tirsdag den 29. januar 2019

Billeder fra i dag og sommerbilleder af roser

Dagen startede godt, først med klar himmel med stjerner og måne, senere med en fin solopgang.
Selvfølgelig var det koldt, der var rim på taget og knap 2 minusgrader, det var jo ingenting i forhold til i Nordjylland. Desværre forsvandt solen hurtigt igen, allerede 10.30 da jeg besluttede at tage den lange tur, kom der skyer.

derfor blev det nogle grå billeder, jeg tog.
I går glemte jeg at vise denne fine allium, som jeg har fået af Linda I. Den står også i pavillionbedet.
 Tænk der er kommet blomst i en julerose, de plejer ikke at ville gro her, den blev plantet sidste år.
Det går bedre med påskeklokkerne.
Her er min lille mistelten, den sidder på en hvidtjørn og vokser meget langsomt
Rhodoerne hænger med bladene i kulden, det er godt.
 R. bureavii
 R. elegantulum
 efter at have vist min Troldnød/Hamamelis, der står i pavillionbedet, måtte jeg da lige ud og se, om den blomstrede.
 Det gjorde den, så det er 2. gang indenfor et halvt år.
Vintergækkerne er ved at være langt.
Så er der frosne roser:


men også opmuntrende tegn på, at foråret er på vej. Jeg klippede den ned i efteråret, det ser ikke ud til at have generet den.

Jeg lovede at vise lidt roser i dag, de kommer her:
 Vi starter med A, det er nemmest.
 A shropshire Lad på begge billeder, den klatrer op i portalen og blander sig perfekt med en kaprifolie
 A Whiter shade og pale
 står ved skuret og blomstrer flittigt både i september
 og i juni
 Abraham Darby er ikke så flittig
 Acapella  er flot
og anderledes i farverne.
Til sidst et billede til Lisbeth i Ebeltoft
 sådan ser den ud nu i jorden
jeg prøvede at løfte den op, men der var frosset omkring den. Mon ikke det nærmest kaldes en tørvebriket, den gror i.
Hov, jeg tog et billede af den i november, her kan du se knolden.
Rigtig god aften

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja ligner den ikke meget godt den knold Lisbeth viste? Det synes jeg.
    Acapella er noget af en succes fra Tantau. Med de lysere ydersider var den noget helt særligt da den kom!
    Her havde vi det klart, indtil der kom en skybræmme kl 15.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo den ligner meget godt, men sådan så den ikke ud, da jeg plantede den, da var det nærmest sådan en tørvebriket.
      Acapella er meget speciel ja.
      Skybræmmen kom tidligere her, men ind i mellem klarede det op.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flotte himmelbilder! Deilig å se sommerens roser også. Det er bare å glede seg til våren igjen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja endelig en fin solopgang. Ja hvor vi glæder os til våren.
      Klem

      Slet
  3. Det kan godt være billederne er grå. Men de er da dramatiske med de træ siloetter op mod himlen.
    Den er da fin den mistelten. Min har kun to blade endnu. den er på et paradisæbletræ og jeg har faktisk selv lavet den af et frø fra min brors have.
    Har osse lige været inde og lunet mig på dine dejlige billede fra i går. Den røde rose er da flot, men jeg kan godt se den ikke rigtig passer sammen med alle rhodoernes farver.
    Her har vi haft det flotteste solskin lige til totiden, så begyndte det at sky til. Dog med solhuller imellem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg faldt også for træernes silhouletter, især med det lys der trods alt var der, selvom det var gråt.
      Min mistelten har jeg også selv lavet, jeg satte mange på træerne, men kun den der er lykkes så vidt jeg ved.
      Godt du fik set billederne fra i går også, ja hvis man er til rødt er det en flot farve, men den er svær at passe ind med ret meget.
      Så længe holdt solen ikke her, nu varer det nok længe, inden vi ser den igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg tror sørme at vi fik glæde af solen lidt længere her, det var dejligt at se den igen.
    Dejligt er det også at se en række smukke roser, og sidde og drømme lidt frem i tiden hvor vi igen starter på en ny sæsson. Jeg kan se at flere af mine også har friske skud, det er jo lidt for tidligt, men det går vel nok.
    Du skal nok prøve at sætte nogle flere mistelten bær på tjørnen, så du får både en han og en hun plante eller får du jo ingen bær.
    Sjovt at se Cyclamen knolden, især når man som mig selv sår og når de spirer med det første blad så starter det med noget der ligner et hvidt snegleæg på størrelse med en grønlandsk perle.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Der var I heldige, når jeg kiggede på radaren, så det ikke ud til at være solskin på Fyn, godt I havde det alligevel.
      Ja det er skønt at blive mindet om den tid, der kommer. Ja mine har også friske skud, jeg synes bare, at denne var lidt speciel, fordi den var klippet ned i efteråret og havde så flotte ny skud nu.
      Det er nok en god idé, men jeg skal først have fat i nogle.
      Ja den cyklamen knold ser noget anderledes ud en dem du selv sår med stor succes.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Tak for billeder. Knolden ligner rigtig meget, må jeg sige. Jeg ville ønske, der kom blade på min, så jeg havde lidt mere at gå ud fra. Jeg prøver at sætte den ud i jord senere, så må jeg se, hvad der sker.
    Flot lille mistelten. Den har fået godt fat, ser det ud til.
    Vi havde masser af sol i formiddags. Her til aften er det frostgrader og glat på fliserne.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Selv tak, ja de ligner hinanden, men da jeg købte den var den bare en udtørret sag, så der skal åbenbart vand og jord til for at de kan vågne. Spændende om din vågner op igen, det håber jer.
      Ja misteltenen er da vokset lidt, men jeg må nok have fat i flere bær, så jeg kan få en hunplante.
      Til morgen skinner månen og der var få stjerner, men det er nu ikke sikkert, vi får solen at se, der var meget rim på vejen til morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Man kan godt undre sig over, at juleroser og påskeklokke udvikler deres blomster her midt i vinterkulden, men opmuntrende er det. Det er troldnøden også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man undrer sig og glæder sig, for lige nu er det deres højtid sammen med troldnøden.

      Slet
  7. Så lite snö du har hos dig :) Här sopade jag drygt 20 cm från bilen igår morse. Och när jag tittar framåt ska vi få mycket mer. Men jag är glad för vi har samtidigt fått redigt kallt och då är snön bästa isoleringen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Heldigvis har vi det ikke så koldt, ellers vil jeg have misundt jer jeres sne, for det er godt at have over planterne til at isolere.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Skønt med rosenbilleder, og som Anne også skriver, er det rart at blive mindet om, hvad der er i vente. På nuværende tidspunkt synes jeg, at vinteren forekommer uendelig. Selv om den er lille er din mistelten rigtig fin - flot, at du har fået den til at gro. Vi havde sol i længere tid end jer, men desværre nåede jeg ikke ud i den. Dejlige billeder fra gåturen - gråvejrsbilleder er også smukke. Fin Allium fra Linda 😊
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg tænkte nok, at mange ville glæde sig over rosenbilleder. Der er længe til endnu inden foråret kommer, og dog er noget på vej, i dag har fuglene lovet forår, men det var nu hundekoldt at klippe stauder ned. Synd du ikke nåede ud i solen, måske gjorde du det i dag. Ja gråvejrsbilleder kan også være smukke.
      Ja alliummen er rigtig fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet