhovedet er interesse. Vi ser hvad der sker, nu ved jeg at du har nogen også. Hvor mange planter har du? Tænk at der er så høj spiringsprocent, det er da fantastisk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det lyder rigtig godt at Lilafee visner ned så er der jo håb :-)
    Jeg mener at jeg såede omkring 20 neriefrø og der står 22 små kimplanter i bakken nu så det må siges at være iorden :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lad os håbe, den kommer op igen. Det er over 100 % spiring, det er da meget flot.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Her har det været mørkt, gråt og tåget hele dagen - meget lidt spændende! Så er det jo skønt at blive inviteret med på en dejlig tur til havet med blå himmel og blikstille - der er ikke noget at sige til, at hundene nyder det :) Jeg sidder og spekulerer på, hvor det er, at stien går. Jeg har en forestilling om, at det er ved østkysten, og at I går derned hjemmefra - er det mon rigtigt? Skønt er der i hvert fald. Epimedium kendte jeg ikke, men hvor han den fine blomster. Den anderledes Indianermynte fra Staudestedet er også rigtig fin - den virker pink i farven, men er måske mere lilla? Den har jeg noteret. Gensynet med Marina Wolkonsky var rigtig dejligt :) Det er en meget dramatisk aftenhimmel, du har fanget med linsen - lige til en operakulisse :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det har været en kedelig dag, så det var godt, jeg gemte billeder fra i går, så må vi håbe, jeg kan få nye aktuelle i morgen. Ja det er ved østkysten, at stien er, normalt går jeg derned og rundt golfbanen, men ikke lige i disse dage, da tager vi bilen og går dernede. Det er nord for Ballen. Ja Epimedium er rigtig fin, har du slet ingen af dem? Jeg bliver dig svar skyldig med hensyn til indianermynten, jeg kan ikke helt huske det, så vi må håbe, den kommer igen, så vi kan få det at se :) Ja Marina er bare skøn. Snart kommer der en ny side fra Staudestedet med en masse nyt, så må vi ind og kigge. Ja den aftenhimmel er meget dramatisk :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Nej, jeg har ingen Epimedium, og det må jeg se at få anskaffet mig :) Så var det alligevel der, hvor jeg forestillede mig, det var, men jeg har aldrig været der. Det må være skønt at gå der langs stien :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Den helt almindelige med de smukke gule blomster kan jeg godt skaffe, den breder sig villigt. Det er dejligt at gå langs den sti, især når hundene kan løbe løse, så kan jeg bedre nyde det.
      Knus

      Slet
  10. Dejlige billeder fra havet. Hvem der bare var så heldig at ha` vandet tæt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase - ja det er dejligt at bo tæt ved havet.
      Håber du har det godt.

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Så mye fint du har på disse bokstavene. Det er så hyggelig å se på sånne tilbakeblikk.
    Det er et virkelig et nydelig bilde det siste du viser :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med tilbageblik, så ved vi, at det hele kommer igen (forhåbentlig)
      Tak skal du have :)
      Klem

      Slet
  12. Dejlig gåtur. Der er ikke noget som at gå langs vandet. Vores hund ville også elske det, selvom den er en indlands-hund :-) Der er så smukt hos jer. Jeg læste lige, at de syriske flygtninge ikke kunne lide at være der. Utaknemmelige skarn, tænker jeg. Et sted mere fredeligt og langt fra krig kan man vel ikke komme. Og så vil de til Aarhus og København. Jeg har da aldrig kendt magen.
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja det er dejligt med en tur til vandet, for os som har muligheden :) Jeg tror nu artiklen var lidt overdrevet, jeg har senere læst, at mange af dem er glade for at være her. Men de ved jo godt, at de skal videre i systemet, så de kan måske ikke helt falde til ro. Det er som altid de højstråbende man skriver om, de andre kommer ikke til orde, det er ikke interessant at skrive om :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Dejlige billeder fra stranden...............og sikke et arbejde med at finde alle dine billeder frem i alfabetisk orden.
    Glæder mig sådan til mine astrantia blomstre.................er bare vild med dem.
    Mine astilbe blev heller ikke så storesidste år.Men det skyldes jo nok tørken som du skriver.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have. Min computer sorterer selv billederne, så det er ikke så stort et arbejde.
      Ja astrantia er en dejlig blomst, og nu varer det ikke så længe.
      De tørrede helt væk de astilber, det var synd.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Flotte billeder fra naturen.
    Jeg kan forestille mig at du ofte benytter lejligheden til en tur ved havet.
    Når man bor midt i landet og har ca 100 km til havet ser man det ikke så tit, men jeg nyder så, at jeg bor i en meget smuk naturområde.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, jeg er tit ved havet, det er en dejlig tur.
      Du bor også et dejligt sted, Danmark er et dejligt land.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbet
    Det er et fantastisk sted du bor... med himmel, hav og vidunderlig have!

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Jette
      Ja jeg er glad for at bo her tæt ved havet, men du bor vist tættere ved havet.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Sikke en udsigt på jeres strandtur. Den nye astilbe jeg købte sidste år, var heller ikke glad for sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja der er en dejlig udsigt i klart vejr. Astilberne kan absolut ikke lide tørken.

      Slet