onsdag den 16. marts 2022

Blomster og blomster

 Dagen i går startede med tåge, endnu værre er det i dag

så det var et ganske andet billede af Besser kirke, jeg fik taget. Derfor blev der ikke taget mange billeder på morgenens luftetur. Men jeg havde mange billeder fra mandag, senere kom solen frem, og jeg fik taget endnu flere billeder:
De smukke anemoner vil ikke bo hos mig, men jeg fandt da en enkelt i skoven
derimod har jeg meget held med crocus

denne lille flok står i ørkenbedet
Peberbuskene står rigtig flot nu
denne er ikke så stor, den står bagved træpæonerne i den gamle del af haven og er fin sammen med crocus.
Påskeklokker er der mange af
denne står i midten på billedet ovenfor
denne står bagved
og denne foran
de næste tre står i bedet med de gyldne roser




ja påskeliljerne er også ved at blomstre
Primulaerne er også i gang:




disse står som en kant i et af bedene
det var så fint vejr i går, at vi kunne sidde ude og drikke kaffe, selvfølgelig med overtøj på, i dag er det derimod ret køligt med vind og gus. . 
Her er solen fanget bag den bornholmske røn
Inden længe er det rhododendrontid  R. parmulathum v/Ocelot
Rigtig dejlig dag til jer.






23 kommentarer:

  1. Jeg nyder alle farverne i dine bede nu hvor tågen lægger et gråt gardin over dagen. Peberbuskene giver et fint drys af violet, som står så godt til krokus og påskeklokker, og så er der allerede påskeliljer i blomst! Her må vi nøjes med småbitte primula i jordoverfladen. De blomstrer ganske vist fint i gult, men de vil ikke gerne strække sig i vejret. Tillykke til jer der kan nyde kaffen udendørs - i hvert fald engang imellem.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør jeg også, her er det ikke så tåget mere, men solen trænger ikke igennem. Ja peberbusken er fin sammen med krokus og påskeklokker. Ærgerligt at jeres primula ikke vil strække sig i vejret.
      Tak for det, i dag bliver vi inde, når der skal drikkes kaffe.
      Knus

      Slet
  2. Ja det er et kedeligt vejr i dag i modsætning til i går, hvor vi også var ude - vi snød dog og tog kaffen i havehuset (i skjorteærmer).
    Jeg kan næsten mærke duften fra dine peberbuske helt herover :-)
    Jeg kan godt se, at påskeklokkerne er fine, men jeg holder allermest af primulaerne, som man man nyde stående. De har tilmed de dejligste glade farver.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja i dag er det godt nok kedeligt vejr og koldt. Skjorteærmer kunne vi ikke klare ikke en gang i pavillionen.
      Jeg må desværre sige, at jeg ikke kan fornemme duften af peberbusken, det er ærgerligt. Måske er det min første mands rygning, der har ødelagt min lugtesans.
      Ja påskeklokkerne er fine og tiltrækker kameraet, men du har ret primulaernes glade farver kan nydes stående :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Måske din sort ikke dufter - jeg husker bare, at jeg har duftet dem i andre haver :-)

      Slet
    3. Ja måske, Gunvors dufter heller ikke, mener hun. Jeg vil ikke ud og stikke snuden i den nu, det er for koldt og blæsende i dag.

      Slet
  3. Martsvejret er åbenbart betydeligt bedre her vestpå, for den trælse tåge er vi helt sluppet for. At se primulaer i blomst er som at gense gamle venner. Vores synes, det stadigvæk er for koldt til for alvor at blomstre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er nok bedre vejr hos jer, tågen er bestemt rar at være fri for. Underligt så at jeg er foran med primulablomstringen. Men det er gode forårstegn, selvom det er koldt endnu.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det er da merkelug at de blå anemoner ikke vil bo hos deg når de vokser vilt i skogen. Dine krokus er så flotte, og det samme er dine helleborus og primula :)
    Så deilig å kunne sitte ute alt nå!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er lidt underligt, jeg ved, du har mange, men de forsvinder igen, året efter jeg har sat dem.
      Ja vi var heldige, i dag er det temmelig koldt, så vi bliver inde.
      Klem

      Slet
  5. Uff ja tågen er træls. Det har været halvfarlig at krydse vejen om morgenen.
    Blå anemoner er bare så fine og skære. Men de vil heller ikke vokse hos mig. Så nu "nøjes" jeg med de hvide og gule. Og så Blanda.
    Dine påskeliljer er lang fremme,. Det er kun i drivhuset mine blomstrer. Osse dine påskeklokker er længere fremme. Jeg nyde at kunne gå rundt og "hilse" på dem, der er mange fine nye i år.
    Dufter peberbusken? Det har jeg da ikke lagt mærke til. Må prøve i morgen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja meget træls, den kom igen her til aften, men er knap så tæt nu.
      Tænk har du samme problem med de blå anemoner, det er så ærgerligt, jeg må også nøjes med de samme som dig.
      Der er ikke så mange påskeliljer i blomst endnu, men det kommer jo nok.
      Tak for de ord med peberbusken, så er jeg ikke ene om det, jeg kan heller ikke lugte den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Peberbusken er meget flot. Jeg kunne fristes til at skaffe en. Det ser så godt ud sammen med dine påskeklokker og krokus. Og alle de forskellige primula er så fine - dejligt med farveklatter rundt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja peberbusken er flot, nogle steder sår den sig selv, men ikke hos mig. De klæder virkelig hinanden. Ja primulaerne er så fine nu.

      Slet
  7. La tua primavera è molto avanti rispetto a qui da noi! La daphne è bellissima! L'ho vista in vendita ma ho paura che non regga al secco estivo.

    Ti auguro una buona primavera :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pensa di essere davanti. Potresti essere troppo asciutto per Daphne.
      Devi anche passare una bella estate.
      Grazie per il tuo commento.

      Slet
  8. Ja, kedeligt, klamt og hundekoldt har det været i dag - ikke over 5°.
    Jeg glæder mig til om nogle dage; så skulle det blive lunt og solrigt i en længer periode. Jeg håber de har ret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har ikke været rart at være ude i, så jeg nøjedes med morgenturen i dag.
      Jeg glæder mig også til det bliver lunt og solrigt, ja lad os håbe, de har ret.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det har været en kedelige start på de sidste par dage, men det er da heldigvis blevet bedre op af dagen. Det var også her koldere idag, men jeg er glad bare det er nogenlunde tørvejr. Mon ikke vi kan klare os lidt med det vand der er i jorden :-)
    Ærgerligt at de små blå anemoner ikke rigtig trives hos dig, til gengæld ser det godt ud på mange andre sager. Her går heldigvis godt for anemonerne, jeg syntes også at Påskeklokkerne er ok her, men jeg syntes nu at dine er flottere, men sådan er det jo så forskelligt :-)
    Selv om der må overtøj til så er det skønt når man kan begynde at sidde ude, det er jo tegn på at det går den rigtige vej.
    Ja det er da lige oppe over med den rhodo, skønt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været kedeligt med tågen og det klamme vejr, i dag har vi slet ikke set solen, det har været vandkoldt. Jeg vil nu gerne have lidt regn, så vi lige kan få blødet op inden jeg skal gøde rhodoerne.
      Ja de blå anemoner er ikke specielt villige her. Du kan få unger af mine påskeklokker, måske kan det så blive blandet lidt.
      Ja det var dejligt at sidde ude i solen i går, i dag havde vi ikke den fornøjelse, men mon ikke det snart bliver bedre.
      Det varer ikke længe inden rhodoen blomstrer. Det hele er meget tidligere end sidste år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Jeg havde så travlt i haven i går, at jeg slet ikke fik åbnet min pc hele dagen.
    Idag småregner det her, men de sidste par dage har været ret fine her, og jeg svedte da i haven igår, så hatten måtte af.
    Jeg nyder så meget at gå over til min R. daurilut, måske kan jeg sende et billede til dig - hvis jeg får det taget.
    Jeg plantede lige et par afblomstrede primulaer ned i skoven, de kommer til næste år igen.
    Har haft travlt med at bestille haveplanter i Holland, bl.a. en Hydrangea macrophylla Youmefour, den skulle du prøve at slå op, dobbelte blomster, desuden en Edgeworthia chrysantha Winterliebe, samt et par spændende birke træer.
    Dejligt med påskeliljer i blomst, det varer lidt her, inden de når dertil.
    Du har godt nok mange fine påskeklokker. Dine peberbuske er noget mørkere i farven end mine, måske det er derfor de ikke dufter. Mine er jo indsamlet fra naturen, hvor de gror vildt.
    Ingen tåge her men til gengæld havde vi nattefrost forleden morgen. I går formiddag viste temperaturen 11 grader.
    Fortsat god dag til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja men du nåede det heldigvis alligevel :)
      Vi fik kun 1 mm i dag, jeg ville godt have haft lidt mere, så jeg kunne få gødet rhodoerne. I går var her hundekoldt hele dagen, i dag så vi først solen kl. 18, men i morgen bliver det forhåbentlig bedre. Ja tak til et billede af R. Daurilut, det vil glæde mig, hvis du får det taget :)
      Mine primula er også bare nogle, jeg har plantet ud efter blomstring. Hydrangeaen ser spændende ud med de små dobbelte blomster, jeg har set dem i hvidt hos min nu afdøde veninde. Papirbusken ser også fin og spændende ud.
      Jeg har heller ikke så mange påskeliljer i blomst endnu, jeg synes, det svinder i dem.
      Jeg har også lige set en anden farve peberbusk, denne er rigtig fin i farven, men duft har den ikke. Jeg har vist ikke mulighed for at finde dem i naturen herovre.
      Der var også lidt frost her, da det var tåget.
      Tak og god aften til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Great photos once again. You are way ahead o f me and my garden. Snowing here this afternoon!

    SvarSlet