torsdag den 14. juli 2022

To store smukke træer, liljer, roser og hortensia

 I min have er der kun planter, jeg er ikke god til pynt i haven. Til gengæld er der en masse sjældne træer og buske, mængder af liljer, dagliljer og roser. Der er også en del hortensiaer - ja og meget andet. Godt vi er forskellige i måden at bygge vores haver op på.

Den smukke sumpcypres, som får fine efterårsfarver i november, inden den taber nålene.
Den gule vandgran er smuk hele sommersæsonen og hen i oktober. Det er fantastisk at stå og kigge op i kronen på en smuk solskinsdag.
Rudbeckia sår sig selv flere steder i haven, godt med lidt solskin i haven
Terrassebedet er flot nu
Triteleia blomstrer midt i pavillionbedet
Buttercup og clematis Jackmanii
et kig igennem haven
Hydrangea Annabelle
Hydrangea Bluebird
her har vi Jette en af badepigerne, hun er 1½ meter, bemærk liljen ved siden af hende, den er nok en meter højere, det varer ikke længe, inden den blomstrer. 
Flere liljer:


de er så fine nu, men det er de asiatiske uden duft, de andre kommer senere. Lene har i øvrigt tilbud på liljer nu, det er nogle, hun har på køl, som hun har sat ned i pris. Tryk evt. på linket, hvis du mangler liljer. 
Roser
Madame Anisette
Britannia
Café Latte

Gram Slotsrose
Lady Emma Hamilton
Lise Nørgaardrosen er kæmpestor, den står foran nordbedet
Martine Guillot
Novalis 
Souvenir d`Alphons Lavalé blomstrer kun en gang og ikke en gang med ret mange blomster, til gengæld er den sund i år. 
Wild Edric
Fortsat (forhåbentlig) rigtig god dag til jer. Lige nu er vi så heldige, at der hænger en byge over os, det er rigtig fint. 




18 kommentarer:

  1. Ja byger der går og kommer,, men de batter ikke noget i regnskabet. Det giver bare våde tæer i græsset.
    Jeg er heller ikke til pynt i haven. Meen jeg kan godt lægge en flot sten hist og her eller en træstub.
    Wow, nogle majestætiske liljer. Forhåbentlig er de ikke væltepetere, så du skal binde op?
    Den er så sart og fin den lille "triteleid", var det det den hed?. En dejligt farve.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det gør det ikke, men jeg er nu glad for de 6 mm, vi fik. Ok så er vi enige, jeg kan også godt lide at lægge flotte sten hist og pist.
      Nej liljerne er meget strunke og vælter ikke, men er de for tæt på et træ, kan de godt blive skadet af den trælse vind, vi har stort set altid.
      Triteleia hedder den, ja den har en fin farve og sår sig tilsyneladende, jeg har ikke sat den der.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Jeg skrev en kommentar til deg tidligere i kveld, men nå er den borte? Hva skjer? :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg undrede mig også, da jeg så, du havde kommenteret på andre blogge og ikke hos mig, ja hvad sker der mon, der er heller ikke mange, der har kommenteret, så måske sker der et eller andet.
      Klem

      Slet
    2. Hej Lisbeth,
      Det er noe som har skjedd på flere blogger at kommentarene plutselig blir borte. Det jeg kommenterte var den høye liljen og den flotte hortensia. Den er helt fantastisk.
      Klem

      Slet
    3. Ja den høje lilje er fantastisk, hortensiaen er så flot lige nu.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja nogen har ingen pynt og nogle har så meget at det mere ligner et loppemarked, tror jeg ligger midt imellem dog nok til den lave side :-) min have er jo kun et frimærke i forhold til din og når der er meget jeg gerne vil have så må noget af det jo bl.a. i krukker. Og ja så har jeg jo alle mine kaktus som der også skal passes ind i haven om sommeren. Det værste er jo at det skal vandes for det kan vor Herre ikke rigtig finde ud af. Tror at vi har fået 1mm idag, men hvad vi ikke har fået i vand har vi til gengæld fået i blæst.
    Den er godt imponerende den lilje, hvis den dufter skal du ha’ en stige for at stikke næsen i den :-)
    Hvor er din Novalis bare flot, min er lidt sølle i år.
    Rudbeckia lyser dejligt op, måske jeg kan tigge en lille frøplante på er tidspunkt :-)
    Det blev sent i aften, jeg har været til sommerstrik med strikke damerne, velvalgt aften for haven trak i hvertilfald ikke.
    God nat og sov godt
    Knus Anne

    SvarSlet
  4. Hej Anne
    Ja det var lige ved at være sengetid :) Du har ret, i nogle haver ligner det et loppemarked. Klart at du er nødt til at have noget i krukker, det er jo også in, jeg prøver at undgå krukker, de skal jo vandes. Jeg har nok at vande i forvejen, men jeg er alligevel glad for, at vi fik hele 6 mm i dag, så vi var heldige. Jeg tror ikke den lilje dufter, men jeg er nu ikke sikker. Jeg tror nok, den kan tåle at blive bøjet ned, så jeg kan snuse til den.
    Du kan få en hel plante af Rudbeckia, det må vi huske næste år, den sår sig ivrigt, det er også på den måde jeg har den, altså fået den af en nu afdød haveveninde.
    God nat og i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  5. Jeg ble fristet til å se på Lenes liljer, men antar det blir toll og andre vanskeligheter ved forsendelse til utlandet. Så det får bare være.
    Den høye lilja ved siden av badepiken Jette ble jeg spesielt nysgjerrig på :-)

    SvarSlet
  6. Hej Martin
    Det kan jeg godt forstå, men den går desværre ikke til Norge.
    Ja det varer ikke længe, før den springer ud, så kommer der billeder af den, den er meget smuk og gul-orange.

    SvarSlet
  7. Vi fik en lokal byge i går, bedst som vi skulle til stranden og drikke kaffe sammen med Sørens søskende. Det var dårlig timing, selvom jeg er enig med dig I, at vi trænger til vand. Lise Nørgaard ligner en buskrose på billedet. Er den faktisk det i virkeligheden?

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Ja det er godt med regn, bare ikke når man skal til stranden, men de skyer er svære at styre :)
    Rosen er en buketrose, god til krukker står der, men det er den lidt for voldsom til, synes jeg. Den må jo stå godt der ved nordbedet.

    SvarSlet
  9. Dejlige træer Lisbeth! - og dejligt vi har lov at være forskellige! De fine træer har også kvaliteter om vinteren med deres bark og grenbygning. Jeg synes vandgran er så flot hele året, men den er nok for stor her. Jeg har jo sået nogle rødeg og en ægte kastanje fra skoven, men jeg har ikke plads til dem i haven (de bliver rigtig store), så nu er de blevet plantet i krukker og må indrette sig på en slags bonsai-tilværelse. En rødbøg har stået i samme krukke i 10 år, og lever da endnu...
    Lise Nørgaard-rosen er velnok skøn, og alle dine liljer imponerende! - Og så er det allerede Hortensia-tid!
    Vi fik 4 heftige mm på 10 minutter i går. Småt men godt!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er glade for de træer, men det dur ikke rigtigt i en parcelhushave. Sjov idé at du har sået rødeg og ægte kastanje fra skoven, for de bliver også store, vi har et par rødeg i skoven, men at bruge dem som bonsai er da en hyggelig idé. Min haveveninde Rikke har haft mange store træer i krukker, men nu er de sat i jorden, da hun gerne skal blive permanent hos kæresten, som hun flytter ind hos i disse dage.
      Ja det går hurtigt - allerede hortensiatid.
      Der er en stor sky på vej her nu, så må vi se, om den giver noget.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Så prøver jeg igen, min sidste hilsen til dig er forsvundet, øv, kunne ikke forstå du ikke svarede indtil jeg så min besked aldrig var udgivet.
    Dejlige træer du viser, og terrasse bedet er rigtig fint, og kig gennem haven.
    I var heldige at få vand, her kom 1mm, så jeg har travlt med at vande. Er færdig med at male raftefolden og de andre porte og døre, det er et stort arbejde. I dag er jeg så begyndt at luge i skoven, har nok nået 12 rhodoer men lige der hvor jeg er begyndt er der meget ukrudt, brombær, hindbær, selvsåede træer mm, så det tager tid. Hvor er jeg lykkelig for jeg kan vande i skoven, rhodoerne har det rigtig fint og vokser godt.
    Jeg købte de flotteste liljeknolde hos Lene, desværre bliver der ikke noget ud af dem, sneglene har totalt bidt dem ned.
    Rigtig god weekend.
    kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Nej hvor ærgerligt at kommentaren bliver væk, Marit nævnte det også. Jeg undrede mig også over, at du ikke kommenterede, der var så grunden. Ja de 6 mm er hurtigt væk, men det er bedre end 1 mm. Godt du kan vande, jeg har kun vandet R. rex og omkringliggende rhodoer, det var også nødvendigt, rex hang med bladene. Hold da op du er flittig, stort arbejde at male alt det men også at luge rundt om rhodoerne. Har du fået plantet de nye?
      Ærgerligt med dine liljeknolde, de dumme snegle, det er ikke nemt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Nej vi er først i gang med at fælde træer, så der går lige et stykke tid endnu inden vi går igang med at plante. Det er også lettere at vande dem når de står samlet langs stakladen, i næste uge skulle det blive meget varmt 25-30 grader, håber ikke det bliver så varmt her.

      Slet
    3. Ok ja du har ret i, at det er nemmere at vande dem i potterne, du har rigeligt at vande i forvejen.
      Nej så meget varme er ikke sagen, men det er nu rart, hvis vi kan slippe for blæsten.

      Slet