fredag den 18. januar 2019

Regnvandsbedet 2. del

En smuk dag med solopgang, stjerner og senere høj klar himmel, så kan man ikke forlange mere.
Det har frosset i nat, vandet i vasen i pavillionen var blevet til is.
Der var rim i græsset og på taget af pavillionen
Turen gik til havet
Vandet var dejligt stille i dag

Nu til regnvandsbedet igen:
 det er lavet lige her, hvor der stod mængder af vand i 2010, bemærk den gule vandgran her foran, den er groet en del siden 2010 :)
 her er vi i den del af haven, der er hegnet ind til hundene, hvor de altid kan gå. Dette billede er mest for at vise, at der er en række med hasselnødder inde i hundehaven, men der også en i regnvandsbedet.
 bedet er en rodet forestilling med alt muligt, som I kan se er der  masser af storkenæb, lupiner, vortemælk, lodden løvefod osv. I næste afsnit vil jeg bl.a. vise nogle af stauderne i bedet.
her starter stien ved bænken, nøddetræerne står til højre
 til venstre er sumpcypressen
 den er sen til at springe ud, her er den 24.5.
og beholder nålene længe, billedet er fra 25.11.
men inden vi når hen til den er der lidt andet
 Cornus Cousa med flotte hvide blomster
og Cornus florida Daybreak med smukt broget løv
I 2010 tog vi en tur til Anne Marie, som hjalp mig med at finde træer og buske, som kunne tåle både at stå i vand og stå tørt om sommeren.
Vi købte bl.a. Vingevalnød /Pterocarya fraxinifolia
og en del Viburnum
 Sargentiana Onondaga med fine blomster
forår
og efterår har den smukke blade
 men også Viburnum opulus Xanthocarpa,
 den er vokset meget siden da, den får fine gule frugter
og smukke hvide blomster
også Lonicera versicaria, som er smuk, men den skal have med saksen, ellers bliver den alt for stor
Men jeg har flere Viburnum, de sidste er købt andre steder:
 Viburnum davidii, som er vintergrøn
og Viburnum nudum Pink Beauty
her med efterårsfarver, jeg må tilstå, at når den blomstrer er der så meget andet at tage billeder af, så jeg må have glemt dem.
i bedet står også to vingede benved, det var der, der var plads :)
R. Soiré de Paris står for enden af bedet til højre, når man kommer fra bænken. Den udsender den lækreste duft,  når den blomstrer. Der er to, den ene har ingen navn, men de ligner hinanden en del.
Lige over for står
lige overfor står et Epaulettetræ/Pterostyrax hispida. som jeg ikke har været heldig med, det har aldrig blomstret, af billeder har jeg kun dem jeg har taget i dag.
Jeg købte det i 2012, det er ikke vokset siden stort set, det står nok ikke rette sted.
sådan skulle det gerne komme til at se ud. Billedet er lånt på nettet. Måske kan du give gode råd Anne Marie?
Det var alt for i dag, kan I have en rigtig god weekend. 


26 kommentarer:

  1. Tak for inspiration. Der er taget noter :-) Og til foråret skal der plantes. Åh, hvor bliver det dejligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Inge
      Jeg er glad for, at du kunne finde inspiration her. Ja vi glæder os til at plante til foråret :)

