torsdag den 24. marts 2022

Dagen derpå og kameliaen blomstrer

 ja onsdagen var nu også god dag, det var nemlig igen solskin om end der kom en let kølig brise, sådan er det herude midt i Kattegat. Dagene blev nydt i haven, hvor jeg rev bedene igennem og fik fjernet det værste græs og ukrudt, der groede der. I dag er det endnu bedre vejr her, selvom der var hvidt igen i morges. Morgenturen var nu skøn:

på vej ned til golfbanen
gæslingerne er klar
og mirabellerne med
igen en smuk morgen
den lille golfbanesø
Jeg fik en smuk fødselsdagsbuket af Bent, den nyder jeg her i stuen.
og en fin saks
anemonerne begynder så småt at blomstre, jeg håber der kommer mange flere
Scilla bifolia dukker op alle vegne også her midt i en pæon
her er der forår for alle pengene, primula og Tete a Tete
dem har jeg en del af rundt omkring, de er nemme at plante ud, når de er afblomstret og giver dejlig kulør i haven
også R. Praecox lyser op i haven
egernet er kommet frem og står ved siden af stenen fra Munkebo bakke, begge dele har jeg fået til min fødselsdag af børn, svigerbørn og børnebørn for nogle år siden
nå ja og Bent fik lagkage, så var han glad. Jeg fik en is 😍
dagen sluttede flot
den 23. var lige så flot:
tænk sådan et dejligt syn lige uden for haven
jeg gik min morgentur
og forbi haven med de mange crocus, det mere blå i baggrunden er scilla
 havet med sol i baggrunden
Da jeg kom hjem og gik min haverunde
opdagede jeg, at camelliaen havde åbnet de første knopper. Brushfield Yellow, den eneste jeg har navn på. Jeg har flere camelliaer i skoven
Og R. calophytum var sprunget ud

se så fint den står
liljerne er på vej
og lyngen tiltrækker sommerfugle og masser af bier.
Jeg fik en ekstra gave i dag fra to af mine børnebørn Edith og Theodor, derfor får I nu et billede af den gamle farmor ;)

Nu vil jeg ud og nyde den dejlige dag. Håber I får mulighed for at nyde jeres. 









19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så mange flotte bilder du viser! Dis er noe som vi nesten ikke har her, så jeg beundrer dine bilder med det. Flotte solbilder, og så mye som blomstrer hos deg nå. Nydelig camellia i blomst! Flott bilde av deg også :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, jeg viser bare det, jeg ser, jeg kan ikke lade være. Der er meget at se på nu derude, ja allerede må man sige. Camelliaen er fin - du har jo allerede vist mange billeder af dine. Jeg synes, I skulle se giraffe ;)
      Klem

      Slet
  2. Det har bestemt været flot vejr, som man kan se på dine billeder fra både gåture og haven. Det har nu ikke været så varmt (endnu), som jeg troede, men skønt er sådan noget forårsvejr :-)
    Hvert forår forstår jeg ikke, at så eksotiske blomster som kameliaer kan blomstre så tidligt her i landet.
    Flot krus!
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været flot vejr, men du har ret, det er ikke så varmt endnu herude ved kysterne. I dag er vinden til en forandring i vest, eller det var den i formiddag, den skifter tit.
      Nej det er utroligt med kameliaerne, jeg er vældig glad for mine eksotiske blomster, ja og for kruset ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Flot morgen billeder med rim på græsset, det ser koldere ud hos jer end her.
    Hvor er din R. calophytum flot, og den klarer åbenbart frosten.
    Jeg opdagede også at mine martagon liljer er ved at komme op og jeg fandt erythronium som er på vej op, og der ser ud til at komme adskillige sanguinaria canadensis op både den almindelige og den fyldte.
    Imponerende med blomstrende camellier på friland, den er rigtig fin.
    Flotte gaver du har fået og dejligt billede af dig.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Tak ja det var ret koldt her, men som du kunne se, klagede Claus også over frosten, så måske er det koldere mod øst. Ja det er heldigt, at R. calophytum klarer frosten, jeg har ellers været nervøs for den.
      Den lilje jeg viser er en almindelig lilje, men jeg har også set, at martagonerne er på vej. Nej hvor fint med sanguinaria canadensis, jeg har kun en enkelt, som ikke har vist sig endnu. Jeg håber, du kan skaffe mig nogle hos din plantepusher.
      Tak skal du have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Dine miabeller er godtnok langt fremme, hm, den bemærkning kommer vist tit. Du èr længere fremme end os.
    Det er en rigtig forårsbuket du har fået. Der har Bent været god.
    Din camellia ligner citronsorbet, lige til at blive lækkersulten af.
    Og krokustæppet er så dejligt, jeg mindes mine svigerforældres have. De havde osse sådan et tæppe, og jeg var så misundelig. Til gengæld var de misundelig på vores erentisser. Sådan er der så meget.
    Vi har siddet ude og drukket kaffe i dag for 3 gang i denne måned. Og set citronsommerfuglene vimse rundt i foråret.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Lige ved siden af os, er mirabellerne ikke sprunget ud endnu, billedet af dem er fra golfbanen.
      Ja Bent er god til det med buketter, han vælger selv farverne.
      Har du da ikke et tæppe af krokus, det må være musene, mine breder sig fint, men selvfølgelig er der flere på gården med martagonliljerne. Jeg synes, alle forårsblomsterne er flinke til at brede sig, men først når man selv har plantet en del.
      Ja vi har også siddet ude og drukket kaffe 3 gange, i dag var det helt sikkert dejligt vejr, og de lover godt vejr i morgen igen. Vi har også set en enkelt citronsommerfugl i dag, de kommer ikke så tit her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. I dag her det været let diset næsten hele dagen, men det gør kun det hele endnu smukkere, end det er i forvejen.
    Du er tidligt med anemoner - jeg kan ikke se, at de overhovedet er begyndt at pible op her i de sjællandske skove 🤔
    Hvad var din ekstra gave? Kruset?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det ser godt ud med dis, men det behøver ikke fryse om natten.
      Jeg ledte også meget efter anemonerne, de hvide skovanemoner er slet ikke fremme endnu. Ja ekstragaven var kruset.

      Slet
  6. Det er nogle skønne billeder du tager tidligt om morgenen mens rimen stadig ligger i græsset, og det stille vejr præsenterer sig flot også i solnedgang. Wow!
    Når du skriver 'dagen derpå' tænker jeg lige først, nå de har rigtig festet igennem, men det gik sikkert roligt og ordentligt for sig:) Fine gaver du har fået, og sikke et godt billede af 'farmor'!
    Det flotte tæppe af krokus og scilla må man bare beundre, men også din kamelia er jo skøn. Det kan være I mærker vinden mere derude i Kattegat, men haven ser ikke ud til at lide overlast - slet ikke!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg elsker mine morgenture og at tage billeder, nu bliver de endnu tidligere, nå men man vender sig nok til det.
      Ja det var nok lidt forkert at skrive dagen derpå, for indlægget kom først to dage efter dagen :) Det var helt roligt, vi var bare os to og hundene. Tak ja billedet ligner vist godt nok.
      Det er så flot i den have, siden de har fået fældet nogle træer, pibler det endnu mere frem. Jo der er et par rhodoer, som har lidt overlast af frosten. Men ellers står alt fint.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Jo det er da stadig fint vejr, men også her har det været en anelse mere luftigt end i tirsdags. Håber at du har nået meget i haven i denne uge, nu loves vi jo noget køligere vejr når vi går over til sommertid :-)
    Foråret er ikke til at komme uden om nu, der sker bare rigtig meget, her er de første små tulipaner sprunget ud, så jeg lige i morges. Brushfield Yellow er dig stadig kun på knopstadiet her, men jeg venter med længsel.
    De små tete a tete er så fine, jeg syntes dog at de har det med af forsvinde lige så stille her :-(
    Jeg går og venter i spænding på at en lille anemone som står i drivhuset skal springe ud, den yndigste lyserøde sag som jeg fik en lille tot af sidste år af Hanne Nash, jo selv om der er noget der ikke rigtig vil så er der trods alt neget at se frem til.
    Jeg kan da godt forstå at Bent var glad når der var lagkage, dine lagkager smager også godt, nå men en is er da også ok :-)
    Fint krus du har fået, og en skøn buket og en god saks
    kan man altid bruge.
    Fortsat god aften
    Knus Anne



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Vi har haft bedre vejr i dag end i tirsdags, tænk vi nåede 13 grader, det er flot. Men ja selvfølgelig bliver det køligere vejr, bare de da ville sende noget regn til os, jordoverfladen er meget tør. Jeg kan godt forstå, at du venter i spænding på din kamelia, du har ventet i mange år.
      Mine tete a tete kommer trofast hvert år, skønt de står et dårligt sted. Spændende med din anemone, Hanne har mange fine planter.
      Ja Bent elsker, når jeg vil lave lagkage, jeg vil hellere have isen.
      Ja ja jeg er heldig med alle de gode sager.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. The fog - mist in some of your photos today add a real sense of mystery for me.

    SvarSlet
  9. Sjov nok jeg har slet ikke brugt tid på ukrudt i år, men det er også udsædvanlig tørt. Hvis vi får regn, kan det eksploderer! Ih hvor det luner at se mirabelblomster. Ikke noget bedre end fødselsdagsgaver og en have fyldt med forårsblomster!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Jeg har heller ikke så meget ukrudt nu, men jeg ønsker alligevel regn, så jeg kan få gødet mine rhododendron og mine roser. Nej det er bare så dejligt med alle de forårsblomster, gaver er da også dejligt :)

      Slet
  10. Det er ikke fordi, jeg ikke beundrer din have Lisbeth, men billederne fra morgen- og aftenturene er så utrolig smukke. Tak fordi du deler dem med os.
    Det var et fint krus med billeder af dine børnebørn. De synes nok, du skal unde dig selv nogle gode kaffepauser, når du arbejder i haven. Den gamle farmor holder sig utrolig godt :) Vi er vist en del havebloggere, der er 60+++..., men haven holder os jo i gang.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Godt du kan lide mine naturbilleder, jeg tænker tit på dig, når jeg tager dem, for jeg ved, du er glad for dem.
      Ja det er et fint krus, kaffe drikker jeg så ikke, men jeg nyder synet af børnebørnene, når kruset står her ved siden af mig.
      Tak for dine søde ord, ja vi er vist kun havebloggere 60+++, de andre har travlt på instagram. Ja haven holder os i gang.
      Hilsen Lisbeth

      Slet