lørdag den 1. november 2014

Sikken en 1. november

Det har været en helt fantastisk dag i dag, solen har skinnet siden klokken 10.30 og nogen har arbejdet igennem.
se bare her, hvor flittig bien er
 Bent og Schippo er også flittige
Bent har lånt en fin tingest til at grave huller med. 4 stolper har han fået sat ned nu, så må vi se, hvad der skal ske i morgen.
Jeg derimod har ikke lavet meget, da jeg er blevet gjort ukampdygtig af en slem bihulebetændelse, så er det ingen spøg at få hovedet nedad, så jeg måtte afholde mig fra at luge. Bent har det dejligt fredeligt, det har nemlig også sat sig på stemmebåndet.
Cimicifuga White Pearl
og Echinacea Sunrise har stadig blomster
I går fik jeg pakke her fra, Ida ville gerne have hostaer, og jeg hoppede med på vognen og købte to hostaer: Sagae og Saint Elmo´s Fire. Jeg købte også to Hemerocallis Fuchsia Kiss og Night Wings.
De blev plantet i det nye bed i formiddags.
 Nu er den fligetbladede tørst ved at få gule høstfarver

 Hydrangea Snowflake har stadig det smukke røde løv
og høststenbræk blomstrer endnu
Kornellens røde grene er mere fremtrædende nu
 Newbiscus får også fine høstfarver
 Papegøjebusken har sine endnu
Nu er også den rosafarvede parykbusk ved at få fint efterårsløv
 R. Pennsylvania får også smukke høstfarver, det var derfor, jeg købte den. Den blomstrer i juli måned, men den er ny, så jeg har ikke set blomsterne endnu.
 her er en af de orange løvfældende
 den står i ørkenbedet
og er ret flot nu
Prosthantera cuneata i stenbedet er begyndt at remontere
Himlen var lidt skyet fra morgenstunden, men heldigvis brød solen igennem
Charles Austin
 har jeg taget utallige billeder af
Wollerton old Hall
 Flora Danica
 King´s Macc
 selv Morten Korch er kommet med en genblomstring
og her har vi Odyssey
 Scepter d´isle
 Souvenir de Malmason
 William Shakespeare
Wild Rover
Håber I har haft en dejlig lørdag i haven, for en gang skyld har det været godt i en weekend.
Fortsat god dag

32 kommentarer:

  1. Jo tak, vi har også været i haven (men mest min mand), så den er blevet helt efterårsfin med kortklippet græs.
    God bedring med bihulerne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Dejligt med nyklippet græsplæne.
      Tak for det :)

      Slet
  2. God bedring...godt du da i det mindste kan skrive og vise nogle skønne billeder.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Rita
      Ja det er da en trøst :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Lige en hurtig kommentar fra mig. Vejret har også været skønt her næsten 17grader :-) Hvor har havens dyr og Bent været flittige. Øv med bihulebetændelse godt du kan passe dit stillesiddende arbejde. Her er det kun blevet til lidt såning af nogle liljer og nogle spydverbena jeg har fået foræret. Så er mysteriet om de små frøplanter nok også blevet opklaret. Tror at Anne Gine har ret i at det er Snefrytle. De er da også meget søde. Så der fik jeg lige lidt mere græs :-) De dejligste efterårs farver det hele har hos dig og roserne er rigtig smukke med dråber på :-). Nå nu må jeg ud til kødgryderne igen. Vi skal bla have græskarsuppe af egne dyrkede hokkaido græskar. Det er vel stadig en lille smule Halloween.
    God bedring og en godt lørdag aften til både mennesker og dyr i Høneballe Haven
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det, jeg havde såmænd ikke ventet at høre fra dig før i senere på aftenen. Ja der har været stor flid i haven, jeg er lidt mere stillesiddende, men det går alligevel. Jeg undrer mig lidt over det med fryttlerne, jeg har i hvert fald en, den ser ikke sådan ud, jeg skal prøve at huske at tage billede i morgen. Jeg har haft to, men jeg tror, den anden er gået ud. Ja men det lyder da godt med den menu, så må I hygge jer.
      Tak skal du have.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Rigtig god bedring med hoved og hals. Dejligt at se Bent arbejde videre. Er det mon stativ til de nye Clematis han graver ned?
    Tak for alle de smukke billeder af de fine efterårsfarver og roser.
    Her har vi haft dejligt solskin i dag og er blevet færdige med at rydde op i haven. Alle Dahlia´erne er lagt til tørre og tomme krukker er taget ind, så de ikke frostsprænges. Der er nogen påskelilje-løg der titter op af jorden, de kommer ind i udestuen, så har vi påskeliljer i februar:)
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have. Ja der er heldigvis gang i Bent i dag, ja bl.a. til de nye clematis.
      Selv tak - ja skønt med dejligt solskin, godt I er blevet færdige med at rydde op i haven.
      Det bliver da godt med påskeliljer i februar.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Rigtig god bedring til dig. Bihulebetændelse er bestemt ikke sjov...
    Hvad er det Bent har gang i? Jeg når ikke at læse med hver dag og jeg har også for nylig været nedlagt af forkølelse, så der er et hul i min viden om hvad I har af projekter.
    Cornus Alba Sibirica er så flot fra nu og vinteren over, jeg forsøgte at få gang i en stikling i foråret, men det blev for tørt og den klarede sig ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have - det er godt nok en hård omgang det her.
      Jeg mener at kunne huske, at du kommenterede på mit gyngestativ med roser og clematis op af, det er bare det, han er i gang med.
      Ærgerligt med din Cornus Alba, jeg har flere af dem, så du kunne nemt have fået en med hjem i sommer, hvis vi havde vidst, at det var et problem med din.

      Slet
  6. Søren siger, den fine tingest er en god gammel pælespade - jeg kender den nu ikke. God bedring - bihulebetændelse kan godt være en sej omgang. Der er masser af farver både i form af blomster og stængler og blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak til dig og Søren for navnet på den, vi kunne ikke huske hvad den hed. Ja det er ikke sjovt med bihulebetændelse, jeg håber at slippe for penicillin, men det er ikke rart at få hovedet nedad. Ja farver har vi heldigvis endnu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Solen kom ikke rigtig igennem her - det har vi til gode til imorgen!

    Tjekkede lige posten - frøene fra dig er med Super!

    Det var rigtig mange og meget spændende imellem, jeg håber at få nogle i jorden imorgen.
    Det ser da godt ud med vand på roserne:)

    Nå tror selv jeg må lave et lille nedslag:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg har hørt på fb. at solen ikke kom igennem hos jer, så håber jeg, I får rigeligt at se til den i morgen.
      Godt frøene er kommet, det mente jeg også, at de burde være.
      Jeg har forsøgt at samle en masse spændende til dig i år, så håber jeg, du har held med dem.
      Det lyder godt, der er lidt stille på bloggene for tiden.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Hov må da også lige ønske god bedring.

      Det råd jeg følger er: Hovedet ned, og holde det nede, og indånde dampen fra varm kamillethe, til det hele løsner sig - så kan man jo også bagefter drikke lidt og det smager jo godt:)

      Slet
    3. Tak skal du have - og tak for rådet, det kommer nu an på, hvordan jeg holder hovedet ned, hvis jeg bare bukker mig er det ikke godt. Ja det er rigtigt, at kamillethe er godt, jeg bryder mig nu ikke så meget om smagen. Timian the skulle også være godt, jeg bruger næsespray :)

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Flotte roser du slutter med eller uden vanddråber.
    God bedring, pas nu på dig selv og ikke "rend ud" før du er rask.
    Fine efterårsfarver i haven og Bent er som sædvanlig flittig, spændende hvad stolperne skal bruges til.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have - jeg render lidt ud, ellers bliver det for kedeligt, men der er nu ikke meget gang i mig for tiden :)
      Ja der kommer nok mere om projektet i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Godt nok en flittig mand du har!! Men at har ikke har en pælespade det undrer mig med alle de hegn har har sat i tidens løb. Vi kan slet ikke undvære vores, som bliver brugt til alt med huller.
    De kan købes hos Harald Nyborg.
    Skønt at se dine planter trives så godt. Har den rødbladede Prunus blireana overlevet sommeren?
    Jeg venter en palle nye ukendte planter fra Holland i næste uge. Jeg lærte planteskolen at kende i Kolding på plantemarkedet.
    Man skal jo helst ikke gå i stå, selvom man er blevet pensionist:o).
    Hilsen
    og god bedring.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja Bent er heldigvis flittig, når det tager ham :) Ja mærkeligt nok vi ikke har sådan en, men så længe vi kan dele med Carsten er det ingen sag. Jeg vil fortælle ham, at den kan købes hos Harald Nyborg, der køber han meget i forvejen.
      Ja den rødbladede Prunus blineana har overlevet sommeren, mærkeligt nok med den tørke, men vi har vandet de nye godt i løbet af sommeren.
      Det lyder spændende med dine nye planter, du får nogen gode bekendtskaber på Kolding plantemarkedet.
      Nej bestemt ikke,vi går da ikke i stå af den grund :)
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Ja, det har bestemt været en helt vidunderlig dag med 17 gr. og sol her, og den er blevet nydt til fulde :) Jamen, hvor har du gang i mange spændende projekter - godt, at bier, Bent og Schippo kan tage over, når du ikke er på toppen. De har da ikke udnyttet din manglende stemme til at være uartige i det mindste ;) Igen i dag et spændende link, hvor man fint kan bruge timer i godt selskab. De er meget smukke, dine Hemorocallis, og jeg blev helt betaget af de mange varianter - det skal nærstuderes. Skal der også bestilles, kræver det, at der graves mere græsplæne op til bed, og gad vide hvor længe vejret bliver ved med at være så mildt, men måske kan det nåes. Skønne efterårsfarver, du viser - kornellens røde grene er så fine, og det samme er rhodoernes løv. Fantastisk smukke rosenbilleder med dråber på - man bliver glad af det syn :)
    Pas nu godt på dig selv - håber, du har det bedre i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja en dejlig dag har det været. Jeg sad såmænd stille og så på Bent arbejde, det var ikke tosset, men blev for køligt til sidst, så måtte jeg jo finde på noget, jeg kunne holde varmen ved. Der findes rigtig mange forskellige dagliljer, men de er ikke så hurtige til at sende hos Plantexplorer, hvem siger også, at det bliver frost de første 14 dage, og så kan du godt nå det :) Sæt du bare sønnen i gang.
      Ja roserne er rigtig smukke med dråber.
      Tak jeg prøver at passe godt på mig selv, men det kommer lige af sig selv, for jeg kan ikke holde til så meget lige nu, det skal nok blive bedre, snart håber jeg :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Ej, det er ikke rart med bihulebetændelse, rigtig god bedring til dig. Så er det jo godt at Bent kan tage fat, men han er jo også en flittig mand.
    Jeg er jo stadig vild med dine flotte efterårsfarver, både på de løvfældende rhodoer og på hortensiaen - det ser stadig så fint ud hos dig.
    Jeg kom også i haven i dag og fik lavet noget for første gang i over 6 uger - der er godt nok en del, der bør gøres derude...

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er ikke særligt rart, tak skal du have. Ja Bent var frisk i dag, så han tog godt fat.
      Ja det er dejligt med de flotte efterårsfarver.
      Ja 6 uger uden at kunne lave noget i haven, det er længe, håber du er helt klar igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Nej hvor øv, bihulebetændelse og havearbejde med hovedet ned er ikke nogen særlig god kombination, godt Bent så kunne glæde dig med fine nye huller til haven ;)
    Smukke våde roser du viser. Rigtig god bedring og jeg håber du snart kommer ovenpå igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er meget øv, så det er godt, at Bent er frisk og laver noget for mig.
      Tak for det, det håber jeg også :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Jo du kan tro vejret har været nydt ude, her var det næsten sommerligt:-) Billedet af Bent og Schippo viser fint hundens størrelse;-)Træls med sådan en gang bihulebetændelse, rigtig god bedring!
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja man kan da kun gå ud i sådan et dejligt vejr, jeg kunne så bare ikke lave så meget. Ja det er rigtig træls, tak for gode ønsker.
      Schippo vejer 3.4 kg, så han er kun et lille gnom, men det ved han ikke selv.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisberh.Håber meget at det går bedre med dine bihuler...........for det er da lidt træls at være syg.
    Spændende at se hvad Bent får lavet med sine stolper.
    Går ud fra at der skal nogle af dine nye klematis op af.
    Hvor har du mange smukke buske med efterårsfarver på..............og lidt roser er der da også stadig.
    Her er vejret smukt lige nu...............men i går så vi slet ikke solen.
    Rigtig god søndag til jer begge Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det går desværre kun langsomt fremad, så træls er det.
      Ja det er de nyde clematis som skal op, hvis han når det, kommer der mere om det i dag.
      Ja der er heldigvis stadig lidt efterårsfarver og roser.
      Håber I har solen nu, når I blev snydt i går, her er den væk igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth! Vakre bilder som alltid! Håper du snart er bedre av bihulebetennelsen din, for det er ikke godt å ha det.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Nej det er ret træls at have det, det er ikke til at arbejde i haven.
      Klem

      Slet