søndag den 31. juli 2022

Juli billeder - mange liljer og meget lidt regn

 


Smukt fra Bertels bakke selvom alt er meget tørt. 

Jeg har lige gjort juli måneds regnmængde op, det var nemt, for vi har ikke fået ret meget. Knap 40 mm i hele juli, der var lovet 6 mm i dag, nu er vi nede på 1 mm, måske når vi de 40, men heller ikke meget mere. Det er så trist at gå rundt i haven og se, at bladene allerede er ved at blæse ned og hvor tør jorden er. Fredag aften vandede vi nordbedet og en del af dem i læbæltet. Det er svært at holde interessen for have i gang, når alt er så tørt, men vi kan da glæde os over liljerne, og det gør vi så ved at prise dem her på min blog.

Bonbini og bagerst en gul lilje
Smokey Mountain har flere blomster på vej
Muscadet står i hækbedet
det gør disse to også
fanget i en solstråle
denne står til højre i skoven
og denne nede i bedet hvor fyrrebusken står
den har en flot baggrund

det har denne også, den står lidt højere oppe i samme bed


i skoven står disse to og dufter forrygende
et par i ørkenbedet
Der er også andet i haven:
Echinacea i hækbedet
Foldblad i regnvandsbedet
og marguritter, der breder sig en del eller rigeligt.
den hvide hagelilje står så flot
nu er der fine bær på rønnebærtræet, bemærk den pilebladede til venstre, den trængte til en studsning
det fik den så 
hortensiaen her står også i hækbedet
denne har besøg af en fin guldbasse
en rose uden blomster
Rose de rescht har altid vold mig problemer, men ikke i år - ingen stråleplet men nye friske skud. Jeg har i mange år truet med, at den blev gravet op, det har åbenbart hjulpet. 

Vi slutter af med en solnedgang. I dag er det ikke solskin men bare helt gråt. 
Rigtig god søndag til jer. 





23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jeg slår din rekord med lite regn, for her har det kun kommet 30 mm i hele juli. Vi er også lovet noe regn i dag, men om det kommer er en helt annen sak.
    Så flotte dine liljer er! Jeg plantet noen i fjor høst, og de ser ut til å komme i blomst snart. Det er jeg ikke vant til her ;)
    Nydelig solnedgang.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er en fæl rekord at slå, det vil vi helst ikke. Ja de lover og lover, men vi får ikke noget, så trist.
      Dejligt hvis dine liljer kommer i år, jeg krydser fingre.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Sikke en flot himmel du har fanget ved solnedgang, det ser godt ud.
    Mine popler har smidt bladene og det ligner efterår men sådan er det når det er sommer, det bliver varmt ind i mellem. Tørkeproblemet er der en løsning på hvis det skal være, køb et par sprinklere eller 3 det hjælper, hvis man ikke kan acceptere naturens luner.
    Du har trods alt god jord som holder meget bedre på fugten end her hvor der er sandjord, og dine liljer gør jo din have smuk mange forskellige steder, så det må du glæde dig over. Vi andre synes ikke at kunne få øje på at din have lider af tørke, den ser frodig og grøn ud. De varslede skybrud her i aftes men vi fik 1mm, men det frisker alligevel lidt op, man kan lære at glæde sig over lidt.
    Rigtig god søndag til dig og op med humøret.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja den himmel var helt fin.
      Jeg vil nu hellere have vandet fra oven, men det bliver nok mindre og mindre vi får efterhånden, det må vi acceptere. Jeg er også glad for vores jord, men derfor er det nu alligevel trist at se jorden så gold og tør. Jeg har det ligesådan, når den er frossen. Jord skal i mine øjne være til at arbejde med. Ja det med hvad DMI varsler, kan vi ikke regne med. Jeg glæder mig i øvrigt over både liljer, roser og alt det andet, men jeg kan altså bedst lide tilpas med regn, det får jeg ikke, det må jeg leve med. Jeg er i øvrigt ikke den eneste, som gerne vil have mere regn. Sådan er det at være glad for have, og hvis man ikke kan skrive det på sin blog, hvor skal man så skrive det?
      Også god søndag til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Ja det er ærgerligt at se på gule blade og støvet jord, men det er en fornøjelse for os at se alle dine flotte liljer. Står de selv eller skal de bindes? Ha - godt du kan true dine planter til at makke ret! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er det, men godt jeg kan glæde jer med liljebilleder. Liljerne står selv. Ja det er da smart at true planterne til at makke ret :)

      Slet
  4. Det er da en "masse" regn I har fået.. Vi har fået 21mm i juli!!!
    Vores store hjertetræ smider bladene og leger efterår, det er så trist at gå i den del af haven med de gule blade på gangene. Og rønnebær er modne. Det var de altså først i slut august-september i min ungdom. Eller husker jeg forkert? Vores røn har osse røde bær nu,.
    Men liljerne er så flotte. De må være ret så tørketolerante. Det ser ud som om du har lige så mange liljer som Roser?
    Jeg har lige været rundt en tørkerunde i haven. Hvad skal jeg lave helt om og hvad kan reddes. Phlox feks. de er ikke så tolerante, så de må væk fra de fjerne bede, og kun stå i de bede nærmest vandtønderne. Meen det bliver vist ikke lige nu der skal flyttes planter. hæhæ.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg tænkte såmænd nok, da jeg skrev det, at du har fået endnu mindre, og det må man da sige, at du har. Ja det er så trist med løvfald allerede. Jeg kan ikke huske, hvornår rønnebærrene var modne i vores ungdom, men jeg kan huske, at bøgen springer ud en måned før end den gang.
      Ja liljerne er flotte, jeg tror nu alligevel ikke, at jeg har lige så mange liljer, som jeg har roser.
      Phlox er i hvert fald ikke tørketålende, mangen et år er de ikke sprunget ud, det har de trods alt i år.
      Du har ret, det går ikke at flytte noget nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Du har efterhånden fået opbygget en pænt stor samling af liljer, og det er jo nu, de skal nydes - ikke mindst pga duften. De recht har været fin i år, men grimt løv er vist noget, man skal regne med kommer før eller siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har jeg godt nok, jeg nyder dem også, måske skal jeg prøve at tælle dem. Ja de Rescht bliver altid grim, vi får se, om det også sker i år også.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det hele er godt nok tørt, her med udgangen af juli. Det er lidt trist at se på, heldigvis lader liljerne sig ikke gå på af det endnu.
    Her i aften er det begyndt at regne her, men det er meget stille og roligt så jeg tror desværre ikke at det bliver til det helt store.
    Nu er der store knopper i min lyserøde hagelilje og noget på vej i den hvide, og de ser da heldigvis ikke ud til at at have taget skade af tørken, derimod er mine dagliljer som står i samme ende af haven ret så visne, ja de er faktisk ret så triste.
    Flot frisure den pilebladet pære har fået, og dine hortensia ser da også fine ud. Håber dog at du får noget vand til haven, for det trænger jo også hos jer, og det der kunstvanding er en træls øvelse.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er uhyggeligt tørt, det er meget trist og deprimerende at se på, men liljerne klarer det fint. Godt dine hageliljer klarer det, de er meget frodige her og har dybe rødder.
      Jeg tror, vi har samme vejr som jer, her smådrypper det også, men det er ikke noget, der batter. Kunstvanding er meget træls, men vi må nok desværre leve med det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det vil være en stor lettelse, hvis august ikke bliver så tør, som sommeren har været indtil nu. Vi havde indtil i dag fået 31 mm i juli, men lige nu regner det, så det kan være, vi når at runde 40 mm.
    Dine roser har nogle sunde blade. Vi gravede vores Rose de rescht op forrige år, for den fik altid grimme blade. Men jeg savner dens smukke blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det ville det, men jeg frygter det værste. Somrene før hen var med hedebølge i august, så man kan aldrig vide. Jeg kan godt se, at jeg ikke kan tillade mig at klage, der er flere, som har fået mindre end os, men tørke er nu ikke rart. Der er mange, som har opgivet den rose, jeg er ikke noget specielt forhold til den, men det er da godt, at den vil være her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det var dog en flot serie billeder - og navnlig af liljer. Du har fået et godt fotolys, så farverne er virkelig dejlige. Dem skal du virkelig nyde på trods af vejret! Også landskabet er smukt og billedet med rønnebær er lige til et maleri.
    Dejligt dine roser makker ret når du truer dem nogle gange!
    Her har vi været i kolonihaven og vandet hele køkkenhaven i regnvejr:)
    Sådan prøver vi med alle midler at true, lokke og manipulere med omgivelserne, og af og til virker det!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja der er mange liljer, jeg har været ude og tælle dem, det kommer i næste indlæg. Ja jeg nyder også alle de fine farver, men derfor kan man godt blive lidt deprimeret over tørken, men det kender du jo. Lige netop det rønnebærtræ står så smukt der, hvor det står, nærmest perfekt.
      Ja vi må have styr på roserne, ellers må de væk. Tænk at vande i regnvejr, men det er desværre nødvendigt. Vi gør hvad vi kan.
      Knus

      Slet
  9. Ja torrt här också. Det lilla regn som kom var över fort...
    Vilka underbara bilder du bjuder på! Vackert!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja det er trist med den tørke. Tak for ros til billederne.
      Kram

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  11. det er nogle smukke liljer i har :)

    SvarSlet
  12. Fina bilder! Det kanske hade börjat se lite sensommartrött ut även om det hade regnat mer. Men jag kommer knappt ihåg hur det såg ut i augusti efter en sommar med 'normal' regnmängd.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Nej det kan vi ikke huske, for normal regnmængde har vi ikke haft i flere år, desværre.
      Kram

      Slet