mandag den 19. januar 2015

Irisbilleder

Dagen i dag er heller ikke så spændende, hvad vejret angår. Det har regnet det meste af dagen, nu er det slået over i slud. Det er ellers stille vejr, så jeg havde egentlig planlagt at gå i haven, men det er lidt for vådt.
Derfor kommer her nu irisbilleder i rigelige mængder, først dem der er købt hos Jan i Spanien. Du kan læse mere om de spanske iris her
Jeg har ikke navne på så mange af dem, men lidt er der.

Provencal
 Before the storm
også her, selvom farven er forskellig på de to billeder.



 Ghost







Alle ovenstående er købt I Spanien, de fleste af dem har kun numre, derfor ingen navne, Jan er dansker, så der er ingen problemer med at handle med ham, men han sælger nok ikke igen før i august.
Den smukke blå her var en, jeg havde i haven

også denne her har jeg haft i haven længe

Snow Tree
Dette er også en af dem jeg havde før, desværre er der ikke meget tilbage af den.
Denne her har jeg haft i min have i mange år, jeg mener, den er købt hos Zimtrade i sin tid.
 Velvet Carpet
Wilmothiana
Sibirisk iris har jeg også anskaffet mig en del af, men de har vist for meget konkurrence af alt muligt andet, det kniber for dem at komme igennem, så jeg er bange for, at de ikke har klaret sig.




Iris Ensata Topas er købt her


Den stribede iris breder sig godt, derfor har mange fået den foræret af mig. Den er fin stribet, indtil den har blomstret. Året efter kommer den igen med fine striber i bladværket.
Iris chrysographes black Knight har jeg købt på et plantemarked, det er en yndig sag.
Det var nogen af mine irisbilleder, jeg slutter af med en solnedgang fra i lørdags.
God mandag.

28 kommentarer:

  1. Du har godt nok mange flotte iris, fine billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja også iris har jeg en del af, tak skal du have.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det var da en dejlig stribe Iris - Tror også Jan har lukket ned for salget for nu. Men man kan jo altid skrive og lige høre!
    Jeg fik også mange kun med et nummer - og hvis Jan ikke navngiver dem, så gør du det da bare selv;)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg tænkte nok, du ville synes om en masse irisbilleder. Jeg håber, Jan følger så meget med, at han ser mit indlæg. Er det ikke for sent at plante dem nu?
      Det er rigtig, jeg kan jo bare selv give dem navne :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så vakre iris du viser i dag! De er så fine, og det er så mange flotte sorter du har i hagen din. Godt å tenke på at om noen måneder så blomstrer de igjen :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange vakre iris, dem kan du også godt lide. Heldigvis er der ikke så længe til, at de blomstrer igen :)
      Klem

      Slet
  4. Mange flotte Iris og farverne lyser godt op i haven. Jeg fik fat i en pose blandede Iris-frø. Der blev mange ud af det og de e nu plantet ud i haven. Spændende at se hvad det er for nogle.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja der er mange flotte farver og de er fine i haven. Spændende med dine irisfrø. Jeg har liljefrø, vil du have nogen af dem?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Nej, vejret har bestemt ikke været noget at råbe hurra for - gråt og trist med sludbyger ind imellem - øv! Set i den sammenhæng er det jo godt, at du kan muntre os alle op med de farvestrålende Iris - også dem har du godt nol mange af :) Da jeg var barn var en af yndlingsblomsterne Iris, som altid var en del af de buketter, min mor engang imellem fik - den blå af slagsen. I de sidste mange år har jeg så ikke kunnet lide den, og der er da heller ikke nogen af dem i min have. Det er da vist en stor fejl, kan jeg se nu, for hvor viser du mange af slagsen. Det er selvfølgelig især de purpurfarvede og lilla, som fanger mit blik først, men også de hvide er meget smukke. Jeg kommer helt sikkert til at ændre opfattelse og må til at tjekke hjemmesider ud :) Tak for dejlig inspiration! Skønt, at du havde gemt en solnedgang fra i lørdags - det er jo ikke til at vide, hvornår den næste dukker op.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej det er faktisk ret kedeligt vejr. Ja jeg gør hvad jeg kan for at opmuntre :) Hvis du kan lide dem nu, må du have nogle iris, nogen af dem er flotte, andre er for grumsede i farven efter min smag. Jeg har nok lidt overskud, tænker jeg. Nej vi ser ikke meget til solen for tiden, så det var godt nok med en solnedgang fra i lørdags.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Mon ikke iris er en af de plantearter, hvor der findes blomster i alle farver? Det kunne din kavalkade i hvert fald godt tyde på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jo det har jeg ikke tænkt på, men det har du egentlig ret i.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her har det også småregnet som i løbet af eftermiddagen slog over i sne. Det ser dog ikke ud til at det bliver liggende. Dagens lyspunkt var de små vintergækker :-) også alle dine fine Iris er et lyspunkt. Der er jeg jo slet ikke med med de få der er at finde hos mig. Igen mangler jeg plads :-( nå men så nyder jeg dine. De mørke er ret flotte og så er de blå/lilla jo også farvoritter :-) De små potter Iris jeg købte sidste år (tror det var i Netto) ser alle ud til at komme ude under den opstammede cypres :-) der står de åbenbart godt.
    Dejlig solnedgang. Godt at der er nogle i arkivet :-) Vi er jo ved at være forvente :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg talte med min bror på Midtfyn kl. 10, da var det helt hvidt, fortalte han. Vi fik også lidt slud i eftermiddag, men nu er det bare meget vådt derude. Ja det var nogle fine vintergækker, du viste. Iris er skønne, men man kan jo ikke have det hele. Godt at dine små iris kommer igen, de plejer nu at være ret villige, heldigvis.
      Ja heldigvis har jeg meget i arkivet endnu :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Hvor findes der mange forskellige iris og du har godt nok en del. Jeg er helt vild med disse blomster - de er særprægede og flotte. Jeg flyttede mit irisbed i forsommeren og håber på at det nye sted får dem i blomst. Der er i hvert fald mere sol og mere tørt.
    Det var også sjovt at se dine hostaer. Jeg kan slet ikke følge med for tiden, har så meget overarbejde og kommer meget sent hjem hver dag, så der er ikke meget bloggeri her hos mig for tiden. Jeg er simpelthen for træt, men nu skulle det gerne blive bedre fra denne uge af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der findes mange forskellige iris og efter jeg har handlet med Jan i Spanien har jeg rigtig mange. Jeg håber, det har hjulpet, at du har flyttet dine, så skulle de gerne blomstre i år.
      Jeg kan godt forstå, du ikke kan følge med, men du kigger jo alligevel tilbage, det er fint. Jeg håber, det bliver bedre for dig nu, så du ikke skal blive ved at have så travlt.

      Slet
  9. Kære Lisbeth Sikke et festfyrværkeri af Iris! Sådanne billeder er på denne tid bedre end penge i banken. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det er noget af et festfyrværkeri, siden jeg har fået fat i de spanske iris. Billederne er i hvert fald gode at have, når man vil blogge hver dag :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hvor er de smukke nummer-sorterne, du har købt fra Jan i Spanien. Jeg har også en gang imellem været inde på siden og kigge. "Snow Tree" og den lige neden under er også flotte. Hvem der bare havde plads til meget mere i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja mange af de spanske iris er flotte. Ærgerligt at du ikke har plads, men så har du meget andet fint.

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Tak for mange smukke billeder. Iris er jo en af mine yndlinge, den lilla du ikke har ret meget af og så de hvide, er meget smukke.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, godt jeg lavede et indlæg om en af dine yndlinge. Jeg er også ærgerlig over, at den lilla er på retur, de hvide skal nok klare sig, de er også smukke.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Flot med lidt iris her i januar,når alting ellers er lidt gråt og vådt udenfor! Dejligt at se dine iris klarer sig godt,du vil helt sikkert se mere til dem her i denne sæson nu de har fået etableret sig, mht sibiriske iris kan de klare meget i form af græsser og ukrudt ,men klart de skal helst kunne vokse rimeligt for at klare sig,de kræver mindst 2 vækstsæsoner før de begynder at vise deres kraft.
    Til dem som spørger regner jeg med vores nye liste er klar omkring 1 april, vi satser meget på det spanske marked i år men der vil stadig være mulighed for at sende til DK:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Vi trænger til opmuntrende billeder i denne grå, fugtige og mørke tid, så jeg tænkte, at irisbilleder var godt. Du har nok opdaget, at de har vakt stor opmærksomhed på fb., men du har også allerede svaret en, at du er klar med en ny liste i april, det bliver godt, tror jeg.
      Måske er der også for skygget der, hvor jeg har sat de sibiriske iris, jeg har købt en del både her og der, men de kommer ikke rigtig op, de står i regnvandsbedet. Jeg glæder mig til at se Berlin tigeren i år, sidste år blomstrede den ikke.

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Nød dit indlæg med alle de smukke iris...............og læste også et Jan regner med at vise sin salgsliste til april.
    For så skal jeg da have bestilt nogle fra ham.
    Måske vil Gitte have nogle med.
    Utroligt hvor mange smukke farver de findes i.
    Sidder med en hævet mund..................har lige været til tandlægen.
    Her drysser sneen stille ned...........og smukt sr det ud.
    God dag på Samsø nus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt du nød mit indlæg, ja heldigvis er Jan med på at sælge til Dk igen, så du kan få nogen derfra også. Ja der er mange smukke farver imellem.
      Her er ingen sne, så det er bare gråt og kedeligt.
      God bedring med munden, godt der findes tandlæger, selvom det er rarest at være fri.
      Knus Lisbeth

      Slet