mandag den 18. juli 2022

Liljer, dagliljer og roser

 Er I med på et nyt indlæg, eller skal jeg tage en pause, så I kan få fred her i ferien? Det kan da være, jeg kan finde ud af at tage en pause, selvom der bliver ved at dukke nye motiver op. 

Det flotte løv på roserne, er ikke helt så flot mere, men det måtte vel komme, ja altså stråleplet og lidt rust. Der er stadig roser med blomster, selvom det ikke er så mange, som der har været. Heldigvis kommer de fleste igen, det tager bare længere tid.

Belle de Clermont
Big Purple
Brother Cadfael 
Clarét
Hansestadt Rostock
Nigrette klarer sig bedst i en potte
Lady Emma Hamilton
Midnightblue
Mme Louis Levique
Morten Korch
Princess Alexandra of Kent
Samsø rosen
Scepter d´isle
Dagliljer/Hemerocallis

Ed Morray

Moonlit Masquerade
Liljer:



her er det så min ældste på knap 1.90, liljen er i hvert fald over 2 meter, og i øvrigt lige ved at blomstre nu.
Clematis:
Clematis Bagatelle
Blue Angel
Margaret Hunt
Cirsium rivularis Atropurpureum / flodtidslen ville jeg lige vise jer igen
solnedgangen lørdag aften

Der er heldigvis stadig en del, der kigger med, men ikke så mange kommentarer. Det går nok med det, der var problemer med at komme til at skrive kommentarer i mit sidste indlæg, måske er det det samme i dette indlæg? Vi får se. 
Det småregner lidt, desværre ikke noget, der giver meget væde til den tørre jord. I må have en god start på ny uge.




14 kommentarer:

  1. Det er sådan set imponerende, hvordan visse roser kan blive ved med at producere fine roser, selvom de er angrebet af sygdom og måske ender med at udskifte alle bladene. Sidst jeg lagde en kommentar hos dig, var der ganske rigtigt nogle problemer. I dag ser det ud til at køre fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Dejligt at det lykkedes denne gang, for jeg savnede dig sidste gang ;)
      Ja man forstår ikke, at roserne bare blomstrer, hvis løvet er grimt, men godt det ikke går ud over blomsterne.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Hvor er rosen Nigrette flot! Jeg synes nu stadig løvet ser flot ud på roserne på de billeder du viser. Ja det er er stor lilje, mine er væltet i stormen, dem som sneglene ikke har spist.
    Efter mange dages hårdt arbejde må jeg hvile idag, jeg har ikke flere kræfter, men heldigvis fik jeg gennemvandet alle de nye rhodoer, så de kan holde til det varme vejr de næste dage. Vi har 23 grader og blæsende så det
    tørrer virkelig idag. Mine staudebede som ellers har stået så pæne her i haven hænger totalt, i aften må jeg vande mine nye roser.
    Jeg burde også vande i skoven men som sagt trænger jeg til hvile, imorgen skal vi fælde træer i skoven.
    God aften til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja så er du nødt til at tage et hvil, det går ikke, at du knokler så meget. Rhodoerne skal nok klare sig, så flittig som du er med vandingen. Her er også 23 grader og meget blæst, det er så træls. I morgen og onsdag får du nok hedebølge, det bliver ikke helt så varmt her. Nigrette er en fin men sart rose, så den må i potte. Jeg har ikke taget billeder af de roser, der har grimt løv.
      Øv med dine liljer, her klarer liljerne det pænt, det håber jeg, de bliver ved med.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Fabelagtig lilje. Der må være en duft om føje dage, når den springer ud. Håber du viser den udsprunget?
    Og dagliljer er nu osse fine. Dog syntes jeg løvet er noget pistent efter blomstring, så jeg nøjes med de par stykker jeg har. Men mindre der findes nogle der kan klare tør skygge i fin stil, hihi.
    Her er der osse vandet for at kunne overleve de næste dages hedebølge, træls. Jeg har ikke engang plantet de reserve udplantningsplanter ud som jeg plejer endnu. Det er for tørt til jeg tør.
    Kom du bare med indlæg. Jeg kikker som regel ind når jeg venter på kartoflerne koger.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  4. Hej Gunvor
    Ja der kommer snart meget fin liljeduft, desværre kan jeg ikke sende den med. Dagliljerne får desværre ødelagt de første blomster, jeg synes ikke, at løvet fejler noget. Jeg skal nok vise billeder af African Queen og alle de andre liljer. Ja det er noget værre noget med hedebølge, det gider vi ikke.
    Jeg skal nok underholde dig, mens kartoflerne koger :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Det er jo heldigvis sådan, at dine læsere kan holde sommerferie, selv om du ikke gør det 😁
    'Min' Tim troede seriøst, at ens børn ikke kunne blive højere end den højeste af forældrene, men så blev jeg nødt til at spørge ham, hvordan menneskeheden så nogensinde var blevet højere end den var fra begyndelsen. Han så en anelse fåret ud og sagde beskæmmet: "Hmmm. Selvfølgelig". Han er ellers bestemt ikke dum, men her havde han vist ikke lige tænkt sig om 🤣

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har du helt ret i. Tænk at din Tim troede det. Dette her er så ikke min Tim, men derimod min Kim :))) Han er den højeste af mine børn, men han er alligevel ikke så høj, som hans far var. Han var over 1.90 og jeg var kun 1.60, så vi har set sjove ud sammen, men det holdt da i 22 år.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Du blogger da bare som du har lyst til, måske ikke så mange læser med nu i ferie tiden, så hvis du tænker at du vil have lidt sommer pauser er det nok nu, men på den anden side er der jo masser at vise frem modsat når det bliver koldt og indendørs vejr. Ja der er både for og imod, jeg forsøger at være med selv om der ligger ferie forude for mig :-)
    Ja den er imponerende den høje lilje, jeg har også et par stykker der ligger omkring eller over de 2 meter. I aften er der en dejlig duft for de første af de duftende er sprunget ud, det er så skønt.
    Mon der kan tages frø af flodtidslen? Hvor høj er den?
    Det var nok havenissen der drillede i kommentar sporet den anden dag, det ser heldigvis ud til at være i orden igen.
    Regn skal vi vidst kigge langt efter og det der alt for varme vejr kan jeg godt undvære. Som det har været idag kan jeg godt nøjes med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men det gør jeg da så, motiverne bliver jo ikke væk, selvom der holdes ferie. Jeg kan jo endelig også bruge dem om vinteren, jeg tænker ikke, at folk kan huske dem til vinter. Jeg skal nok lade være med at råbe efter dig, hvis du springer over en gang imellem i din ferie.
      Jeg har ikke så mange duftliljer i blomst endnu, men det varer ikke længe. Godt spørgsmål med flodtidslen, mon ikke den er 1 meter ca. Jeg holder øje med frø.
      Ja temperaturer som i dag og ingen vind, det er tilpas, ja også regn, det trænger vi meget til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det er en utrolig høyde på liljen hos deg! Nydelige roser og clematis også.
    Klem

    SvarSlet
  8. Hej Marit
    Ja det er en høj lilje.
    Klem

    SvarSlet
  9. Ferie er ikke på tapetet endnu, tværtimod. Jeg har prøvet at få mest muligt gjort inden vi ryger op på 30 grader i dag og i morgen, så nu er der i det mindste dømt afslapning.
    Det er dejligt din have stadig kommer frem med nye smukke blomster selvom roserne er ved at toppe for denne gang. Regnen på torsdag er pillet af programmet her (som vanligt) så nu holder vi bare ud i varmen. Godt man ikke skal sidde på en cykel i Pyrenæerne i det mindste... Jeg forstår slet ikke de kan klare det.
    Fantastiske liljer Lisbeth! Du må jo fodre dem godt (som dine børn:) Skøn farve på flodtidslen - og klematisserne er nu heller ikke tossede...

    Hyg dig i varmen!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi må bare finde en plads i skyggen, mens solen brager ned over os, vi har heldigvis en del skygge i haven, mon I ikke også er ved at have det. Regnen må vi desværre nok kigge langt efter, det betyder mere vanding, det er vi ret trætte af. Vi behøver ikke at tage til Pyrenæerne for at få det for varmt, min familie skal til Legoland i morgen, der lover de 36 grader, vi bliver hjemme :) Den sidste del af familien er i England, der er det vist heller ingen spøg at være.
      Liljerne bliver ikke fodret, det må være god jord. For 1½ uge siden kendte jeg ikke flodtidslen, men fin er den.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet