mandag den 1. oktober 2012

Så går jagten ind

I dag er det 1. oktober og jagten går ind, jeg har  kun hørt få skud, måske har nogen været ude tidligt i morges, men jeg så nu ingen.
De lovede regn fra morgenstunden, men jeg var i den heldige situation, at det ikke ramte Samsø, så jeg har plantet mit nye bed til i dag.
Først skulle solen stå op
Det var, hvad jeg så til den i dag, det var gråt og blæsende, men heldigvis ingen regn som i Jylland.
Her er et af de nye bed, der skal mere i i morgen. Jeg havde bestemt, der skulle være en rhodo, straks gravede Bent et helt bed, men jeg klager ikke. Her er det rhodoen Maxima, den blomstrer først hen i juli. Tv. har jeg plantet en af sommerfuglebuskene, som stod mellem roserne. Jeg har også plantet engforglemmigej og et par nye Solhatte frøplanter, men der er plads til en rhodo mere, den kommer til foråret, ja og så til lidt andet, som jeg finder i morgen.

 Her ser I mit nye bed, jeg er lidt stolt af, at jeg har delt planter og sat her. For en gang skyld har jeg ikke købt nyt, det ligner mig jo ikke. Og hvad er der så i bedet udover den løvfældende azalie Soir de Paris, jo jeg fandt en pæon i en potte, delte nogle iris og en daglilje. En pileurt købt hos Achillea ved plantemarkedet i Århus. En vortemælk er der også og en heuchera Obsidian er blevet delt. Så er der japansk blodgræs og nogle blomstrende primulaer og en enkelt geranie. Og så er der for resten også nogen selvsåede stjerneskærm og en floks og linaria. Der er nok at tage af, hvis bare man kigger ordentlig efter. Løg kommer der ikke i, for der er ret fugtigt, så rådner de bare.
Da jeg skulle tage billeder af bedet, faldt mit blik lige på dette motiv, det kunne jeg ikke stå for. Bemærk bagerst i billedet står tretorn, nu er den ved at vise de skønneste farver.
Som I kan se her, blev staudebedet ryddet for asters sidste år, det hjalp ikke meget, så vi må på den igen.

Her i nordbedet er de også, men de har fået lov.
Diskussionerne om dahlia går højt i disse dage, denne er ganske køn, men den buket Søren Ryge lavede i aftes var lidt vild. Jeg vil nu også selv bestemme, om jeg skal have dahlia i min have, nogen få stykker vil jeg gerne have, men ikke hele bede og det skal være i afdæmpede farver.

Så hellere flere græsser, de er smukke nu
Denne hortensia står også smukt endnu
Duftpelargonierne står flot
Denne Viburnum købt hos Kridtvejsplanter står med fine bær nu
Frøstanden fra Magnolia Sieboldii, smuk og særpræget
Lidt roser fandt jeg også
 Scepter d´isle
 Crocus
Og jeg skal love for, at Summerwind gløder, man kan ikke undgå at se, når den blomstrer.
Fortsat god aften


15 kommentarer:

  1. Det første og det sidste billede tager prisen i aften, synes jeg. Austin kan nu noget særligt ned form og farve. Tja, jeg synes jo, dine asters giver noget farve til staudebedet; men sådan er vi jo så forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Alene at se en solopgang, når det har regnet hele dagen, ja det må tage prisen :)
      Jeg må indrømme, at selvom summerwind ikke lige har min yndlingsfarve, ja så er den utrolig smuk og jeg kan godt lide den form, den har.
      Ja men jeg har ikke noget mod asters, bare de ikke breder sig ved udløbere i hele bedet, det gjorde de, og som du kan se, har jeg ikke fået dem alle væk. De er virkelig aggressive hos mig.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Her har der regnet det meste af dagen.
    Det er godt man selv kan bestemme hvad der skal være i ens have ;)))))).
    Du har da haft travlt i dag.
    Fine billeder du viser.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja jeg kan forstå, at I har fået rigeligt med vand også i dag i Jylland. Det er træls med alt det regn, men her hos os manglede vi, det gør vi ikke mere, og I gør nok slet ikke.
      Ja det er heldigt, man selv kan bestemme :) ja der har været nok at gøre i dag, fordi muligheden endelig var der, ingen regn.
      Tak.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Hvor har du dog været flittig. Det ser rigtig godt ud.
    Her har det regnet og regnet hele dagen og kl. er 22,10 og det regner rigtig meget lige nu.
    Godt man har en varm stue.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg var så heldig at have muligheden for at gå ud, når det ikke regnede her, så var det med at tage fat. Jeg kan godt forstå, I er ved at være trætte af regnvejr, det er ret deprimerende, når det regner konstant.
      Ja godt husene er hule indvendig.
      Selv tak

      Slet
  4. Ja det er en skøn solopgang, du viser. Jeg var lige en smut oppe kl. 6:30 men det var da pænt mørk der. Heldigvis blev himlen skøn at skue senere, og det har været et skønt plantevejr hele dagen! Dit nye bed tager fin form. Mit er næste fyldt ud, ved hjælp af de nye planter jeg kom hjem med i går!
    Jeg har også en kamp med mine asters, de er godt nok hårdføre! Frøstanden på Magnolia Sieboldii er vel nok flot. Har du set hvordan de ser ud på den kinesiske kornel? Dem er jeg begyndt at indsamle og tænkte at de kunne bruges til pynt på adventskransen i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er ved at være noget mørkt om morgenen, jeg går tur 6.30, når jeg går hjem er det ved at være lyst, desværre bliver det jo ikke ved at lysne så tidligt.
      Det er nemt at fylde bedet, når man køber nye planter, men man kan også dele, det plejer jeg ikke. Asters og gyldenris de er ikke for dig og mig :)
      Der var ingen bær i år på min kinesiske kornel, det var der ellers sidste år. Så heller ingen frøstande, men det kan sikkert være flot på adventskransen.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Fine billeder. Hvor må det være skønt at have roser, der blomstrer endnu.
    Jeg overså i første omgang jeres nye driverhus/udestue/pavillion. Den ser ud som om, den har stået der altid.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det begynder at svinde i de blomstrende roser, men solskinnet i dag hjalp alligevel lidt på knopperne.
      Det er rigtigt, at pavillionen ser ud som om, den altid har stået der, det gør ikke noget :)

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Hvor bliver det flot dit nye bed.Vi må begge vente til foråret,før vi rigtig kan se om vores bede nu også blev som vi håbede.
    Hvor er din hortensia dog smuk.Her hos os har vejret været dejligt havevejr.Til næste år vil jeg også sætte mine pelargonia ud i bedene.Godnat herfra Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Ganske vist en anden aften, men det får vel alligevel. Ja det bliver helt sikkert spændende at se vores nye bede til foråret og sommer.
      Ja pelargonierne bliver kæmpestore, når de kommer ud i bedene, det er fantastisk.

      Slet
  7. Kære Lisbeth,
    Hvor er der dog stadig smukt i din have og ham Bent er da en rigtig mand! Man skulle tro di pavillion altid har stået i haven, så smukt integreret den er. Frøstanden fra magnolien er da helt vidundelig, sikke farve. Mht til dit nye bed så husk Dorthealiljer, Vibeæg og Narcisser ikke har noget mod fugtig jord, de gror alle lystigt i min 'sump'.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle
      Tak skal du have, ja jeg klager ikke over Bent, ikke så tit i hvert fald :)Frøstanden på magnoliaen synes jeg også er fantastisk.
      Tak for dit råd med Dorthealiljer, vibeæg og narcisser, jeg har netop set flere af dem i dag, så de må flyttes eller måske skal jeg købe et par nye.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Jeg er kommet til og slette din adresse og nu er pakken pakket, vil du skynde dig og maile den til commeroumail@gmail.com

    SvarSlet