      Slet
  2. Har læst om dit, jeres regnvandsbed arbejde. Du milde et kæmpe arbejde det har været at få styr på det. Men det ser da ud til det er blevet effektivt og fint. Det er en rigtig god ide med et sådan et bed især i de fugtigere egne. Vi opsamler alt det regnvand vi kan, for her er det oftere tørt end vådt.
    For resten din kirsebærkornel,,, Jeg har en der er ca 34 år, og den blomstrer som betalt. Den er opstammet og ligner et lille flerstammet træ, en gylden sky af små stjerner.
    Og et nyt notat i ønskebogen, Cornus Cousa, den er da dejlig.
    God weekend Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det er godt, du har læst det, det var et kæmpearbejde for Bent. Det virker heldigvis, selvom det ikke har regnet så meget siden, vi lavede det. I sommer var det frygtelig tørt, vi opsamler også regnvand, men det er langt væk fra det bed, så slangen må i brug, men det var ikke meget, den blev brugt der, det må klare sig, og det gjorde det.
      Det lyder fantastisk med din kirsebærkornel, min er ikke så gammel, kan du nok regne ud, men forhåbentlig bliver den god i år.
      Ja Cornus Cousa er lækker, den er desværre også nogle år om at komme i gang med at blomstre.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Var detr ikke vinteren 12-13 der var så meget vand at det var helt forfærdeligt? Godt i har fundet en god løsning der fungerer!
    Masn får jo fin inspiration her på bloggene og din minutiøse gennemgang er alletriders
    Jeg funderer på at lave et 'Korea' bed, har du tænkt på hvor mange af de mest spændende sager -også hos dig- der kommer derfra?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det kan godt være, men da havde Bent heldigvis fundet en løsning.
      Jeg tror, der er flere, som er glade for den gennemgang og som finder inspiration.
      Det lyder godt med et Korea bed, nej jeg er slet ikke klar over, hvor mange af mine planter, der kommer fra Korea, det må jeg lige se om jeg kan finde ud af.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jeg skulle gjerne ha prøvd noen Cornus og Viburnum her, men er så usikker på om de overlever. De er så fine de du har.
    Flott soloppgang!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Mon de ikke er nogenlunde hårdføre, ja jeg ved det faktisk ikke. Ja der findes mange fine.
      Tak ja den var flot, måske kommer der en lige så flot i dag.
      Klem

      Slet
  5. Fin genomgång och vacker soluppgång! En koreabädd eller kanske en asiat, amerikan eller kines - det är planteringar jag funderat på när jag ser var växterna kommer ifrån.

    Epålättträdet växer mellan 50 och 100 cm per år hos mig så det är nog växtplatsen och/eller jorden. Mitt exemplar står lite upphöjt i en torvbädd i lunden. Ett parti som fått en del, ganska mycket, kogödsel.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak skal du have, ja jeg må lige finde ud af, hvilke planter der kommer fra Korea, det kan da være spændende.
      Tak for input om Epaulettetræet, jeg må finde et nyt sted til den, det er jo ærgerligt, at den ikke vokser.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Viburnum er på alle måder en fantastisk planteslægt. Man kan stort set finde en smuk plante til alle mulige forhold. Sumpcypressen var Søren meget optaget af, da vi besøgte jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i, det synes Anne Marie også, der er rigtig mange hos hende.
      Sumpcypressen er noget helt særligt, I må have en på gårdspladsen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så ku’ jeg være her :-) kom til at lægge mig på sofaen i aftes, det var ik’ så godt zzzzzzz snork :-)
    Der er mere i regnvandsbedet end jeg sådan lige umiddelbart regnede med, også selv om jeg har gået igennem det flere gange. Det gir noget ekstra når alle plante bliver gået igennem en for en. Epaulette træet er da så fint, håber sørme at dit også vil blive stort og flot om det så er en flytning der skal til. Lækker rhodo.
    Dejligt med lidt frost så vi kan få nogle solskinstimer. Idag er også startet godt.
    Rigtig god lørdag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg var da lige ved at blive bekymret. Heldigvis gik min computer i udu i aftes, så jeg nåede ikke at opdage, at du ikke havde kommenteret før her til morgen :)
      Det sjove ved regnvandsbedet er, at når man bare lige går igennem det, som vi gør, når I er her, så ser vi slet ikke alt det forskellige, men det er der, så det er meget godt at tage en langsom gennemgang i et par indlæg.
      Jeg tror, jeg skal finde en ny plads til Epaulette træet, det bliver svært, men der er god tid i vinter til at finde ud af det.
      Ja det er flot vejr i dag, jeg har været ude og tage rimbilleder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Mit Eupalettetræ står tørt og sandet,for at det kan nå at afmodne inden vinter.Og det blomstrer fint.
    Held og lykke
    Anne Marie

    SvarSlet
  9. Hej Anne Marie
    Tak for kommentar. Mit står også tørt om sommeren og vådt om vinteren, men nok ikke sandet. Jeg kan ikke forstå, at det ikke i det mindste vokser, det er ikke meget, det er groet siden 2012.
    Tak for det
    Lisbeth

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth. Interessant og lærerig gennemgang af de forskellige buske og træer. Jeg har kun to forskellige Viburnum, hvor den ene er stedsegrøn uden duft og den anden dufter fantastisk - 'Aurora', tror jeg, den hedder. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det glæder mig at høre, at du følger med, I kan bruge mange flere buske hos jer. Der er mange spændende Viburnum.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Viburnum er en alsidig plante. Jeg elsker min duftsnebolle :-)
    Den, du har, med de gule frugter er meget dekorativ. Jeg har igen lært en ny plante at kende. (Som om jeg kendte alle de andre....)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er den, duftsnebollen er bare fantastisk med dens dejlige duft om foråret. De andre lugter enten grimt eller ikke af noget :)
      Ja men det er jo ikke alle blomster, man synes er lige interessante, men man kan jo suge til sig af dem, man synes om.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Altså om jeg fatter Lisbeth. Du husker bare alt og kan det hele.
    Jeg kan ikke engang huske mine elskede roser og må gå rundt med papir......

    Smuk søndag søde
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Jeg husker mange navne, men jeg har også god gavn af arkivet og af at google. Sådan er vi forskellige, du kan noget helt andet, som jeg slet ikke kan.
      Tak i lige måde til dig
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  13. Det var godt, at Bent fandt en løsning med al regnvandet. Det er jo nok noget de fleste af os bliver nødt til at forholde os til. Når løsningen så kan blive sådan en frodighed, som hos jer er det bare så godt.
    Jeg er overrasket over alle de buske og træer, der godt kan tåle vintervæden.
    Vi har et lille sumpbed, så vi har kun stauder. Jeg blev faktisk overrasket over at Hosta ikke kan lide vintervæde, så dem måtte vi flytte lidt op på land, vi satte Astilbe i stedet, de klarer det fint.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det var rigtig godt, at Bent fandt en løsning, nu fungerer det.
      Godt hjulpet af Anne Marie fandt vi faktisk en del, der klarer vintervæde. Måske skulle I prøve nogle af dem, jeg har nævnt her i jeres sumpbed. Astilbe klarer sig bedst i vand, mine blomstrede stort set ikke i sommer. Hosta er åbenbart mere følsomme, vi har dog nogle, der sopper i vand ind i mellem, de klarer sig udmærket.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Både Cornus og Virburnum er da så skønne planter - ville ellers gerne have dem også, men nu er pladsen brugt på andre ting.
    Jeg husker tydeligt jeres problemer med vand i haven og hvordan Bent og du knoklede for at få en holdbar løsning. Det er blevet rigtigt godt og I har fået mange flotte planter, træer og buske. At kalde jeres have for Samsøs Botaniske Have er ikke spor for meget.
    Jeg er en af dem, der ikke har fået læst op på dine indlæg - jeg når det simpelthen ikke i hverdagen... Jeg er fuld af beundring for hvordan du laver dine tidskrævende og flotte indlæg - der skal overblik og tid til - men bliv endelig ved. :)
    Ha' en dejlig søndag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er de bestemt, men når man ikke har så meget plads må man prioritere :)
      Ja det var en hård omgang for Bent, ja vi har meget forskelligt, godt der var plads, men nu går det ikke længere.
      Nej det er ikke nemt at nå det hele, men det er fint, hvis du når det om søndagen, det er hyggeligt med en kommentar bare en gang i mellem. Ja det tager lang tid at lave indlæggene, det er mit arbejde :) jeg kan godt lide det, men der var nok andet, jeg burde gøre i stedet. Jeg strikker jo heller ikke som I andre gør.
      Jeg fortsætter, snart skal jeg i gang med gennemgang af et nyt bed :)
      Tak - jeg håber, I har haft en dejlig søndag.
      Knus

      Slet