onsdag den 2. marts 2022

Forår og det pibler op

 Blæsten fortsætter  her hos os, det vil sige hen under aften tirsdag blev det endelig stille vejr også her , men solen savnede vi, så det blev ikke til så meget havearbejde den dag. 

Jeg har dog taget nogle fine morgenbilleder, de kommer her:

28. februar solen i træet, nej ikke helt
men da jeg gik lidt i knæ, lykkedes det :)
I dag så det noget anderledes ud, træet er nemmere at se i tågen, I kan se hullet, jeg gerne have solen til at skinne igennem
Sidste år ved denne tid gik jeg vild på golfbanen, så i dag tog jeg den sikre vej :)
Solopgangen 1. marts
tidligt morgen på golfbanestien
og lige bagefter

Påskeklokker:
Helleborus foetidus
og her en gul Helleborus orientalis, jeg har haft den i mange år, men den har aldrig rigtigt lykkedes, i år er den bedre
frøplante

og så til de fyldte

som det ses er jeg ret vild med dem

den enlige påskelilje i læhegnet
Jeg har vist Iris reticulata Katharine Hodgkin før, gruppen bliver større og større, så denne breder sig fint, den har stået der en del år. 
kejserbusken blomstrer fint, men Bent har været hård ved den og skåret den ret langt ned, det er jeg ikke helt tilfreds med. 
Rosenresli skyder flot

En lovende knop på R. russotinctum, det er svært ikke at tage billeder af de bugnende knopper
også Camelliaen har lovende knopper
Sidste år fik jeg liljefrø fra en Samsø lilje, der vokser på nordøen, de ser ud til at lykkes godt
Altså far har taget min grankogle, det kan han ikke være bekendt
nå de blev da venner igen 💖
I må have en skøn dag. 








22 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic to see all your beautiful flowers in the garden. A great way to start the day.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      It is so nice with flowers and now sunshine it is a great day now.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Den gule påskeklokke ser fin ud. Det samme gør den lille iris. Den ser virkelig ud til at trives. Det er en yndig farve.
    Hmm har han taget for meget af kejserbusken, synes du. De har jo ofte godt af en nedskæring.
    Selvfølgelig bliver de venner - de kan garanteret ikke undvære hinanden ret længe :-)
    Dejlig solskinsdag her i dag. Håber det samme for dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den gule påskeklokke er fin, men den må nu gerne blive til mere. Den er købt hos Staudestedet for nok 5 år siden. Den lille iris er god til at brede sig, jeg har endda delt den og sat lidt et andet sted. Den er så fin.
      Ja kejserbusken måtte godt have været lidt mere forgrenet. Jeg har en mere, den er stor, altså for stor, det er ikke nemt ;)
      Nej det kan de nemlig ikke.
      Solen kom igennem her til middag, senere kom der gus, men solen fik heldigvis brændt det af, så jeg har nydt et par timer i haven efter klokken 15.00.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Din gruppe af Catherine Hodgkin irisser er flot. Jeg har lige læst om en, der deler sådan en gruppe, når blomsterne ligesom kommer i vejen for synet af den enkelte blomst; men det gør dine jo netop ikke. Man kan nyde synet af dem allesammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Catharina Hodgkin er blevet ret flot efterhånden, den har også nogle år på bagen. Man kan sagtens nyde dem alle.

      Slet
  4. Det er stadig et skønt forårsvejr - tilsyneladende - det er nemlig kun mellem to og seks grader her, så man skal ikke lade sig narre. Men flot er det 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er det bestemt, men du har ret, det er ikke høje varmegrader, vi har haft 5.3, men stille vejr og solskin gør underværker, jeg har nydt det i eftermiddag.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, de liljer ser godt ud - var det frø eller bulbiller, spirene ser så kraftige ud?
    Flotte knopper du kan vise - også de lover godt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg mener bestemt, det var frø, jeg er også forbavset over, at de allerede er så flotte. Det er vist en Nordbylilje fra en gammel have i bakkerne.
      Ja der bliver et flot flor inden længe, den første rhodo er ved at vise farve. Jeg laver et forløb, når den springer ud, så du må følge med ;)
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Hej Karsten
      Nu har jeg undersøgt det, det var bulbiller af en orange tigerlilje, som har været i hendes have i mindst 54 år.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, det må være deilig for deg når det endelig kommer en dag uten vind. Her ble det hele 8 grader i dag, men det skal dessverre ikke vedvare. Så søt din hund er! Det er så hyggelig å ha dyr :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du kan tro, jeg har nydt det i dag, da solen kom igennem tågen. Så varmt har det ikke været her, men det betyder meget, når det ikke blæser. Ja dyrene kan vi ikke undvære.
      Klem

      Slet
  7. Her har det været diset sol det meste af dagen. Men heldigvis kom den igennem her i eftermiddag hvor jeg kom hjem. Så jeg fik lige lidt kvalitetstid i haven.
    Fine spirer i dine liljer. De tulipan frø jeg fik af dig er osse godt i gang med at spire. Herligt, så er det om at væbne sig med tålmodighed til de blomstrer om en 3-4 år hihi.
    Kejserbusk er flottest nå de er store, næsten for store, så syner de af en flot sky. I år er de faktisk ekstra fine, fordi de har kun været frosset i blomsterknopperne en måske to gange. Så der er fuld knald på lige nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Godt du nåede at få kvalitetstid i haven i dag, det er skønt.
      Ja det går ret godt med liljefrøene. Jeg såede vist ikke tulipanfrøene, lod dem bare drysse ned på jorden under. Ulla fik også, gad vide om hendes også er ved at spire. Ja der skal tålmodighed til, når man selv sår.
      Jeg har set flere flotte eksemplarer af kejserbuske i dag, vores anden er fint stor, men den står noget i skygge, så bliver de ikke så flotte. Dine er sikkert flotte.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Jeg kan ikke helt beslutte mig om at jeg bedst kan lide billederne med solskin eller dem med tågen. De er så flotte alle sammen! Det er så flot med alle de forskellige påskeklokker. De er kønne på hver deres måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Vi er helt enige, både solskinsbilleder og tågebilleder er flotte. I dag tog jeg ingen.
      Påskeklokkerne er så forskellige, men meget flotte.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Fint billede af træet med hullet, både med og uden sol. Her har det været meget diset idag og først et godt stykke over middag fik solen magten, og så blev det rigtig fint vejr. Det ser ud til at vi får fint vejr et stykke frem i tiden, og så må vi håbe at vi kan slippe for blæst.
    Ja men hvad er det dog for noget med ham Bent :-) ikke godt at være i bad stranding hos damerne :-)
    Det ser da godt ud dit forsøg med såning, spændende hvad de ender ud i.
    Påskelilje i blomst, jeg er imponeret, det er jeg også over din camelia, men i år er jeg ikke så misundelig, da jeg jo også har fine knopper i min :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er sådan et fint træ både med og uden sol. Det var samme vejr her, solen kom ved 13.30 tiden, og så var det lækkert vejr. Ja det ser ud til, at vejret bliver godt også de næste dage. Herligt hvis vi kan slippe for blæsten noget tid.
      Ja det er ikke godt, jeg tror ikke, det er gået op for ham, at han er upopulær.
      Orange tigerliljer skulle det blive til, det var bulbiller, jeg såede.
      Ja godt din camelia endelig vil være med til at blomstre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Her har vi kun en smule tåge om morgenen, og i går kunne vi endda sidde i kolonihaven og drikke kaffe med nogle venner. Det blev dog hurtigt lidt koldt:)
    I solen tager planterne på i vægt, og det ser jo godt ud når du kan få solen til at skinne gennem hullet i træet, men også tågebilledet er fint.
    Herligt med al den blomstring og fede knopper Lisbeth! - Og en særlig tilfredsstillelse at lave sine egne liljer. De ser sunde og robuste ud.
    Håber du slipper for den kolde vind snart!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja I er mere heldig med vejret end vi er. Her kom solen frem i dag kl. 15.30, heldigvis blæser det ikke i disse dage, og fuglene synger også uden solskin :) Men der sker lidt mere med planterne, når solen skinner.
      Ja jeg er glad for liljerne, der kommer immervæk noget ud af mine småsåninger.
      Ja heldigvis er den kolde vind væk nu, så er der kun tågen tilbage, men det går nok.
      Knus

      Slet
  11. Vackra träd i dimman - dimma ger en extra krydda. Jag har haft mycket sol här också, vinden blåser rejält ibland men jag försöker alltid skapa några platser dit vårsolen når och som har lä eller hyfsat lä. Där sitter jag och njuter :) Helleborus slår ut i rask takt här också, det är spännande att följa hur olika tidiga de olika plantorna är.

    Kram, Carina

    SvarSlet