tirsdag den 27. september 2011

Sumphibiscus, himlens syv sønner og solop- og nedgang

Det var en helt stille dejlig morgen, da jeg gik ud med kameraet. Solen var ved at stå op.

Vores hus ligger i et hul, så det varer lidt inden vi kan se solen.

Kompost? Siden vi flyttede ind i 1999 er der mange (incl. os selv) som har smidt grene m.v. i denne stak, så der er sikkert god kompost i bunden, men brændenælder øverst. Vores grene ender nu som flis mellem bedene.

Det næste jeg fik øje på var denne smukke rosenknop Big Purple med dugdråber

Himlens syv sønner blomstrer endnu

Og et rigtig smukt billede af sølvlys/cimicifuga

Fint bunddække

her er hostaen whirlwind den eneste hosta, jeg har fået frø af. Er spændt på om frøene vil blive til små planter om et år eller to. Når der ikke bliver frø på ret mange, må det være fordi bierne ikke er så vilde med hostablomster.

Genblomstring af campanula

Apropos mynte her er min guldbrogede sag, som breder sig vildt.

Til morgen mødte dette syn mig så, endelig er sumphibiscussen ved at springe ud.

Ja og til aften så den sådan ud. Meget store blomster, men i år gør det ikke så meget for planten er vokset tilsvarende. Sidste år var den på størrelse med en Hawaiblomst og så med de kæmpe blomster. Det var lidt overdimensioneret.

Efter fotosafarien ;-) plukkede jeg en dejlig buket, som jeg selv er meget tilfreds med. Håber I kan lide den.

Er der nogen, der kan sige hvad denne frøplante er? Jeg kan huske jeg plantede et frø men hvilket, det kan jeg ikke huske.

Bent tog et billede af solnedgangen. Tja det var så den dag.

Og til sidst dagens rose fra i morges, stadig med dugdråber.

8 kommentarer:

  1. Og hvilken solnedgang efter en helt ualmindelig smuk dag.....tak for den skønne morgenvandring og snapshotsene på din vej :0) Der er ikke noget bedre end at vandre rundt derude inden resten af verden vågner :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  2. En smuk dag, som du har nydt ligesom vi andre :) Blot en del af tiden inde fra kontoret...

    Solnedgangen er "breath-taking", som englænderne siger.

    Ulla

    SvarSlet
  3. Dejlige morgenstemningsbilleder.
    Søn buket du har plukket.
    Smuk billede af solnedgangen.

    Ja dagen har været fin, næsten sommerlig.
    Rart at jeg har hele dagen til rådighed.

    SvarSlet
  4. Sikke nogle skønne solop- og nedgange. Naturen er altså bare så smuk. Og billedet af din cimicifuga er også rigtigt smukt :-)
    Og din sumphibiscus! Den var da værd at vente på, hold da op, en skøn farve :-) Hvis min ikke blomstrer til næste år, så tror jeg at jeg opgiver og køber sådan en.
    Min knop sidder stadig på min syriacus, og jeg har faktisk slet ikke været i haven idag, så måske springer den ud imorgen :-)
    Jeg kan desværre ikke gennemskue din frø-plante. Har du nogen ide om det er en staude, busk eller et træ?

    SvarSlet
  5. Dejlige billeder - og sikke en fantastisk solnedgang :-)

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth.
    Flotte billeder - smuk buket.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  7. En skøn dag :) tak for kikket :)

    SvarSlet
  8. Tak for alle søde kommentarer :-)

    SvarSlet