mandag den 28. januar 2019

Sidste del af pavillionbedet

Ja endelig er det slut med at vise planterne i det bed, det er godt nok også mange, jeg har fået proppet i bedet, jeg er endda ikke sikker på, at jeg har husket dem alle.
 Den sidste rose i bedet er Deep Secret, købt fordi den skulle have mørke farver
som I kan se her, er den oftest temmelig rød, som I ved er det ikke min favoritfarve.

Om foråret er bedet ikke overfyldt
 så der er plads til narcisser
og tulipaner. Og der er god plads til at pæonerne kan komme op.
her fra foråret 2017, måske er der ikke så mange tilbage i bedet længere, jeg må huske at sætte nye
 om efteråret blomstrer Aster Ann Leys
 og Aster tataricus Jinday sammen med Marina Wolonsky
Jinday blomstrede flot sidste år, den må godt kunne lide varme

Solbrud/Helenium pynter i eftersommeren i bedet
også staudesolsikken Lemon Cloud har jeg delt og taget fra et andet sted i haven
Senere blomstrer oktobermarguritten/Leucanthemella serotina 
Sidste år købte jeg en ny solbrud i Netto, den blev også plantet i pavillionbedet.
Den sidste plante i bedet er en løvfældende rhodo:
 smuk i knop
 tæt på i blomst
og fin sammen med R. Rasputin
Smuk om efteråret med det flotte løv. R. Mary er navnet, den har en dejlig duft.
 Aster Marina Wolkonsky
 efterår
sommer
 24.6.17
17.7.17
og 21.5.18
Var det ikke lige, hvad vi trængte til, dejlige farver.
Jeg længes efter solen, her hos os har det regnet siden i går, her til aften er det slået over i sne.
Jeg tror, vi har fået vand nok for et stykke tid ;)
Måske præsenterer jeg flere bede igen senere, men i morgen går jeg over til roser, det er nemmere og et lille eksperiment, som jeg vil fortælle om sidst på ugen.
God mandag aften - endelig kommer Badehotellet, for os der nu gider se det.

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja det er jo godt at vi har fået forsyninger til grundvandet.
    Det tror jeg vi alle har prøvet - det med den røde rose, og da især du som har så mange og prøver nyt hele tiden.
    De er nu flotte de løvfaldende - finurlige blomsterknopper!

    Badehotellet tror jeg da fornøjer mange, jeg har det endnu til gode:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi trængte virkelig til vand, men lige nu kan vi godt klare en pause.
      Det tænker jeg også, at andre har prøve, men Jas bedyrede, at den var mørk, for jeg havde min mistanke.
      Jeg tror, du bliver ved at have den til gode, det er vist ikke lige dig, og nu er det for sent. Så nyder vi andre den bare :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Du har så mange flotte asters. De har jeg veldig få av. Vakker farge på Marina Wolkonsky.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har begyndt at gøre lidt i asters, jeg har ellers hadet dem, jeg havde, fordi de bredte sig for meget. Marina har en flot farve.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Spændende præsentation af rigtig mange planter, tænk at du har fået plads til alt det. Det er et flot om meget varieret bed, hvor der kan bruges meget tid på at kigge det ud. Nå men sådan er det nu med alle bedene i haven.
    Ja den er noget rød den rose, en dyb hemmelighed frit oversat, så vi siger det ikke til nogen :-)
    Ja billeder med farve på er lige hvad vi har brug for, med det kedelige vejr vi har og ja regnen må godt holde en pause.
    Nu skal vi lige vænne os til at der mangler nogle i Badehotellet, og nye kommet til, men det startede da meget godt alligevel.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det - ja det er utroligt så meget, der er i bedet. Der er så meget i blomst på en gang, at jeg ikke altid opdager det hele.
      Men den røde rose ser jeg alt for godt :) jeg kan da heldigvis forære den væk, jeg kender en, der godt kan lide røde roser. Nå men den får lige en chance mere.
      Jeg synes faktisk, at Badehotellet blev bedre en forventet, jeg har nemlig også tænkt over dem, er mangler. Men det var ikke så galt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare dejligt med sådan et festfyrværkeri af farver på en råkold og grå dag - det er næsten ikke til at huske, hvor skønt det er om noget tid, så godt du minder os om det 😊 Dit pavillionbed er så smukt og vellykket - glæder mig til at opleve det igen. Den er da godt nok ret rød, rosen og i ikke lige dig, selvom den har en smuk form. Jeg har sat en del tulipaner som erstatning for dem, der er forsvundet - synes ikke, de er så holdbare mere. Her nydes Badehotellet også 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi trænger til farver nu, så vi kan blive mindet om, at foråret er på vej, og at alt bliver grønt igen. Nej den rose er ikke lige mig, jeg kan meget bedre lide Big Purple.
      Ja du har sat mange tulipaner, jeg har også sat nogle, men ikke nær så mange som dig og ikke i pavillionbedet.
      Ja selvfølgelig nyder vi Badehotellet :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Azaleaen er min favorit, tror jeg, men der er også mange fine sammensætninger. Badehotellet er ikke min kop the. I det hele taget synes jeg ikke, at tv har alverden at byde på. Var det ikke bedre i de gode, gamle dage 😞

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den er jeg også rigtig glad for, jeg har været heldig med sammensætningerne.
      Ikke alle bryder sig om Badehotellet, men jeg er fan. Men ellers har du ret, der er ikke så meget, der er noget ved på TV, så er det godt med en god bog :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her bliver der dækket op til badehotellet :o) når det kommer så skal Alma have været ude og tisset af og der skal være ro.
    Det er dejlige blomster billeder :o) hvilket får mig til at stille dig et spørsmål :o) da jeg var i kolonien i går og klippe ned kunne jeg se at de Iris du gav mig de spirer lige så fint, skal jeg klippe de gamle blade af der stadig er grønne? De visne har jeg fjernet.
    Fnis, ham rosenprinsen, han kan altså ind i mellem få os med i gyngen med noget vi ikke selv ville have valgt :o) Du må give den til en der er glad for røde roser og så er der jo en anledning til at du kan få en ny.
    Varmt klem til dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der skal være ro, når vi skal se Badehotellet, det har vi nu ikke problemer med, udover at Bent forventer, at Schippo skal ligge hos ham i sofaen :)
      Det er i hvert fald godt, du har klippet det visne dine iris, det må jeg tilstå, at jeg knap nok får gjort, jeg klipper heller ikke de grønne af. Som du kan se, er jeg ikke nær så nøje som dig, det går alligevel.
      Jeg tror, jeg bad om en helt anden rose, som han ikke havde, så prakkede han mig den på :) Jeg må lige se, hvordan den opfører sig i år ellers må jeg forære den væk.
      Varme klem tilbage til dig.

      Slet
  7. I dag skinner solen her, og du er helt 'tarvelig', at du viser et foto af et bed med de skønneste tulipaner - så savner jeg foråret helt vildt :-))))
    Det går lidt bedre med de andre planter, der springer ud senere. Og du har vel nok fået plads til mange.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det gjorde den også her, men da jeg satte halsbånd på hundene og gik tur, forsvandt den, det var ikke pænt.
      Jeg tror, vi må have tålmodighed lidt endnu, vi har jo en vintermåned mere. Jeg er selv forundret over så mange, jeg har fået plads til.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg elsker badehotellet Lisbeth og lever mig vildt ind i det.
    Jeg elsker den stemning og det er præcis den jeg ønsker i huset her.
    Sikke mange planter du har. Jeg syntes det er sjovt at du viser forskellige årstider for selv samme plet. Sådan noget elsker jeg.
    God aften til jer.
    Her var -13 kl. 8 i morges og vildt meget sne.

    Klem
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja heldigvis er vi nogle, der holder meget af Badehotellet, der er nemlig en dejlig stemning. Mon du i sin tid så Upstairs Downstairs, eller er du for ung til det, den var også god.
      Ja jeg har mange planter, jeg må bestræbe mig på at vise billeder fra forskellige årstider :)
      Uha det var koldt, jeg så godt, at det var slemt i Nordjylland. Sne kender vi ikke noget til hos os.
      God aften til dig med.
      Klem
      Lisbeth

      Slet