torsdag den 24. januar 2019

Roser i pavillionbedet

Nu er vi nået til den brede side af bedet, her i midten og til venstre er plantet en del roser i forbindelse med, at bedet blev udvidet. 
 Til venstre står Magnolia tripetale og i hjørnet den brogede kastanie
 her op mod tørstetræet står den del roser og et par rhododendron
roserne er blandet godt med remonterende og ikke remonterende og lyserøde og mørkerøde:
 Baroness Rothschild (remotantrose)
 Duchess de Angoulume (ikke remonterende Gallica)
 Gräfin von Hardenberg (Flot buskrose med skøn farve og duft)
Hermosa (remonterende Kinarose)
 Indigo (Portland remonterende)
Tuscany (Gallica ikke remonterende)
Der er mange flere roser i bedet, men i dag må vi "nøjes" med disse.
mellem roserne og tørstetræet står en rhodohybrid R. Nepal og som I kan se, er der også en Lunaria brogetbladet.
En lille aflægger af R. Alexis, som jeg selv har lavet ved at nedbøje en gren.
I 2014 fik jeg foræret denne Pagodekornel til afprøvning i haven, det var selvfølgelig fra Anne Marie, jeg vidste ikke lige, hvor den skulle være, og der var plads her i pavillionbedet (endnu), så der kom den til at stå.
her er den i 2018
 sidste år fik jeg ikke taget billeder af blomsterne, måske var der ingen?

men i 2015 blomtrede den flot ,og jeg fik billeder af den.
Da bedet var nyt, og der stadig var god plads, flyttede vi Magnolia Sieboldii fra den gamle have hen i bedet, den var skravlet i forvejen, men jeg må sige, at den ikke er blevet meget bedre af den flytning, men der var da få blomster sidste år.
Magnolia tripetala (Paraplymagnolia) er også klemt ind her
ja men der er da også stauder på den her side i bedet:
 hvide phlox
Geranium Summersky
og Rozanne, der væver sig ind mellem planterne og blomstrer det meste af sæsonen
 gule akelejer og stormhat/Aconitum
 Leucanthemum Broadway Lights
Oktoberstormhat/Aconitum sammen med Nyssa sylvatica
på hjørnet inden vi skal i gang med næste side af bedet, står den stribede kastanie / Aesculus x carnea Variegata
sådan så det ud for 4 dage siden, de sølvgrå i bedet er Senecio maritima Silver Dust
I morgen er vi klar til næste langside. Det har været gråt og koldt med frost i dag, men jeg klarede en halv time med at klippe clematis gruppe 3. Jeg håber, at sommerbillederne kan muntre lidt op på en grå kold dag.
Hyggelig aften til jer.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Du får plads til rigtig meget i det bed - og vi så ikke alle roserne
    Astrid Gräfin von Hardenberg - har også det pjuuskede der er så moderne, og jeg forstår den er sund?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er lang vej rundt endnu og en del flere roser.
      Jeg har kun haft Astrid et par år, men indtil videre har den været sund. Anden blomstring var sen på grund af tørken.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Jeg er imponeret over, hvor mange forskellige planter du har i haven, og jeg er altså også imponeret over, at du kan huske alle navnene. Dine roser ser altid så sunde ud, Vil du ikke en dag fortælle om, hvordan du passer dem?
    Du må også have en god aften!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det forstår jeg godt, det er utroligt så mange planter det har lykkedes mig at få ind i alle bedene. Navnene er jeg ret god til, dem jeg ikke kan huske, kan jeg som regel google mig til.
      Det skal jeg lige tænke over, jeg synes ikke jeg gør noget særligt, jeg har ligesom alle andre også nogle dårlige i mellem, i 2018 var der ikke så mange sygdomme i roserne, mon ikke det er på grund af det varme vejr.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Der kan da ikke være plads til ret meget ukrudt i bedet. Fantastisk du kan huske det hele.
    Den broget kastanie ser fin og sund ud. Får den type ikke kastaniemøl? De er jo den store pestilens i disse år.
    Og ja jeg nu noget misundelig over dine roser, de ser så sunde ud. Har du aldrig haft rosenvisnesyge i dine. Jeg har mistet flere på den måde.
    Nu bliver det spændende om vi skal ud med sneskovlen i weekenden. Eller nyde dine sommerbilleder en ekstra gang.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det er ikke så galt med ukrudt, til gengæld er der selvsåede linaria/torskemund overalt i det bed.
      Jo jeg har både stråleplet og stængelsyge i mine roser, roser med stængelsyge bliver klippet i bund, som regel kommer de igen.
      Ja de lover godt nok en masse sne, vi får se. Roserne kan heldigvis nydes mange gange :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Rosene dine er alltid like flotte! Brodway Lights har jeg også. De er så fine når de blomstrer.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, jeg holder meget af Broadway Lights, jeg kan godt lide blomsterne.
      Klem

      Slet
  5. Du har ret, det er dejligt med lidt sommerbilleder når vi nærmest sidder og venter på snestorm, lad os nu se hvor slemt det bliver.
    Fine roser, og en god ide med at blande dem der kun blomstrer igen med dem der kun blomstrer en gang.
    Den brogede Judaspenge er så fin, jeg har kun den almindelige og den med hvide blomster.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja ikke vi må nyde lidt sommerbilleder, mens vi venter, så må vi se, om der kommer noget sn.
      Jeg syntes selv det var vældigt at blande de to slags roser, så mærker man ikke så meget, at nogle af dem kun blomstrer om sommeren. Ja den brogede judaspenge er fin, vi må se, om ikke den giver nogle frø i år, så du kan få nogle af dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Sjovt at se det sidste billede og så samligne det med hvordan det ser ud i hukommelsen, hvor der jo stort set ikke er bart jord at se.
    Dejlige roser der bor i bedet. Godt at de ikke remonterende er blandet lidt ind imellem de andre. Tænker at så lægger man jo ikke så meget mærke til dem når de er færdige.
    Fin Rhododendron du har lavet. Hvor længe var den om at slå rødder?
    Her har vi brugt hele aftenen på at finde et gavekort som Mogens fik sidste år til hans fødselsdag, men han har gemt det så godt at vi ikke kan finde det :-) Vi må prøve imorgen igen.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja lige nu er der meget bar jord i bedet, men det går heldigvis over igen.
      Det er en god blanding af roser, synes jeg, jeg har også brugt meget tid på at planlægge rosernes sammensætning.
      Jeg kan faktisk ikke huske, hvor længe den var om at slå rødder, men jeg skyder på 3-4 år, måske kan det gøres hurtigere, hvis man er omhyggelig med grenen og metoden. Jeg har prøvet med flere, men det er ikke alle det lykkedes med.
      Haha det kender vi, lige inden jul gemte Bent en pose slik, han ledte hele julen, kunne slet ikke huske hvor den var, men da gæsterne var rejst hjem, fandt han den. (nu kunne man jo tro, at det var med vilje, men det var det nu ikke) Jeg tænker på, om han kan finde på at gemme det i en bog, det kender jeg en, der gør :) det er ikke sådan med den hukommelse :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Gräfin von Hardenburg hade så fin färg och med doft till det så ska jag se om den skulle kunna fungera här. Det brukar gå fortare att få rötter på dem rhododendron som fungerar med avläggare om man drar nageln över barken och skadar den lätt utan att skada de underliggande lagren. Det är latmansförmering som jag gillar :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
  8. Hej Carina
    Ja Gräfin von Hardenburg er rigtig fin, jeg håber, du kan have den.
    Jeg plejer også at skrabe lidt af grenen, jeg vil lave en aflægger af, men nogle gange har stenen ikke ligget ordentligt, så bliver det ikke til noget.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  9. Jeg husker dine to store, flotte rosenbede med græsgangen imellem. Men det er ikke det af dem, der ligger tættest på pavillonen, som du kalder pavillonbedet, vel? Det må være det bed, der ligger lige op af pavillonen. Og som så bare osse er fyldt med roser...!!!
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men du har helt ret, det ligger tæt på pavillionen, og en dag blev også det fyldt med roser, nå nej lidt efter lidt blev det fyldt med roser, sådan er det ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Mon ikke du trods alt har lært noget af Claus Dalby? jeg tænker på det der med at skrue planter ned, hvor der næsten ikke er plads;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det tror jeg faktisk ikke, jeg har lært af ham, men nød lærer osv. ;)

      Slet
  11. Sikke lækker billeder. Det er da vildt. Du får os til at drømme.
    Kommer sådan til at fryse, for fornemmer den varme vi havde og så kigger jeg ud og ser alt det trist og kolde.
    Åhhhh nu er der ikke længe til det hele bliver grønt og hyggeligt igen.
    Men tror vi skal over en vild sne weekend....

    Krammer til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte
      Ja man få nemt drømme med de billeder, især lige nu hvor alt er gråt og koldt, men det kunne jo være værre. Lad os nu se, om den snestorm kommer.
      Krammer tilbage
      Lisbeth

      Slet
  12. Virkelig nogle dejlige billeder fra denne side af pavillonbedet, jeg kan godt lide at du har så mange blandede roser imellem hinanden, altså både remonterende og ikke-remonterende. Utroligt hvad du får plads til, ja “skrue” kan du i hvert fald.
    Knus

    SvarSlet