fredag den 18. marts 2022

Påskeklokker og forår i luften

 Så kom solen også til Samsø


Det var en dejlig morgentur, jeg nyder fuglesangen ved sommerhusene og hjemme hos os selv, til morgen kunne vi høre stæren.
Cornus mas med regndråber
Påskeklokker
indeni
og udenpå
lige ved at springe ud
en dobbelt
og en mere
hvide
og blandede
små hoveder
på en af de dobbelte
pavillionen set fra skoven
snart blomster i R. parmulathum v. Ocelot
i dag sprang den ud, den er lidt løs i blomsten
R. Daurilut nåede alligevel at springe lidt ud, men som I kan se, er der mange brune knopper.
R. Praecox klarede det bedre
det bed er vist nede fra og op et par gange, denne gang har jeg taget billedet oppe fra og ned
Nektarinen er tæt på blomstring, den står i pavillionen
på grund af det kølige vejr er jeg ikke nået langt med tilplantningen af bedet i regnvandsbedet
men i dag skal det være
Salix moupinensis er ved at springe ud
Photinia serratifolia er købt hos Arne Jakobsen ligesom  pilen ovenfor.

Så sprang de sidste crocus ud, de første ligger hen af jorden nu.
I må have en dejlig solskinsweekend, nu skal jeg i haven.



20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, endelig ser det ut som våren kanskje kan komme her også med bedre temperaturer fremover. Jeg lengter veldig etter å bli kvitt all snøen her! ;)
    Dine påskeklokker blomstrer så fint, og de mørke dobbelte er så fine. Kommer de med doble blomster fra frø også, eller er det kun morplanten som har det?
    Tenk at krokusene hos deg allerede er avblomstret, og her har de fortsatt masse snø over seg...
    I dag er det meldt om 8 grader og det er strålende sol. Det hjelper veldig på humøret og på min utålmodighet :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja solskin og højere temperaturer kan vi lide, her er over 9 grader, herligt. Jeg håber, du snart slipper for sneen, så du også kan nyde forårsblomsterne.
      Se det var et godt spørgsmål om de dobbelte, jeg har selv gået og spekuleret på det, men jeg ved det ærlig talt ikke. Måske finder jeg ud af det, jeg tror ikke, de sætter så mange frø.
      Dejligt at vi er i godt humør :)
      Klem

      Slet
  2. Du har så mange flotte påskeklokker, og det er fint at se dem hos dig, for så kan du have ulejligheden med at vende dem eller kravle rundt og foto'fere dem;-))))
    Vi havde dejligt vejr i formiddags og gik en tur. Det har været koldt i eftermiddag, synes jeg, så jeg drev den af indendørs med at lave weekend-kage.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er mange fine imellem, men kravler gør jeg nu ikke, så kommer jeg aldrig op igen, I må nøjes med, at jeg vender dem.
      Ja det har været fint vejr i dag, men den nordlige vind blev lidt kølig, vi kom dog op på 10 grader. Kaffen blev indtaget i pavillionen, der var heldigvis læ. Det lyder godt med en kage, her blev det ikke til kage, men på tirsdag måske.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tirsdag er perfekt kagedag ;-)

      Slet
  3. Your garden is looking good. I got out yesterday to do a little work on the flower beds, but still some snow and ice on the ground. Maybe -- in a couple of weeks my area will start looking "alive" like your garden - I can only HOPE!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello garden at Waters East
      Thank you. It is not nice to work, when you still have snow in your garden. I hope it will soon look alive :)

      Slet
  4. Du har altså mange fine udsigt,fix punkter i din have.
    Vi sad og drak kaffen i drivhuset, da jeg var kommet hjem. Herligt, og jeg måtte sørme smide jakken. Om føje tid kan vi forhåbentlig sidde ude.
    Mon de dobbelte påskeklokker er lige så frø,spire villige som de enkle. Jeg har en, sød lys dobbelt, og den har endnu ikke lavet frølinger.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har jeg. Vi sad i pavillionen og drak kaffe, den nordlige vind var for kold, men der var godt der ligesom i jeres drivhus. Ja forhåbentlig varer det ikke længe, inden vi kan sidde ude.
      Ja det kunne jeg også godt lide at vide, jeg synes jeg har mange dobbelte påskeklokker, men jeg har ikke set frølinger ved dem. Vi må holde øje med dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Så kom det gode vejr tilbage, og weekenden ser også solrig ud, så det må nydes, om det så bliver ude eller i drivhuset, måske det kan blandes lidt :-)
    Wow et smukt billede aften dobbelte påskeklokke med regndråber.
    Ærgerligt med Daurilut, men godt at andre har klaret det og er klar med en blomstring.
    Så skal du snart igang med at lege bi. Altid spændende om det lykkedes at få frugt ud af anstrengelserne :-)
    Den er smuk den lilla/stribede krokus.
    Fortsat god aften og en god weekend.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt vejr i weekenden er ikke så tosset, ja måske kan du være både ude og inde.
      Ja men der kom da lidt blomster i Daurilut, men ikke så flot i år som den plejer at være.
      Det lykkes hvert år at lege bi, desværre rådner og modner frugterne, så er der ikke så meget ved det, men blomsterne er kønne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jo længere vestpå man kommer des mere forår er der. Her er det stadig det samme, men jeg har da fået plantet lidt i havens nye bed. Regnen blev en lang næse, kun lige nok til at klistre sand fra Sahara på alle vinduer:) Men det var fint og mildt i dag for en gangs skyld!
    Din have ser godt ud i det fine lys med alle farverne på både blomster og blade, og kirsebærkornellen ser ud til at fryde sig over lidt vand fra oven!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du nok ret i, jeg vågnede op til en kridhvid have :( det er ikke godt for de rhodoer, der er ved at springe ud. Vi fik heller ikke meget regn, for lidt i hvert fald. Kirsebærkornellen har også taget skade af kulden og blæsten, der var bare lige en enkelt dråbe.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det var en vacker Salix, googlade och bladen var vackra. Helleborus blommar här också och många är på väg. Igår böjda jag mig ner för att titta närmre på några halvt utslagna knoppar... Jag får gå dit med ett litet rensjärn för det var mängder av frösådder på väg upp mitt i plantan. Där vill jag inte ha dem.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja salixen er fin også med løv på. Der er godt nok mange frøsåede under påskeklokkerne, jeg har også planer om at flytte nogle af dem.

      Slet
  8. Krokussæsonen er i grunden kort til forskel fra påskeklokkerne. Photinians nye blade er nærmest et lille kunstværk.

    SvarSlet
  9. Krokus er så fine i udspring, men de holder ikke længe, jeg tror, nogle af mine har rettet sig lidt i dag i solen. Ja Photinians nye blade er flotte.

    SvarSlet
  10. Energiniveauet med hensyn til havearbejde vokser betragteligt, når vejret er så godt, som det nu igen er blevet - og denne gang skulle det vare relativt længe, så det ender nok hurtigt med, at vi mangler vand på trods af den megen regn, vi fik tidligere på året.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det hjælper med solen, men jeg synes nu ikke mit energiniveau er så højt ;) jeg laver dog noget alligevel. Jeg ville gerne have regn, så jeg kan få gødet mine rhododendron. Jeg vil også gerne være fri for nattefrost.

      Slet