søndag den 20. marts 2022

Nattefrost, kartofler og solhverv

 Desværre vågnede vi op lørdag morgen til kridhvide omgivelser, nej det var ikke sne, men rimfrost.

rim på taget
og på markerne
kartoflerne var sat, men heldigvis var de godt dækket til
påskeklokkerne havde lagt sig ned, men rejste sig hurtigt igen
solen skinnede på vejen
og på Bertels bakke
Scillaerne i grøften er på vej op
og den flotte Cornus mas i haven i Langemark stod i fuldt flor, den lyser flot op. 
Der er alligevel lidt crocus tilbage


det ser flot ud med sådan en gruppe
her har de placeret sig rundt om glasbærbusken sammen med en primula
vi må nyde dem, snart er det slut med dem
heldigvis er der afløsere i form af primula
her har jeg plantet dem i kanten af et bed
lyngen er fyldt med bier, så der er en summen uden lige. Sommerfuglene flyver, når man prøver at tage billeder af dem.
R. parmulathum var ocelot hybrid
er sprunget ud
her er en blomst i skyggen
R. Praecox klarede frosten.
Hasselbror/Corylopsis er tæt på udspring, der skal nok komme flere billeder, når den blomstrer rigtigt. 
Morgenturen var ingen fornøjelse

Det var bidende koldt ved havet. Nu skinner solen heldigvis, men det blæser meget, så der skal godt med tøj på, hvis jeg skal arbejde i haven. 
Rigtig god søndag til jer. 







21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jeg skal også dyrke poteter/kartofler i år, men det blir i en veldig liten skala i forhold til de store jordene hvor de blir dyrket i nærheten av deg ;)
    Jeg har sett både en bie, humle og en sommerfugl her i dag! Våren er på vei :)
    R. Praecox hadde jeg i min gamle hage, men den var blitt for stor til å flytte på dessverre. Jeg har ikke sett de i salg her på mange år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så mange kartofler skal du nok ikke bruge :)
      Her er der ikke meget forår, selvom solen skinner.
      R. Praecox står og stråler derude nu, den er fin, synd du ikke kunne få din med.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Her har vi også haft nattefrost hver nat i lang tid, men dejlig solskin og lune temperaturer om dagen.
    Hvor er de gule primulaer søde som kant planter, og r. praecox klarer også natte frosten uden problem, min første knop er sprunget ud. Jeg har 7 R. staccato som skal til at blomstre, har du også den? De klarer også frosten.
    2 gange hver dag går jeg ind og nyder min R. daurilut, den er helt fantastisk, jeg har taget billeder men har ikke fået dem sendt til dig endnu.
    I går brugte jeg hele dagen i skoven med oprydning og tænkte så jeg ville fortsætte i dag, men nej, kroppen har sine begrænsninger så det bliver til afslapning selv om det er så flot vejr er det alligevel køligt .
    med mindre man finder læ mod syd.
    I kan vel nyde kaffen i havehuset?
    Rigtig god søndag til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det har også været nattefrost her, i dag blæser det vildt og er koldt, men jeg hakker skvalderkål om, det kan godt næsten holde mig varm. Jeg har ikke R. Staccato, kendte den ikke en gang, men jeg kan se, at Claus har den.
      Jeg har før haft en rhodo i pavillionen, jeg husker godt, at jeg var inde og kigge til den flere gange om dagen. Venter spændt på billeder.
      Ja du må ikke gå for hårdt til den, vi er jo ikke i træning endnu, så det nytter ikke, at tage for hårdt fat.
      I dag er vi trykket indendøre, når vinden er i øst suser det lige ind i pavillionen.
      Mon vi skal mødes før eller efter påske, hvad tænker du?
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Der var osse lidt nattefrost i græsset her i går, men vist ikke så meget som jer. Det så i hvertfald ikke så hvidt ud.
    Jeg så en citronsommerfugl i går. Skøn farve, men man ser dem oftest kun om foråret og forsommeren? Og der var en stor flok traner der fløj hen over haven i dag. Foråret så sagte kommer..
    Det er nogle store flotte grupper krokus du har. Mine er lige nu ved at være på det højeste. Jeg er så glad over der er så mange der har overlevet. Vi kan altså mærke det er en musejægerkat vi har fået igen. Der er mange flere løg der har overlevet vinteren, uden gnaskerier.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det var ret hvidt derude i går morges, i dag var der meget lidt, men det var susende koldt hele dagen.
      Vi ser desværre sjældent citronsommerfugle her, traner ser vi heller ikke, begge dele vil vi gerne se.
      Godt du kan have dine løg i fred for musene, jeg kan godt huske, du har klaget over dine sultne mus.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Flotte solskinsbilleder. Ja hvis vi gerne vil have solskin så må vi også tage morgenfrosten med! Så er det herligt med masser af forårsblomster, som er ligeglad med lidt rim. Ja for søren vinden var bidende kold i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja der er større chance for rim, når solen skinner, det er ok, bare vi da kunne blive fri for den bidende kolde vind.

      Slet
  5. Du er ellers megahurtig til at strikke et indlæg sammen. Søren har også lagt kartofler under plastik, ligesom du viser, men dog kun to rækker. Fantastisk flot vejr vi havde i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det, jeg har jo mange billeder, så flyder ordene af sig selv. :) Ja det er nok ikke nødvendig med så mange kartofler hos jer. Jeg kan ikke prale af vejret, nok skinnede solen, men vinden var hård.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Godt at de blomstrende rhodoer klarede frosten. Det blev en rigtig fin dag lørdag hvor det blev til lidt udetid, men idag har det godt nok været koldt og det var sket ikke indbydende at komme ud. Det har dog været godt tørrevejr så der er blevet vasket sengetøj. Der er ikke noget bedre end vindtørret sengetøj, så det bliver dejligt at komme i seng :-)
    Det ser rigtig godt ud med en kant af primula. Jeg startede på en sidste år, men er kun halvvejs. De skal nok luge have et par år inden de kan deles igen, så kanten kan laves færdig. Lidt tålmodighed kræves ?
    Skønt ned summende bier og flagrende sommerfugle, tegn på at foråret er her, håber at vinden vil lægge sig så vi også kan mærke det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var heldigt, for frost og den hårde vind kan ikke være godt for dem. Her var det også koldt i går, men det var værre i dag, jeg så godt, at det skulle blæse endnu mere på Fyn, også i morgen skal det blæse, øv med alt det blæst. Men sol og vind er godt at tørre tøj i.
      Ja det tager lidt tid at lave sådan en primulakant. Jeg huggede idéen hos Nugga, som ikke er her mere, jeg synes, det ser godt ud.
      Ja lad os håbe, at vinden lægger sig snart.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja, flot er vejret, men ikke synderlig lunt, og med blæsten oveni skal man arbejde sig varm. Skønne grupper af krokus og sikken en flot kirsebærkornel! Sådan må min gerne blive engang:) Vores primula blomstrer stadig lige i jordoverfladen, så det er ikke bare os andre der mærker kulden...

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det flottest at sidde inde og kigge ud, jeg har set, at det blæser næsten lige så meget hos jer eller mere. Ja den kirsebærkornel er flot, desværre er min ikke så fin. Nej det er en værre kulde, måske bliver det bedre på tirsdag.
      Knus fra Lisbeth

      Slet
  8. Jeg har også lagt kartofler. I fire kartoffelspande ...
    Det bliver ikke til vinterforråd, men kun lige nok til, at vi vil kunne nyde de få hjemmeavlede kartofler som et yderst eksklusivt måltid, som ikke fås bedre på trestjernede restauranter 😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja sådan 4 kartoffelspande, kan lige overkommes, jeg har også overvejet det, men som regel kan jeg købe helt friskopgravede i boderne, det koster så, men det må vi tage med. Det er nemlig det bedste af det bedste.

      Slet
  9. Man må håbe, samsøkartoflerne klarer nattefrosten. Det vil jo være katastrofalt for avlerne, hvis kartoffelhøsten slår fejl. Jeg såede Lathyrus på friland i går, men jeg tror, de kan klare lidt nattefrost.
    Krokusserne står så flotte i solskinnet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det må man, men det plejer at gå, det er værre, hvis de har nået at fået toppe. Ja mon ikke lathyrus klarer sig, jeg har før sået dem i potter i marts, det er gået godt. Ja i dag er krokusserne ekstra flotte med det fine vejr.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Uha, I har haft det koldt, når påskeklokken lagde sig. Vi havde en anelse rim, men slet ikke så meget.
    Det er en flot kirsebærkornel, du viser. Jeg glæder mig helt vild til mine fire ser sådan ud - det tager jo nok desværre nogle år, men i min fantasi... ;-)
    Første omgang krokus er ved at være væk er. De sentblomstrende er der endnu.
    Kh Lisbeth
    PS - jeg kan se på fb at folk ønsker tillykke. Også stort tillykke herfra - mon du/Bent skal have kage?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  11. Nattefrosten kan komme og gå både her i marts og i april, men kartoffelavlerne har godt styr på deres produktion ser det ud til :-)
    Men hvor dejligt for dig at blomsterne på rhododendron klarede det.
    Jeg går også i haven selvom det er koldt nogle dage, det er så dejligt at solen skinner og lærken synger til havearbejdet.
    Tillykke med dagen det ser ud til at vejret igen idag bliver fint :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet