fredag den 26. januar 2018

Kapitel 7, flere bede i den store have

I dag var der lidt solskin, så de små erantis her ved muren var lige ved at åbne sig.
Over middag var vi i Mårup for at hente en pakke fra Linda Irving, hun havde forkøbt sig på en staude, der blev for stor i hendes have, så nu må jeg prøve kræfter med den. Kitaibelia vitifolia er navnet, den kan blive op til 2 meter høj, den er købt hos Rita.
Vi havde ellers solskin, men da vi nåede nordøen var det meget diset, det var et smukt syn, desværre havde jeg ikke kameraet med.
 stenbedet 20.1.
og 26.1. lidt får jeg da lavet, det har været stille og mildt vejr i dag igen.
 derfor har jeg taget billede af det næste jeg vil vise jer, det er det stykke ovenfor pavillionen mod vest og skoven
her er det snoede bed,  set fra havelågen, forrest står Catalpa
og fra den anden ende, her flyttede vi alle de løvfældende hen i efteråret 2016, stammen her foran er fra Tulipantræet/Liriodendron tulipifera
 her er tulipantræet i 2010
 2014
og 2016, høstfarverne er fantastiske
i 2016 efter flytningen af planterne så bedet sådan ud
3.6.2017 så det sådan ud, umiddelbart en succes, hjertebedet ses i baggrunden
 her er den del af haven i 2009, bemærk tulipantræet i midten af plænen
 og i 2010, flere af planterne er flyttet siden da, det snoede bed er til venstre
2010 til højre ca. 10 spirea Anthony Waterer, som blev for kedelig at se på, så de blev fjernet og solgt.
i stedet blev det snoede bed udvidet
 2010 her stod to store flotte spirea, de blev fjernet foræret væk til fordel for bl.a. bedet nedenfor, havebassinet og rosenlysthuset.
 i 2011 lavede Bent hjertebedet til mig
 det er altid Bent, der bestemmer formen på bedene, det er han kanon til. Det var ved at knibe med pladsen i de andre bede, så Acer palmatum Bloodgood og Acer shirasawanum Aureum blev flyttet til det bed. Aureum får lidt for meget sol her, men jeg har ikke andre steder til den.
 2012
4.6.13
 Acer palmatum Bloodgood er en af de smukkeste acere jeg har, især om efteråret er den fantastisk, her er den i 2015, den er vokset godt siden, skønt jeg klipper den flittigt.
også Aureum må holdes ned, ellers bliver den alt for stor til bedet.
Hortensia Bluebird/Hydrangea serrata Bluebird og Crocos Rose er der også plads til i bedet. Der har været to træer mere, men de blev foræret væk, de blev for store. Ellers er der mest dagliljer og liljer i bedet.
 Hemerocallis Lacy Doily
 Hemerocallis Outrageous

og liljen Big Brother
R. Arpagé står også i hjertebedet, jo der er blevet plads til meget i det bed, bl.a. også Nordens oliven eller pilebladet pære/Pyrus salicifolia
ja og Crocus Rose

Til slut efter anmodning fra Linda Irving et billede af Trælupinen / Lupinus arboreus. 
21.6.17  den dufter fantastisk. 
Mange kigger med - jeg har stof til meget endnu - Rigtig god weekend - i morgen planlægger jeg næste indlæg, som kommer søndag. 

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Du har godt nok haft travlt i stenbidet. Det er så vildt hvor mange planter du kan huske navnene på, ved godt jeg har sagt det før men det er alt fantastisk. Bent han er altså romantisk når han sådan laver et hjertebed . ☺
    Tak for billedet af trælupinen. Hvor høj er det den er og hvor gammel ?
    Knus

    SvarSlet
  2. Hej Linda
    Ja lidt fik jeg da lavet i stenbedet. Ja og endnu vildere at jeg kan huske, hvor de står :) men i retfærdighedens navn skal det også siges, at der også er nogle jeg ikke kan navnene på. Ja var det ikke sødt med hjertebedet :) til at begynde med havde han ikke opdaget, at det var hjerteformet, så deeet
    Selv tak, den er ca. 1½ meter mener jeg, men jeg klipper jo i den, ellers havde den været højere. Alderen er jeg i tvivl om, tiden går jo, jeg skyder på 6 år, måske mere.
    Knus

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Det høres helt utrolig ut å kunne luke i januar! Søte eranthis, og koselig å se levende blomster nå. Søte bed Bent lager ♡
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke til at forstå, men det har været mildt og sne ser vi jo ikke, i hvert fald ikke endnu. Ja det er et sødt bed, Bent har lavet :)
      Klem

      Slet
  4. Det må være et stort arbejde at lave disse indlæg om havens udvikling. Det ville det i hvert fald være for mig; men måske er dine billeder sat mere i system end mine. Jeg lægger også mærke til, at I er friske på at flytte selv temmelig store træer. Det gør vi yderst sjældent, selvom jeg sommetider har stor lyst til det, men det lykkes sikkert betydeligt bedre I jeres sandede jord end vores lerjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja bortset fra at luge og lave mad, laver jeg ikke meget andet end de indlæg, det tager mig mange timer, men jeg kan jo lide det, og det kan folk tilsyneladende også. Før 2011 var der ikke så meget system i billederne, det er bedre efter jeg selv er begyndt at tage billeder i 2011.
      Vi flyttede de to acer uden problemer, ja vi flyttede da også et par stykker i efteråret, det er tilsyneladende også gået fint.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Så er den sti jo klaret, lidt af gangen og så ind og få varmen igen!
    Det kan jo godt blive koldt fra næsste weekend - her lover de vist snestorm...?
    Spændende med de bede du viser idag, de er jo egentlig ikke så nye, flot som tulipantræet er vokset!

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har nu ikke været så galt med kulden de sidste par dage, men det er hårdt at kravle rundt, så jeg klarer kun ½ time ad gangen.
      Jeg kan godt se, at de lover kulde og sne sidst i næste uge, lad os nu se, loven er ærlig holden besværlig :) det gælder for DMI i hvert fald.
      Nej bortset fra bedet ved tulipantræet er de ikke så nye bedene. Jeg synes, det var en god idé at vise tulipantræet gennem flere år.
      Tak for det og god weekend

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her var solen fremme et par timer omkring middag men det har jo været stille vejr så det har heldigvis ikke været så koldt.
    Hjertebedet er rigtig fint. Sjovt at mange at dine bede har navne :-) men så ved vi jo hvor vi er i haven.
    Når jeg idag ser dine billeder ja så slår det mig hvor meget pavillionen klær haven. Det var vel nok godt at du fik den.
    Ja det går da fremad med lugningen. Det ser godt ud. Lidt af gangen gir jo en hel del når man er udholdende.
    Lækkert med nogle smukke "liljer" ja dem glæder hi os til at se igen.
    Det blev lidt sent, der skulle jo lige ses håndbold, det gik jo ikke så godt :-(
    Ha en rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja iflg. DMI havde I noget sol, I har været ret heldige de sidste dage. Det stille vejr er blevet nydt, det har varet længere end forventet.
      Med så mange bede, er vi nødt til at give dem navne, ellers kan vi ikke finde rundt :) Ja pavillionen klær bestemt haven, den vil jeg ikke undvære.
      Jeg holder ikke så længe ad gangen med lugningen, men lidt har også ret.
      Jeg tænkte, at det ville glæde med lidt lilje billeder :)
      Nej håndboldkampen gik ikke så godt, Bent var også ærgerlig, jeg ser det ikke.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hmm... rensa, det låter härligt. Får gå ut och se om tjälen släppt :) Åtminstone se efter vårtecken. Fina bilder! Har precis planterat ett tulpanträd och från dina bilder ser det ut att bli ett jättefint träd.

    Kitaibelian är väldigt vacker men kräver plats. Sådde den från frö för några år sedan men blev snabbt tvungen att flytta den på grund av storleken.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Jeg håber, du finder nogle vårtegn.
      Det lyder godt, at du har købt et tulipantræ, det er det skønneste træ med fine høstfarver.
      Det var derfor, jeg fik kitaibelian foræret, den var for stor til Lindas have, jeg er da også bange for, at den bliver for stor, der hvor vi har plantet den.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det var godt med lidt fornuftigt vinterarbejdet. Så er der mindre lugning til foråret :-)
    Som Marie, bemærker jeg, at I flytter meget med planterne, også store buske og træer. Det er flot, at det lykkes.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er fint at få luget lidt, når vejret er til det, men det er vist ikke i dag, ingen sol og meget vind :(
      Så store synes jeg nu heller ikke de er, men heldigvis gik det godt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Endnu en historisk gennemgang af nogle områder i din have, det er sjovt at se hvordan det hele vokser og bliver flyttet rundt. Den hvide spirea vækker også minder her, det var tidligere vores hæk ud mod vejen.
    God søndag
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der sker noget gennem årene. Spireaen var så flot i blomst, men resten af året ikke noget særligt. Det samme har I så ment :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Det er så hyggeligt med gennemgangen af havens udvikling hen over årene, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det er et kæmpearbejde, du laver med disse indlæg. I dag taber jeg selvfølgelig mit hjerte til Hjertebedet, fordi det er så fint både i form og tilplantning - ham Bent må have været ekstra glad for dig, den dag han gravede det 😊 Det er blevet fint i stenbedet, og man kan virkelig se, at du har været der - jeg burde gøre det samme, men det har været så koldt og blæsende de sidste dage.
    Fantastisk trælupin 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du kan lide at følge med i gennemgangen af haven og den udvikling. Ja det tager tid at lave indlæggene, men der er jo ikke så meget andet jeg kan nu, udover at rydde op, det er jeg så også i gang med. Hjertebedet er jeg bange for opstod ret tilfældigt, det er ikke altid, Bent ved, hvordan det ender, men jeg er nu glad for det alligevel :)
      Ja det pyntede på stenbedet, og nej du burde ikke gøre det samme, det er alt for koldt for dig endnu, du må vente. Det er kun fordi, vejret har været mildt i de sidste dage, at jeg har kunnet gøre det, så ro på.
      Ja trælupinen er fantastisk, der står jo en fin en til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet