onsdag den 20. juli 2022

Vi er heldige, det blæser med varme

 Godt for os, men ikke godt for planterne. I aftes vandede jeg i skoven, det er tørt her, det er det også hos mange af I andre. Vi kan ikke gøre noget ved det, kun glæde os over, at blæsten køler lidt, og desuden vande nogle flere bede i aften. Lige nu har vi knap 30 grader, men det er jo ingenting, når mange har over 30 grader, godt det ikke skal blive ved i dagevis. (Forhåbentlig)

Her kommer lidt billeder at køle sig på:

i går morges tog jeg et billede af en masse blomster på en mark lige før golfbanen, sjovt nok var der morgenfruer i mellem, det så sødt ud.
Golfbanen derimod er helt tør og græsset er nærmest væk, det er et deprimerende syn.
Acer dissectum Garnet ser derimod frisk og frodig ud
koreagranen har flotte kogler
 flere af mine clematis blomstrer på livet løs, dette er Söderhjälme
denne clematis har jeg fået af Anne (navnet er væk) den er meget fin
denne daglilje/hemerocallis har jeg også fået af Anne
Den har stribede blade, det er første gang, den blomstrer, så jeg var spændt på at se blomsterne

Mange af roserne er allerede i gang med at lave nye skud, det har der af og til været problemer med. 
Gräfin Diana i godt selskab med violfrøstjerne
Duchess de Rohan står så fint i magnoliabedet, den er jeg blevet ret glad for, jeg er i tvivl om den remonterer. 
Crocus Rose
Charles Austin
også her
Brother Cadfael
Britannia
lige i nærheden står hun og knejser
African Queen, jeg håber at få et par billeder mere af den, men den får rigtig meget sol der i mellem roserne.
Jeg må lige vise jer nordbedet, som står så flot og friskt trods tørken
i den varme varer det ikke længe, før flere liljer springer ud
flot hosta i skoven, det er der, jeg må holde til i eftermiddag
godt kig igennem haven
Hageliljen er så småt i gang
i dråbebedet blomstrer en Fredløs, den breder sig en del, så jeg er ikke helt stolt ved den, men lige nu ser det helt godt ud. Jeg er i gang med at fjerne alle valmuerne, inden de begynder at så sig selv. 
Dråbebedet blomstrer stadig en del
Vi er nok mange, der ikke får lavet ret meget i disse dage, men se nu her
Per (min søn) lavede dette surbundsbed i går, det var en varm affære, må man sige, men han har gjort det godt. I dag er de i Legoland, det kan ikke være ret sjovt 😓
I må have en god varm dag 😎 jeg går i skyggen. 





16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, nå er det varmt her også, og ikke minst tørt. Vi får håpe at det snart kommer noe regn. Det er 30 grader akkurat nå her, og med kun 18 mm så langt i juli er det veldig tørt nå.
    Så flott bed din sønn lagde.
    Jeg har for flere år siden vært i legoland i juli, og da var det 32 grader der, og det var ikke godt å være der.
    Nydelig roseblomstring hos deg nå!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er noget værre noget med den varme, vi var 0,1 grad fra at ramme de 30 grader. I Legoland tænker jeg, at de nåede 36 grader, det er ikke rart. Nej meget regn har vi ikke fået i juli, eller måske skal vi skrive heller ikke i juli.
      Jeg synes også, at hans bed er flot.
      Klem

      Slet
  2. Har du virkelig været i haven her i eftermiddag? Den stegende hede holdt mig inden døre det meste af tiden. Blæsten gør det mere bærligt, men tørrer også haven voldsomt ud. Vi skal vist vande i surbundsbedene i aften, når det bliver til at holde ud at være udenfor igen. Din hagelilje ser ud til at trives rigtig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej jeg har ikke lavet andet end at sidde i skyggen i eftermiddag, men vande det må vi gøre igen med alt det blæst. Ja hageliljen har det fint, der er 2 knopper i den og foreløbig en i den hvide.

      Slet
  3. Ja phyyy en hede. 31 grader i skyggen her kl. halv tre.
    Men dine liljer ser flotte ud alligevel. Den er fantastisk den store.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er ingen spøg med den varme. Liljerne falder hurtigt desværre - også den store.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Nu bliver du misundelig: VI har haft yderst behagelige 23 grader, og jeg kunne arbejde i haven i solskinnet! Den trængte lidt rundtomkring, nu hvor jeg intet har lavet i over en uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det var værre, hvis du havde fortalt om regn. Jeg slappede af i eftermiddag og gik i haven hele aftenen, det var også behageligt. Her trænger det også rundt omkring, selvom jeg ikke har været syg.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja pyha den har været slem idag. Lige hvor varmt det har været her ved jeg ikke men i Beldringe lufthavn blev det mål 35,3 og det er jo ikke langt fra os. Jeg har arbejdet i 32 grader indendøre, så jeg var godt nok noget mat da det blev fyraften, og jeg gruer da lidt for nattesøvnen. Her i skrivende stund er her 27 grader.
    Flotte kogler på Korea granen
    Clematisen har jeg også glemt navnet på, men dagliljen hedder Kwanso :-)
    African Queen er så flot, håber du får noget glæde af den selv om den med solen og varmen nok har fart på.
    Nå er Hageliljerne allerede igang hos dig, der er ikke knopper at se her endnu.
    Han går da til den Per, og det er hårdt her i varmen, det skal nok blive godt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har ikke været behageligt med så meget varme. Jeg tænkte også på dig i bagerbutikken, ikke sjovt. Men nu har du snart ferie, så må du glæde dig til det. Bent er god til at lave det køligt i soveværelset med gennemtræk og nedrullede persienner.
      Nå ja Kwanso, sjovt navn - mon din har blomstret.
      Der er noget endnu på African Queen, som endnu ikke er sprunget ud, men det går stærkt.
      Jeg synes også, det er tidligt i år med hageliljerne.
      Ja Per har sandelig været flittig. Han havde de rhodoer stående i potter, som vi købte i Nordjylland sidst i maj.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det blir morro å se hva du planter i surjordsbedet som Per har laget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Det er i hans egen have, han har lavet surbundsbedet, han har nogle rhododendron stående, han skal have plantet i bedet.

      Slet
  7. Jeg får ikke lavet noget i haven i disse dage - andet end at vande, men nu er det snart slut med heden for denne gang. Din African Queen er flot, men kræver næsten en stige for at få det fulde udbytte. Jeg kan tænke mig der må være rart i skyggen af de store træer med udsigt til roser og liljer og klematis op og ned allevegne. der er i hvert fald mange dejlige billeder stadigvæk, og Nordbedet er som altid i topform!
    Godt du kan sætte dig roligt ned og hverken behøver grave nye bede eller gå i Legoland!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er også svært at tage sig sammen til noget i den varme. Vi har rykket snerler op, vi er helt invaderet af dem. Nu er her over 26 grader, så hvis jeg skal lave noget, må det blive i skoven. Ja vi har en skøn udsigt og festival musik i nærheden. Det med at grave nye bede, lader jeg Per om i hans egen have ;) Legoland er yt for os gamle.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Jeg smeltede totalt igår, og havde det dårligt, lå i sengen og ventede bare på temperaturen skulle falde, følte mig også halvdårlig i dag så jeg venter med at tage på arbejde til i morgen.
    Heldigvis har jeg fået det bedre op af dagen, men så meget varme er altså ikke mig, men vi kan ikke gøre noget ved det.
    Din Africa Queen er virkelig en skønhed, og også mange af de roser du viser er smukke.
    Per går op i haven, det er godt, og han har jo adgang til planter kan jeg forestille mig når han kommer på besøg hos jer.
    Jeg må ned og flytte vand i skoven, hvor jeg har gået i eftermiddag og fået luget og klippet en masse, det kan hurtigt komme ud af kontrol.
    God aften til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var frygtelig varmt i går, det var ikke godt, at du havde det dårlig. Jeg synes nu ikke, det hjæper meget at ligge i sengen, der er det jo også for varmt. I dag har det været nogenlunde, men ind i mellem stadig lidt varmt. Vi havde næsten 29 grader i eftermiddag, så jeg har arbejdet i aften i stedet. Nej vi er mange, som ikke kan lide, når temperaturen kommer over 25 grader.
      Ja African Queen er en meget flot lilje, jeg har den faktisk et sted mere, da er den ikke ret stor, så den må være glad for at stå i rosenbedet.
      Ja Per får tit lidt planter med hjem, men han køber nu også en del selv.
      Ja tak det kan hurtigt komme ud af kontrol, vi har onduleret snerler i dag. Men vand får vi ikke, så der er meget, der ser trist ud, og ikke friskt som hos dig.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet