tirsdag den 16. januar 2018

Tulipanglæder

Der er længe endnu til tulipanerne kommer frem, derfor vil jeg i dag vise billeder af mine tulipaner.
I morgen på min fridag vil jeg arbejde videre på andre forløb fra haven, i øjeblikket sidder jeg og kigger billeder tilbage fra 2003 osv. Det er spændende at se forandringen, ingen kan vist være i tvivl om, at den er stor..
 Vi  var så heldige at få solskin fra ved 9 tiden, det var da helt skønt

i formiddags var jeg i haven for at klippe blade af helleborus og klippe gruppe 3 clematis, det var planen at fortsætte i eftermiddag, men så blev det regnvejr. Derfor kunne jeg passende få tid til at kigge i arkiverne.
Her kommer tulipanerne fra foråret 2017:
 Burgundy
















2016

 De liljeblomstrende er trofaste, men jeg har nu også plantet flere


 de lilla er tidligblomstrende geranier

 Apricot Beauty

Rems Favorit - det var ikke en af dem, der kom igen.
Det var, hvad det kunne blive til i dag, jeg håber, I nød forårsbillederne, det er vist tiltrængt.
Her til aften var det stjerneklart, og stormvarslen torsdag blev afblæst.
Torsdag vender jeg tilbage med et eller andet forløb fra for længe siden og til nu.
God aften til jer. 

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det bliver ikke så lidt du har haft gennem haven af fantastiske tulipaner

    Ja idag har været en trist affære, men vinden skal jo lægge sig imorgen, vi håber på det bedste!

    Ha en dejlig aften:)

    SvarSlet
  2. Hej Karsten
    Ja der er mange tulipaner, når de bliver samlet på et indlæg.
    Her hos os har det knap været så trist i dag, men godt vi slipper for stormen på torsdag.
    Tak i lige måd

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    Skønt indlæg om de dejlige tulipaner - det løftede lige januarhumøret adskillige grader her :) Jeg fik ikke sat ret mange i år, så det er spændende, hvor mange af de gamle der kommer igen. Sikkert ikke alverden, men så må jeg jo på den igen til efteråret. Jeg skal i hvert fald have sat nogle af de liljeformede - på din anbefaling :) I var heldige med solskin i formiddags - dejlige billeder, du har taget af den. Her var den på kort besøg ved middagstid, men da var jeg jo spærret inde på arbejde. Jeg har også Apricot Beauty, og jeg synes, den er rimelig trofast, men ellers er tulipaner nærmest at betragte som en slags sommerblomst.
    Tak for et skønt forårskig og fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Godt du kunne lide tulipanindlægget og at det kunne løfte dit humør :) Lad os håbe at dine kommer igen, jeg synes nogle af dem er ret trofaste, trods alt. Ja du må have nogle liljeformede de er så fine og kommer igen ligesom Apricot Beauty.
      Selv tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så mange vakre tulipaner du har! Den hvite papegøyetulipanen er så fin. Tulipaner trives dessverre ikke så godt her, for vintrene er for harde.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er rigtig mange, når de bliver samlet i et indlæg. Synd de ikke trives hos dig.
      Klem

      Slet
  5. Åh, det er så skønt med disse forårsbilleder. Så klarer vi langt bedre de mørke og våde dage. Tak for et skønt tulipanfix! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja jeg håbede, at jeg kunne glæde nogle med nogle forårsbilleder,
      Selv tak :)

      Slet
  6. Vi har haft et mærkeligt vejr i dag, masser af slud, regn og blæst og ind imellem lidt sol.
    De liljeblomstrene tulipaner er fine, hvordan er holdbarheden med dem, kommer de igen. Jeg har næsten kun de gammeldags Appeldorn, som kommer trofast år efter år og så plejer jeg at sætte nogle få stykker i nogle krukker.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det har været et underligt vejr også i dag.
      Hos mig kommer de liljeblomstrende igen, men det lader til, at andre ikke har været så heldige med dem. Appeldorn er ikke til at slippe af med, når de først er kommet ind i haven, de kan siges at være særdeles holdbare.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Solen var også på et lille men kort visit her men vi var nu hurtigt tilbage ved det triste grå og noget regn blev det da også til. Så det er godt nok dejligt med noget forår selv om det kun er i billeder. Det luner jo altsammen.
    Tulipaner er jo smukke men desværre er mange af dem ikke særlig stabile. Jeg har desværre ikke været så heldig med de liljeformede. Må nok prøve med nogle nye for kønne er de.
    Det er da dejligt at de har aflyst stormvejret. For engangs skyld lidt gode nyheder på den front.
    Fortsat god aften og en god fridag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt at se solen, selvom det var kort og vejret hurtigt fandt tilbage i den gamle gænge. Når jeg så også kunne bringe lidt forår ind i mine indlæg, så hjælper det nok lidt.
      Nej ikke alle tulipaner er lige hårdføre, ærgerligt med dine liljeblomstrende, jeg synes, de kommer igen, men måske er det bare fordi, jeg jævnligt planter nye.
      Ja endelig gode nyheder med vejret, det må vi glæde os over.
      Jo tak for det og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Skønne tulipaner :-)
    Kommer de fleste af dem virkelig igen - det kan jeg godt misunde dig. Ja, Appeldorn er solid. Dejlig tulipan.
    Nul sol i dag - håber på lidt i morgen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja tulipanbilleder er ikke så tossede at se på nu :)
      Jeg synes faktisk, at rimeligt mange af dem kommer igen, men som Anne skriver, de er at betragte som "sommerblomster" mange af dem. Jeg er ikke til Appeldorn, den er for rød og sort :)
      Ja lad os håbe på sol i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Du har ret med den røde appeldorn. Det var den gule, jeg tænkte på, for det er den jeg har. Jeg synes, den ligner en rigtig tulipan i blomsten og har sådan en glad gul forårsfarve.
      Ulempen ved disse 'sommerblomster' er at de skal lægges hvert år i efteråret, uden at jeg kan huske, hvor der er plads, og hvor de vil pynte. Jeg er faldet af på den med tulipaner af samme årsag. Så er det godt at kunne nyde dem hos dig og andre ihærdige havemennesker :-)

      Slet
    3. Ja den røde er for hidsig, men den gule er jo også sort i bunden, jeg synes, det er for hård en kontrast.
      Jeg kan heller ikke huske, hvor der er plads, men hvis jeg er rigtig god og foråret, går jeg rundt med en blok og skriver op, hvor der kan være nogen, måske et tip du kan bruge :)
      Men du er velkommen til at nyde mine.

      Slet
    4. Faktisk satte jeg engang små pinde ned med numre på rundt i bedene, så de var skjult sommeren over af de andre planter, og så skrev jeg op, hvad der skulle lægges ved hvilket nummer. Det er slut med den slags i dag. Hvis jeg endelig gør noget fremadrettet, så tager jeg et foto. Det med digitale billeder er jo SÅ nemt. Jeg vil bestemt nyde dine :-)

      Slet
    5. Det lyder ellers som en god idé, men med alderen bliver der længere mellem de gode idéer, det skal ikke være for besværligt :)
      Det lyder godt, så må vi se, hvor mange af mine der dukker op i år, men jeg har da sat nye.

      Slet
  9. Härligt med tulpanbilder. När jag såg 'Burgundy' tänkte jag - hmm visste väl att jag har fel sort. Men när jag såg bilderna av den utslagen så var det visst samma. Gillar inte riktigt hur den beter sig. Men jag jämför med den magnifika 'Marilyn'. Det är en härlig tid vi har framför oss.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er lige, hvad vi trænger til nu. Burgundy har en fin farve, den er lidt anderledes, når den er sprunget ud. Vi får se, om den kommer igen. Jeg er nu ikke helt sikker på, om min er Marylyn, jeg synes ikke at jeg har købt den, min har vist et andet navn. Ja vi glæder os
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Underbart med tulpanbilder denna tid på året, bara att se dessa färgglada och vackra lökväxter gör mig på gott humör!

    Själv har jag inte planterat tulpaner på många år så de försvinner så småningom och jag ångrar mig varje vår när jag ser andras maffiga tulpanblommor.

    Här har vi nu fått vinter, massor med snö och dags att borsta snön från en del städsegröna växter så de inte får fläkskador.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er lige, hvad vi trænger til nu, farver og blomster.
      Så må du have sat nogle tulipanløg til efteråret, de er næsten ikke til at undvære.
      Nå I har også fået vinter og sne, vi må nøjes med rim i græsset. Ja det er vigtigt at passe på de stedsegrønne.
      Kram

      Slet