tirsdag den 26. juli 2022

Frodighed i haven og selvfølgelig skønne liljer

 Trods mangel på regn viser haven en utrolig frodighed. Vi fik så godt som ingen vand i går, så vi må stadig glæde os over de 8 mm, vi fik i lørdags. 

Her i ferietiden er der ikke mange kommentarer på mine indlæg, det er nok helt naturlig, der er andet at lave end at sidde og kommentere på en blog. Til gengæld har jeg rigtig mange, der kigger med på min facebookgruppe Høneballehaven, er du på facebook, kan du klikke på linket og melde dig ind. Jeg får mange like´s, det hjælper på motivationen, så jeg tager endnu flere billeder. Jeg beklager, at jeg ikke er på Instagram, men det er ikke lige mig, det lader jeg I andre om.

Her kommer billeder af frodigheden:

her ved det lille bassin er frodigheden stor, phloks, pileurt, hostaer og dagliljer
den gule sommerfuglebuske sammen med Rudbeckia viser også stor frodighed, og den gule farve er jo in i disse dage.
clematis Bagatelle på hundeindhegningen 
på billedet ovenover kunne man se mine phlox sammen med roserne
i hundeindhegningen gror også stokroser

søndag beundrede havegæsterne disse to træer, der står så fint ved siden af hinanden. Det er bagerst den gule vandgran og foran sumpcypres.
her er det flotte hjørne med lind og blæsespirea
Violfrøstjernen i hækbedet
Liljerne blev også beundret af de besøgende, de var begge vilde med liljer. De havde besøgt en have før min, det faldt helt bestemt ud til min haves fordel. Her var masser af blomster, ja eller er. 

Muscadet
African Queen
og her tæt på, jeg prøvede at bøje den ned, nøj hvor den dufter
Bonbini

Der er også røde liljer i hækbedet
disse gule har en herlig duft
denne her har ingen duft, en af de holdbare, jeg har haft den en del år.
tæt på de røde liljer i hækbedet
denne her står i skoven, der er flere på vej i skoven
Roser:
Aloha
Clair Austin
Ophelia Climbing
Cressida
og sidst men ikke mindst Rosenresli, er den ikke smuk?
Til sidst en hilsen til Gunvor, du spurgte efter, hvor stort løvet er på Stiletto, som du kan se her, er det ikke stort. 
Rigtig dejlig blæsende dag til jer. 




18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Nei, nå i ferietiden er det ikke mange bloggere som leser med. Anntallet bloggere minker også, så vi er ikke mange tilbake dessverre. Det er bare sånn det er, og vi som er igjen får besøke hverandres blogger :)
    Nydelige liljer, og Ophelia climbing var noe for meg!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er trist at ikke så mange læser med, men vi må enten holde eller leve med det. Og så må vi tilbageværende holde sammen. Lige nu er jeg mest ked af tørken og blæsten, det er så deprimerende at se, at bladene allerede er ved at falde af :) Ja Ophelia er fin, men ikke den mest flittige til at blomstre.
      Klem
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Dejlige solskinsbilleder fra Samsø, her blæser og småregner det så man bliver i tvivl om det er sommer, det er godt nok store temperatur forskelle vi oplever, bare for en uge siden var vi ved at smelte. Jeg tømte regnmåleren til morgen og der er kommet 22mm i alt siden lørdag.
    Alle dine skønne liljer, jeg tror jeg vil grave mine op i skoven og tage dem hjem i haven for der trives de helt fint, og der er næsten ingen dræbersnegle.
    I dag har vi fået 5 træer skåret op, og Peter kommer i morgen igen og så skal vi til at fælde flere, det giver godt med lys. Jeg lader de nye rhodoer stå til sidst i august før vi begynder at plante, det er nemmere at vande dem et sted, og hos Claus ville de jo også blive i potterne så det er ikke noget problem, de har det godt efter regnen, og de står jo godt i læ for blæsten.
    Dine phloks er store og flotte.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja her blæser det sandelig også, og vi får ingen regn, du er heldig med 22 mm, vi har fået 2 mm. Bladene er allerede ved at blæse af træerne på grund af tørken, det er meget deprimerende.
      God idé at tage dine liljer hjem, hvis du ikke har snegle der, det er ærgerligt at se dem blive spist af sneglene.
      Ja I er flittige dig og Peter, det må give meget lys, når I fælder så mange træer. Jeg har også tænkt på, at hvis rhodoerne var blevet hos Claus, var de jo også bare blevet i potterne, nu slap han for besværet med vandingen, når han fik lokket dig til at købe dem :) og så var begge glade.
      Ja jeg har fine phlox, du kan sagtens få nogle, hvis I kommer på besøg.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jamen du fik dog dine 8 mm den dag vi andre fik 1 mm, selvom det regnede hele dagen. Der kunne man tale om at blive taget ved næsen:)
    - I øvrigt ser det herligt ud og du har taget fine billeder af gode sammensætninger (som sædvanlig), men også en herlig serie liljebilleder! Roserne er jo heller ikke at foragte, og så endelig de flotte træer, som sætter rammen for hele 'forestillingen'! Er lige ved at tro du har lige så mange 'diller' som Marit:) I to måtte kunne tale sammen i dagevis - uden at kede jer!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtigt, jeg fik de 8 men har ikke fået noget siden.
      Ja det tror jeg også vi kan, vi har mange diller begge to, men vi er lidt langt fra hinanden, desværre.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Vi fik mellem 3 og 4mm igår, vi kunne høre bulder og brag, men det nåede ikke rigtig op til os, så vi måtte nøjes. Idag var det hele lige tørt igen og med den trælse blæst vi så har måtte leve med ja så er der vidst ikke rigtig noget der har haft glæde af det.
    Tænk at den lille stikling af den gule sommerfuglebusk jeg fik fra din for et par år siden, ja den er næsten 2 meter høj, og den blomstrer også så fint. Den er jeg rigtig glad for.
    Nu vi er ved Høneballe planter som har fundet vej her til, ja så nyder jeg også Bonbini og den er blevet en af mine yndlings liljer.
    Ja Rosenresli er bare så flot, smuk farve, stor og kraftig og så er den sund. Det var der mange af de andre roser der kunne lære noget af :-)
    Ja nu i ferietiden er meget anderledes, jeg kommer også lidt bagud, men jeg skal nok nå at lægge en kommentar.
    Imorgen skal vi til Brande og besøge Yvonne og Kent, og det bliver spændende at se hvad de har fået lavet i haven siden sidst. Den var jo meget forsømt da de overtog huset, sig et stort arbejde de måtte igang med.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men du har jo også skrevet midt om natten da sover jeg jo. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men jeg har ikke svaret, kan jeg godt se. Jeg tror, det er bloggen, der har snydt, for jeg har jo set Tims kommentar. Dejligt at du og Gunvor fik glæde af stiklingerne, sommerfuglene er vilde med dem. Ja Bonbini er også fin, jeg har den tre steder i haven, så godt du har fået en også. Tænkte også på dig, da jeg tog billedet af Rosenresli, jeg vidste jo du har den.
      Det er fint med kommentarerne, du er altid flittig, jeg venter pænt, til du har tid :)
      Ja det bliver spændende med Susanne og Kents have, det må jo så være i dag, I har været der.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. flotte billeder, det ser rigtig godt ud :) - vi har da fået lidt regn i det sønderjyske, men det vil ikke skade hvis det kom lidt mere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Tim
      Nej regn kan vi næsten altid brug :) vi får det bare ikke her hos os.

      Slet
  6. Vi var så heldig at få 15 mm og det var tiltrængt. Fine kombinationer af phlox og pileurt samt phlox og roser. Kan godt forstå, at dine gæster beundrede liljerne. De mørke røde liljer er så dramatiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja så var I heldige, her drypper det ikke meget på os. Ja nogle gange opstår der fine kombinationer uden man selv har gjort noget til det. Gæsterne så ikke en gang de røde liljer, de var ikke i blomst, da de var her.

      Slet
  7. Jo, rosenresli er virkelig fin. Du har sikkert ret i, at det ikke lige er blogko mentarer, der står øverst på folks to-do liste her i sommertiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Marie det tror jeg også, at jeg har, man kan da håbe, at de vender tilbage efter ferien.

      Slet
  8. Ja jeg fik jo osse en gul buddeleja stikling af dig for et par år siden. Den er mega høj og er lige begyndt at blomstre. Herlig farve.
    stokroser er så flotte i flok og følge. Jeg har fundet en næsten sort mellem mine, og den er nu mærket af og skal høste frø af.
    Lækre liljer, den ene flottere end den anden. Jeg ved ikke hvilken der er smukkest. Og så duften.
    Tak for Stiletto billedet. Jeg kom i tanke om jeg kunne google den, og fik læst op på den. Men billederne var ikke særlig gode.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Dejligt at høre, at din gule buddleja lykkedes. Min er fyldt med sommerfugle i dag, der var rigtig mange.
      Jeg har også en sort stokrose, som jeg har fået af Anne.
      Ja liljerne er skønne. Selv tak, ja selvfølgelig kunne du google den, men du fik også lige et billede her fra.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Neh nogle skønne billeder. Jeg bladrede - kender ikke alle arterne, - og det blev ved og ved - det er en meget smuk have. Jo det er det der gør at vi synes at en grå vinter er til at leve med,

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Axel
      Jeg har en stor have med mange forskellige planter, det er dejligt.

      Slet