mandag den 21. januar 2019

Stauder i regnvandsbedet

Jeg er spændt på, om dette indlæg kan få flere til at kigge med, for rimbilleder var i hvert fald ikke interessant :) der var ikke mange, som ville kigge på dem., men lad os nu se med stauderne.

Bedet med sol og rim i går
Knapbusk/Cephalanthus Occidentalis,  glemte jeg, da jeg gennemgik træer og buske i bedet.
Jeg glemte også det lille mandeltræ, som jeg har fået foræret fra Bente, der har bloggen Elmbjergs Eden.
 Aster Marina Wolkonsky blomstrer i september, jeg har flyttet den til pavillionbedet,, men der er lidt tilbage af den i regnvandsbedet endnu.
 Astilbe har jeg flere af i bedet, sidste år blomstrede de næsten ikke på grund af tørken
 Der er flere forskellige slags phlox i bedet, de havde det heller ikke godt med tørken
 Foldblad/Veratrum har det til gengæld ikke godt med sneglene, først på foråret tog de for sig af retterne, senere blev de mere rolige.
 Fontænegræs er heldigvis begyndt at så sig selv, den kommer forhåbentlig også i år. Den er så fin i buketter under lampen.
 Forglemmigej sår selvfølgelig sig selv
 Frytle /Luzula sylvatica har også sået sig selv
 Denne græs bliver til mere og mere, men det er ok i dette bed
Jeg kende desværre ikke navnet på denne græs, den er ret flot og breder sig også, hvis nogle skulle få lyst til en aflægger.
 Stiga/Havregræs er meget fotogen
 Zebragræs
Ærenpris/Veronica var blevet så stor, at den kunne deles, jeg har taget et stykke fra staudebedet og sat herhen.
 Hemerocallis er der flere af i bedet, ja og sibirisk iris
 Hjortetrøst, tre forskellige slags
 Lupiner og Iris Sibiran er flotte sammen, jeg måtte flytte de sibiriske iris ud i bedet, så de kunne få mere lys. Haslerne skyggede for meget.
 Ligularia/Nøkketunge, bladene foran hører til dværgelmen
 på latin Ligularia dentata har så flot løv, når de kommer op
 her er det Ligularia Przewalskii
 Lægestokrose/Althaea officinalis
 Pileurt /Persicaria Red Dragon, der er en del forskellige pileurt i bedet
Vortemælk / Euphorbia Fireglow, den breder sig også godt, flere bloggere har fået af den, men der er rigeligt, jeg deler gerne ud af den.
 Sporebaldrian
 et utal af forskellige geranier, som har krydset sig. Ved siden af står Bispehue
 Vernonia i to forskellige farver
 Vernonia, de er flotte, men bliver for høje og vælter.
Det sidste jeg vil vise i dag er nogle friske roser: billederne er fra i går efter frosten:
 Mary Rose
 Mia
 Poustinia
og sidst men ikke mindst Ebb Tide, den købte jeg hos Anton i efteråret. Dengang havde den denne blomst, som jeg selvfølgelig har holdt øje med, men jeg havde nu ikke ventet, at den ville springe ud, det gjorde den så her forleden dag.
I dag tog jeg ½ time i haven med nedklipning af stauder og clematis. Det blev nu hurtigt for koldt.

God mandag aften og god håndboldkamp til jer, der ser det.


21 kommentarer:

  1. Ja astilbe og plox havde det ikke godt i den forgangene sommer.
    Nå så fontænegræs kan selvså sig,, Det vil jeg glæde mig til. Jeg havde den første gang sidste år, så jeg må holde øje efter den.
    Våd og sjasket tøsne i dag uff.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det var for tørt for mange stauder, men astilbe og phlox ville ikke blomstre.
      De første år selvsåede fontænegræs sig ikke, men så var der jo frøene, så man selv kunne så dem året efter. Nu er det vel blevet så lunt, at den selv kan finde ud af det.
      Ja puha det var det også her til morgen, jeg håber ikke, du måtte cykle i det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Fontænegræssen er meget iøjenfaldende :-) Forhåbentlig sår den sig hos dig fremover. Og de mørkbladede stauder er lækre - og flotte som kontraster.
    Vådt og gråt i dag - forhåbentlig bliver der mere fest over håndbolden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, at den er. Den har sået sig nogle år, men jeg har en haveveninde, som bor en km fra mig, hvor den virkelig sår sig, hun må grave op og smide ud, det gør jeg ikke.
      Ja vi må da håbe, der bliver mere fest over håndbolden, det har der jo været hidtil.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Det er der så ikke... fest over håndboldkampen... :-o

      Slet
    3. Nej det har jeg hørt, jeg ser det ikke, men Bent gør. Måske er der håb for 2. halvleg.

      Slet
  3. Mange flotte stauder 😀 Jeg er en af dem, der har fået af din Vortemælk, den er så fin, men jeg har flyttet den hen et sted, hvor den gerne må brede sig.
    Jeg tror din stribede græs er en Carex Ice Dance, den breder sig en del, men jeg tror ikke den sår sig, så den er til at styre.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak - Nå ja du har nok fået af vortemælken, godt du har fundet det rigtige sted til den, den er flot, når den står rigtigt.
      Ja du har helt ret, det er Carex Ice Dance, ja den breder sig vildt, det er vidst det mange græsser gør, den sår sig nok ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så vigtigt er det da ikke hvor mange der klikker med, Når du selv brænder for det og viser det du selv har lyst til, så skal folk nok komme, og så vigtigt er det da heller ikke.
    Nå, alletiders med sommerens stauder den der græs fontæne den minder mig om min majs kan frugterne også spises fra fontænen - morsomt at de spirer, det er majsen ikke god til!
    'Ebb Tide' Tom Carruths genistreg har de nu givet et nyt navn - 'Purple Eden' spm antyder den dybe farve - den bliver du glad for!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det betyder en del for mig, dumt måske, men sådan er det. Det er et stort arbejde, så det er rart, at det bliver set.
      Nej der er kun små frø i fontænen, ikke noget der kan spises.
      Nå har Ebb Tide fået nyt navn, jeg glæder mig meget til at se den til sommer, den skulle have en fantastisk duft. Jeg har læst om den på fb, så da jeg hørte, at Anton havde den, så måtte jeg have den. Der blev lige plads til den i tjørnebedet.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Jeg er så enig med Karsten, for det viktigste er at du synes det er morsomt å blogge! :)
    Flotte roser, og 'Ebb Tide' var nydelig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men du har selvfølgelig ret, ellers havde jeg ikke gjort det :) men derfor vil jeg nu alligevel gerne have, at det bliver set.
      Tak - ja Ebb Tide er nydelig.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Jeg syntes nu at der gerne skulle være plads til en gang rim billeder, og hvis det ikke falder i smag ja så er der jo ikke noget at gøre ved det. Smukke det var de ihvertilfald. I fik så ikke sne i morges kan jeg næsten se på dagens billeder. Her sneede det pænt i morges, men klæbet af formiddagen var det hele væk igen, men kønt så længe det varede.
    Nogle af stauderne husker jeg, mens andre ikke lige erindres, nok fordi de ikke lige var blomst på de tidspunkter jeg har været på besøg. Det gælder nok mest de sent blomstrende.
    Jeg har heller ikke sået fontænegræs de sidste par år, alligevel er der dukket mange op. Dejligt når så meget som muligt selvsåer. Det letter jo presset lidt i såbakkerne :-)
    Jeg er en af dem der har set håndbold, en god undskyldning for at skælde lidt ud :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Jeg glemte helt at kigge efter dig i aftes. Ja men det har du ret i, men jeg kan tydeligt se forskel på, hvad jeg skriver i overskriften, hvis jeg skriver roser eller i dette tilfælde stauder er der straks flere, som går ind og kigger.
      Ja vi fik kun et drys i går morges, men jeg har set et billede af Martha, der var noget mere sne, men det forsvandt også hurtigt igen.
      Ja det er nok rigtigt med stauderne, du ser selvfølgelig kun dem, der blomstrer, når du er her.
      Ja det må være godt for dig med de selvsåede.
      Jeg husker godt, at du er til håndbold :)
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg prøvede at google det sjove græs. Det nærmeste, jeg kom, var en star - carex pensylvanica; men så alligevel ikke? Vernonia har jeg besluttet at klippe helt ned sidst i maj for at få blomsten ned i øjenhøjde.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Nej jeg synes ikke, at den ligner, jeg har en bog med græsser, måske skulle jeg lige kigge i den. Hvis jeg bare kunne huske, hvor jeg har fået den græs, men det kan jeg desværre ikke. Det lyder som et spændende eksperiment med Vernonia, så må vi håbe, den kommer igen, men det gør de vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør mælkeklokke i hvert fald, når den får sådan en omgang.

      Slet
    2. Ja så gør Vernonia nok også. Jeg fandt ikke ud af, hvad det er for en græs. Jeg har efterlyst et navn på facebook, en siger fryttle, det tror jeg ikke på, en anden sig Carex, men jeg har heller ikke fundet et navn der.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Så mange fine stauder og græsser, det er dejligt du skriver hvilke der breder sig da det jo er ret vigtigt i en lille have :).
    Jeg har været bortrejst nogle dage og må da vist lige tjekke det indlæg med rimfrost, som jeg jo har en stor svaghed for :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er da rigtig vigtigt, men selvfølgelig især i en lille have. Græsserne breder sig en del, men det ved du.
      God idé at kigge på rimfrostindlægget, der er mange flotte imellem :)
      Knus

      Slet
  10. Fina perenner och glad att det är flera gräs - jag tycker om gräs i de flesta former... Besökare - nu när jag tittar på din sida står den som 'inte säker'. Om det beror på hur bloglovin satt upp sin samling eller om det är din sida vet jag inte. Men, google prioriterar ner sidor i sökresultat som inte använder sig av https utan den gamla http. Sen är det väl tyvärr så att långa inlägg har färre och färre tid att läsa... Visst är det trist?!?!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet