søndag den 27. januar 2019

Lidt flere roser og pavillionbedet, del 4

På en grå og regnfuld januardag kan vi godt bruge nogle farverige billeder.
Vi skulle have været til Arthurs 5 års fødselsdag i dag, men aflyste på grund af snestormen, som ikke blev til noget, senere aflyste vi, fordi begge børnene var syge. Vi valgte at blive hjemme, for det er ikke så godt at blive udsat for smitte i vores alder.  Til gengæld kan Bent se håndbold :) det er han glad for., og vi slap for den lange tur i regnvejr.
I bedet som jeg viser her nedenunder er der chrysanthemum. når de er færdig med at blomstre, graver jeg dem op og sættet dem ind i pavillionen, her står de tørt og godt.
Jeg fandt lidt flere iris billeder

Iris Provencale
 her til højre er bedet
 her er det fra den ene side i sommerklæder
et mere fra samme sted
Rosen i forgrunden er Big Purple, jeg kender mange, der har forelsket sig i denne fuldendte rose, den har tilmed en fantastisk duft og står det perfekte sted.
 Her ses bedet fra den anden side med de gule roser, specielt Hansestadt Rostock gør sig bemærket , til venstre ses alle mine campanula, som gror og breder sig helt vildt
Her er det Morten Korch

der lyser op og udsender en herlig duft 
Jeg glemte at vise denne smukke lilje, som står tæt på rhodoerne i det store bed. Jeg mener, den hedder Golden Class, jeg har den flere steder i haven. I baggrunden skimtes kvan.
 for enden af det smalle stykke står
 Louise Bugnét
Hun har også fine efterårsfarver
 den næste rose kan præsenteres med mange billeder
 for de fleste er vilde med Jacqueline du Pré

hun er da dejlig
 Astrantia står lige i nærheden, men på den anden side af rosen
 Gyldenlak er der også
Bupleurum longifolium Bronze har jeg fået af Linda Irving, den faldt ikke i hendes smag, den passer perfekt der. Den sår sig selv, så jeg kan nemt dele ud af den.
 og endnu en tidlig iris
I morgen fortsætter vi med det sidste af bedet, der er en rose og en del asters og andet godt.
God søndag aften

13 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth. Jeg får vel først gratulere med det danske håndballgull, jeg så ikke kampen, men fikk med meg resultatet. Så deilig å se alle de nydelige rosene dine. Om ikke så lenge skriver vi februar, så vi kan bare glede oss til mange måneder med hagekos. Ha en fin søndagskveld. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne-Kristin
      Jeg så den heller ikke, det interesserer mig ikke. Ja det bliver dejligt, når sommeren og foråret kommet.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja jacqueline er blevet noget af en favorit, og med god grund, tror det var hos dig man først så den rigtigt omtalt?
    Louise B er nu flot med de små røde markeringer!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja mange har Jacqueline som favorit, ja måske har du ret i det, det havde jeg glemt. Det er i hvert fald mange år siden, jeg anskaffede mig den.
      Louise B. er bestemt også en favorit.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Dagens “pavilion” roser er jo flere af demo glemt af mine farvoritter, ja både Jacquline og Morten Korch var blandt de allerførste roser der fik plads i have. Også bare få flotte Iris og vinterasters er dejlige at kunne plante ud efter endt opbevaring vinteren over, hvilket heldigvis ikke er så besværligt.
    Kan godt forstå at I alligevel valgte at blive hjemme (selv om snestormen udeblev) når der er syge børn. Der er jo ingen grund til at opsøge sygdom og Bent må være godt tilfreds med at det absolut ikke var spild af tid at sidde sig godt tilrette foran fjerneren. Guld til Danmark er jo ik’ så ringe :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er nogle af de roser, du har anskaffet dig, siden du fik hang til roser efter ihærdige opfordringer fra Mogens og mig :) Iris og vinterasters er også godt.
      Ja af flere grunde var det bedst at blive hjemme, så Bent kunne nyde sejren sammen med andre boldgale dansker ;) Drengene må jo have gjort det godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flotte roser, og deilig å se på noe annet enn snø ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er mange, der hellere vil se roser :)
      Klem

      Slet
  5. Sjovt at se den store, flotte Morten Korch og sammenligne den med den lille plante, jeg fik i fødselsdagsgave sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de opfører sig forskelligt, denne har næsten været stor fra starten, jeg fik den af sønderjyderne til blogtræf, det er en solid sag.

      Slet
  6. Skønne sommerbilleder på en "sur" dag. De liver op. Meen nu begynder man at kunne mærke det lysner. Om et par uger vil jeg kunne gå i haven om eftermiddagen igen, jeg glæder mig. Så er det bare morgenerne der skal lysne.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg har lige lavet et nyt indlæg med endnu flere sommerbilleder, det er lige, hvad vi trænger til i det sure vejr. Ja det er dejligt at det lysner om eftermiddagen, det gør det også om morgenen, men ikke nok endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Härliga färger en onsdag morron när världen lyser vit utanför fönstret. Både de starka färger och de ljusare är vackra. Tur vi har iris, rosor och liljor att drömma om.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet