fredag den 4. marts 2022

Frø af liljer og en rose i blomst

 Vi var så heldige, at vi fik solskin fra kl. 15.30 i går, så jeg nåede at tage nogle solskinsbilleder, i dag er der solskin og klar himmel fra morgenstunden, termometeret stod på - 1.5., og det var helt hvidt og smukt. Jeg gik min tidlige tur på golfbanen og tog mange billeder, men først skal I se dem fra i går:

Adonis amurensis/vinteradonis er nu endelig ved at se ud af noget
crocus på vej i ørkenbedet
disse står i skoven
jo det var fint vejr at tage billeder i




Hønsebenstræ/Thujoopsis er groet godt til nu, det har taget sin tid.
På billederne herunder håber jeg på at få Karstens opmærksomhed
har du eller andre bud på, hvad dette kan være?
Her er det martagonliljer, der er på vej
og her igen den orange tigerlilje af bulbiller fra en gammel have i Nordby bakker. 
det klare vejr i onsdags forsvandt med gusen, heldigvis drev den væk igen
Påskeklokker
frøplante
denne er fra samme plante


R. Wine and Roses
Syringa pinatifolia har store knopper
Penny Lane, den første rose i år, eller den sidste fra 2021
Jeg slutter af med 2 billeder fra min skønne morgentur:

Så flot var det her til morgen, hvor er vi privilegerede at bo sådan et fantastisk sted. Jeg elsker mine morgenture, hvor jeg har det hele for mig selv. 
På søndag er det 11 år siden, jeg startede med at lave bloggen Høneballehaven, mon ikke der kommer lidt om det i næste indlæg. Tak fordi I stadig er nogle, der følger trofast med. 
Dejlig weekend til jer. 







26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Dine krokus og påskeklokker er så flotte. Ja, du bor på et perfekt sted for å ha en lang hagesesong. Jeg er en grønn av misunnelse når jeg ser ut over 25 cm med snø :(
    Men sånn er det hver vår ;)
    Den første frøplanten var veldig fin. Det er så morsomt å se hva som dukker opp av frøplanter av de.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er flotte nu, jeg bor rigtig godt her, jeg kan godt forstå, at du er misundelig, jeg vil ikke bytte ;) selvom det kunne være hyggeligt at se sne, bare et par dag.
      Ja jeg bruger meget tid på at gå rundt og se på frøplanterne.
      Klem

      Slet
  2. Nu er foråret ikke bare på vej, det ER blevet forår. Er det ikke usædvanligt, at syrenerne har så store knopper i starten af marts? Krokus, der slikker solskin, er et livsbekræftende syn.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja vi må sige, at det er blevet forår, trods kolde nætter. Krokus er så dejlige, når de lukker sig op for solen. Jeg er ikke sikker på, at de almindelige syrener er så langt, pinatifolia er lidt anderledes og tidligere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Tror bestemt også at det er liljer - Flotte skud, men hvilken? - Det må tiden vise, som det ser ud kunne der godt komme blomster dette år:)

    Fin frodig Adonis amurensis, Jeg er begejstret for hele slægten!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ok jeg var noget i tvivl, men du mener også, det er liljer, det bliver spændende at se, om der kommer blomster i år.
      Ja Adonis amurensis er så fin, jeg købte den sidste år, jeg er også meget begejstret for den.
      Tak i lige måde og tak fordi du svarede.

      Slet
  4. Ugh, det er flot vejr, men koldt om morgen. Det er nu flot med rimfrosten, meen meen..
    Ja det er altid sjovt med frøplanter. Påskeklokkerne er sjove at hilse på nu. Hvordan ser de ud, de nye?? altid spændende. Og jeg har osse flere kuldekimere i drivhuset, der er begyndt at spire. Det begynder at krible i fingrene for at begynde forårssåningen. I år har jeg "heldigvis" ikke helt så mange. Jeg har ikke købt ind som jeg plejer, men nøjes med de hjemmeavlede i år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er flotte kolde morgener, her bliver det først rigtig koldt, når vinden kommer, det gør den altid.
      Ja det er spændende med påskeklokkerne, jeg når at vende mange, vi skal jo se, om de er flotte.
      Dejligt når kuldekimerne begynder at spire, men det kribler ikke i mine fingre, jeg er ikke god til det. Jeg håber, de hjemmeavlede klarer det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Ha, ja du fangede MIN opmærksomhed med bærrene... :-) De er der stadig, ser jeg :-)
    Hvor er det smukt med rimfrost og sol - det er rigtigt forårsvejr. Men det har altså været godt koldt i dag. I hvert fald her.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det var godt, jeg tænkte selvfølgelig også på dig, da jeg tog billedet. Mange er faldet ned i stormen, men der er stadig nogle, der klamrer sig fast. Ja da vinden kom blev det koldt, så skal vi have meget tøj på, og så er det svært at lave så meget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Good evening dear Lisbeth,
    Enough to see and to enjoy in your garden. Great that the weather is so beautiful. Also here a lot of sunshine but frosty mornings.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Nice to hear that you also have nice weather and sunshine, it is only because of the frost, so we must enjoy.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Det ser flot ud med rimfrost og sol, og spændende med din syringa pinnatifolia, den har jeg også men min er slet ikke så langt fremme. Adonis amurensis er virkelig sød. Nu er lægge kartoflerne kommet i hus så skal de bare lægges i bakker til spiring. Jeg var ude på planteskolen tæt ved Askjær for at købe en buket men jeg kunne ikke modstå stedmoder blomsterne, der var to store drivhuse bare med stedmoder planter, både farver og duft var helt fantastisk. Jeg har også et par steder i skoven hvor jeg har en store grupper af lilla crocus, det ser godt ud. Jeg har plantet nogle gule crocus og har været meget i tvivl om farven passede i skoven, men på denne årstid synes jeg faktisk det er dejligt med nogle pang farver, så jeg har bestemt mig for flere løg til efteråret, desuden flere iris reticulata løg. Herhjemme er der fyldt med hvide crocus, de selvsår sig helt vildt.
    god weekend.
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det er flot med rimfrost og sol, pinnatifoliaen er langt fremme, din står nok skygget i skoven, så tager det længere tid. Jeg er glad for Adonis amurensis. Ja du må i gang med kartoflerne, så du kan få tidlige kartofler. Både hvide, gule og lilla crocus er flotte, der må godt være pangfarver på denne tid af året. Her er det mest de lilla, der selvsår sig. Iris reticulata er flotte, god idé med flere af dem.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Vi takker mange gange fordi vi må være med på dine morgenture! :-) Så dejligt med forårsblomster og nye spirer i potterne.

    SvarSlet
  9. Ja men selv tak da, jeg er glad for, I vil med.
    Ja det er skønt.

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth
    Her var det igen tåget i morges, og solen kom ført op af dagen som de seneste dage. Dejligt at dagen startede med sol hos jer, og med sol så er et rimet landskab meget smukkere.
    Flot lilje børnehave :-) jeg syntes også at det ligner liljer på det første billede, så spændende at se hvilken.
    De er også pænt langt fremme. Jeg har et par enkelte i min børnehave der også er ret langt fremme, men de står også beskyttet, jeg har også håb om at de vil blomstre i år, de ligner meget dine.
    Det er da fantastisk med en flot rosen knop og selv om den er på gren fra sidste år, så kan den vel godt kaldes for årets første :-)
    11 år på bloggen, det er da lidt af en bedrift. Det har været en fornøjelse de år jeg har været med.
    Jeg fik lige købt nogle Gladiolus i Brugsen, de havde mange i virkelig fine farver, så jeg blev fristet, for det er efterhånden mange år siden jeg har haft dem i haven sidst.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Øv med tåge hos jer, vi var meget heldige, der blev smukke billeder ud af det.
      Nå du mener også, det er liljer, ja det bliver spændende at se, især hvis de vil blomstre i år. Mon jeg har fået dem af dig, kan det tænkes?
      Ja Penny Lane er ret flot af en vinterrose at være.
      Dejligt jeg har dig til at kommentere, det er rart med de trofaste, og det er du i hvert fald.
      Gladiolus har jeg ikke sat i mange år, men jeg har nogle, som dukker op hvert år, de er velkomne :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hellere rimfrost end regnvejr, selvom jeg sagtens kunne undvære nattefrosten. Spændende spirer, du har i potterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Vi er helt enige, rimfrost og dejligt solskinsvejr, det kan vi lide. Ja det er spændende med spirerne.

      Slet
  12. Adonis amurensis blommar fint nu och roligt att den etablerat sig hos dig. Skotten skulle jag säga är lilja eller någon fritillaria - de är väldigt lika i början.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er dejligt at Adonis amurensis vil være her hos mig. Tak for bud på spirerne, jeg har også tænkt fritillaria.
      Kram

      Slet
  13. Kulden kan nu også noget... Ja, rim og sol er altid en flot kombination! Tænk at du har blogget i 11 år snart, og stadig kan finde inspiration. Det er ikke så ringe:)
    Adonis står så flot, og du er langt fremme med syrener - og så en rose! Alle sæsoner blandet sammen efterhånden i vort milde klima. Jeg vover et øje med dine kraftige spirer, men det er kun gætteværk. Hvad med kejserkrone?
    Tak for mange dejlige morgenture gennem årene!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
  14. Hej Ulla
    Ja rimfrost og kulde giver ofte solskin, og det kan vi lide. Ja det er helt pænt med 11 år på bloggen, så må man godt prale lidt ;)
    Det er ikke en almindelig syren, de andre er ikke så langt. Ja der er alle sæsoner blandet sammen i dette indlæg.
    Du er inde på noget af det rigtige, kejserkroner har jeg ikke, men det er nok en fritillaria, det foreslog Carina også.
    Selv tak fordi du går med ;)
    Knus

    SvarSlet
  15. Det er forår, når man kigger ud af vinduet, men temperaturen derude kan desværre ikke helt følge med kalenderen, når himlen er så flot og skyfri. Sådan hænger det jo ofte sammen ... man kan ikke få alt 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er stadig koldt derude, men hellere rim og frost end regn og blæst/storm. Foråret kommer nok.

      Slet