tirsdag den 22. marts 2022

Hip hurra

 Det min fødselsdag, dem har jeg haft nogle stykker af. I år fylder jeg 60 år for 13. gang, det bliver ikke ved at gå. 

solopgang til morgen, sikken et dejligt vejr uden blæst, hvor er jeg heldig

påskeliljerne er godt på vej

Hvordan skal jeg så bruge dagen, jo stille og roligt for mig selv, mens jeg nyder haven og det stille vejr. Mon ikke også der er et par stykker, der ringer. Lagkagen er lavet, så kan Bent mæske sig i den 😋 det glæder han sig helt sikkert til.

Erythronium/hundetandslilje
Erythronium dens canis

Jeg er heldig, at jeg er blevet så gammel, det er ikke alle, der får lov til det. Jeg er også heldig, at jeg har en skøn have at gå rundt i. Det er bare lykken, gad vide hvor længe jeg kan blive ved med at klare de 2500 m2, ja det er ikke til at vide. Jeg må slække lidt på lugningen og glæde mig over alt det fine, jeg har i haven.

Det er nu, at rhododendronerne begynder at blomstre, ja i hvert fald de tidlige af dem

R. calophytum 16. marts
18. marts
20. marts

21. marts
sprang den ud
også R. parmulathum ocelot hybriden blomstrer nu
 R. Daurilut klarede det nogenlunde
nu venter vi på R. Isola bella (hybrid = krydsning)
og R. racemosum (vildart)
Påskeklokker:
denne fandt jeg i dag
ret fantastisk synes jeg
i solen
også en nyere


flere har spurgt, om de dobbelte sætter frø, det er jeg faktisk i tvivl om, men jeg har ikke fundet frølinger rundt om nogle af mine fyldte.
her i stenbedet i den gamle del af haven står R. Praecox og lyser op
For en del år siden fik vi foræret et lille elmetræ, nu er det blevet både pænt og stort, pilen ved siden af var blevet lidt for voldsom, så Bent fjernede den ene af stammerne, så elmen ikke bliver misformet. 

Solnedgangen i aftes

Spætten ønskede mig også tillykke. 
Med det vejr kan det kun blive en dejlig dag, jeg håber, I nyder det, det gør jeg 💟





28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Tillykke med din fødselsdag! Det var da noen veldig flotte blomster du hadde funnet frem i dag :)
    De doble påskeklokker må jo også formeres, men det er jo mulig at de blir delt i planteskolene. For de selges jo som doble, men det vet jeg ikke noe om hvordan de gjør det. Jeg har veldig få doble juleroser her, for de som har spirt av mine egne planter har alle hatt enkle blomster.
    Jeg ønsker deg en riktig god dag!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for det, ja der var mange fine blomster til i dag. Jeg undrer mig også lidt over de dobbelte påskeklokker, for de må jo komme et sted fra, jeg synes, jeg får flere for hvert år, men jeg ser ingen frølinger.
      Tak skal du have og i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Jeg prøver lige en tredje gang for at sige STORT TILLYKKE. Det er en glimrende ide at genbruge fødselsdage.
    Selv haven har samlet den smukkeste buket til dig, og fuglene er også dukket op :-)
    Rigtig god dag - og tak for dejligt vejt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth
      Ja i min alder må man godt genbruge fødselsdage.
      Ja haven har samlet en fin buket og Bent købt en, men så får han også lagkage på min fødselsdag :)
      Selv tak - jeg var heldig og det var I også ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Tillykke med fødselsdagen. Håber du kan klare din have længe endnu.

    KH Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gitte
      Ja lad os håbe det
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Stort tillykke med fødselsdagen, det er en skøn tid at have fødselsdag på med så meget solskin og blomster i haven.
    Mon ikke du klarer haven i mange år endnu, du er jo i langvarig træning og kan tage tingene som de kommer. Det krydser jeg fingre for.
    Hils Bent og hav en skøn dag fortsat.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja det er ofte rart at have fødselsdag i marts, januar er ikke altid så god.
      Jeg håber, jeg klarer det nogle år endnu. Jeg må acceptere ukrudt, så går det nok.
      Tak for det og tak for hilsen
      Knus

      Slet
  5. Hahaha, nej, du kan ikke blive ved med at fylde 60, men du skal da alligevel have et tillykke på din 13. 60-årsdag 🎈🥳
    Jeg blev også op til 29 år og 36 måneder, men det er længe siden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nej den går nok ikke meget længere. Tak for det :)
      Ja det er nok nogle år siden :)

      Slet
  6. Many plants starting to break into bloom. Lucky you, not happening yet here.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes a lot of things is happening here and soon it will come to you too.

      Slet
  7. hi hi genbrugsfødlsdag, den skal jeg huske. Stort tilykke med dagen, og tak for det fine vejr. Lunt OG stille. Og jeg havde for en gangs skyld endelig en kort dag. Så jeg har været i haven næsten hele eftermiddagen.
    Uhmm hundetand, den er der flere der viser, og jeg sidder og savler. Nu må,vil jeg altså have den...
    Spændende påskeklokke,, de kan lave nogle meget fine og spændende farvemønstre i deres plantebørn.
    Jeg håber du osse haf fået noget guf til din fødlsdag, når Bent har fået lagkage..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja er det ikke smart :) Tak for det, jeg havde jo set på DMI, at det skulle blive stille vejr i dag, det var herligt. Godt du nåede i haven, det er så dejligt at gå derude i sol og stille vejr. Ja de første år jeg havde påskeklokker var de alle ens, men det har bierne gjort noget ved.
      Ja jeg fik min obligatoriske is :) og Bent var glad for lagkagen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. stort tillykke med fødselsdagen :)

    SvarSlet
  9. Tillykke med endnu en 60-års-dag Lisbeth! Dejligt nemt at huske dette dejligt runde tal - og kun det:) Ikke alene du har været heldig i dag, her var det hvad jeg vil kalde årets første forårsdag, og stille med mildt solskin og kaffetår i haven. Bare herligt!
    Håber I har hygget jer på din fødselsdag, og Bent har nydt lagkagen! Det er jo ikke nødvendigt at komme med blomster til dig, for det myldrer jo op allevegne i haven. Så smukt altsammen!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det, ja det er snart blevet til mange 60 års dage, så kan jeg holde mig "ung" på den måde. Ja det har været det skønneste vejr, vi nød også kaffen, lagkagen og isen i haven.
      Han kom nu alligevel med en fin solskinsbuket til mig.
      Knus

      Slet
  10. Bellissima la fine del tuo inverno! Non vedo l'ora di vedere la fioritura delle tue azalee e i tuoi rododendri :)

    Buona primavera!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sì, è meraviglioso, non passerà molto tempo prima che io possa mostrare più rododendri in fiore.

      Slet
  11. Hej Lisbeth,
    Rigtig hjertelig tillykke med fødselsdagen i dag, håber du har nydt dagen og det skønne solskinsvejr, det har været rigtig forår.
    Dejlige billeder af sol- op og nedgange. Godt du alligevel har fået lidt blomster i din R. daurilut. Hundetand er en skøn plante, jeg går også og spejder efter mine.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Tak skal du have, ja du kan tro, jeg har nydt dagen og det fine forårsvejr.
      Ja R. Daurilut svigtede ikke helt. Hundetand er skøn, jeg håber, der kommer flere op, jeg har i hvert fald sat flere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hvilken herlig dag det har været, det er sørme ikke enhver forundt at have fødselsdag med så flot vejr når vi stadig kun er i marts, nå men chancen er jo større i marts end i november. Tak for det fine vejr og endnu engang tillykke med dagen. Håber du har nydt den i haven, der er ihvertilfald en masse at nyde nu, og Bent har nok nydt lagkagen :-)
    Jeg tænker at de fleste dobbelte påske sætter lige så mange frø som de enkelte, men at de fleste frølinger desværre bliver enkelte. Jeg såede for en del år siden frø fra en dobbelt men der kom kun en dobbelt ud af anstrengelserne.
    Dejligt at Søren spætte kiggede forbi, det var da en af de fine fødselsdags gæster :-)
    Fortsat god aften til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en skøn dag og bestemt nemmere at have godt vejr i marts end i november. Tak for hilsen, jo jeg har nydt dagen og Bent lagkagen :)
      Ok det var en god oplysning, så egentlig skal vi dele dem for at være sikker på, at det bliver dobbelte.
      Ja på et tidspunkt i eftermiddag havde vi besøg af tre spætter, dog ikke på kuglen nær vinduet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Et stort tillykke med fødselsdagen! Jeg håber, du fik lige den dag, du ønskede dig. Jeg har tænkt på dig flere gange i dag, for du skaffede også smukt solskinsvejr til os i Vestjylland.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Elna
      Tak for det, jo du kan tro, jeg havde lige den dag jeg ønskede mig, stille og rolig med sol og ingen vind, det var virkelig ønsketænkning efter så mange dage med blæst. Godt det rakte helt over til jer :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hjertelig tillykke med fødselsdagen! Ja - det gælder om at finde en alder man kan lide og holde fast i den!! :-) Og sikke en dejlig måde at fejre dagen ved at kigge på fine sager, som folder sig ud i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Sydney
      Ja det var det, jeg tænkte. Jeg nød dagen og alt hvad der sker i haven.

      Slet