torsdag den 28. juli 2022

Flere liljer og lidt roser


Den dag var der ikke meget solskin fra morgenstunden, det har der heller ikke været i dag, hvor solen først viste sig ved 14 tiden.
 Selvom roserne holder pause for tiden, er der stadig lidt at vise, de er heldigvis hurtige til at remontere i år.
Aloha blomstrer flot for tiden
den er rigtig fin
Comtessa
Imagine er en gæsterne bemærker
Lady of Shalott
Molineux
Penny Lane 
Persian Mystery
og Sutters Gold
spydverbena har sået sig selv mellem roserne, det må den gerne
Abutilon kommer troligt igen hvert forår, den står i en krukke og opbevares i pavillionen om vinteren
fløjlshortensiaen står i en krukke, den var mere død end levende, det hjalp, da den fik vand, den er blevet passet ude i byen i flere år. 
Min store astilbe blomstrer nu, desværre kom der en grankogle og en hund ind i den, så den blev lagt ned, det pynter ikke.
Skovhullæbe har jeg haft i mange år, den kommer ufortrødent igen hvert år.  
Buddlejaen blomstrer så fint nu
men sommerfuglene er nu mest vilde med Sunburst
en enkelt daglilje
og mange liljer:
fyldte
rosa
og nogle med prikker


i denne blæst har jeg været nødt til at tøjre en lilje til bænken
Der er mange liljer i hækbedet i røde og hvide farver

Til sidst yndlingsudsigten i aftensolen, nordbedet hvis nogle skulle være i tvivl.
Jeg vender tilbage senest sidste dag i juli, håber I får et par dejlige dage.
Jeg får familien hjem, så jeg er ikke så hurtig til at svare på kommentarer. 




15 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, den utsikten er så fin, og jeg forstår godt at du liker den. Du har fortsatt mange fine roser, og de remonterer hurtig i det tørre været her også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en fin udsigt. Jeg synes, de er hurtigere til at remontere i år, nogle gange vil de ikke.
      Klem

      Slet
  2. Du har stadig fine roser. Men der er vel osse et par planter at vælge imellem hihi. Den Imagine kan jeg godt forstå der bliver lagt mærke til. Næsten mere sjov end egentlig smuk. Hov stop, jeg skal jo ikke have flere roser, har jeg lovet mig selv. hrmm
    Sjovt med spydverbena. Jeg have osse en lilla i flere år. Den forsvandt, og nu et par efter dukker der en rosa op i en af fuchiaerne. Den får lov at blive, jeg tænker den forsvinder igen om et årstid.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er jo det, når man har så mange, er der altid nogle i blomst her om sommeren. Ja Imagine er speciel, jeg kan egentlig ikke lide de der miksede farver, men fordi den er mørk, synes jeg, den er helt fin.
      Jeg har spydverbena i både lyserød og hvid også, men jeg har ikke selv sået den. De kommer troligt hvert år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Godt du reddede den dejlige fløjlshortensia, jeg er også glad for min. Spydverbena er også dejlige.
    Giver du roserne gødning nu hvor de gør klar til endnu en blomstring?
    Vi har det skønneste vejr i dag, med sol og næsten ingen vind, ca 20 grader, lige til t-shirt og shorts, og rose på terrassen.
    Håber du får nogle dejlige dage med familien på besøg.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er jeg også glad for, det er faktisk min, det er krukken, den er i, der er hendes, men hun skal flytte og kan ikke have den med. Nå ja du kender hende, det er Rikke, som var med hos dig.
      Nej roserne får ikke mere gødning, de har ikke fået meget vand, så kan gødningen jo ikke blive opløst.
      Her har det været lidt køligt, det var ikke varmt nok til shorts, solen kom sent frem, men vi fik da grillet.
      Jo tak det er kun en kort visit, de rejser igen i morgen aften.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Der er mange i min nærhed, der har sommerfuglebuske, men der sidder sjældent sommerfugle i dem! Vi må have meget få sommerfugle i vores område - det er virkelig en skam, og jeg kan da kun håbe på, der kommer nogle flere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jeg undrer mig over, at I ikke har sommerfugle, de svirrer rundt om os, men især i den gule sommerfuglebusk. Jeg skal prøve at sende nogle over til jer :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Først over middag kom solen frem her, men det bedste ved dagen var at det ikke har blæst en hel pelikan, så det var til at holde ud at være ude, hvor der har været nok at gøre. Der er blevet fjernet en masse vissent, det tørre vejr er hårdt ved planterne her og her i aften har jeg brugt over 3 timer på at få vandet det mest lidende.
    Hvorfor har du Fløjls hortensiaen i krukke?
    Skovhullæben er en fin lille sag, desværre bestemmer den selv hvor den vil gro, ikke altid særlig hensigtsmæssige steder den vælger :-) ihvertilfald ikke her.
    Ja det er hårdt at være lilje i det blæsevejr vi holder os, jeg har også måtte tøjre et par stykker.
    Nordbedet er og bliver bare yndlingsbedet, det er bare så flot året rundt.
    Jeg var på stiklinge rov hos Yvonne igår, så er der lidt at lege med igen :-)
    God aften og hygge med familien
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så følges vi ad igen, her kom den også først frem over middag. Ja jeg opdagede flere rhodoer, der trængte til vand, men jeg nåede det ikke, jeg håber at nå det i morgen aften. De to værst tilredte fik dog et par kander vand.
      Det er fordi, Rikke havde fået en af mig, og hun havde alt i krukker, nu skal hun flytte, og kan ikke have den med sig, så Bent og Per hentede den uhåndterlige krukke hos hende i Nordby. Jeg tror ikke, den kan komme ud af krukken uden vi slår den i stykker.
      Ja skovhullæben er fin, den kommer lige der ved fyrrebusken hvert år.
      Ja pokkers til blæst, jeg har kun tøjret den ene lilje i år, det er en fra dig, den skal nok deles med alle de blomsterstilke, den har.
      Ja nordbedet er også mit yndlingsbed, en af de udtørrede står i det bed, de andre ser ok ud.
      Godt du fik lidt at lege med hos Yvonne :)
      God aften - jaja de er allerede gået i seng, det er hårdt at være på farten med to børn.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Sådan en fløjlshortensia tror jeg nok jeg må have. Så vidt jeg husker kan den blive ret stor - hvis ikke den står i en potte, og jeg synes den er så fin.
    I tørken og blæsten er der meget der lider. Egentlig imponerende de store liljer har energi til at blomstre, men de skal jo nå det. Dejligt at se sommerfugle i din gule busk - bare et smukt syn - men hvem kan det dog være der har været inde i Astilben med en grankogle... Mystisk!
    Nordbedet fanger den sene sol og er bare et meget vellykket bed året rundt!
    Hyg dig med familien!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
  7. Fløjlshortensiaen er vel ikke den mest oplagte krukkeplante i betragtning af, hvor stor den kan blive. Spydverbena er jeg også glad for at se selvså sig rundt omkring. Hos os trives den meget bedre end kæmpeverbena.

    SvarSlet
  8. Hej Haveballerne. Du er så fedtet om sommeren at det springer mine blomster i vejret. Kender du tomat planting med æggeskaller? Tak Skæbne!. Aldrig giv kold vand til en gås. Vorherre bevares

    SvarSlet
  9. Hej igen. Jeg har avlet mine nussemarsvin med æg i et kvart år nu. Det lugter fælt af gødning, men dine metoder giver mig kamp i kraniet. Aldrig giv kold vand til en gås. Elsker dig. Tak skæbne! Ses høneballer

    SvarSlet